Aihe: Tekniikka: nopeus, synkka, sweeppaaminen, string-skipping..
1 2
Krice
05.10.2008 18:02:43

Perus kolme säveltä per kieli on ihan ok ja menee mukavasti, mutta kun aletaan vääntämään esimerkiksi kaksi säveltä per kieli niin alkaa syntyä ongelmia.

Kolme säveltä per kieli on perus- mikä?

Mainittakoon muutamia: soinnuttelu (erilaisten biisien opettelua), riffejä (biiseistä), tappingia (Erilaisten biisien tapping -lickejä), sweeppailua (biiseistä sweeppiä pätkiä), string skippingiä (Bation opetusvideolta).. Kaikkea mitä mieleen on tullut.

Kuulostaa siltä, että on harjoiteltu -vain- erikoistekniikoita ja unohdettu vanha kunnon yksi pikkaus nuottia kohden. Sehän harjoittaa varmaan parhaiten rytmitajua ja miksei myös nopeutta. Sweep ja tapping esimerkiksi ovat nopeuden kannalta huijausta, eikä ne ole tekniikkoina mitenkään erityisen tärkeitä.
Sergei Fallinen
05.10.2008 18:06:56

Loppusanat: Tuomitkaa tai olkaa tuomitsematta. Mielestäni tämä kuitenkin olisi ihan hieno homma, koska ei sitten tarvitsisi aina kysellä täällä ja kaikilla menee hermot, että käytä hakua jne. Kaikki voisivat katsoa yhdestä paikasta, josko hänen ongelmaansa olisi jo löytynyt ratkaisu ja joku mahdollinen treeni jolla hän voisin ongelmaansa parantaa. Mielestäni tuo "soittotekniikoita ja muita kikkoja" -FAQ ei ole aivan sitä kuitenkaan mitä haen.

Olisi ja ei olisi. Toisaalta taas nämä tiluttelijateinit on usein sitä vähän ns. tyhmempää sakkia (en tarkoita sinua, vaan noin niinkuin muuten, yleisemmin) eikä kuitenkaan tajua katsoa noita faqeja.
John Titor
05.10.2008 19:05:31

Sweep ja tapping esimerkiksi ovat nopeuden kannalta huijausta, eikä ne ole tekniikkoina mitenkään erityisen tärkeitä.

Hohohohohohohohohohoho, tässäpä se olikin vuoden kommentti:D Saat plussan, oli niin hyvä vitsi.
Ne, jotka väittävät etteivät kuule ääniä päässään, eivät ole ikinä kuulleet millaista on kun ne ovat vaiti.
blackorwhite
05.10.2008 21:45:16
Kolme säveltä per kieli on perus- mikä?

Tarkoitin sitä, kun asteikoita harjoitellaan bokseina.

Kuulostaa siltä, että on harjoiteltu -vain- erikoistekniikoita ja unohdettu vanha kunnon yksi pikkaus nuottia kohden. Sehän harjoittaa varmaan parhaiten rytmitajua ja miksei myös nopeutta. Sweep ja tapping esimerkiksi ovat nopeuden kannalta huijausta, eikä ne ole tekniikkoina mitenkään erityisen tärkeitä.

En aivan ymmärtänyt mitä tarkoitat "yksi pikkaus nuottia kohden"? Jahka tuon selvennät niin otan heti tuon asian korvantaakse.
Parempi koffi käessä ku kaks olvia toisessa käessä.
blackorwhite
05.10.2008 21:49:12
Olisi ja ei olisi. Toisaalta taas nämä tiluttelijateinit on usein sitä vähän ns. tyhmempää sakkia (en tarkoita sinua, vaan noin niinkuin muuten, yleisemmin) eikä kuitenkaan tajua katsoa noita faqeja.

Niin tosiaan voihan se asia totta puhuakseni näinkin olla. Mielestäni siitä kuitenkin sitten hyötyisi ehkäpä vähän varttuneemmalla iälläkin teknisestä soittamisesta kiinnostuneet. Täytyy kyllä myöntää, että oikeassa olet sinäkin.
Kasperi Tervonen
05.10.2008 22:50:44 (muokattu 06.10.2008 13:23:14)
Toisaalta taas nämä tiluttelijateinit on usein sitä vähän ns. tyhmempää sakkia (en tarkoita sinua, vaan noin niinkuin muuten, yleisemmin) eikä kuitenkaan tajua katsoa noita faqeja.

Mutta jos moinen faq kuitenkin olisi olemassa, niin sen linkittäminen näille ns. tyhmille tiluttelijateineille tuskin olisi kauhean suuri vaiva, vaikka monet luonnollisesti nauttivat enemmän turhanpäiväisestä vittuilemisesta.

e: tuohon alle ilmestyikin aika hyvä esimerkki. :p
"the MG sounds totally SLAMMING-the overdrive is CRUSHING" -Zakk Wylde
Jucciz
06.10.2008 08:04:07
"Olen jauhanut 12-13-15-treeniä sekä 1-2-3-4-treeniä, että monipuolisuudesta ei pitäisi olla kiinni".

Olenko ihan poikkeuksellisen kekseliäs kaveri, kun mieleeni tulee vielä paljon muutakin treenattavaa?
blackorwhite
06.10.2008 11:19:33 (muokattu 06.10.2008 11:35:19)
"Olen jauhanut 12-13-15-treeniä sekä 1-2-3-4-treeniä, että monipuolisuudesta ei pitäisi olla kiinni".

Olenko ihan poikkeuksellisen kekseliäs kaveri, kun mieleeni tulee vielä paljon muutakin treenattavaa?

Luehan koko teksti vitsiveikko siellä tekstin seassa sattuu olemaan vähän muutakin. Jätkä vaan ku näkee tuollasia numeroita ni heti pitää pieksää turpaa. Lue se teksti kokonaan. Ja joo anteeks unohin mainita sen korvalla blokkailun, mut oletin sinun tietävän sen.

Ai niin ja vastaus kysymykseesi: Et ole, koska et tainnut viitsiä lukea koko tekstiä vaan heti numerot nähtyäsi avasit sanaisen arkkusi. Silmiisi olisi todennäköisesti pistänyt "Olen itse pyrkinyt opettelemaan monipuolisesti kaikkea asioita. Mainittakoon muutamia: soinnuttelu (erilaisten biisien opettelua), riffejä (biiseistä), tappingia (Erilaisten biisien tapping -lickejä), sweeppailua (biiseistä sweeppiä pätkiä), string skippingiä (Bation opetusvideolta).. Kaikkea mitä mieleen on tullut." tuo teksti mikäli kokonaan olisit lukenut. Kaikkea ei voi kerralla muistaa mitä tulee treenailtua, anteeksi siitä, joten lisään muutamia vielä: asteikkojen tuntemusta olen treenaillut, intervalleja kuunnellut, kuten aiemmin mainitsin, korvalla blokkailua.

Mikäli mielessäsi on jotain muitakin asioita mitä voisin treenailla niin kuuntelisin toki mielelläni? En tiedä tunnetko jotenkin ylemmyyttä tuollaisista asioista, että pääset aina pätemään vaikket jaksa lukea edes koko tekstiä. Tämän topicin tarkoitushan ei ollut se, että kerrotaan miten treenataan yksipuolisesti. Mielestäni annoin ymmärtää sen, että tässä olisi tarkoitus antaa ihmisille vinkkejä kuinka treenata monipuolisesti. Kysymys oli nimenomaan tekniikasta kuten topicin otsikkokin kertoo. Loppuun haluaisin vielä sanoa, että sori jucciz, mutta minä olen tässä asiassa oikeassa, sinä väärässä.
Kasu-_-
06.10.2008 12:10:40

Mainittakoon muutamia: soinnuttelu (erilaisten biisien opettelua), riffejä (biiseistä), tappingia (Erilaisten biisien tapping -lickejä), sweeppailua (biiseistä sweeppiä pätkiä), string skippingiä (Bation opetusvideolta).. Kaikkea mitä mieleen on tullut." tuo teksti mikäli kokonaan olisit lukenut. Kaikkea ei voi kerralla muistaa mitä tulee treenailtua, anteeksi siitä, joten lisään muutamia vielä: asteikkojen tuntemusta olen treenaillut, intervalleja kuunnellut, kuten aiemmin mainitsin, korvalla blokkailua.

Tulee lähinnä mieleen, että osaatko itse muodostaa outojen sointukulkujen päälle esim. sweeppailu- tai täppingkuvioita? Eli onko teoriaa yhtään hanskassa siltä osastolta.
Yleensä monella tuleekin ihmetys, kun se opeteltu E-molli sweeppikuvio ei kertakaikkiaan käy joka paikkaan vaikka sen soittaisi kuinka nopeasti. Paljon enemmän saa musiikillisesti aikaan, kun osaa soittaa taustan päälle esim. sointujen mukana ja ihan sama millä tekniikalla sen loppujen lopuksi tekee.

Tekniikoita on mielestäni kiva treenailla soittamalla vaikka tuttuja ja helppoja biisejä tyyliin Iron Maidenin lähes kaikki biisit tai jotain suomirockia tms. Sitten vaan purkaa soinnut palasiin ja etsii niitä kaulalta eri tekniikoilla heitellen tietenkin hallitusti muita ääniä mukaan.
Sweeppailulla on helppo lähteä barresointujen pohjalta, tappingissa pitää osata ajatella jo vähän pituussuunnassakin. String skippingiä vähän samalla periaatteella, kuin sweeppailua, mutta väleihin on helppo soittaa esim. sointujen ysejä tai seiskoja.
Drunk'n'roll & The Goat Radio
blackorwhite
06.10.2008 12:25:56
Tulee lähinnä mieleen, että osaatko itse muodostaa outojen sointukulkujen päälle esim. sweeppailu- tai täppingkuvioita? Eli onko teoriaa yhtään hanskassa siltä osastolta.
Yleensä monella tuleekin ihmetys, kun se opeteltu E-molli sweeppikuvio ei kertakaikkiaan käy joka paikkaan vaikka sen soittaisi kuinka nopeasti. Paljon enemmän saa musiikillisesti aikaan, kun osaa soittaa taustan päälle esim. sointujen mukana ja ihan sama millä tekniikalla sen loppujen lopuksi tekee.

Tekniikoita on mielestäni kiva treenailla soittamalla vaikka tuttuja ja helppoja biisejä tyyliin Iron Maidenin lähes kaikki biisit tai jotain suomirockia tms. Sitten vaan purkaa soinnut palasiin ja etsii niitä kaulalta eri tekniikoilla heitellen tietenkin hallitusti muita ääniä mukaan.
Sweeppailulla on helppo lähteä barresointujen pohjalta, tappingissa pitää osata ajatella jo vähän pituussuunnassakin. String skippingiä vähän samalla periaatteella, kuin sweeppailua, mutta väleihin on helppo soittaa esim. sointujen ysejä tai seiskoja.

Aluksi kiitoksia rakentavasta palautteesta. Tuohon ensimmäiseen kysymykseesi voisin vastata, että empä ole moista osannut koskaan edes ajatella, koska sweeppailen arpeggioita niinku varmaan monet muutkin ja nehän ovat itsessään sointuja. Mikäli siis tosiaan tarkoitat esimerkiksi Em, A, D7, G sointukulun päälle jos pitäis sweeppi- tai täppingkuvio muodostaa niin en tosiaan ole ajatellutkaan moista. Ihan hienoa muuten, että otit asian esille. Tänään juuri ajattelin käydä ostamassa adapterin vahvistimen ja koneen väliin, että saan nauhoiteltua musiikkia ja se tulee tarpeeseen. Nauhoittelen jonkin sointukulun menemään ja yritän siihen sitten myös keksiä jonkin järkevän kuvion.

Tuota tosiaan on tullut harrasteltua, että esimerkiksi juuri tuo mainitsemani sointukulkuhan on Juice Leskisen Syksyn Sävel -kappaleessa niin sen purin osiin ja tein siitä sweeppikuvion, jos sitä tarkoitit? Tosiaan voisin kyllä ruveta muutakin tekemään kuin vain noita sweeppikuvioita. Olenkin kiinnostunut juuri noista soinnuita paljon ja tykkään soitella niitä erilaisilla tavoilla. Mietinkin, että ehkä olisi viisasta purkaa joku laaja sointukuvio palasiksi otelaudalle ja soitella niitä säveliä. Kehittäisi ehkäpä sitä synkkaa? Jep jep, kiitoksia rakentavasta palautteesta. Korvan taakse meni :)
Krice
06.10.2008 12:40:49 (muokattu 06.10.2008 12:41:33)

En aivan ymmärtänyt mitä tarkoitat "yksi pikkaus nuottia kohden"?

Sormi otelaudalla johonkin väliin, soitat sen nk. pikkaamalla eli plektralla pyyhkäisemällä, sitten siirrät otelaudalla sormen toiseen kohtaan, soitat sen pikkaamalla, jne. eli soittamista ilman pull offia ja hammer onia. (ja tappingia) huom: voit käyttää otelaudalla useampaakin kuin yhtä sormea.
electrick
06.10.2008 12:55:20

Jucciz vois kyllä pitää sillon tällön ne ylimieliset kommenttinsa itellään. En nyt meinaa juuri tätä kommenttia mutta yleensäkkin.
blackorwhite
06.10.2008 13:33:51
Sormi otelaudalla johonkin väliin, soitat sen nk. pikkaamalla eli plektralla pyyhkäisemällä, sitten siirrät otelaudalla sormen toiseen kohtaan, soitat sen pikkaamalla, jne. eli soittamista ilman pull offia ja hammer onia. (ja tappingia) huom: voit käyttää otelaudalla useampaakin kuin yhtä sormea.

Minusta tuo oli ensimmäinen asia, jonka opettelin soittamaan vai vittuiletko?
Kasperi Tervonen
06.10.2008 15:17:02
Minusta tuo oli ensimmäinen asia, jonka opettelin soittamaan vai vittuiletko?

Ymmärtääkseni Krice yrittää tuossa omalla tavallaan selittää, että hän pitää ihan normaalin alternate pickingin kehittämistä tärkeämpänä kuin vaikkapa sweeppaamisen tai tappingin treenaamista. Itekin olen tavallaan samaa mieltä, mutta en välttämättä silti menisi väittämään että sweepit tai tappingit olisivat jollain tavalla huijaamista. :P
"the MG sounds totally SLAMMING-the overdrive is CRUSHING" -Zakk Wylde
Arde135
06.10.2008 16:11:11

Sweep ja tapping esimerkiksi ovat nopeuden kannalta huijausta, eikä ne ole tekniikkoina mitenkään erityisen vaikeita.

Oikeasti kannattaa treenata alternate picking aluksi hyvään kuntoon.
Krice
06.10.2008 16:32:18

Ymmärtääkseni Krice yrittää tuossa omalla tavallaan selittää, että hän pitää ihan normaalin alternate pickingin kehittämistä tärkeämpänä kuin vaikkapa sweeppaamisen tai tappingin treenaamista.

Täsmälleen. Mitä tulee rytmin ja koordinaation kehittämiseen niin, no, harjoittelemalla se kehittyy. Nopeusjutuissa vaan pitäisi muistaa, että perussoittamisen (alternate picking) pitää olla nopeaa (ja tarkkaa), koska kaikkea ei voi sweepata tai täpätä.
M!Xu
06.10.2008 18:52:15

Sweep ja tapping esimerkiksi ovat nopeuden kannalta huijausta, eikä ne ole tekniikkoina mitenkään erityisen tärkeitä.

Hoho! Kyllä tappingistakin saa helkkarin vaikeeta kun käyttää vähän mielikuvitusta. Tämän olen havainnut kun olen kuunnellut esimerkiksi Joe Satriania.

Mutta joo. Kyllähän se niin on, että kannattaa treenata alternate ensin kuntoon. Tapping ja sweeppaus on täysin epäolennaisia, jos ei osaa pikata vuorotellen ylös ja alas. Enkä siis oleta, etteikö tämä olisi hyvin hallussa ketjun aloittajalla, mutta ihan yleisenä vinkkinä itseni kaltaiselle aloittelijalle.
Take the Kama Sutra. How many people died from the Kama Sutra as opposed to the bible. Who wins? -Frank Zappa
John Titor
06.10.2008 20:11:00

Hoho! Kyllä tappingistakin saa helkkarin vaikeeta kun käyttää vähän mielikuvitusta. Tämän olen havainnut kun olen kuunnellut esimerkiksi Joe Satriania.

Vaikea=tärkeä???

Tässä nyt ei ollut järjen hiventäkään. Taidan opetella soittamaan kromaattista ylhäältä ja alhaalta vuorotellen 32-osina niin että äänet nousee suuresta E:stä lähtien ja laskee E3:sta lähtien. Vissiin aika tärkeetä.
Ne, jotka väittävät etteivät kuule ääniä päässään, eivät ole ikinä kuulleet millaista on kun ne ovat vaiti.
blackorwhite
06.10.2008 20:32:55
Ymmärtääkseni Krice yrittää tuossa omalla tavallaan selittää, että hän pitää ihan normaalin alternate pickingin kehittämistä tärkeämpänä kuin vaikkapa sweeppaamisen tai tappingin treenaamista. Itekin olen tavallaan samaa mieltä, mutta en välttämättä silti menisi väittämään että sweepit tai tappingit olisivat jollain tavalla huijaamista. :P

Ahaa luinkin tuosta alempana, että Krice tarkoitti sitä. Sen mä alkutaipaileilla luinkin täältä, että se on tärkeää treenata ensimmäisenä kuntoon. Kricelle sorit ku en oikeen tajunnut tuota. Tosiaan mielestäni olen sen jo treenannut siihen nopeuteen, että se riittää minulle. Tavoitteeni on olla kuulostamatta nopealta ja paskalta ja tavoitteeni on kuullostaa hyvältä sillä nopeudella millä pystyn sen toteuttamaan.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)