Aihe: Traynor yba200 putkinuppi
1 2 3 4 510 11 12 13 14
Boomer
04.08.2008 13:36:37
Se sirinä on mulla midle-alueella, jos noin niinku eq:ulla sitä ettii, mutta kiitän vastineestasi silti.

Luulen löytäneeni jurisyyn, tai sitten en, nimittäin sirinä katoaa, kun siirryn basson kanssa parin metrin päähän nupista ja voimistuu viereen kävellessäni. Luulen, että toi nuppi lähettää jotain häiriötä, jonka basson mikit poimivat ja siksi sirisee.

En tiedä, onko vastaavia kokemuksia muilla?
J.Hollström
04.08.2008 14:27:41
Se sirinä on mulla midle-alueella, jos noin niinku eq:ulla sitä ettii, mutta kiitän vastineestasi silti.

Luulen löytäneeni jurisyyn, tai sitten en, nimittäin sirinä katoaa, kun siirryn basson kanssa parin metrin päähän nupista ja voimistuu viereen kävellessäni. Luulen, että toi nuppi lähettää jotain häiriötä, jonka basson mikit poimivat ja siksi sirisee.

En tiedä, onko vastaavia kokemuksia muilla?

Ihan normaalia putkivahvistinkäyttäytymistä tuo.
Boomer
04.08.2008 14:42:43
^jep, se vaan äkkinäistä oudoksutti. :)

PS. Kunhan elektroniikkaguruttaja-faija palaa lomilta, niin aion häntä konsultoida eq:un ohitusleikkauksesta, kun pelkkä skeban tone on aina ollut ihan riittävä meikkikselle.
Boomer
19.08.2008 22:41:51
Nonnih, nyt on hifistielektroniikkafaijan kanssa ihmetelty Reinon eq:ta oikein nörttimeiningillä.

Syötettiin sinne nimittäin valkoista kohinaa (sis. kaikkia taajuuksia tasamäärän) ja läppärillä tutkittiin ulostulon taajuusvastetta (ohjelma oli muistaakseni av-niminen freeware, audacitylläkin ollaan joskus mulkoiltu testi-cd:n sini-sweeppejä menestyksellä). Siinä pystyi näppärästi reaaliajassa ruuvaamaan potikoita ja ruudulta seuraamaan miten käpppyrä kehittyi. Kalibrointina syötettiin samaa kohinaa suoraan läppäriin ilman Reinoa välissä, ja todettiin vaste kutakuinkin tasaiseksi.

Ideana oli hakea Reinon potikoilla mahd. tasainen taajuusvaste. Lähtö otettiin ensin etuasteesta (pre amp out) ja sitten varmistuksena hiljaisella tasolla myös kaiutinlähdöstä rinnan kaiuttimen kanssa. Paljastui, että noiden kahden taajuusvasteilla oli eroa. Faijalta jäi ajatus kesken, mutta taisi arvella, että systeemiin kytketty kaiutin jakosuotimineen saattoi vaikuttaa vasteeseen, mikä olisi voitu testata, jos olisi sen sijaan syötetty kohina 8 ohmin vastukseen.

Scoop ja resonance pidettiin nollilla & ohitettuna. Alla etuasteen potikoiden asennot, jotka antoivat suorimmat vasteet (ja varsin hyvät sellaiset ~5 db:n sisällä mentiin koko kaistalla, ei ruvettu siksi modailemaan).

.......................treble.....mid....range....bass
pre amp out...........4,5.......3.......2-.......5,5
speaker out..............4-......1.......0.........2+

Noillakin asetuksilla vasteeseen jäi n. 500 Hz kohdalle lievä dippi, mutta esim. middlen nostaminen kohotti myös ~3,5 Hz:n kyttyrää (kaapin jakotaajuudella, mikä saattoi vaikuttaa) enemmän kuin korjasi ekana mainittua.

Kuten sanottua, toi oli nörtteilyä, oma soundimieltymys haetaan tietty sitten vasta fiiliksellä, mutta ens kerralla treeniksellä aion ainakin aloittaa noilla asetuksilla riviltä speaker out.

Testatkaa ihmeessä miltä soundaa!
J.Hollström
19.08.2008 22:44:21
Nonnih, nyt on hifistielektroniikkafaijan kanssa ihmetelty Reinon eq:ta oikein nörttimeiningillä.

Syötettiin sinne nimittäin valkoista kohinaa (sis. kaikkia taajuuksia tasamäärän) ja läppärillä tutkittiin ulostulon taajuusvastetta (ohjelma oli muistaakseni av-niminen freeware, audacitylläkin ollaan joskus mulkoiltu testi-cd:n sini-sweeppejä menestyksellä). Siinä pystyi näppärästi reaaliajassa ruuvaamaan potikoita ja ruudulta seuraamaan miten käpppyrä kehittyi. Kalibrointina syötettiin samaa kohinaa suoraan läppäriin ilman Reinoa välissä, ja todettiin vaste kutakuinkin tasaiseksi.

Ideana oli hakea Reinon potikoilla mahd. tasainen taajuusvaste. Lähtö otettiin ensin etuasteesta (pre amp out) ja sitten varmistuksena hiljaisella tasolla myös kaiutinlähdöstä rinnan kaiuttimen kanssa. Paljastui, että noiden kahden taajuusvasteilla oli eroa. Faijalta jäi ajatus kesken, mutta taisi arvella, että systeemiin kytketty kaiutin jakosuotimineen saattoi vaikuttaa vasteeseen, mikä olisi voitu testata, jos olisi sen sijaan syötetty kohina 8 ohmin vastukseen.

Scoop ja resonance pidettiin nollilla & ohitettuna. Alla etuasteen potikoiden asennot, jotka antoivat suorimmat vasteet (ja varsin hyvät sellaiset ~5 db:n sisällä mentiin koko kaistalla, ei ruvettu siksi modailemaan).

.......................treble.....mid....range....bass
pre amp out...........4,5.......3.......2-.......5,5
speaker out..............4-......1.......0.........2+

Noillakin asetuksilla vasteeseen jäi n. 500 Hz kohdalle lievä dippi, mutta esim. middlen nostaminen kohotti myös ~3,5 Hz:n kyttyrää (kaapin jakotaajuudella, mikä saattoi vaikuttaa) enemmän kuin korjasi ekana mainittua.

Kuten sanottua, toi oli nörtteilyä, oma soundimieltymys haetaan tietty sitten vasta fiiliksellä, mutta ens kerralla treeniksellä aion ainakin aloittaa noilla asetuksilla riviltä speaker out.

Testatkaa ihmeessä miltä soundaa!

Täytyypä kokeilla. Se onko se suora taajuusvaste sitten ikinä se paras soundi, voi olla sitten jo montaa mieltä.

Mutta hyvää plussan arvoista puuhastelua.
Boomer
08.09.2008 11:52:09
^Oot laittanu omas näköjään torille, haukuppas ny vähän, ettei kukaan vaan osta. ;)
J.Hollström
08.09.2008 11:56:27
^Oot laittanu omas näköjään torille, haukuppas ny vähän, ettei kukaan vaan osta. ;)

ei näytä hyvältä sisäkuivien kanssa.
Olli.M
30.09.2008 07:55:20
Heps. Talkbass sivustolta lueskelin että jengi on aikas paljon vaihdellut noita etuasteputkia traynoriin hyvällä menestyksellä. Orkkisputket kuulemma menee muroille todella herkästi. Onkos porukka täällä moista duunaillut? Myöskin kiinnostaa vanhan ja uuden mallin pääteputkien eroista johtuvat erot. Vanhassa siis 6550 ja uudessa KT88 putket päättärissä. Tai onko kukaan vaihtanut vanhaan KT88 putkia ja miten vaikutti soundiin?
Boomer
30.09.2008 10:06:33
Orkkis-putkilla meen, mulla muistaakseni KT88:t pääteputkina. Ei mitään muroutumisongelmia itselläni, jätän gainin yleensä ihan reilun niukalle kolmosen tietämiin, vaikka lievää säröä alkaa pukkaamaan vasta vitosen tienoilla. Masterista lähtee niin paljon hönkää, ettei pieni gaini ole haitannut.
Jamppa2
05.10.2008 15:01:11
Mikä tää Reino nyt sitten oli loppujen lopuksi. Aluksi sitä tilattiin niin että varastot oli lopus, mutta nyt ei oikein kukaan puhu enää mitään tai yrittää myidä sitä vaivihkaa. Vähän ympäri pyöreää kommentia muutenkin kuullu tyyliin: " Kai se ihan hyvä on(putkinuppi mikä putkinupi) tai kyllä se ihan hyvä on, mutta vaihdan varmaan ampekkin."

Voisko joku nyt sepustaa vähän vaikka pitempää kommentia. Vähän niinku sellainen yhteenveto.
Jotain pientä.
Seba
05.10.2008 15:30:46 (muokattu 05.10.2008 15:33:19)

Hyvä laitehan se on. Vaihdoin kylläkin juuri ampegiin, eikä niistä oikein saman päivän aikana voi puhua, mutta ei voi myöskään hinnasta kun ampegit maksaa yli tuplat reiskaan verrattuna.

Kyllä tuolla vetää niin rokit popit metallit ja humpat.
Orkkisetuset ehkä vähän ponnettomat, halvalla kun tehdään niin jossainhan se on säästettävä.

Ei kai noita vaivihkaa tarvii myydä. Itse en edes ilmoitusta koskaan pistänyt ja 5 ostajaehdokasta tarjoutui kun eräässä keskustelussa heitin ideasta vaihtaa isompaan.

Mitä siitä kauheita tarinoimaan, onhan näissä ketjuissa paljon kaikesta puhuttu.
Osta ja kokeile niin tiedät itse :)

Hinta/laatusuhde kohdillaan.
jars
05.10.2008 15:41:42

Mikä tää Reino nyt sitten oli loppujen lopuksi. Aluksi sitä tilattiin niin että varastot oli lopus, mutta nyt ei oikein kukaan puhu enää mitään tai yrittää myidä sitä vaivihkaa. Vähän ympäri pyöreää kommentia muutenkin kuullu tyyliin: " Kai se ihan hyvä on(putkinuppi mikä putkinupi) tai kyllä se ihan hyvä on, mutta vaihdan varmaan ampekkin."

Voisko joku nyt sepustaa vähän vaikka pitempää kommentia. Vähän niinku sellainen yhteenveto.

Itse ostin käytettynä jokin aika sitten, se ykkösmalli jossa on 6550:t päätteessä. Pari päivää sitten testasin molempia, SVT:tä (kiitti Pirkka) ja Traynoria rantiksen kanssa Presarilla ja kyllä niissä aika suuri ero oli.

Se on tosiaan putkinuppi. Ei Ampeg mutta putkinuppi. Omiin tarkoituksiini soundi kurttaantuu ehkä liian nopeasti, Talkbassissa väittivät tämän kovasti johtuvan orkkisetuputkista. Päivitin etusen putket JJ:n hitaammin säröytyviin, ehkä se hieman helpotti EQ:n käyttöä ja lisäsi sitä headroomia mutta ei siitä edelleenkään Ampeg tullut. Putkivahvistimen edut, dynamiikka ja lämpö tulevat kuitenkin esiin selkeästi.

EQ on mielestäni aika outo. Yläpään kilinät toistuvat liiankin hyvin vaikka vetää treblen nolliin. EQ ei mielestäni "tottele" oikealla tavalla, ja olen kokeillut kaikista lähtökohdista, vähentäen täysistä lukemista jne. (SVT = piuha kiinni ja volat auki.) Bottnessa ei tahdo olla sitä potkua mikä tulee luultavasti niistä paristakymmenestä lisäkilosta, mutta aikansa kun jaksoi ruuvata niin kyllä sieltä tarpeeksi lähelle se oma soundi löytyi.

Mielellään tällä soittaisi sellaista kamaa jossa saa olla reippaasti putkiröytää mukana, plekurouhinta kuulostaa aika hyvältä tuon läpi, mutta ihan sellaisia proggiksia just nyt ei oo itselläni. Äänityshommissa aion kokeilla tuon helpon yliohjattavuuden takia. Positiivista tuossa on että se painaa murto-osan Ampegista. Sitä kantaa yhdelläkin ripuliranteella.

Mielestäni hyvä ekaksi putkivahvistimeksi, voi kuitenkin olla että ei jää hamaan loppuun meikäläisen kalustoon, niinkuin ei moni muukaan...
Ruumis päättyy kenkiin. - Anders 5v.
Seba
05.10.2008 15:45:32

Joo ei siitä ampegia saa mutta ei siinä ole kuin puolet putkistakaan..
Ja puolet painosta.

Hyvä harjoitusnuppi putkivahvistimien maailmaan, mutta nälkä kasvaa syödessä ja vuoden parin päästä se kaurapuurokuuri on otettava ja siirryttävä seuraavaan astetta isompaan..
Jamppa2
05.10.2008 16:14:19
Siis itse en ole ostamassa tota Reinoa. Mielenkiinnosta vaan kyselin ku kaikki oli niin pähkinöinä ku putkivaffaria myytiin halvalla(onhan sen pakko olla hyvä ku on putkikone).

Mutta joo vähän tollasta oon aistinutkin että, toi Reino ei nyt olisikaan täyttänyt kaikkia toiveita.
Jotain pientä.
Dropped C
05.10.2008 16:20:41
Hyvä peli se on.... Vaikka itsekkin siirryin soittamaan pelkälteen PikkuMake II:lla. On niin paska soittaan että tuossa putkarissa sitä dynamiikkaa on melki liikaa ja mainittu trebleongelma häiritsi kanssa pikkuisen. Pleku kun välillä sattuu osumaan tallamikkiin, niin melkoinen kilahdus siitä lähtee.

En kuitenkaan Reiskaa ajatellut myydä, kun ei ole akuuttia rahapulaa. Vaikka kitaristi onkin ruvennut höpisemään että myy Make ja Reino pois ja osta SVT tilalle.
"El Coyote cut a deep hole into giants heart and lava flowed"
jars
05.10.2008 16:49:23

Hyvä peli se on.... Vaikka itsekkin siirryin soittamaan pelkälteen PikkuMake II:lla. On niin paska soittaan että tuossa putkarissa sitä dynamiikkaa on melki liikaa ja mainittu trebleongelma häiritsi kanssa pikkuisen. Pleku kun välillä sattuu osumaan tallamikkiin, niin melkoinen kilahdus siitä lähtee.

En kuitenkaan Reiskaa ajatellut myydä, kun ei ole akuuttia rahapulaa. Vaikka kitaristi onkin ruvennut höpisemään että myy Make ja Reino pois ja osta SVT tilalle.

Oli muuten aika tymäkän kuuloinen kokonaisuus kun ajelin rantista molemmilla, Traynorilla ja LM2:ella. Markbassin napakka bottne toiseen puoliskoon ja Traynorin putkirouhe toiseen. Best of the both worlds.
Seba
05.10.2008 17:10:40

Siis itse en ole ostamassa tota Reinoa. Mielenkiinnosta vaan kyselin ku kaikki oli niin pähkinöinä ku putkivaffaria myytiin halvalla(onhan sen pakko olla hyvä ku on putkikone).

Mutta joo vähän tollasta oon aistinutkin että, toi Reino ei nyt olisikaan täyttänyt kaikkia toiveita.

No en nyt ihan noinkaan sanoisi. Ei siinä mitään vikaa ole ja kyllä se täytti kaikki sille asetetut toiveet ja sai myös paljon kehuja soundista ulkopuolisia muusikoita ja studioäänimiehiä myöten niin ebs kaapilla kuin rantiksellakin.

Gassi on gassi ja oli vaan pakko tarttua tuumasta toimeen kun vähän vahingossa niitä tarjouduttiin ostamaan ja tuli tilaisuus pienehköllä lisäsijoituksella ostaa "oikea" putkikone..

En missään nimessä ollut missään vaiheessa pettynyt kyseiseen nuppiin, päinvastoin. Tosin nyt olen nähnyt valon kun on ampeg alla, mutta mun mielestä ihan turha lähteä niitä edes samana päivänä lähteä vertailemaan, sen verran eri hintaluokasta ja putkimäärästä puhutaan kuitenkin.

Orangen kanssa olisi ollut hauska päästä reinoa joskus vertailemaan kun on saman tehoinen ja samantyyliset putket molemmissa. Reinossa taisi olla vielä yksi etunen enemmän.

Siis tuo:
http://www.thomann.de/fi/orange_ad200b_mk3_basstopteil.htm

Edelleen varmaan tyhmää olisi silti vertailla noinkin eri hintaisia laitteita..
Eihän ne vaan voi soida samalla lailla tai joku kusettaa ja kunnolla :)

Orange maksaa kuitenkin yli tuplat sekin, mutta rakenne on huomattavasti samankaltaisempi traynorin kanssa kuin ampegin.

Tosin onhan sekin sellainen klassikko että pakkohan senkin on tuohon hintaan soitava erilailla?

Ampegiin eroa on kuitenkin kuin yöllä ja päivällä lähinnä botnessa ja erottelevuudessa.

Jos joskus tule tiukka paikka rahan kanssa että pitää vaihtaa halvempaan, niin en kyllä epäröisi ostaa reiskaa takasin.
Tai jos rikastun, niin voisi ostaa vaikka varanupiksi jos joutuu roudailemaan niin keikoillekkin tuota kantaa mieluummin :)

Kyllä silläkin vetää.
Boomer
06.10.2008 14:03:50
Mun 2 eurosenttiäni alla. Liian vähän olen päässyt tota luukuttamaan, siksi näin epämääräistä.

1) EQ on todellakin siitä huono, että se ei ole looginen / intuitiivinen käyttää, jos ja kun siitä pääsee yli, niin helpottaa.

2) Soundissa on jotain seksikkyyttä, hyvinkin luuultavasti putkiperäistä.

3) Soundi ei ole yhtä selkeä kuin hyvässä trankussa, jälleen kenties putkiperäistä ja ehkä jopa haluttua. Kaupassa kerran koitin SVT CL:ää, joka taisi olla hifimpi.

Sitten kysyn vielä, kun täällä on puhuttu etuasteen säröytymisestä, niin mites eikös riittävän pieni Gain auta siihen? Häviääkö siinä kenties jotain muuta? Imho ei vaikuta kohinan tai dynamiikan määrään tässä vahvarissa, vaikka jättäis gainin ykköselle ja avais vaan masteria reilummin.
jars
06.10.2008 14:42:45

Sitten kysyn vielä, kun täällä on puhuttu etuasteen säröytymisestä, niin mites eikös riittävän pieni Gain auta siihen? Häviääkö siinä kenties jotain muuta? Imho ei vaikuta kohinan tai dynamiikan määrään tässä vahvarissa, vaikka jättäis gainin ykköselle ja avais vaan masteria reilummin.

Auttaahan se siihen etusen säröytymiseen, mutta omasta mielestäni tuon vahvistimen päätekin menee ruvelle kohtalaisen nopeasti, yksi ja sama rankaiseeko etusta vai päätettä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)