Aihe: M-Audio Fast Track Prosta kysymyksiä
1
south_of_heaven
09.10.2008 13:50:38 (muokattu 09.10.2008 13:54:16)
Hain tuossa kyseisen laitteen postista ja heräsi muutama kysymys, joihin ei ainakaan helposti ja nopeasti löytynyt vastausta.

Tulevatko edessä olevat linjat aina vain vasemmalta (1.liitäntä) tai oikealta (2.liitäntä) tai monona? Miksi jotkut ohjelmistot joskus unohtavat että se on päällä ja haluavat sen päälle vaikka se on jo? latasin uusimmat päivitykset laitteeseen jo.

Sivukysymys - laitetta voinee käyttää midi-interfacena, esimerkiksi sähkörumpujen liittämiseen kiinni koneeseen midi-inin kautta? Pitääkö tällöin käyttää jotain midi-mapper-ohjelmaa, ja mitä?

Aluksi petyin laitteesta hyvin paljon, kun luulin sen olevan rikki. Kakkos-liitännän pad-nippeli ei mennyt sisempään asentoon, ja tuntui ettei kuulokeliitäntäkään oikein toimi. Sitten vielä tuo että nauhalle ja kuulokkeista tuli vain jommalta kummalta puolelta.

Sen verran selvisi, että näin kuuluu tapahtua, eli minun siis pitäisi nauhottaa aina monona esimerkiksi sähkökitararaidat? Kuulokeliitäntähommeli korjaantui a/b nappulaa painamalla, ja se namiskakin kyllä menee sisälle kun painaa sitä vähän yläoikealta painottaen. Pitäisi varmaan harmittaa se nappi hiukan kun on uusi laite, mutta mulla ei riitä kärsivällisyys yli viikon vaihtorumbaan ja kyllähän se toimii.
Guitars are like assholes; Everybody has one.
CryptoFib
09.10.2008 14:32:29
Tulevatko edessä olevat linjat aina vain vasemmalta (1.liitäntä) tai oikealta (2.liitäntä) tai monona?
Joo. Ne on mono-tuloja - stereoraidalle äänittäessä ne tulee siis vain toiseen kanavaan - luonnollisesti.
Siitä huolimatta, että eläminen on niin kallista, se on edelleen hyvin suosittua.
south_of_heaven
09.10.2008 22:41:48
Yritin tuossa soitella sähkörummuilla hiukan m-audion läpi koneelle ja siinä tuntui olevan sietämätön latenssi. Eikö laite tällaiseen suoraan läpi soittamiseen siis sovellu vai voiko sitä latenssia jostakin säätää?
Jaava
09.10.2008 22:48:55
Yritin tuossa soitella sähkörummuilla hiukan m-audion läpi koneelle ja siinä tuntui olevan sietämätön latenssi. Eikö laite tällaiseen suoraan läpi soittamiseen siis sovellu vai voiko sitä latenssia jostakin säätää?

Mikä ajuri sulla on käytössä?
''Miten voi olla jano, vaikka on juonut koko yön?''
south_of_heaven
10.10.2008 01:10:09 (muokattu 10.10.2008 01:10:20)
Mikä ajuri sulla on käytössä?

Tässä on tiedot jotka hallintapaneelista löysin:

Panel: 1.0.1.3
Audio: 5.10.00.5119
Firmware: 1.00

Mielestäni kyllä uusimmat ajurit latasin heti alkuun, ettei sitten kone pykisi jotain?
south_of_heaven
10.10.2008 23:48:00
Mikä softa käytössä ja kai se oikea ajuri on valittuna siitä?

Yritin soitella rumpu-ääniä FL Studiossa käyttäen sähkörumpuja midikontrollereina. Sen lisäksi, että iskut olivat padeissa missä sattui(tämän voi ilmeisesti midi-mapperilla korjata) oli latenssi aivan kaamea, ja sen säätäminen ei juuri auttanut. Onko ohjelman sisällä sitten jotain säätöjä, vai pitäisiköhän yrittää jotain muuta kytkentätapaa?

Varmistetaampa nyt, että olet ymmärtänyt tämän.

Ne inputit ovat monoja. Niistä siis tulee vain yksi audiosignaali. Stereoraita tarvitsee kaksi signaalia, jotta se saa ääntä molempiin niistä siihen sisältyvistä kahdesta raidasta.

Monoraita on raita, jossa on vain yksi signaali, joka sitten jaetaan oikealle ja vasemmalle. Ei siis ole mitään järkeä tehdä stereoraitaa, jos sinne laittaa ainoastaan yhden signaalin, koska se on silloin sama, kuin monoraita.

Voit siis ajatella stereoraidan kahtena monoraitana, joille vaan on yhteiset kontrollit.

Joo, kiitos selvennyksestä. Onhan se aika simppeli juttu loppujen lopuksi, ovathan instrumenttipiuhatkin monoja. Oli jostain syystä hankaluuksia ymmärtää, kun pelkäsin laitetta aluksi vialliseksi.
Jaava
11.10.2008 00:17:58
Yritin soitella rumpu-ääniä FL Studiossa käyttäen sähkörumpuja midikontrollereina. Sen lisäksi, että iskut olivat padeissa missä sattui(tämän voi ilmeisesti midi-mapperilla korjata) oli latenssi aivan kaamea, ja sen säätäminen ei juuri auttanut. Onko ohjelman sisällä sitten jotain säätöjä, vai pitäisiköhän yrittää jotain muuta kytkentätapaa?

Sä et nyt vielä kertonut, mikä ajuri sulla on valittuna audioajuriksi tossa softassa. Onko sulla maudion ajuri valittuna siellä?
''Miten voi olla jano, vaikka on juonut koko yön?''
south_of_heaven
11.10.2008 02:18:05
Sä et nyt vielä kertonut, mikä ajuri sulla on valittuna audioajuriksi tossa softassa. Onko sulla maudion ajuri valittuna siellä?

Aa sori, joo mulla on tällainen asetettuna:

Asio Devices > M-Audio USB ASIO.
south_of_heaven
11.10.2008 02:27:29
Jaa-a, nyt kun yritin vähän naputella niin ihan hyvin tuntui tulevan. En sitten tiedä olinko aluksi kytkenyt jotakin väärin vai oliko vika kyseisessä VST:ssä jota yritin aikaisemmin käyttää, mutta homma taitaa olla hoidossa. Kiitos avusta!
south_of_heaven
12.11.2008 18:29:27 (muokattu 12.11.2008 18:30:38)
Nyt on jotain kummaa taas tekeillä, Välillä ääni alkaa rätisemään soidessaan, mutta vain välillä. Esimerkiksi kun vaihdan instrumenttia tai efektiä se saattaa alkaa rätisemään (äänen päälle, ei rätise muulloin) tai sitten se ei ala. Ja esimerkiksi FL Studiossa tahtilajin muuttaminen toiseksi ja takaisin useinmiten poistaa sen. Editorissa ei olekaan niin helppo juttu. Joka tapauksessa ei pitäisi olla latenssiin liittyvä ongelma, kun kerran on vain välillä ja latenssia on muutenkin nosteltu vähän väliä. Tulee ärsyttävää ählinkiä, ja audiota editoidessa en ole edes keksinyt miten saan rätinän pois.

En ilmeisesti voi myöskään availla useita instansseja tai toisia ääniä käyttäviä ohjelmia korttia käyttäessäni, kun tulee tämä kuuluisa "buffer size is not supported by one of the devices". Sama tulee, kun yritän editoida videota ilman että muita ohjelmia on edes päällä.

Kyllä on vittumainen vehje välillä... Tällä ei mitään demoja nauhoitella, jos ongelma ei poistu.

Onko muilla samankaltaisia ongelmia?
south_of_heaven
12.11.2008 18:32:00
Tekisi melkein mieli palauttaa vehje ja ostaa tilalle jokin kalliimpi joka ei ole M-Audio.
south_of_heaven
13.11.2008 11:40:46 (muokattu 13.11.2008 11:42:09)
Opin pikkuhiljaa elämään tuon ongelman kanssa... Olen huomannut, että jos FL Studiossa hakkaa stoppia niin ettei mikään soundi soi yhtään kun aloittaa toiston uudelleen, soundit rätisevät vähemmän luultavasti.

Ei sen silti pitäisi näin mennä. Mistähän johtuu?

Täytyy varmaan kirjoitella M-Audion foorumeille, kun täällä ei näköjään kukaan vehjettä omista. Kertokaa ihmeessä myös, jos teillä on kyseinen laite mutta siinä ei ole tätä tai muita ongelmia?
dudeuntuned
15.11.2008 15:10:04
Mulla ollut vajaan vuoden verran toi fart track pro. Kitara suorana ja mikillä muita mölinöitä sen kautta koneelle vedellyt. En voi kyllä mainita että olis mitään ongelmia ollut. Toki en mikään pro äijä ole eli lähinnä soitellut kitaraa koneelle / koneen kautta. Muita M-Audion vehkeitä on BX8a -monitorit ja axiom25 -midikoskettimet ja kaikki on pelannut niin kuin oon odottanutkin. Ei voi M-Audion vehkeitä omien kokemusten perusteella kuin kehua.
south_of_heaven
16.11.2008 17:39:41
Mulla ollut vajaan vuoden verran toi fart track pro. Kitara suorana ja mikillä muita mölinöitä sen kautta koneelle vedellyt. En voi kyllä mainita että olis mitään ongelmia ollut. Toki en mikään pro äijä ole eli lähinnä soitellut kitaraa koneelle / koneen kautta. Muita M-Audion vehkeitä on BX8a -monitorit ja axiom25 -midikoskettimet ja kaikki on pelannut niin kuin oon odottanutkin. Ei voi M-Audion vehkeitä omien kokemusten perusteella kuin kehua.

Mukava kuulla, että laite jollakulla toimii. Mä olen nyt mielestäni jo yrittänyt aivan kaikkea, eikä M-Audion ukkokaan osannut auttaa, joten varmaan joudun laitteen palauttamaan. Parilla sadalla kuitenkin odotin laitteen tekevän mitä lupaa, vaikka sinällään edullinen olikin.
Juntunen
23.11.2008 13:05:25

En suosittele M-Audion Fast Track Prota kenellekkään. Oikeasti, kiertäkää kaukaa:

http://muusikoiden.net/keskustelu/p … sts.php?c=33&t=169495&oo=60
Lama tuloo ja meikämannea vaan naurattaa. Uus biisi ois.
south_of_heaven
25.11.2008 00:07:04 (muokattu 25.11.2008 00:07:27)
En suosittele M-Audion Fast Track Prota kenellekkään. Oikeasti, kiertäkää kaukaa:

http://muusikoiden.net/keskustelu/p … sts.php?c=33&t=169495&oo=60

Kokeilitko ikinä muuntajan kanssa?

Ei sillä, kuten käy ilmi olen erinäisiä taisteluita laitteen parissa käynyt. Jos mulla käy ilmi, että vessojen tai käytävän lamput haittaa sen toimintaa, laite lähtee samantien takaisin liikkeeseen. Minä lasken sen jo viaksi, ja sellaisen takia en lähde maksamaan rahaa lisäosista.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)