Aihe: Netti tökkii oudosti
1
loosah
08.10.2008 23:40:31
Mistä ihmeestä johtuu sellainen juttu, että jotkut sivut tökkivät välillä (eivät lataudu ollenkaan) ja sitten taas vaikka 5min päästä kaikki toimii niin ku ei mitään?!? Tätä tapahtuu kotikoneelta päivittäin. Esim. tämä Mnet latautuu välillä ihan normaalisti ja sitten taas muutaman minuutin päästä homma ei pelitäkään. Usein ongelma tulee sillä tavalla, että vaikkapa Ylen oma sivu aukeaa hyvin, mutta kun painan "uutiset"-painiketta, niin se ei enää lataudukaan. Samoin monien muiden ali-sivujen (heh..tälle on varmaan järkevämpi termi) kanssa. Eli kun jatkan etusivulta eteen päin, niin homma jumahtaa.

Vaikeammaksi homman selvittämisen tekee se, että kun muutimme, niin ongelmat alkoivat ja lisäksi vielä samoihin aikoihin päivitin firefoxin uusimpaan versioon.. Selaimesta se tuskin on kuitenkaan kiinni, koska myös safari tökkii samalla tavalla.

Joo.. Kiitos jo valmiiksi kaikista vihjeistä = )
GIGO
JPQ
09.10.2008 00:08:28

ADSL yhteys? täällä ADSL modeemin irroitus auttaa hetkeksi (helpompi irroittaa kuin resetoida nyky oloissa) jopa auttaa siihen kun joskus sivut alkaa näkyä väärällä fontilla times romanilla siis ja jne. jotenkin outoa emme ole vielä selvittäneet missä pulma. ps. liittymä on Soneran.
Niq
09.10.2008 10:08:38

Mistä ihmeestä johtuu sellainen juttu, että jotkut sivut tökkivät välillä (eivät lataudu ollenkaan) ja sitten taas vaikka 5min päästä kaikki toimii niin ku ei mitään?!?

Kaapeli, ADSL, Mokkula? Reitittimen merkki ja malli, verkkopiuhalla vai Wlanilla?
"I have a cunning plan" -Baldrick
loosah
09.10.2008 20:41:18 (muokattu 09.10.2008 20:43:31)
Kaapeli, ADSL, Mokkula? Reitittimen merkki ja malli, verkkopiuhalla vai Wlanilla?

ADSL 8 megaa, Alink RR24AP modeemi, siitä sitten johto airportiin ja langattomana koneelle. Saunalahden liitymä.

Erikoisinta on siis se, että pätkiminen ei koske koko nettiyhteyttä. Eli niinä hetkinä kun en vaikka pääse jollekin sivulle, niin kaikki muut sivut aukeavat ihan normaalisti?!?

Esim. Äsken täällä mnetissä katselin keskustelu-palstaa ja sitten painoin takas etusivulle, niin ei yhdisty, vaan jumahtaa... 5min päästä sitten sivu taas latautuu ja silti tämän 5 minuutin aikana kaikki muut sivut ovat avautuneet ihan normaalisti.

Eihän siinä mitään jos noin tapahtuisi vain joskus, mutta kun joka ilta vähän väliä käy noin millä tahansa sivuilla... Ärsyttää.
GIGO
Klezberg
09.10.2008 21:20:10 (muokattu 09.10.2008 21:38:39)

Mulla on tässä viikon sisällä nettiyhteys käyttäytynyt vähän samalla tapaa epämääräisesti. Yhteys ei ole kokonaan poikki, koska pingit yleensä toimivat vaikka sivut eivät. DNS-ongelmia olen epäillyt mutta oireet eivät täsmää siihenkään. Jokusen kerran olen tuon pätkimisen huomannut kun olen ollut ulkopuolelta yhteydessä kotiverkkoon.

Yhteys on elisan ja ongelmat tosiaan ovat ilmaantuneet äskettäin. Vanhalla adsl-modemilla tuota oli aikanaan, joten modemin asetuksista voisi tässä olla kyse.

EDIT: Kävin kääntämässä tuon g.dmt:n väkisin päälle. Saas nähdä nyt.
kai tää on joku nettiriippuvuus, kun on tää internetti ja sitten toi klarinetti ja ne vie kaiken ajan
Niq
09.10.2008 22:35:11

ADSL 8 megaa, Alink RR24AP modeemi, siitä sitten johto airportiin ja langattomana koneelle. Saunalahden liitymä.

Miks tuo Airport on tuolla turhaan välissä? RR24AP:ssähän on itsessäänkin Wlan. Kokeilepa ensin laittaa koneesi suoraan verkkokaapelilla modeemiin, tökkiikö vieläkin. Tuolla rajaat vian helposti.

Aika turha heitellä kommenttia tyyliin "joo mullakin tökkii xxxxxx liittymällä täällä Turussa". Jos vikaa operaattorin puolella on, se on ainakin jossain määrin vähintään alueellinen tai todennäköisemmin yksittäinen vika, varsinkin jos on jatkunut yli viikon.

Jos kysytään niin varmaan vähintään joka toisella netin käyttäjällä tökkii omasta mielestään yhteys. Se että miten tai miksi se tökkii saattaa olla mitä vaan maan ja taivaan väliltä: näppiksen ja penkin välisen osan tökkimisestä tietokoneen jumimisen kautta ylikuormitettuun verkkoon.
Klezberg
09.10.2008 23:39:15

Aika turha heitellä kommenttia tyyliin "joo mullakin tökkii xxxxxx liittymällä täällä Turussa". Jos vikaa operaattorin puolella on, se on ainakin jossain määrin vähintään alueellinen tai todennäköisemmin yksittäinen vika, varsinkin jos on jatkunut yli viikon.

Näinhän se on, tosin mistä minä tiedän vaikka toinen olisi naapurini. Ja joskus on vain tarve osallistua keskusteluun, kun on tämä keskustelufoorumi.

Jos kysytään niin varmaan vähintään joka toisella netin käyttäjällä tökkii omasta mielestään yhteys. Se että miten tai miksi se tökkii saattaa olla mitä vaan maan ja taivaan väliltä: näppiksen ja penkin välisen osan tökkimisestä tietokoneen jumimisen kautta ylikuormitettuun verkkoon.

Tämänkin kirjoituksen ensimmäinen versio katosi nettikatkoksen seurauksena. Linuksilla vahvistettu WRT54GS näytti lähettävän toistuvasti arp who-has -kyselyä isp;n gateway-osoitteeseen. Tosin tuossa WRT:ssä taitaa olla jokin käpy itsessään, kun se ei välttämättä toivu tuosta vaan kun adsl-yhteys tulee kuntoon. Tai mistä minä tiedän.
kai tää on joku nettiriippuvuus, kun on tää internetti ja sitten toi klarinetti ja ne vie kaiken ajan
lindo
10.10.2008 18:13:48

Vaikeammaksi homman selvittämisen tekee se, että kun muutimme, niin ongelmat alkoivat

Musta tuo kuulostaa selkeesti vaan palveluntarjoajan vialta. Kannattaa ottaa yhteyttä siihen ja kysellä onko siellä kaikki kunnossa.
Itelläni oli joskus paljonkin ongelmia palveluntaroajan kanssa ... väittivät että mulla oli koneessa vikaa, ja tuli jopa joku nörtti ihmettelemään. Mitään vikaa ei tosin löytynyt ja lopulta myönsivät että vika olikin heillä. Tehtiin reklamaatio, koska netti oli alhalla jatkuvasti ja saatiin 2 kk ilmaiseksi :D
Rok rok
Niq
10.10.2008 18:52:15

Musta tuo kuulostaa selkeesti vaan palveluntarjoajan vialta. Kannattaa ottaa yhteyttä siihen ja kysellä onko siellä kaikki kunnossa.

Niin, Saunalahden jonotukset tietäen tekisin moisen oman pään vianrajauksen, varsinkin kun todennäköisesti saat sen tehdä joka tapauksessa ennenkuin vikaa sen enempää aletaan tutkimaan. Vika jää kuitenkin noin 80-90% tapauksista asiakkaan laitteisiin, joten ihan järjelläkin ajatellen kannattaa tsekkailla että ne omat vermeet toimii ihan itse, kuin että lähtee kuluttamaan jo ylikuormitetun vikapalvelun porukkaa turhaan.

Itse kun olen erään operaattorin vikapuolella työskennellyt ja sitä kautta kokemusta asioista on. Yllämainittu prosentti on ihan tilastollinen fakta, ei arvelua.
lindo
11.10.2008 12:55:38

Itse kun olen erään operaattorin vikapuolella työskennellyt ja sitä kautta kokemusta asioista on. Yllämainittu prosentti on ihan tilastollinen fakta, ei arvelua.

Jees, ymmärrän kyllä varsinkin kun kaikki tavikset varmaan soittelee vioista jotka ei edes liity nettiliittymään. Olin duunissa firmalla jonka sivuista olin vastuussa ja pomo tapasi soitella tyylliin: "miks ei sivut toimi" johon yleensä vastasin "jaa-a, oisko serveri alhalla".

Niin, Saunalahden jonotukset tietäen tekisin moisen oman pään vianrajauksen, varsinkin kun todennäköisesti saat sen tehdä joka tapauksessa ennenkuin vikaa sen enempää aletaan tutkimaan. Vika jää kuitenkin noin 80-90% tapauksista asiakkaan laitteisiin, joten ihan järjelläkin ajatellen kannattaa tsekkailla että ne omat vermeet toimii ihan itse, kuin että lähtee kuluttamaan jo ylikuormitetun vikapalvelun porukkaa turhaan.

Jeps, tässä tapauksessa on hyvä kun on paikallinen puhelinyhtiö netintarjoojana ... joka tosin siirsi vikapalvelun johonkin ambomaalle... Mutta voi sinne itse laitokselle silti soitella työaikana ja aiheuttaa inhoa ja syvää halveksuntaa.
Rok rok
Klezberg
11.10.2008 14:05:02

Kommentoinpa vielä tuota omaa ongelmaani, vaikkei se olekaan sama kuin ketjun aloittajan. Pätkiminen meni eilen illalla ja tänä aamuna niin tiheäksi, että jatkoin asian tutkimista. Minulla on Telewellin adsl-modemi ja sen perässä Linksysin WRT54GS Openwrt-softalla. Seurasin tuosta WRT:stä paketteja kotiverkon ja WAN:in puolelta, ja kyllä sen perusteella vika näytti jäävän WAN:in puolelle. WRT:n mielestä reitti elisan gatewayhyn on kadonnut, se tekee arp-kyselyä ja puskuroi paketteja kunnes reitti taas löytyy. Vaihdoin kokeeksi Telewellin tilalle ikivanhan (2002) Aethran Starbridgen ja nyt on toiminut OK, tosin ongelma on muutenkin ollut ajoittainen. Taannoin vaihdoin modemiksi tuon Telewellin jotta sain vastaavan pätkimisen loppumaan.

ADSL:stä ja sen konffauksesta en paljon mitään ymmärrä. G.dmt:n asetin eilen tuohon Telewelliin, tuosta aethrasta en edes tiedä miten sitä pääsee konffaamaan.
Niq
11.10.2008 15:22:00

Telewellin adsl-modemi ja sen perässä Linksysin WRT54GS Openwrt-softalla.

Ei tullut mieleen kokeilla suoraan ADSL-modeemista? Noi kotikäyttöön suunnatut verkkolaitteet ei välttämättä juttele ihan saumattomasti keskenään. Jos Linksys ei saa yhteyttä gatewayhyn, ongelma on jossain Linksysin ja gatewayn välillä, lukien mukaan siis myös ADSL-modeemin. Saako Linksys ulkoverkon IP:n? Oletko ADSL-modeemin logia käynyt katsomassa, siis mikäli sieltä sellaista löytyy?
Klezberg
11.10.2008 16:13:26

Ei tullut mieleen kokeilla suoraan ADSL-modeemista? Noi kotikäyttöön suunnatut verkkolaitteet ei välttämättä juttele ihan saumattomasti keskenään.

Meinaat että laittaisin PC:n kiinni suoraan modemiin. Joo, sitä en ole nyt kokeillut kun täällä kotiverkon puolella on aika paljon tavaraa jotka käyttävät tuota internet-yhteyttä. Mutta jos tuo takkuilu vielä jatkuu, niin noinpa näkee kyllä onko vika Linksysissä vai jossakin modemin ja isp:n välillä molemmat päät mukaanlukien.

Saako Linksys ulkoverkon IP:n?

Ulkoverkon IP on koko ajan, sen uusimisessa ei ole ongelmia jos yhteys gatewayhin toimii.

Oletko ADSL-modeemin logia käynyt katsomassa, siis mikäli sieltä sellaista löytyy?

Pitänee käydä etsimässä. Modeemin tonkiminen on työläämpää kun siihen pitää mennä erikseen kytkeytymään, tuota Linksysiä voin seurata reaaliajassa. Nyt siis on tuo Aethran modemi eikä ole vielä alkanut tökkimään. Saa nähdä kun ilta tulee.
Pelsi
11.10.2008 22:28:19

Näin. Itse työskentelen erään operaattorin teknisessä tuessa (en siis vikapalvelussa) ja mutu-tuntumalla nimenomaan noin 90% ongelmista johtuu asiakkaan omista laitteista. Harvoin vika jää edes modeemille, vaan yllättävän yleistä on myös selaimen estäminen palomuurilla, langattoman verkkoyhteyden salausavaimen unohtaminen ja omat kämmäilyt Windowsin verkkoasetuksissa, kun aletaan kikkailemaan jostain syystä.

Minäkin kehoittaisin kokeilemaan ilman erillisiä reitittimiä, että pätkiikö silloinkin. Jos ei, niin motuun & reitittimeen voi myös kokeilla ohjelmistopäivitystä. Joskus nattaus vaan toimii näissä kuluttajalaitteissa päin helvettiä, firmispäivitys saattaa parantaa sitä.
Klezberg
11.10.2008 23:54:22 (muokattu 12.10.2008 00:12:44)

Minäkin kehoittaisin kokeilemaan ilman erillisiä reitittimiä, että pätkiikö silloinkin. Jos ei, niin motuun & reitittimeen voi myös kokeilla ohjelmistopäivitystä. Joskus nattaus vaan toimii näissä kuluttajalaitteissa päin helvettiä, firmispäivitys saattaa parantaa sitä.

No joo, tuossa mun tapauksessa nattauksen tekee iptables. Ja siinä ei ole isoa eroa teenkö wgetin routerin komentoriviltä vai käytänkö selainta pc:ssä ohittamalla routerin. Ainoa mistä en voi olla täysin varma on miten tuo routeri käyttäytyy kuormituksessa. Tosin prossu näyttäisi pyörivän hyvin pienellä kuormalla.

Mutta nyt on toiminut hyvin koko päivän vaihdettuani adsl-modemin ikivanhaan aethraan (jonka taannoin hylkäsin vastaavien ongelmien takia, nyt se taas tuntuu toimivan).

Enkä tosiaankaan rupea enää keskustelemaan palveluntarjoajan kanssa ennenkuin itselleni on melkoisen varmaa mitä tapahtuu. Ja olen hyvin tyytyväinen jos vika löytyy omalta puolelta. Silloin sen saa korjattua.

EDIT: Allekirjoitan kyllä sen että noissa laitteissa on kupruja. Mun ensimmäinen dlink, olikohan 614+, takkuili, kunnes huomasin että sen oma palomuuri blokkasi dhcp:ltä tulevia vastauksia. Lähti toimimaan kun itse lisäsi dhcp:n sallituksi portiksi.
Pelsi
12.10.2008 13:10:06
No joo, tuossa mun tapauksessa nattauksen tekee iptables. Ja siinä ei ole isoa eroa teenkö wgetin routerin komentoriviltä vai käytänkö selainta pc:ssä ohittamalla routerin. Ainoa mistä en voi olla täysin varma on miten tuo routeri käyttäytyy kuormituksessa. Tosin prossu näyttäisi pyörivän hyvin pienellä kuormalla.

Niin joo, tässä olikin tämä Linux-härveli. Voidaan olettaa, että se on kunnossa, kun se nyt kerran se Aethrankin kanssa toimii.

Mutta nyt on toiminut hyvin koko päivän vaihdettuani adsl-modemin ikivanhaan aethraan (jonka taannoin hylkäsin vastaavien ongelmien takia, nyt se taas tuntuu toimivan).

Herää kysymys niistä Telewellin asetuksista. Mikäs sen modeemin tarkka malli on? Vaikuttaisi, että ohjelmistopäivitys voisi tosiaan tehdä terää.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)