Aihe: aktiivi-pa hakusessa
1
klunssila
05.10.2008 20:22:39
Iltaa!

olen kuumeisesti surffaillut netissä ja selannut vaihtoehtoja läpi. Olemme rock-bändi, joka kiertää rafloissa ja hotelleissa soittamassa, keikkapaikat ovat 100 -800 hengen välillä. Isoimmissa paikoissa on yleensä kiinteät pa:t, mutta osaan joudutaan tuomaan omaa tavaraa, sanoisin ehkä 500 hengelle asti.

Meillä oli HK Audio ELIAS (+ tuplayläpäät) ja ne jäivät auttamattomasti jo pieneksi osassa paikoista. Nyt on siis aika hankkia uudet pa:t. Aktiiveihin ollaan tykästytty, joten ne ovat ensisijaisena mielessä.

Löysin mielestäni hyvän (?) setin kohtuu hinnalla:
yläpääksi: 2 kpl Mackie SA1530z (2000 eur/pari)
http://www.mackie.com/products/sa1530z/

alapääksi: 2 kpl Mackie SWA 1801z (2000 eur/pari)
http://www.mackie.com/products/swa1801z/index.html

Mutta ongelma on, että tavaraa ei millään pysty ostamaan. Kamat ovat olleet jo tilauksessa 6 viikkoa, eikä maahantuoja saa niitä millään toimitettua. Keikkoja pitäisi tehdä ja kaikki rahat tuntuu hupenevan PA:n vuokraukseen, turhauttaa!!

Siis mitä vaihtoehtoja on hyvästä, paljon äänenpainetta tuottavasta ja laadukkaasta aktiivi pa:sta? Turbosound, RCF, QSC, mitä muita? Hinta setille max 4500 eur (siis pelkät kaapit, muut lelut on kunnossa). Tai löytyykö passiivista haastajaa tähän hintaluokkaan?

Auttakee, kiitos :-)
- puoliamatööri -
vanhami
06.10.2008 08:39:56 (muokattu 06.10.2008 08:44:39)
No, en osaa sanoo sen kummempaa, kuin että ostin itelle nuo JBL:n PRX 512M yläpään kaapit. Subbarit tulee, kun rahoitun tässä vähän. Hintaeroa 12 tuumaisen ja 15 tuumaisen välillä ei ole paljon, mutta 15 tuumanen toistaa vähän alemmas. Meillä kun on nyt ollut etupäässä noita trubavetoja, niin roudattavuus ajoi edelle. Saundiin olen ollut ihan helvetin tyytyväinen samoin kokonaispakettiin. Todella kevyet roudata ja jämäkät pöntöt.

515 versio pukkaa 133 db ja tuo MACKIE antaa 135 db, eli onhan siinä jonkin verran tietysti eroa. Samoin alapää menee pikkusen alemmas noilla Mackien pytyillä, mutta jos ja kun käyttää subbareita, sillä ei ole niin suurta merkitystä. JBL:n prx sarjan subari pukkaa 129 db, ja päätetehoa on "vain 500w" oletettavasti sama pääte kuin muissakin pöntöissä. Taajuusalue näyttää kumminkin menevän alemmas, kuin esimerkiksi noissa RCF:n subbareissa, joissa on enempi potkuakin. Uskon, että ajavat hyvinkin asiansa, mikäli ovat laadultaan samaa luokkaa noiden yläpäiden kanssa. En vaan ole päässyt vielä testaamaan. Meillä on myös käytössä nuo RCF:n 310A:t ja 705AS subbari, meidän käyttöön tuon subbarin potku on riittänyt enemmän kuin tarpeeksi.

Jos kuvittelee, että pistää pari 15" yläpäätä ja neljä subbaria, niin tuleehan siinä paketille hintaa. Kahdella subbarilla varmaan tuon JBL paketin saa alle viiden tonnin reilusti. Jos subbareiksi panee vaikka noita RCF:iä niin hinta tippuu jo jonkin verran.

No pointti: kerroin lähinnä kokemukset omista pöntöistäni, ja nuo JBL:t on olleet parhaat pöntöt, mihin olen törmännyt. Äänenpainettakin lähtee, mutta se saundi nimenomaa. Erittäin selkeä ja neutraali. Kuin oman äänen jatke.
klunssila
06.10.2008 13:48:22
No pointti: kerroin lähinnä kokemukset omista pöntöistäni, ja nuo JBL:t on olleet parhaat pöntöt, mihin olen törmännyt. Äänenpainettakin lähtee, mutta se saundi nimenomaa. Erittäin selkeä ja neutraali. Kuin oman äänen jatke.

Juuri tällaista "vertaistukea" tarvitaankin, kiitos Mika! Laajensin tajuntaani viime yönä ja selasin noita RCF:iä oikein kunnolla läpi. Vaihtoehtoja alkoi löytymään, mutta hintaa on Mackietä pikkuisen enemmän. Tällaisen setin kasasin paperilla, setti pyörii mackien kanssa samoissa hinnoissa (?):
Subeiksi 2 kpl: RCF 905-AS
Yläpäät 2 kpl: ART 722-A tai ART 725-A

RCF PRO-sarja houkuttais myös, mutta on jo kalliimpi:
subit RCF 4PRO8001-AS
yläpäät: 4PRO3001-S tai 4 PR4001-S

Speksit täältä:
http://www.rcfaudio.com/vediMacro.p … ro/1674/ProfessionalSpeakerSystems/
- puoliamatööri -
vanhami
06.10.2008 14:36:07
Juuri tällaista "vertaistukea" tarvitaankin, kiitos Mika! Laajensin tajuntaani viime yönä ja selasin noita RCF:iä oikein kunnolla läpi. Vaihtoehtoja alkoi löytymään, mutta hintaa on Mackietä pikkuisen enemmän. Tällaisen setin kasasin paperilla, setti pyörii mackien kanssa samoissa hinnoissa (?):
Subeiksi 2 kpl: RCF 905-AS
Yläpäät 2 kpl: ART 722-A tai ART 725-A

RCF PRO-sarja houkuttais myös, mutta on jo kalliimpi:
subit RCF 4PRO8001-AS
yläpäät: 4PRO3001-S tai 4 PR4001-S

Speksit täältä:
http://www.rcfaudio.com/vediMacro.p … ro/1674/ProfessionalSpeakerSystems/

Stpauls soundin kaveri kehui kovasti noita uusia seiskasarjalaisia. En vaan ehtinyt mennä niitä testaamaan, kun ostin nuo JBL:t. Mutta saundiero RCF:n 310:n ja tuon JBL:n välillä on todella iso JBL:n eduksi. En meinannut uskoa korvia, koska pidin RCF:ää hyvänä siihen asti. Molemmat kun on käytössä ja päässyt testaan. Huomaa, että seiskasarjalaiset tuottaa näennäisestä tehostaan huolimatta vähemmän äänenpainetta kuin pienempitehoinen JBL. 3db ero = kaksinkertainen. Kannattaa mennä ST paulssille kuunteleen. Sillä ei ole JBL:iä siellä esillä, mut hae multa referenssiksi kuuntelutestiin mukaan. Myy se niitä sieltä kumminkin.
JK
07.10.2008 08:48:01
Eikös tossa torilla ole kaupan astetta jykevämpi HK Audion Deacon- setti.

Siin on kuitenkin jo tota Subivoimaa alla mukavasti, tosin alkaa olla roudattavaakin jo kohtuullisesti.

Meill on oman bändin käytössä ollut nyt vuoden verran tollanen passiivisetti

http://www.musikhaus-korn.de/Dynacord-Xa-5__scb2534.aspx

ja pöytänä

http://www.musikhaus-korn.de/Dynacord-PowerMate-1600-2__sca2915.aspx

Solisti osti setin mun yllytyksestä Torilta hintaan 3500 euroa (kaapit + pöytä)
Vois sanoa että melko kohtuuhintaan läksi...

Kaapit on todella herkät ja tehot on riittäneet helposti isoihinkin paikkoihin.
Subeissa on pyörät, helpot roudata eikä toi paketti vie tilaa kovin paljon lavaltakaan.

Passiivipaketti on meille mieluisampi helppokäyttöisyytensä vuoksi, ei sähköjenvetoja kaapeille. Pöydästä löytyy kaikki tarvittava, mitään ylimääräisiä efektejä jne. ei ole käytössä. Nopea kasata ja soundit miellyttää.
Saadaanko ruoka??
aimotuska
07.10.2008 08:58:56
http://www.musikhaus-korn.de/Dynacord-Xa-5__scb2534.aspx
ja pöytänä
http://www.musikhaus-korn.de/Dynacord-PowerMate-1600-2__sca2915.aspx

Et kai sää ajele tota koko läjää pelkästään tuossa tiskissä olevalla päätteellä?
klunssila
07.10.2008 09:31:30
Eikös tossa torilla ole kaupan astetta jykevämpi HK Audion Deacon- setti.

Siin on kuitenkin jo tota Subivoimaa alla mukavasti, tosin alkaa olla roudattavaakin jo kohtuullisesti.

Näyttää olevan joo. Meillä oli testissä HK audion ACTOR -setti ja ei oikein iskenyt millään. Oli kireä soundi, joten kaupat jäi tekemättä. Pitää tsekata onko deaconissa samoja kaappeja kuin actorissa. Testaamalla sitä tietysti kuulee, mistä on kyse.

JBL onkin "yllättävän hyvä", minun kokemukseni ja mielikuvat olivat EON-sarjasta (joka on aika rimpulaa). Torilla näytti olevan parikin jbl:n passiivisettiä olevan myynnissä päätteineen, joten pitää tsekata homman juju.

Kyllä tollanen Dynacord tuohon hintaan kelpaisi :)
- puoliamatööri -
JK
07.10.2008 09:39:22 (muokattu 07.10.2008 09:41:18)
Et kai sää ajele tota koko läjää pelkästään tuossa tiskissä olevalla päätteellä?

Kyllä. Ne on suunniteltu toimimaan pakettina.

2 x 870w / 2,66 ohm riittää meille.

http://www.dynacord.de/wDynacord/de … ds/powermate10001600_datenblatt.pdf

Kaapit on todella Herkät

Yläpäät SPL 105dB/1W/1m
Subit SPL 100db/1W/1m

EDIT: Eikä oo tarvinnut "luukuttaa". Tottakai jossain vaiheessa raja tulee tolla paketilla vastaan, mutta ei ole vielä tarvinnut missään vaiheessa testata äärirajoja.
Saadaanko ruoka??
JK
07.10.2008 11:11:30 (muokattu 07.10.2008 11:15:43)
Tuo läjä vetää kuitenkin mun käsityksen mukaan noin 1300W@2ohm per puoli, joten tossa jäädään abaut puoleen siitä, mitä vahvarista pitäis irrota. Eli voisit ihan huoletta jättää yhdet subit kotiin, eikä soundi kärsis yhtään. Tai jätät vaikka kokeeksi toisen subin kytkemättä. Olis vähän helpompaa duunia sille vahvistimellekin.

Emmää sitä sano, voihan tuo toimia hyvinkin, mutta näiden speksien perusteella vaikuttaa vähän omituiselta.

Äänenpaineet ei ole meillä kovin kovat, soundit on kohdillaan.

Yhden subin pois jättäminen aiheuttaisi väliputkihankinnan ja toi yläpää painaa vähintään yhtä paljon kuin Subit, joten helpompaa on mennä tolla paketilla. On tukevampi paketti pysymään pystyssä.
(Pinon korkeus 160 cm/puoli)

Et oo ensimmäinen, joka epäilee paketin toimivuutta Spexien valossa mutta kyllä toss on moni ihan Pro-tason kaveri joutunut ihmettelemään kuinka hyvin paketti toimii ja soi. Ja se riittää meille, ei ole ollut minkäänlaista puhetta edes laitteiston päivittämisen suhteen.

Laatupelejä.

Ja jos päivittämään "parempaa soundia" lähtis niin se vaatis melkoisen tukun rahaa.

EDIT: http://pliki.tommex.com.pl/Dynacord … em/xa5_system_broszura%5Beng%5D.pdf
Saadaanko ruoka??
markotetri
07.10.2008 14:09:41
Tuo läjä vetää kuitenkin mun käsityksen mukaan noin 1300W@2ohm per puoli, joten tossa jäädään abaut puoleen siitä, mitä vahvarista pitäis irrota. Eli voisit ihan huoletta jättää yhdet subit kotiin, eikä soundi kärsis yhtään. Tai jätät vaikka kokeeksi toisen subin kytkemättä. Olis vähän helpompaa duunia sille vahvistimellekin.

Emmää sitä sano, voihan tuo toimia hyvinkin, mutta näiden speksien perusteella vaikuttaa vähän omituiselta.

Siis mistä sää puhut? Tähän asiaan mun on pitänyt puuttua näissä keskusteluissa monta kertaa, mutta en oo malttanut ennen kuin nyt.

Siis, tehon ja tehonkeston suhteesta on olemassa monia mielipiteitä ja suosituksia. Yleisin mielipide on se, että vahvistintehoa on hyvä olla jonkun verran enemmän kuin kaiuttimen tehonkesto. Tällöin voidaan tiettyyn pisteeseen asti välttää vahvistimen säröytyminen ja - siitä syntyvän kanttiaallon aiheuttama - kaiuttimen rikkoutuminen. Itsekin olen pitkälti samaa mieltä.

Mutta. Kyseisellä tiedolla ei ole mitään merkitystä, ennenkuin järjestelmää ajetaan äärirajoilla. Jos käyttäjä tietää mitä on tekemässä, noudattaa valmistajan suosituksia ja pysyy maltillisena, ei tässä esimerkkitapauksessa ole mitään hätää. Normaalikäytössä sillä ei ole mitään merkitystä, paljonko vahvistin antaa tehoa ja paljonko kaiutin "vetää" (käsittämätön ilmaisu, btw) tehoa. Siis suomeksi, kaiutin kestää tehoa. Ja kaiuttimen voi rikkoa muutenkin kuin ajamalla sitä liian pienellä päätteellä. Esim ajamalla sitä liian suurella päätteellä. Taas suomennos: Kaiuttimen saa rikki soittamalla liian kovaa, päätetehon ja tehonkeston suhteesta riippumatta.

Järjestelmä kestää sen mitä kestää, riippuen täysin käytetyistä komponenteista. Jos systeemin rajoja ei ylitetä, yksittäisten osien spekseillä ei ole merkitystä.

Enkä todellakaan komppaa "toisen subin voi jättää pois" -ajatusta, ainakaan mitä tehoon ja sen kestoon tulee. Ei se yläpää soundaa yhtään paremmalta - eikä kestä enempää luukuttamista - vaikka subin jättäisi pois. Lopputuloksena on tässä tapauksessa pelkästään botnen väheneminen soundista, ts. soundin kärsiminen. (Niin, ja yläpään sijoittamisen ongelmat...)

On hyvä, että aiheeseen liittyen on olemassa yksinkertaisia nyrkkisääntöjä, joita noudattamalla moni asia on helpompaa. Nämä yleistykset eivät kuitenkaan kerro koko totuutta, ja eivät tarkoita sitä, ettei toisin voisi kertakaikkiaan vetää.
Artificiality is normal to the medium.
aimotuska
07.10.2008 17:39:58 (muokattu 07.10.2008 18:27:12)
Siis mistä sää puhut? Tähän asiaan mun on pitänyt puuttua näissä keskusteluissa monta kertaa, mutta en oo malttanut ennen kuin nyt.

Enpähän uskonut, että tollasta stäkkiä oikeesti ihan valmistajalta asti suositellaan ajettavaksi mikserivahvistimelta käsin. Ja omapahan on häpeäs jos et viitti suutas avata. Sentään täällä jotkut edes yrittää vähän raottaa omia käsityksiään asiasta. Aivan sama, onko ne oikeita vai vääriä.

Samaahan tuo eräs valoalan akrobaattikin täällä joskus vinkui, kun täällä "arvuutellaan online-pohjalta". No niin arvuutellaan, kun kaikki pitää tietonsa aina omana asianaan ja kerää oikeen agrea että sitten kun kerran vuodessa onnistuu painaan sitä reply-nappia niin kajahtaa ilmoille kauheat vuodatukset ja vinkumiset "ku ne sitä ja ku ne tätä ja kukaan ei tajua ja kaikki arvailee."

Tervetuloa vaan oikomaan siinä missä mennään mehtään. Ei tartte voivotella että ku ei ehdi ja kun ei jaksa. Jos ei jaksa niin sitten myö muut arvuutellaan ja sää näppäilet siellä vaikka munias sillä aikaa. :)

Mutta. Kyseisellä tiedolla ei ole mitään merkitystä, ennenkuin järjestelmää ajetaan äärirajoilla. Jos käyttäjä tietää mitä on tekemässä, noudattaa valmistajan suosituksia ja pysyy maltillisena, ei tässä esimerkkitapauksessa ole mitään hätää.

Eihän tässä mistään hädästä oo kyse ollutkaan, vaan puhtaasta ihmettelemisestä. Mä vaan totesin, että kun kerta mennään pienemmillä tehoilla niin vois periaatteessa pudottaa yhdet kuutiot pois ja säästää selkääkin siinä samalla. Joku toinen kyllä käsitteli tehojen äärirajoja huomattavasti perusteellisemmin kirjoituksessaan...

Normaalikäytössä sillä ei ole mitään merkitystä, paljonko vahvistin antaa tehoa ja paljonko kaiutin "vetää" (käsittämätön ilmaisu, btw) tehoa. Siis suomeksi, kaiutin kestää tehoa.

Itseasiassa mä oon yleensä ottaen yrittänyt nykyään puhua ennemminkin tehovaatimuksesta, kuin kestosta. Pelkästä kestosta puhuttaessa saadaan porukalle aika äkkiä iskettyä päähän se perinteinen harhakuva, että mitä enämpi se pahvi vaan tehoa KESTÄÄ niin sen parempi. Mieluummin niin päin, että se vaatii ton tietyn vattimäärän, että sieltä tulee se haluttu määrä paskaa pihalle. Joku kajari vaatii 200W että sieltä saa 100dB ulos ja joku toinen vaatii 1000W samaan duuniin.

Ei se yläpää soundaa yhtään paremmalta - eikä kestä enempää luukuttamista - vaikka subin jättäisi pois. Lopputuloksena on tässä tapauksessa pelkästään botnen väheneminen soundista, ts. soundin kärsiminen. (Niin, ja yläpään sijoittamisen ongelmat...)

No selevä. Eikä tässä olla sitä kestoa edelleenkään kauhistelemassa. Ja toisekseen, kuka tässä on mistään yläpään soundaamisesta puhunut? Mä puhuin käsittääkseni ohmien nostamisesta (elementtien määrää tiputtamalla).

Nämä yleistykset eivät kuitenkaan kerro koko totuutta, ja eivät tarkoita sitä, ettei toisin voisi kertakaikkiaan vetää.

Marko hei. Sanoinko mä, ettei noin vois kertakaikkiaan vetää? Mitä se sun mielestäs tarkoittaa, kun mä kirjoitin, että Emmää sitä sano, voihan tuo toimia hyvinkin, mutta näiden speksien perusteella vaikuttaa vähän omituiselta.

E: Yleensä ottaen mä arvostan sun kirjoituksias, mutta tää alkoi oleen jo siinä ja rajoilla. Ei sillä, että kukaan kenenkään arvostusta erityisesti m.netissä kaipaisi, mutta noin yleensä ottaen.
klunssila
16.10.2008 21:33:41
Päivitetään tätäkin aihetta..

Etsintä on vihdoin päättynyt ja bändille on tilattu RCF:n aktiivikamat:

- subbaset ovat 4PRO 8001AS (800w/133 db) 2 kpl
http://www.rcfaudio.com/vediMacro.p … 3/4PROSeries4PRO8001-AS/product.htm

- yläpäät uutta sarjaa 4PRO 3003S (750w/131 db) 2kpl
http://www.rcfaudio.com/vediMacro.p … ml/sLang/EN/IDMacro/3632/Downloads/ --> pdf

Ainakin paperilla pitäisi rokki soida ja ammattimiesten suositukset ovat olleet hyviä näille kamoille. Laajennusvaraahan näissä tietty on, jos meinaa käydä pieneksi. Pitänee raportoida sitten kun on päästy tositoimiin näiden kamojen kanssa, että rokkaako vaiko eikö.
- puoliamatööri -
vanhami
17.10.2008 00:05:03
Päivitetään tätäkin aihetta..

Etsintä on vihdoin päättynyt ja bändille on tilattu RCF:n aktiivikamat:

- subbaset ovat 4PRO 8001AS (800w/133 db) 2 kpl
http://www.rcfaudio.com/vediMacro.p … 3/4PROSeries4PRO8001-AS/product.htm

- yläpäät uutta sarjaa 4PRO 3003S (750w/131 db) 2kpl
http://www.rcfaudio.com/vediMacro.p … ml/sLang/EN/IDMacro/3632/Downloads/ --> pdf

Ainakin paperilla pitäisi rokki soida ja ammattimiesten suositukset ovat olleet hyviä näille kamoille. Laajennusvaraahan näissä tietty on, jos meinaa käydä pieneksi. Pitänee raportoida sitten kun on päästy tositoimiin näiden kamojen kanssa, että rokkaako vaiko eikö.

Mitäs pino tuli maksamaan?
markotetri
28.10.2008 23:33:45
Tervetuloa vaan oikomaan siinä missä mennään mehtään. Ei tartte voivotella että ku ei ehdi ja kun ei jaksa. Jos ei jaksa niin sitten myö muut arvuutellaan ja sää näppäilet siellä vaikka munias sillä aikaa. :)

Marko hei. Sanoinko mä, ettei noin vois kertakaikkiaan vetää? Mitä se sun mielestäs tarkoittaa, kun mä kirjoitin, että

E: Yleensä ottaen mä arvostan sun kirjoituksias, mutta tää alkoi oleen jo siinä ja rajoilla. Ei sillä, että kukaan kenenkään arvostusta erityisesti m.netissä kaipaisi, mutta noin yleensä ottaen.

Heikki, sä olet kiivas mies!

Pliis, lue mitä itse kirjoitit ja lue mitä mä kirjoitin. Pahoittelen, jos sait sellaisen kuvan, että jotenkin hyökkäsin sua vastaan. Tarkoitukseni ei ollut loukata ketään, vaan ainoastaan yleisellä tasolla kertoa mun näkemyksiä tehosta ja tehonkestosta. En saanut sun kirjoituksesta sitä kuvaa, että tarkoitit myös kaiuttimien herkkyyttä. Myönnän myös potevani keskivaikeaa besserwisserismiä. Anteeksi siitäkin. Livenä se on ehkä jopa pahempi kuin nettifoorumeilla.

Se, että arvuutteletteko te, ei vaikuta mun munien näppäilyyn millään tavalla.

Kieltämättä tämänkaltainen henkilökohtainen ryöpytys hieman heikensi tunnelmaa, kun parin viikon (työ)matkan jälkeen palasin Muusipäiden.netin pariin. En silti myönnä olevani väärässä. Enkä taatusti jaksa kantaa kaunaa pikkujutuista. :)
Artificiality is normal to the medium.
aimotuska
29.10.2008 08:22:10
Heikki, sä olet kiivas mies!

Aina silloin kun tuntuu, että maailmassa on virhe. Yleensä ottaen mä oon suht lauhkea -- paitti liikenteessä :)

Se, että arvuutteletteko te, ei vaikuta mun munien näppäilyyn millään tavalla.

Tarkoitettu lähinnä yleisesti tätä arvuuttelukulttuuria ja sitä arvostelevaa kulttuuria kohtaan.

Kieltämättä tämänkaltainen henkilökohtainen ryöpytys hieman heikensi tunnelmaa, kun parin viikon (työ)matkan jälkeen palasin Muusipäiden.netin pariin. En silti myönnä olevani väärässä. Enkä taatusti jaksa kantaa kaunaa pikkujutuista. :)

Et sää väärässä olekaan, vaan kun sää puhuit makkarasta (paatoksella, I might add) ja mää taas puhuin seipäästä. Vaan eipä hätiä mitiä. Unehtunut asia täälläkin. :)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)