Aihe: Kotistudioon sopivat vermeet, eli mitkä?
1
L90
03.10.2008 14:23:48
Nyt pitäisi rakentaa ensimmäinen kotistudio, että saisi omia biisejä talteen.
Lähdetään siitä että musiikkityyli on jotakin poprock-osastoa ja äänitys tapahtuu yksi soitin kerrallaan.
Soitan itse kaikki soittimet ja kokoonpano on seuraava: koskettimet, kitara, basso, rummut. Lisäksi jollain softalla pitäisi lisäillä päälle jousia ja puhaltimia. Myös laulu on saatava äänitettyä.
Mielelläni en käyttäisi vahvistimia kitaroissa. Haluan kuitenkin soittaa oikeita soittimia enkä säätää vain tietokoneella. Mitä silloin vaaditaan? Joku DI-boksi??
Haluan myös soitella rummut itse. Onko mahdollista äänittää rummut esim. Yamaha DD65 -laitteella? Vaikuttaisi ainakin näppärältä.
Mitä softaa suosittelette nauhoitukseen ja noiden lisäsoitinten lisäilyyn?
Entä mitä tietokoneeseen liittyen kannattaa huomioida? Mitä vaaditaan äänikortilta? Ulkoinen/sisäinen??

Mallikohtaisia tietoja löytyy foorumeilta runsaasti joten ei mennä niin pitkälle.
Nyt vain kiinnostaa että mitä laitteita ja minkälaisilla vaatimuksilla pitäisi olla jotta hommassa pääsisin eteenpäin?
Kiitos etukäteen!
south_of_heaven
05.10.2008 10:20:46 (muokattu 05.10.2008 10:22:32)
Mulla ei ihan vielä ole siitä kokemusta, mutta tilasin itselleni tuossa M-Audio Fast Track Pro-ulkoisen äänikortin, jonka ainakin pitäisi olla ihan hyvä. Kato miten se sopisi sun tarkotuksiin, ja jos harkitset, voin sitten kirjoitella tänne kokemuksia ja sellaista. Ja et tuu tekemään samaa virhettä, jos se on huono. :P

http://www.oulunsoitinjatarvike.fi/kauppa/products.php?p=72003e

Varsinkin tuon Fast Trackin perusversiota on kehuttu paljon. Itse tunnuin tarvitsevan pakettiin vähän enemmän, kuten esim. toisenkin liitännän ja midi-liitännät.
Guitars are like assholes; Everybody has one.
ganesha
05.10.2008 14:04:43
kaikkihan riippuu ihan siitä kuinka paljon saa maksaa...
viina. hanuri. ja naiset.
samulirask
05.10.2008 18:11:45

Sekvensserisoftaksi suosittelen Reaperia, erinomainen DAW-ohjelma. Hinta/laatusuhteeltaan mielestäni paras markkinoilla oleva DAW.

Varmasti, jos ei tarvitse midin käsittelyyn alkeellisintakaan nuotinnusta.
Samulin sivut
Quru
05.10.2008 18:50:01

Tosiaan, tuohan Reaperista taitaa puuttua. Itse en ole kaivannut, koska soitan joko midi-raidat koskettimistolla suoraan sisään tai sitten ajan erillisestä nuotinnusohjelmasta.
It's fast, it's fucking metal fuck
JPQ
06.10.2008 02:47:27

Tosiaan, tuohan Reaperista taitaa puuttua. Itse en ole kaivannut, koska soitan joko midi-raidat koskettimistolla suoraan sisään tai sitten ajan erillisestä nuotinnusohjelmasta.

puuttuu ja myös eventlist editistä en ole varma onko sillä hieno säädän usein.
L90
06.10.2008 11:13:39

Mitä tarkoittaa käytännössä tuo nuotinnus?

Mutta tuo laitteistopuoli: Minkälaisia vimpaimia tarvitaan että pystyn äänittämään mainitsemani soittimet + laulun koneelle ja sen jälkeen muokkaamaan sitä.
Jos esim. äänitän bassoraidan niin tunnistaako ohjelma sävelet ja lisää ne viivastolle jonka jälkeen niitä on helppo hiirellä siirrellä? Tullaanko nyt midi-kysymykseen?
JPQ
11.10.2008 22:52:27 (muokattu 11.10.2008 22:53:00)

Nuottien kirjoitusta nuotinnus tarkoittaa ,jos haluat vaikka bändille tms antaa kappaleesi nuotteina soittevaksi tarvitset nuotinnusta ja osa haluaa syöttää normaalin nuottien näköisenä kappaleen koneelle.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)