Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Nauhojen vaihto halpaan kitaraan
1
Buzku
29.09.2008 19:11:43
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei!
 
Ostin pari kuukautta sitten halvan japskikitaran (Teisco on merkki ja kitara ilmeisesti 60-luvulta). Kitara on oikeakätisille ja vasenkätisyydestäni johtuen aikoisin vaihtaa kielten järjestyksen ja samalla tietty yläsatulan. Kävin näyttämässä kitaraa asiantuntijalle ja ilmeni, että nauhat ovat ihan lopussa (eli hyvin matalat, loppuun viilatut) ja uusille olisi tarvetta jotta soittimella olisi mitään järkevää käyttöä.
 
Maksoin kitarasta 350 euroa ja koska yllämainitut muutokset vaativat 250-300 euron korjauksen, pohdin tässä vaihtoehtojani. Yleisesti ottaen pidän kitarasta, sen mikkien ja rungon soundista ja yleisestä soitettavuudesta. Olen ehtinyt jo kiintyä tähän kitaraan ja siksi haluaisin viedä sen kunnon huoltoon. Mietinkin tässä, että onko järkevää kuluttaa tuollaista rahamäärää näin halvan (=arvottoman?) kitaran huoltamiseen ja onko tuo 250-300 euroa halvin mahdollinen ratkaisu. Huollon hintatason olen selvittänyt vertailemalla pääkaupunkiseudun kitarakorjaajien/korjaamoiden hintalistauksia.
 
Yksi vaihtoehto olisi vaihtaa koko kaula. Kaula on hieman Stratocaster-mallinen ja siksi ruuveilla kiinni eli vaihto olisi jotenkuten mahdollista. Uusi kaula ja sen tarvitsemat osat maksavat myös suhteellisen paljon.
 
En nyt oikein osaa itse päättää mitä teen, joten kysyn teidän mielipidettänne.
 
darkus
29.09.2008 19:19:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vaihda nauhat itse. Ei ole vaikea homma kun tekee rauhallisesti ja huolellisesti. Mitään ihmeempiä erikoistyökalujakaan ei tarvita.
 
Netissä on muutamiakin blogeja, joissa on nauhoitusta selitetty. Tässön pari:
 
http://www.projectguitar.com/tut/fretting.htm tässon käytetty nauhoituslaitetta
 
tässä vasaraa ja puupalikkaa http://www.elisanet.fi/mtt/rgt7/15pv_index.html
 
Be the devils own, Lucifer`s my name!
Penasol
29.09.2008 20:15:00
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen tehnyt nauhanvaihtohomman kerran vanhaan halpisbassoon. Olihan tuossa hommaa useammaksi päiväksi, mutta kyllä tuosta ihan toimivan pelin sai. Ei syntynyt suorastaan ammattimaista jälkeä, kaverin soittimeen en olisi viitsinyt tuollaista jälkeä tehdä. Onneksi itse en ole niin tarkka. Jos yhtään on intoa ja taitoa käsillä roplaamiseen niin kannattaa tehdä itse. Säästää ältsisti rahaa.
 
Veivät pyörän Jyväskylässä, onko näkynyt? http://muusikoiden.net/dyn/users/36560.jpg
Roberto
29.09.2008 20:42:59
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En nyt oikein osaa itse päättää mitä teen, joten kysyn teidän mielipidettänne.
 
Pidä kitara mahdollisimman originaalikunnossa ja teetä duunit ammattireinolla. Pääset helpommalla ja kitara pysyy ojennuksessa kauemmin.
 
black-dog
29.09.2008 21:19:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei!
 
Ostin pari kuukautta sitten halvan japskikitaran (Teisco on merkki ja kitara ilmeisesti 60-luvulta). Kitara on oikeakätisille ja vasenkätisyydestäni johtuen aikoisin vaihtaa kielten järjestyksen ja samalla tietty yläsatulan. Kävin näyttämässä kitaraa asiantuntijalle ja ilmeni, että nauhat ovat ihan lopussa (eli hyvin matalat, loppuun viilatut) ja uusille olisi tarvetta jotta soittimella olisi mitään järkevää käyttöä.
 
Maksoin kitarasta 350 euroa ja koska yllämainitut muutokset vaativat 250-300 euron korjauksen, pohdin tässä vaihtoehtojani. Yleisesti ottaen pidän kitarasta, sen mikkien ja rungon soundista ja yleisestä soitettavuudesta. Olen ehtinyt jo kiintyä tähän kitaraan ja siksi haluaisin viedä sen kunnon huoltoon. Mietinkin tässä, että onko järkevää kuluttaa tuollaista rahamäärää näin halvan (=arvottoman?) kitaran huoltamiseen ja onko tuo 250-300 euroa halvin mahdollinen ratkaisu. Huollon hintatason olen selvittänyt vertailemalla pääkaupunkiseudun kitarakorjaajien/korjaamoiden hintalistauksia.
 
Yksi vaihtoehto olisi vaihtaa koko kaula. Kaula on hieman Stratocaster-mallinen ja siksi ruuveilla kiinni eli vaihto olisi jotenkuten mahdollista. Uusi kaula ja sen tarvitsemat osat maksavat myös suhteellisen paljon.
 
En nyt oikein osaa itse päättää mitä teen, joten kysyn teidän mielipidettänne.

 
pistä kuvia!!! itselläni on myös 60-l teisco johon vaihdoin itse nauhat. hyviä nuo skitat ovat ja iibein mukaan hinnat nousee. nuo ei vain ole mitään uskomattoman hyviä soitettavia ja soundi ei ole mikään higainmonstereeämgeehevander millään kikalla (jos siitä tykkää). jos et tykkää nii myy halvalla mulle:D
 
Watch my back sano kyttyräselkä
Buzku
29.09.2008 21:51:53
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minulla ei ole kameraa, mutta tämä on melkein samanlainen:
 
http://cgi.ebay.com/VINTAGE-60s-HOU … A12|240%3A1318&_trksid=p3286.c0.m14
 
Minun versiossani on yksikelaiset mikit ja vibrakampi on hukassa.
 
black-dog
29.09.2008 22:17:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minulla ei ole kameraa, mutta tämä on melkein samanlainen:
 
http://cgi.ebay.com/VINTAGE-60s-HOU … A12|240%3A1318&_trksid=p3286.c0.m14
 
Minun versiossani on yksikelaiset mikit ja vibrakampi on hukassa.

 
hieno on. nauhojen vaihdon jälkeen ainakin oma toimii loistavasti. kannattaa muistaa että jotkut teiscot tuntuu aluksi paskalta mutta kun tajuaa "miten sitä käytetään" niin tahtoo toisen ja kolmannen teiscon
 
Watch my back sano kyttyräselkä
cimar
05.10.2008 20:08:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vaihda nauhat itse. Ei ole vaikea homma kun tekee rauhallisesti ja huolellisesti. Mitään ihmeempiä erikoistyökalujakaan ei tarvita.
 
Netissä on muutamiakin blogeja, joissa on nauhoitusta selitetty. Tässön pari:
 
http://www.projectguitar.com/tut/fretting.htm tässon käytetty nauhoituslaitetta
 
tässä vasaraa ja puupalikkaa http://www.elisanet.fi/mtt/rgt7/15pv_index.html

 
nauhanpäät kun vetää vielä teräsvillalla otelaudan suuntaisesti niin tulee tosi sormiystävälliset nauhat
 
VikiViljami
06.10.2008 11:07:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mites nauhojenvaihto tehään jos on reunalistat kaulassa?
Iteltä löytyy reunalistat jazzarista ja alkaa oleen nuo nauhat jo aika loppuun kuluneet.
 
Boys keep swingin
darkus
06.10.2008 12:39:34 (muokattu 06.10.2008 12:40:10)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nauhan tangi viilataan pois reunalistan kohdalta, eli siis se osa joka tulee sinne nauhakoloon. Muuten sama homma.
Itellä nauhotus menossa rr projektissa jossa listat kiinni.
 
Be the devils own, Lucifer`s my name!
Retku
07.10.2008 19:44:20 (muokattu 07.10.2008 19:52:53)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nauhan tangi viilataan pois reunalistan kohdalta, eli siis se osa joka tulee sinne nauhakoloon. Muuten sama homma.
Itellä nauhotus menossa rr projektissa jossa listat kiinni.

 
Sitten löytyy tietysti se vaikea tapaus missä reunalista peittää ne nauhojen päät. Semmoseen otelautaan nauhain vaihto meneekin hankalaksi, luulen ma.
 
Jossain les pauleissa (sekä "aidoissa" että jäljitelmissä) esim. näkyy tuota mallia usein.
 
Ei oo itellä kokemusta tuommoseen kaulaan nauhain vaihdosta mutta luulen että jos haluaa säilyttää ne reunanauhat alkuperäistyylisenä niin ne lienee pakko konstilla tai toisella irrottaa ja laittaa uusiksi tms.
 
Itellä tuskin into riittäisi moiseen joten tasaiseksi vaan ja nauhojen päistä se uraan menevä osa pois sen reunanauhan kohalta kuten edellä mainittu.
 
Edit: Ettei koko homma mene offtopiciksi niin lisättäköön vielä itse aiheestakin.
 
Mielestäni se että kannattaako halvempaan kitaraan vaihtaa tai vaihdattaa nauhoja on aikalailla henkilökohtaisesta mielipiteestä kiinni. Jos ko. soitin on hyvä kaikin puolin ja toimii ja istuu käteen ja muutenkin miellyttää itseä niin mun mielestä silloin se kannattaa kunnostaa.
 
Jos taas soitinta käteen ottaessa tulee semmonen olo että "naalin paskaa mejän montusta löyty" niin ei ehkä kannata isoa sijoitusta kyseiseen laitokseen kiinnittää.
 
Soittimella kun voi olla hintalapussa pieni hinta ja silti jumalattoman suuri käyttöarvo.
 
Ja olen itse monesti todennut että noista halpiksista saattaa löytyä hiton hyviä yksilöitä seasta, ihan kuten noista helketin kalliista merkkivehkeistä löytyy välillä täysin kelvottomia laitteita.
 
200-300 eurolla et saa mitään ällinmullin kitaraa kaupasta. Sen sijaan jos sillä saa olemassa olevasta edullisemman luokan kepukasta (joka siis jo tuntuu käteen hyvältä ja toimii kaikin puolin) hyväkuntoisen kelpo soittimen niin go for it.
 
Ja jos harrasteluintoa löytyy niin ainahan hommaa voi tosiaan yrittää itse.
 
"Elämä... se on se mukava pikku juttu mikä tapahtui matkalla kalmistoon..."
dyydfromhell
24.11.2009 21:50:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Katotaan jos joku olisi hereillä näinkin vanhan ketjun kanssa. Teknisen tunneilla päätin alkaa vaihtamaan nauhoja. Kitara on 100e jem kopio ja sain nauhat pois loppujen lopuksi. Monissa youtube videoissa hiotaan kaula ennen uusien nauhojen vaihtoa. Mitens otelautamerkit reagoi kaulan hiomiseen? Jemissäkin hienot kukkakuviot...
 
MPU
24.11.2009 22:25:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuskinpa sitä otelautaa tarvitsee kovinkaan paljoa hioa. Merkkien paksuus on noin millin luokkaa.
Marko
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
CSatan
25.11.2009 17:27:30 (muokattu 25.11.2009 17:29:20)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuinkahan paksut nuo kopio jemin merkit on.. On tässä ollu mietinnässä jos kovertais tosta sunsmilen kopiosta jemin tyyliin... Thomannin rakennus sarja stratoon sai tehtyä nuo koverrukset ilman että olis merkeistä loppunu tarva kesken.
 
Ihminen ei opi virheistä vaan onnistumisista.
zedder
04.02.2013 13:52:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

On varmaankin tosi rumaa nostella näin vanhaa aihetta...
.....
Tulipa tehtyä osittaisesti sellainen toimenpide kuin otsikko antaa ymmärtää, eli vaihdoin 3 nauhaa suurimmaksi osaksi kohtuuukuntoisilla nauhoilla varustettuun kitaraan. Jotain vinkkejä etsin netistä ennen toimeen ryhtymistä, mutta aika pitkäti homma kuitenkin eteni "yritys ja erehdys" -periaatteella.
 
Kitara oli (ja yhä on) vaahteraotelautainen, ja saattaa olla että se asetti täydelle noviisille lisähaasteita lakan liimaannuttua nauhoihin, sillä ensimmäistä nauhaa pois kammetessa tuli aiheutettua melko lailla jälkiä nauhan molemmin puolin ja pieni lastukin irtosi (sai tosin liimattua takaisin). Kolvilla nauhaa lämmitellessä tuli suojauksista huolimatta poltettua pari pientä jälkeä lautaan.
 
Mukavaa oli se että arvausten ja summittaisten mittausten perusteella ostettu Göldo WS240 -nauhanpätkä oli radiukseltaa suoraan sopiva, eli ei tarvinnut taivutella (täyttä tuuria vissiin). Uudet nauhanpätkät menivät nätisti paikoilleen vasaraa ja puupalikkaa käyttäen ja näyttivät samanlaisilta kuin jäljelle jääneet alkuperäiset. Hionnan jälkeen kitara jopa soi oikeasti huomattavasti paremmin kuin ennen remonttia, tosin sitä ennen piti shimmata lukkosatulaa. Onnistunut projekti siis, enkä kyllä mitenkään olisi kehdannut tuota itse tuunaamaani ja useasti muilta osin remontoimaani ainoastaan tunnearvoa sisältävää 80-luvun lopun korealaista "kepukkaa" ammattilaisen huomaan kantaa.
 
Sen verran pääsin jyvälle toimenpiteestä tuon puhdetyön kautta, että ymmärrän miksi noita vaurioita saattaa tulla oikean soitinsepänkin toiminnan seurauksena, ja myös sen että en kovin herkästi ala itse vaihtamaan nauhoja vähänkään arvokkaampaan kitaraan...Onneksi kyseisen "kepin" otelauta oli jo ennestään luonnollisesti relikoitunut melkoisille kuopille ja koloille, joten jäljet eivät haittaa lainkaan...
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «