Aihe: Krank kyykkäsi 1 | |
---|---|
![]() 10.10.2008 16:18:50 | |
Eli krankin revolution nupista hävisi yhtäkkiä tehot ihan täysin. Nuppi toimi vielä hienosti n. viikko sitten, mutta eilen treeneissä ei tehoja lähtenyt enää juuri nimeksikään. ääntä siis kuuluu, muttei volyymia lähde kuin vähän. Vahvistin ei hiipunut pikku hiljaa, vaan tehot olivat poissa heti käynnistyksen jälkeen. Olen aina hehkutellut putkia stand-by:lla ennen käyttöä. Onko edessä siis automaattisesti putkiremppa, vai kannattaako syytä ensin etsiä jostain muualta? Kaikki päättäriputket kyllä ainakin hehkuvat, muusta kunnosta en tiedä. Nuppia on käytetty n. 2vuotta aika harvakseltaan. | |
![]() 10.10.2008 16:35:00 | |
Olisiko etusputket tai joku niistä sanonut sopimuksen irti? Nyt kunno rähinät pystyy. | |
![]() 10.10.2008 17:09:54 (muokattu 10.10.2008 17:11:26) | |
Olisiko etusputket tai joku niistä sanonut sopimuksen irti? Tehon tippuminen viittaa enemmänkin pääteputkien väsähtämiseen. Etuasteputket kun kestävät kovaa käyttöä laadusta riippuen 10-50 vuotta ja vahvistin menee lähinnä mykäksi, jos jokin signaaliketjussa koko ajan mukana oleva etuasteputki ei toimi - etuasteen vahvistusasteet kun ovat sarjassa. Putkien hehkuminen ei vielä kerro niiden kunnosta. Mullakin oli Buddassa JJ:n EL84-nelikko finaalissa, mutta kyllä putket edelleen hehkuivat. Selvä tapaus homma on toki siinä vaiheessa, jos jokin putkista ei hehku lainkaan vahvistimen ollessa päällä. | |
![]() 10.10.2008 17:13:49 (muokattu 10.10.2008 17:14:31) | |
Itseäni lähinnä ihmetyttää se, ettei tehot hiipuneet pikku hiljaa vaan tipahtivat kerralla. Eikös putkien hiipuessa tehot häviä pidemmällä aikavälillä? Saatan toki olla väärässäkin, ei ole kokemusta kuin toimivista putkivahvistimista :) EDIT: ei siis ennen tätä... | |
![]() 10.10.2008 17:20:55 (muokattu 10.10.2008 17:22:43) | |
Itseäni lähinnä ihmetyttää se, ettei tehot hiipuneet pikku hiljaa vaan tipahtivat kerralla. Eikös putkien hiipuessa tehot häviä pidemmällä aikavälillä? Saatan toki olla väärässäkin, ei ole kokemusta kuin toimivista putkivahvistimista :) Mulla pääteputket simahtivat kyllä aika äkillisesti: ts. edellisellä keikalla ei ollut aistittavissa mitään väsymisen merkkejä, mutta sitten seuraavalla keikalla yhtäkkiä kesken setin vahvistimen äänenvoimakkuus alkoi heitellä ihan holtittomasti. Onneksi oli varaputkisetti mukana: settien välissä kokeilin uusia pääteputkia ja ongelma hävisi. Liekö tämä sitten EL84:ien tyyli simahtaa suhteellisen kuumaksi biasoidussa pääteasteessa? Vaikea tehdä kovin rankkoja yleistyksiä kaikille vahvistinmalleille tämän perusteella, mutta näin kävi itselläni. Kiva sinänsä, että näemmä Buddan kanssa ei ainakaan tarvitse soitella "hieman väsyneellä" soundilla pitkää aikaa, vaan putket toimivat loppumetreille asti kunnolla ja sitten sanovat ihan korvin kuultavasti työsopimuksensa irti. | |
![]() 10.10.2008 17:59:48 | |
Tehon tippuminen viittaa enemmänkin pääteputkien väsähtämiseen. Etuasteputket kun kestävät kovaa käyttöä laadusta riippuen 10-50 vuotta ja vahvistin menee lähinnä mykäksi, jos jokin signaaliketjussa koko ajan mukana oleva etuasteputki ei toimi - etuasteen vahvistusasteet kun ovat sarjassa. Kyllä mä kuitenkin kokeilisin ensin niitä etusputkia. Ei se mitenkään mahdottomuus ole, että vika löytyisi sieltä. Ja kun ne ei kuitenkaan paljoa maksa, eikä muutama ylimääräinen pahaa tee..... | |
![]() 10.10.2008 19:25:51 | |
Kyllä mä kuitenkin kokeilisin ensin niitä etusputkia. Ei se mitenkään mahdottomuus ole, että vika löytyisi sieltä. Ja kun ne ei kuitenkaan paljoa maksa, eikä muutama ylimääräinen pahaa tee..... Toki, jos varaputkia ei vielä ole tullut hankkineeksi, nyt kannattaa sekin vika korjata samalla. Ja kyllä tietty pätkivä etuasteputkikin voi aiheuttaa kaikenlaista. Varsinainen tehon tippuminen kyllä vaan yleensä viittaa enempi sinne, missä se teho syntyy, eli pääteasteeseen. | |
![]() 10.10.2008 21:04:29 | |
Mulla pääteputket simahtivat kyllä aika äkillisesti: Sama mulla SL-X -marsussa, ihan suorilta jaloilta lähti. Lykkäsin vahvarin päälle niin kuului pum ja sulake lensi kun pääteputket kuoli. Olivat näemmä Neuvostoliittolaisia, toinen '74 ja toinen vieläkin uudempi. Shut Up 'n Play Yer Guitar | |
![]() 10.10.2008 22:40:11 | |
Neuvostoliittolaisia, toinen '74 ja toinen vieläkin uudempi. Repesin ihan totaalisesti! :D Tällaisista jutuista tulee hyvälle tuulelle. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)