Aihe: Ns. "alokasmokat"
1 2 3 4 57 8 9 10 1123 24 25 26 27
baron
08.10.2008 00:01:15 (muokattu 08.10.2008 00:02:09)

virhe
Fuzzy Boner
08.10.2008 00:01:21
Et oo ikinä kuullut soinnun käännöksistä etkä voicingeista?
Et varmaan tiedä edes mitä ne tarkoittaa?

Älkää aloittako ennenku alkaakaan. Toiset meistä lähtee asteikon neljänneltä säveleltä joka on mollisoinnussa teoreettisesti vähän niinku lisäsävel nro 11 ja sillä hyvä. Lehtinen on vaan varmaan kelannu mikä kuulostaa hyvältä ja sillä sipuli.

Mä vähän veikkaan että teorian kelaaminen jää tietoisesti kokonaan siinä vaiheessa kun luonti alkaa. Luodaan sitten paskaa tai safgaa.
Fuzzy Boner
08.10.2008 00:08:53
sus tai m11

Tumma rommi tai kylmä kossu/vodkashotti.

Poteitou, potaatou. Komsii, komsaa.

Potut pottuina, perun som perun
baron
08.10.2008 00:16:36

Tumma rommi tai kylmä kossu/vodkashotti.

Poteitou, potaatou. Komsii, komsaa.

Potut pottuina, perun som perun

Mä joskus kinasin jonkun viisaamman kanssa (jostain syystä käy aina näin, en yleensä löydä itseäni tyhmempää, jonka kanssa voisi kinata) että merkinnässä
Cm7sus ei oo mitään järkeä, että sus-soinnusta, josta terssi puuttu, ei voi tietää onko se duuri tai molli, mutta mulle valistettiin että naapurisoinnuista eli sointukierrosta sen voi tietää.
Oppia ikä kaikki!
Lennu
08.10.2008 00:24:54

Mä joskus kinasin jonkun viisaamman kanssa (jostain syystä käy aina näin, en yleensä löydä itseäni tyhmempää, jonka kanssa voisi kinata) että merkinnässä
Cm7sus ei oo mitään järkeä, että sus-soinnusta, josta terssi puuttu, ei voi tietää onko se duuri tai molli, mutta mulle valistettiin että naapurisoinnuista eli sointukierrosta sen voi tietää.
Oppia ikä kaikki!

Emmäätiä, mutta dominanttina sen seuraavaks ykköseks sopis kivasti Cm7.
Isojussi on se puu, se iso puu.
baron
08.10.2008 00:35:27

Emmäätiä, mutta dominanttina sen seuraavaks ykköseks sopis kivasti Cm7.

Entäs C7#9sus?
Onks se duuri- vai mollisointu?
rintapek
08.10.2008 00:36:50

Oppia ikä kaikki!

Mut noi Geesusmyassit on kumminki enempi teoriapalstan heiniä ko alkeismokia.

Mä oon takavuasina useastikin vetäny keikan akustisella skitalla rämpyttäen siten, että haittaristi ko veti mulle oudon biisin, ni lunttasin tarvittaessa soinnut haittarin bassosta. Kävi siinä monasti niinkin, että kitarista sit lunttas soinnun mun akkarin otelaudalta. Toi ny on alkeismoka. Ei kande keikalla vetää biisiä, jota muu bändi ei tunne. Jos lunttauksessani putosin kärryiltä, niin sammutetuin kiälin rämpyttäminen on edelleen akustisen tahdissa rämpyttämistä. Sitä en uskalla edes arvata, mitä toi varsinainen kitarristi mun otelaudalta lunttas, jos mulla oli vaan sormi sammuttamassa kielet.
Hää oli kait yleensä hiljaa ja vissiin hyvä niin. Siin kumminki edelleen kuulu runmut, lottobasso, akustisen rämpyte ja haittari. Menee sen muutaman hetken nyanssina, mut en mä tota kyllä mitenkään kaipaa, jos totta puhutaan.

Meinaan, et jos ny sattuu amseiskan sijaan vahingossa tanssikeikalla tavallinen aamolli, ni ei ny ton vuoksi tartte hamppukravattia miettiä.
One kind of music only - the good kind
Lennu
08.10.2008 00:54:56

Entäs C7#9sus?
Onks se duuri- vai mollisointu?

Kyllä se on ennemmin duuri, vaikka hieman dimihendriksiä onkin.
baron
08.10.2008 00:55:22

Meinaan, et jos ny sattuu amseiskan sijaan vahingossa tanssikeikalla tavallinen aamolli, ni ei ny ton vuoksi tartte hamppukravattia miettiä.

Mut onhan se karmee fiba: Am7 viittaa dooriseen kun taas Am aioliseen!
Lennu
08.10.2008 01:08:45

Mut onhan se karmee fiba: Am7 viittaa dooriseen kun taas Am aioliseen!

Sä oot ollu todistamassa yhtä keikkaa, jossa allekirjoittanut on soittanut doorista ja toinen komppiryhmän edustaja aiolista. En tiedä kuinka paljon se vähensi tanssilattian toimintaa? Kyseessä oli niinkin triviaali biisi kuin I Will Survive.
M.i.k.key
08.10.2008 01:08:46
Oho, enpäs arvannut mitä aloitin tuolla 11-jutulla...

Hieno biisi ja turha noita on tosiaan liikoja kelailla.
möllisty
EP
08.10.2008 05:28:24
Et oo ikinä kuullut soinnun käännöksistä etkä voicingeista?
Et varmaan tiedä edes mitä ne tarkoittaa?

Hähä!
..oon kuullu aiemmin ko sie, mutta antaapi nyt olla :)
Pirkka
08.10.2008 08:38:09
Mitä ihmettä täällä tapahtuu..? (-8
KoskPaavo
08.10.2008 09:14:20
Mitä ihmettä täällä tapahtuu..? (-8

Tapahtui aiheesta eksyminen , mutta se on tavallista täällä...
" Tällainen elämä käy laatuun, onhan se välimmiten lystiäkin ja kohottelee kantapäitä" Aleksis K.
Johannes kurkunkastaja
08.10.2008 09:36:58
Tapahtui aiheesta eksyminen , mutta se on tavallista täällä...

Enemmänkin sääntö! ;)
Riksteri
08.10.2008 11:16:31
Oppia ikä kaikki!

Alokasmoka on sellainen, ettei ymmärrä jotain asiaa sen takia että kaikki vaikuttaa kaikkeen eikä tuota kaikkea ole vielä kerennyt sisäistää. Tämä on naisilta opittu elämänviisaus.
KoskPaavo
08.10.2008 11:51:26 (muokattu 08.10.2008 11:51:40)
Yleisimpiä aloitusmokia ovat lienee ne että esim. keikalle raahataan täysin liikaa tavaraa, liian isot kamat , vaatteitten vaihtoa tauoilla, savuja humppatansseissa, liian vaikeita biisejä, jotka menevätkin sitten päin persettä .2000 värillistä keikkajulistetta , joista 50 tulee käyttöön yms.
En tiedä onko näin nykyään, mutta itsellä on omakohtaisia kokemuksia moisista oman " urani" alkutaipaleelta, joskus näitä naureskellen muistellaan vanhojen kavereitten kanssa.
" Tällainen elämä käy laatuun, onhan se välimmiten lystiäkin ja kohottelee kantapäitä" Aleksis K.
jeppeq
08.10.2008 12:14:41
Yleisimpiä aloitusmokia ovat lienee ne että esim. keikalle raahataan täysin liikaa tavaraa, liian isot kamat , vaatteitten vaihtoa tauoilla...

Tämähän kuulostaa vähän liian tutulta...
Painava, mutta kevytmielinen.
Epämuusikko
08.10.2008 12:55:17 (muokattu 08.10.2008 12:59:31)
Ketjusta on tähän saakka puuttunut vielä:

* "Toiset meistä" -kappaleen laulun aloittaminen. Valehtelematta: olen kuullut useammin ekan sävelen menevän perseelleen tai hyminäglissandoksi kuin precís kohdalleen.

Tähän liittyy myös monasti vahingoniloa: kyseinen kohta paljastaa useimmiten ihan vaan sen, onko jaksettuehdittyviitsitty treenata vai ei.

Tuo.

Joo, eikä se ees oo 11 koska se lauluhan pitäis olla sit oktaavi ylempää!

Mi-tä?

Oma panokseni:
-Live and let die:n intron laulun ensimmäiset äänet
-Jannen ja Maijan häävalssin kertsiinlähtö: "Valssiin mut-Valssiin mut vaivutaPRKL!"
Myös kappaleen säkeistön harmonisesta olemuksesta on monenlaista versiota. Onko pedaali päällänsä vai sointujen perusääniä tylysti kyntäen. Mikä sitten liekään alkuperäinen versio....

+ mielipidekysymys: missä kohdassa teidän päässänne sijaitsee M&T:n "Minä rakastan sua":n kertsin kaksoisviiva? Miltä tahdilta alkaa kertosäkeen kierto?
R.I.P Oksanen
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)