Aihe: Valoa tummasointiseen vahvistimeen?
1
kerma
09.10.2008 02:46:42 (muokattu 09.10.2008 22:45:12)
Vahvarina on Line6:n Spider valve 50w combo. Olen ollut oikein tyytyväinen vahvistimeen, mutta lähes vuoden käytön jälkeen alkaa pikkuhiljaa painamaan tuo soundien pikkusen mitäänsanomaton yläpää.. Varsinkin korkeammilla äänentasoilla soitettaessa.

Ajattelin tehdä asioista vaikeata ja kysyä neuvoa/vinkkejä ennen kuin rupean kuolaamaan läpi katalogeja uusien vahvistimien varalta.. Vahvarin ääni ei tunnu kuitenkaan muuten epämiellyttävältä, siitä vain tuntuu puuttuvan vähäsen. Vahvarin omilla säädöillä temppuiltaessa tummanpuhuvuus on läsnä kokoajan, joten onko kellään ehdotuksia ongelman kiertämiseksi esim. erillisellä pedaalilla/jollain muulla? Onko olemassa esim. mitään tasokasta harmonisten yläkerrannaisten boostia (tai attack boostia? Olen epätoivoinen :D), joka kuitenkin muokkaa itse soundia vain hitusen. Soitan stratolla, eli tämä ongelma ei tosiaan pitäisi olla kiinni kitaran ominaissoundista. Kysyn, koska en usko tietäväni edes mistä alkaa etsiä.

Ps. Eli, purevuutta, kirkautta, kuitenkaan hävittämättä vahvarin muuten hyvää sointia. Kiitos!
Christeraser
09.10.2008 08:57:11

EQ, räkki tai pedaali muodossa voisi auttaa.

Esim Boss GE7?

http://www.dv247.com/invt/35516/
http://www.myspace.com/quelltheskies
JuSu
09.10.2008 09:02:02
Eli, purevuutta, kirkautta, kuitenkaan hävittämättä vahvarin muuten hyvää sointia. Kiitos!

Uusi kaiutin, esim. perusvalinta Celestion Vintage 30.

JuSu
humppahanuristi
09.10.2008 09:03:43

Soitan stratolla, eli tämä ongelma ei tosiaan pitäisi olla kiinni kitaran ominaissoundista. Kysyn, koska en usko tietäväni edes mistä alkaa etsiä.

No stratoja on erilaisia ja todella eri kuuloisia. Omista kokemuksista sanoisin, että kitaralla on paljon merkitystä.
Humpasta rautalankaan...
RekoS
09.10.2008 09:33:09

JuSu

Komppaan tätä! Taikka sitten puolet halvempi, mutta vähintäänkin yhtä hyvä vaihtoehto Eminence V12.
kerma
09.10.2008 22:42:05

Arvaas mikä kaiutin masiinassa on kiinni. :D Olis pitäny sanoa se heti alkuun sorry.

Eq voisi olla hyvä, mutta vahvarin päästämä soundi tuntuu olevan jostain muusta kuin preamppiin syötettävästä signaalista johtuen vähän tukkoinen. Putkien vaihto varmaan kohta tulossa ajankohtaiseksi, niin rupesin miettimään, että kannattaisiko niiden vaihdon yhteydessä ruveta säätämään ja vaihtaa etuasteputket joksikin muiksi?

Ote vahvistimen manuaalista: "For the preamp tubes, we recommend that you only use Chinese 12AX7-B tubes to maintain the original tone of your amp. Always change both tubes at the same time, since one bad tube can often "take down" a good tube."

Suositeltua, mutta ei välttämätöntä? Eli jospa vaihtaisin putkimallia/valmistajamaata preamp-putkille? >_< Kuulostaako aivan pöljältä?

Lisää: "When changing power tubes, you must only use matched sets of Sovtek 5881 tubes and have them properly biased for optimum tone and tube life"

Eli power tubeja ei ilmeisesti kannata pahemmin lähteä sörkkimään..

Varmaan jollain on kokemuksia moisesta virittämisestä, ehkä jopa vastaavantyyppisessä tilanteessa? Kiitos!
HeavyMachinery
09.10.2008 23:13:08

Vahvarina on Line6:n Spider valve 50w combo. Olen ollut oikein tyytyväinen vahvistimeen, mutta lähes vuoden käytön jälkeen alkaa pikkuhiljaa painamaan tuo soundien pikkusen mitäänsanomaton yläpää.. Varsinkin korkeammilla äänentasoilla soitettaessa.

Ajattelin tehdä asioista vaikeata ja kysyä neuvoa/vinkkejä ennen kuin rupean kuolaamaan läpi katalogeja uusien vahvistimien varalta.. Vahvarin ääni ei tunnu kuitenkaan muuten epämiellyttävältä, siitä vain tuntuu puuttuvan vähäsen. Vahvarin omilla säädöillä temppuiltaessa tummanpuhuvuus on läsnä kokoajan, joten onko kellään ehdotuksia ongelman kiertämiseksi esim. erillisellä pedaalilla/jollain muulla? Onko olemassa esim. mitään tasokasta harmonisten yläkerrannaisten boostia (tai attack boostia? Olen epätoivoinen :D), joka kuitenkin muokkaa itse soundia vain hitusen. Soitan stratolla, eli tämä ongelma ei tosiaan pitäisi olla kiinni kitaran ominaissoundista. Kysyn, koska en usko tietäväni edes mistä alkaa etsiä.

Ps. Eli, purevuutta, kirkautta, kuitenkaan hävittämättä vahvarin muuten hyvää sointia. Kiitos!

Laita sinne looppiin sonicmaximizeri, ei se siitä enempää pilalle mene :D

Noi line6 koneet on vain sellaisia kuin ne on....
Pardy : "Varallisuus on vaan järjestelykysymys"
Deranged
09.10.2008 23:14:19
Eli jospa vaihtaisin putkimallia/valmistajamaata preamp-putkille?

Tuo auttanee asiaa kummasti. Ainakin itse sain liian kirkassointisesta vahvarista huomattavasti tummemman kun vaihdoin etuasteputket.

EQ:ta kannattaa ainakin kokeilla vahvarin edessä ja luupissa.

Kirkassointisemmat mikit ja kirkassoundisemmat kielet voisivat myös auttaa.
pekurides
09.10.2008 23:22:46

joo, aika ihme läppää line 6:n puolesta mainostaa ehkä paskimpia putkia mitä universumi päällänsä kantaa :=) ..taitaa olla hyvät diilit....

Parit Svetlanat pääteeseen ja vaikka tung-sol, T.a.d tai JJ:t etuseen niin luulisi hetken hymyilyttävän ennekuin tulet järkiisi ja ymmärrät hommata paremman vaffarin....... halvoissa se saundi ei vain ole sama.

(vaika JJ:t hiukan tummempia itsessään ovatkin niin väittäisin että parannus olisi huomattava)
Tunteella päin vittua.
masterhat
09.10.2008 23:28:18
vaihda skebaan kielet...
http://www.mikseri.net/artists/fouraces.69258.php
Jucciz
09.10.2008 23:32:36
Tai jos rahasta ei ole kiinni ja vain paras kelpaa:
http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=263835
kerma
09.10.2008 23:55:28
Kiitos kaikille jeesistä, varmaankin rupean selvittämään tarkempia tietoja noista vaihtoehtoputkista... Rahat on melko kiven alla (miksiköhän minulla on tämä vahvari :D), joten taitaa Jucciz:n kaupittelemat tuubit jäädä paremmille lootille. :)

Vahvaria on tosiaan kokeiltu ties millä kepeillä (tyler, strat, lp, erinäisiä tilukeppejä 09:illä etc), eli varmaan tää tunkkasuus onkin jonkunlainen bognerin ja line6:n kehittämä 'lisämauste', mikä saa hirveän kuulostamaan paperilla hyvältä. En nyt varmaan kovin paljon turpaan ota jos menee hukkaputkiks, karttuupahan kokemusta ainakin. Kiitos neuvoista. (mahd. hyvistä!)
masterhat
10.10.2008 00:03:51 (muokattu 10.10.2008 00:04:10)
http://www.mikseri.net/artists/fouraces.69258.php
kerma
11.10.2008 18:00:54
paljo sä pyydät nelikosta?

No, mulla olis varmaan rahaa tarjota nelikosta 200€ kuukauden-parin kuluttua.. :)
Niin. :)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)