E.Keskipörhölä 06.10.2008 14:23:27 (muokattu 06.10.2008 15:07:48) | |
---|
Parempi vähän paskaa nurkissa kuin puhdas helvetti. |
----
http://guitar.pictures.fi/kuvat/
RS93, 101, 102 voittaja |
E.Keskipörhölä 06.10.2008 14:57:36 | |
---|
Allright, hinta on paljon halvempi. Ei vaan tekisi mieli ostaa sikaa säkissä. Eli onko soittokokemuksia? Parempi vähän paskaa nurkissa kuin puhdas helvetti. |
s8na 06.10.2008 16:18:09 | |
---|
Mä kipasin tollasen thomanilta 666 e hintaan sikana säkissä ja oon ollu pääsääntöisesti tyytyväinen. Ei täydellinen kitara mutta tohon hintaan hyvä peli, ei juuri mitään tekovikoja ja hyvä soundi. Soundi ei kyllä tosin ole ihan samanlainen kuin peruslespoissa, todennäköisesti johtuen mahonkisesta kannesta. Säästö näkyy kepin materiaaleissa, runko on kahdesta palasta ja ruusupuuotelaudan puu on vaaleahkoa ja jotenkin karkeampaa kuin yleensä. Samoin faded pinta on ohut ja puun syyt läpinäyttävä. Toisaalta mun kepakossa ainakin (muissakin thomanilta ostetuissa) on Burstbucker Pro -mikit, joita näkee kalliimmissa malleissa. Ainoat pienet napinat mulla tulee siitä että kaulan nauhoitus ei ole täydellinen, en saa kieliä ihan niin alas ilman räminöitä kun haluaisin. Normisetuppi on kuitenkin toimiva. Pitää lisätä kuitenkin, että nauhoitus ja tuntuma on paras mitä mulla on omissa kitaroissa ollut. Mikit ovat omaan musatyyliin ehkä hitusen liian ponnettomat, mutta tämähän on ihan makuasia/soittotyyliasia. "All the stuff I need is here. I just have to invent how to use them" -MacGyver |
2randpo 06.10.2008 16:51:58 | |
---|
Tuon saa noin kuuteen ja puoleensataan ulkomailta. edit: http://www.coda-music.com/product_info.php?products_id=3097 Niinhän sen saa joo, ja kyllähän siinä "säästää" ainakin omia rahojaan. Laajemmin ajatellen taas...no ei ulkomailta tilaileminen ainakaan kovin ekologinen ratkaisu ole kun ajatellaan sitä koneistoa jolla yksittäisiä gasituksemme kohteita meille maailmalta rahdataan. Tai jos toisaalta ajatellaan meikäläisiä soitinkauppiaita, jotka ovat nykyään useissa tapauksissa suhteellisen kilpailukykyisiä. Niin, globaalissa maailmassahan tässä eletään... Eipä silti, olen itsekin tilaillut, tosin aina vain sellaista tavaraa, jota ei täältä löydy suoraan hyllystä. Matkoilla taas on helppo perustella itselleen, että tossahan se samalla kyydillä tulee koneessa. Saas nähdä löytyykö Bostonista ensi kuussa jotain, vaikkapa noita Gibsoneita. Mutta vastaus itse kysymykseen: kannattaa ostaa ellei ensisijaisesti haikaile stankkua tai jotain muuta kalliimpaa mallia. "If you want to be a master some day you must fine pleasure in creating without having a precise objective, without pursuing a rational goal." |
jra 06.10.2008 17:25:18 (muokattu 06.10.2008 17:27:20) | |
---|
Niinhän sen saa joo, ja kyllähän siinä "säästää" ainakin omia rahojaan. Laajemmin ajatellen taas...no ei ulkomailta tilaileminen ainakaan kovin ekologinen ratkaisu ole kun ajatellaan sitä koneistoa jolla yksittäisiä gasituksemme kohteita meille maailmalta rahdataan. Tai jos toisaalta ajatellaan meikäläisiä soitinkauppiaita, jotka ovat nykyään useissa tapauksissa suhteellisen kilpailukykyisiä. Niin, globaalissa maailmassahan tässä eletään... Eipä silti, olen itsekin tilaillut, tosin aina vain sellaista tavaraa, jota ei täältä löydy suoraan hyllystä. Matkoilla taas on helppo perustella itselleen, että tossahan se samalla kyydillä tulee koneessa. Saas nähdä löytyykö Bostonista ensi kuussa jotain, vaikkapa noita Gibsoneita. Mutta vastaus itse kysymykseen: kannattaa ostaa ellei ensisijaisesti haikaile stankkua tai jotain muuta kalliimpaa mallia. Matkustelu taitaa tuossa olla se suurin ekologinen ongelma, ja se että soittopeli tulee "mukana" vie aivan saman verran tai enemmän (lentokone vastaan maakuljetus) sitä energiaa kuin tilaaminen. Samoin ne suomalaiset musakauppiaat niitä soittimia ulkomailta tilaavat. Niin ja aiheeseen. Kannattaa tosiaan käydä kokeilemassa, koska soundi on aika erilainen kuin stankussa. Viimeistely on osin jätetty soittajalle itselleen (nauhat ym. pientä), itse sipaisin LP DC:n faded-pintaan Gibsonin omaa "Pump Polish'ia" ja väri syveni ja puu sai kiiltoa pintaan. Oikeastaan aika nätin näköinen nyt. Puunsyiden näkyminen on vain plussaa. Jos tilaat esim. Thomannilta tai muualta jossa on 14-30 päivän palautusoikeus, niin kannattaa käydä kitara tarkaan läpi, ettei myöhemmin huomaa jotain vikoja jotka häiritsevät (dead spotit, kaula ym.), Tämä koskee tietysti kaikkia kitaroita, mutta fadedit tuntuvat olevan hieman ei niin tasalaatuisia. Hyvä yksilö jos sattuu kohdalle, niin sitten on kyllä erinomainen kitara hintaansa nähden. Se että kannattaako G&L-strato vaihtaa LP Studio Fadediin, on mahdoton kysymys. Strato ja LP ovat jo luonteeltaan niin erilaisia kitaroita, riippuu kumman soundista ja soitettavuudesta itse pidät enemmän. Laadultaan nuo ovat luultavasti aika saman tasoisia jos kyseessä on hyvät yksilöt. - Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 - |
2randpo 06.10.2008 17:33:09 | |
---|
Matkustelu taitaa tuossa olla se suurin ekologinen ongelma, ja se että soittopeli tulee "mukana" vie aivan saman verran tai enemmän (lentokone vastaan maakuljetus) sitä energiaa kuin tilaaminen. Samoin ne suomalaiset musakauppiaat niitä soittimia ulkomailta tilaavat. Totta turiset, en ole kuitenkaan uskaltanut alkaa kieltäytyä työmatkoista. Muutoinkin olet aivan oikeassa paitsi että liikkeet kaiketi yleensä kuljetuttavat asiakkaiden yksittäiset tilaukset muun tilatun tavaran mukana. "If you want to be a master some day you must fine pleasure in creating without having a precise objective, without pursuing a rational goal." |
E.Keskipörhölä 06.10.2008 17:52:44 | |
---|
Se että kannattaako G&L-strato vaihtaa LP Studio Fadediin, on mahdoton kysymys. Strato ja LP ovat jo luonteeltaan niin erilaisia kitaroita, riippuu kumman soundista ja soitettavuudesta itse pidät enemmän. Laadultaan nuo ovat luultavasti aika saman tasoisia jos kyseessä on hyvät yksilöt. Olen kääntynyt "Lespa-uskoon", kun huomasin, että LP:n kaula on paljon parempi käteeni. Myös soundit ovat mielestäni paljon rehevämmät kuin Stratossa. Parempi vähän paskaa nurkissa kuin puhdas helvetti. |
jra 06.10.2008 18:02:46 | |
---|
Olen kääntynyt "Lespa-uskoon", kun huomasin, että LP:n kaula on paljon parempi käteeni. Myös soundit ovat mielestäni paljon rehevämmät kuin Stratossa. LP:issä on aika monenlaista kaulaa, paksusta perinnekaulasta 60's slim taperiin. Ainakin osassa faded-Gibsoneista on ohut slim taper. Thomann ei ikävä kyllä listaa tiedoissa kaulan mallia, joten se pitää kaivaa jostain muualta. Alkaa muuten olla faded-Gibsoneiden saatavuus aika heikkoa. Flying V ja SG -fadedeita vielä löytyy, mutta esim. Thomannilla ja DV247:lla ei enää studioita tai DC -malleja ole. - Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 - |
2randpo 06.10.2008 18:29:01 | |
---|
itse sipaisin LP DC:n faded-pintaan Gibsonin omaa "Pump Polish'ia" ja väri syveni ja puu sai kiiltoa pintaan. Oikeastaan aika nätin näköinen nyt. Puunsyiden näkyminen on vain plussaa. Eikös tuo Pump Polish imeydy sinne puun sisään, fadedin lakkakerros kun on aika olematon. Kiiltäähän faded juurikin käytön myötä, tosin varmaankin toisella tapaa kuin tuon aineen jäljiltä. "If you want to be a master some day you must fine pleasure in creating without having a precise objective, without pursuing a rational goal." |
jra 06.10.2008 19:58:07 | |
---|
Eikös tuo Pump Polish imeydy sinne puun sisään, fadedin lakkakerros kun on aika olematon. Kiiltäähän faded juurikin käytön myötä, tosin varmaankin toisella tapaa kuin tuon aineen jäljiltä. Kyllä ainakin omassa fadedissa on sen verran lakkaa pinnassa, ettei puu imaissut ainetta. Tosin suihkuin sitä varovasti kankaaseen, ja oikeastaan kiillotin pintaa kankaalla jossa ko, ainetta oli. Tuoteselosteen mukaan tuossa on hieman lakkaa mukana, ja pitäisi sopia kaikille (Gibsonin) viimeistelyille, joten omasta mielestäni toimii hyvin myös fadedissa. Kaula tuossa omassa kyllä alkoi kiiltä soittamisen ansiosta nopeasti, mutta muualle tuolla sai kiiltoa lisää ja niitä rumia harmahtavia kohtia pois (esim. kylkien kaarissa oli sellaista kerheampaa mattapintaa, joka häipyi Pump Polishilla kokonaan ja tuli saman tunoiseksi ja näköiseksi kuin muukin pinta). Tosiaan ei kannata liikaa uittaa kitaraa tuossa aineessa, silloin varmasti faded imaisee ainetta liikaa puun huokosiin, joka ei varmaankaan ole tarkoitus. - Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 - |
Lonesome 06.10.2008 22:39:44 | |
---|
Ainakin osassa faded-Gibsoneista on ohut slim taper. Thomann ei ikävä kyllä listaa tiedoissa kaulan mallia, joten se pitää kaivaa jostain muualta. Tuosta en tiennytkään. Studiossahan ei 60's kaulaa ole tarjolla ollut, tosin tuo "rounded" vaihtelee mallin/yksilön mukaan. Melody Makerissa on erilainen kuin Les Paulissa jne.... Alkaa muuten olla faded-Gibsoneiden saatavuus aika heikkoa. Flying V ja SG -fadedeita vielä löytyy, mutta esim. Thomannilla ja DV247:lla ei enää studioita tai DC -malleja ole. Ranskaan on tullut uutta tavaraa: http://en.woodbrass.com/GIBSON+LES+ … STUDIO+ELECTRIC+GUITAR+-+WORN+BROWN Ja sitten olisi vielä kalliimpi "oikea" Les Paul vaahterakannella: http://www.musik-schmidt.de/product … e-Top-Heritage-Cherry-Sunburst.html Tuo Faded-viimeistely on tosiaan pehmeä, aivan huomaamatta tuli vyön soljen jälkeä kotikäytössä. Vaan toisaalta eipä näy sormenjäljet ja pöly kuten mustassa kiiltolakassa. Kokonaisuutena olen tyytyväinen 666 €:n sijoitukseen (tietenkin 20 € postikuluja), säädöt tehtaalta hyvin kohdallaan ja laadukas tuntuma säästöversiossakin. Tosin yksi potikannuppi juuri irtosi ja asettuu tiukasti vain väärään asentoon... Tietenkin palvelevan lähikaupan suosiminen on perinteisesti suositeltavaa, vaan onko sähkökitaran soittaminen ekosysteemin kannalta tarpeellista saati sen hyvinvointia edistävää. Viisaammat saavat sen ratkaista. Voipi myös käydä niin, että maailma pelastuu, mutta ihminen ei... ;) "When I was stone blue, rock & roll sure helped me through" |
2randpo 06.10.2008 22:56:17 | |
---|
onko sähkökitaran soittaminen ekosysteemin kannalta tarpeellista saati sen hyvinvointia edistävää. Viisaammat saavat sen ratkaista. Voipi myös käydä niin, että maailma pelastuu, mutta ihminen ei... ;) Niin, vaikea on sanoa voiko sähkökitaraa soittamalla parantaa maailmaa. Sen voi kuitenkin sanoa, että soittamisen kieltäminen huonontaisi maailmaa. Ja soittaessaan taas tietää, että ainakaan sillä hetkellä ei ole kukaan vielä kieltänyt. "If you want to be a master some day you must fine pleasure in creating without having a precise objective, without pursuing a rational goal." |
jra 06.10.2008 23:26:34 | |
---|
Niin, vaikea on sanoa voiko sähkökitaraa soittamalla parantaa maailmaa. Sen voi kuitenkin sanoa, että soittamisen kieltäminen huonontaisi maailmaa. Ja soittaessaan taas tietää, että ainakaan sillä hetkellä ei ole kukaan vielä kieltänyt. Menee pahasti OT, mutta Australiassa kait pelkäävät että hehkulamppujen lisäksi myös radioputket ovat menossa myyntikieltoon. Hamstraavat nyt sitten putkarien omistajat putkia varastoon. Salakuljetus alkaa varmasti sitten jos ja kun kielto toteutuu, ei kyllä taida putkivahvareilla soittaminen olla mikään iso ongelma, jos vielä Ausseissa hoitaa sähköt aurinkopaneeleilla. No tämä tästä ekokeskustelusta, faded on ekologinen kun ei ole tuhlattu lakkoja sun muita kemikaaleja;) - Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 - |
fox 06.10.2008 23:29:40 | |
---|
Tosin yksi potikannuppi juuri irtosi ja asettuu tiukasti vain väärään asentoon... Sitä potikan akselin halkaistua päätä voi (ehdottoman varovasti) koittaa lattameisselillä levittää. Jos se on sellainen messinginvärinen, kannattaa olla vielä varovaisempi, se on sen verran kovaa ainetta, ettei vaan loppujakin halkea ja murru. Toinen kikka-kolmonen on se, että laitat siihen varteen kierroksen-pari putkiteippiä, ja sitten painat sen nupin takaisin, kuitenkin siis "oikeille rihloille".. |
Lonesome 06.10.2008 23:30:23 | |
---|
No tämä tästä ekokeskustelusta, faded on ekologinen kun ei ole tuhlattu lakkoja sun muita kemikaaleja;) "Vuoden ekoteko: Osta Faded Gibson." :) Juu, eiköhän tämä tästä riitä... "When I was stone blue, rock & roll sure helped me through" |
s8na 06.10.2008 23:46:46 | |
---|
Itseasiassa vähän aikaa kyllä kävi mielessä, että mistähän (sademetsästä) tämäkin mahonki on kaadettu kun Gibsonia ostin. Ei oikein vakuuta nuo jutut puiden sertifioinnista yms. No itämaan kitaroihin verrattuna on sentään jotain. Jos tällä kepillä nyt pärjäisi pidempään... "All the stuff I need is here. I just have to invent how to use them" -MacGyver |
PuNkKi 06.10.2008 23:51:31 | |
---|
jos sen oikean hyvän fadedin löytää, niin ehdottomasti kannattaa. mutta siellä on tosiaan joukossa niitä "maanantai-kappaleitakin" Se mikä ei tapa, sattuu aivan saatanasti. |
Lonesome 07.10.2008 08:34:57 | |
---|
Ei oikein vakuuta nuo jutut puiden sertifioinnista yms. No itämaan kitaroihin verrattuna on sentään jotain. Jos tällä kepillä nyt pärjäisi pidempään... Ainoa kitara, jossa oon puun sertifioinnista kertovan tarran tavannut on Thomannin kiinalainen Harley Benton semiakkari. Vaan saksalaisilla onkin tää "Der Grüne Punkt" osasto hallussa, kun omat metsät hakattiin jo kauan sitten... "When I was stone blue, rock & roll sure helped me through" |
FensonGibder 07.10.2008 10:56:42 | |
---|
Ainoa kitara, jossa oon puun sertifioinnista kertovan tarran tavannut on Thomannin kiinalainen Harley Benton semiakkari. Vaan saksalaisilla onkin tää "Der Grüne Punkt" osasto hallussa, kun omat metsät hakattiin jo kauan sitten... Kuka helvetti menee tutkimaan mistä metsästä se kanto löytyy joka mätsää sun kitaran syihin. Noi sertifikaatit löytyy pikkurahalla virkamieheltä, joka on nokkimisjärjestykessä nro 999459 - ja nälkäpalkalla muuten. Homma hoidetaan tietysti ennenkuin joku eurooppalainen lentää kerran 5 vuodessa SAHAlle katsomaan puita. Tuleepa mieleen juttu suomalaisesta isosta firmasta joka laajensi venäjälle rakentamalla tehtaan venäläisiä markkinoita varten. No, raporttia pukkasi ja hyvältä näytti. Loppujen lopuksi piti lähettää suomalainen tehtaalle, kun kasautui juttuja jotka ei oikein mätsännyt raporttien kanssa. Ei löytynyt koko tehdasta enää tontilta. Mitvit! |