Aihe: Guthrie Govan!
1 2 3 4 58 9 10 11 1236 37 38 39 40
Kiksaus
26.06.2008 17:24:06

Jos jotain sattuu kiinnostamaan, niin täältä löytyy Guthrien livepätkiä. Ihan ok audio, kuva aika heikko. Toisessa kitarassa mahtava Dave Kilminster.

http://uk.youtube.com/user/dougmaia

Ja täältä voi ladata yhden videon koneelle.

http://gallery.mac.com/suhrguitars#100775
"Pieni ryyppy maistuu ruoan kanssa, syö tai ei!"
JarnoH
09.07.2008 18:20:20 (muokattu 09.07.2008 18:35:53)

Ja siitä syystäkö, että kaikki osaavat harjoitella ja tietävät miten asiat toimivat, täällä kysytään harva se päivä "miten saan plektrakäteen nopeutta", "mitä skaaloja X käyttää", "miten treenata?" "miksen kehity?" jne. Jos kaikki kerran tietävät, niin mistä nää kysymykset? Jotka on yleensä lähtökohtasesti aivan vääriä, btw, ja johtuvat just näistä kieroutuneista käsityksistä.

Hmm.. On tuo totta kyllä. En uskokaan, että aloittelijat aina tietävät mitä harjoitella ja miten ilman opastusta. Myös kieroutuneita käsityksiä syntyy helposti, jos ei ole kärsivällisyyttä perehtyä asioihin kunnolla. Aiemmat kirjoituksesi kuitenkin menevät ehkä enemmän jonkinlaisen soittamisen filosofian ja metaoppimisen puolelle. Metaoppiminen on tämä hieno psykologian termi, jolla tarkoitetaan oman oppimisen oppimista ja sen seuraamista. Sinänsä noissa aiheissa ei ole mitään vikaa, mutta myös soitonopiskelijoiden oman harkinnan varaan voi jättää tiettyjä asioita ja joskus on mielestäni parempi pitää asiat yksinkertaisina. Jokaisella on kuitenkin oma näkemyksensä musiikista ja soittamisesta sekä tavoitteistaan niiden parissa.

Aiempi kommenttini viittasi tämänkaltaisiin yleistyksiisi:

Treenaaminen on useimpien soittajien mielestä sitä, että hinkataan samaa asiaa uudelleen ja uudelleen niin kauan että aivot halkeaa ja on pakko lopettaa.... jne

Tokihan tuossa on liioiteltu. En kuitenkaan pitäisi ketään aivan noin tyhmänä.
John Titor
11.07.2008 14:03:26

Hmm.. On tuo totta kyllä. En uskokaan, että aloittelijat aina tietävät mitä harjoitella ja miten ilman opastusta. Myös kieroutuneita käsityksiä syntyy helposti, jos ei ole kärsivällisyyttä perehtyä asioihin kunnolla. Aiemmat kirjoituksesi kuitenkin menevät ehkä enemmän jonkinlaisen soittamisen filosofian ja metaoppimisen puolelle. Metaoppiminen on tämä hieno psykologian termi, jolla tarkoitetaan oman oppimisen oppimista ja sen seuraamista. Sinänsä noissa aiheissa ei ole mitään vikaa, mutta myös soitonopiskelijoiden oman harkinnan varaan voi jättää tiettyjä asioita ja joskus on mielestäni parempi pitää asiat yksinkertaisina. Jokaisella on kuitenkin oma näkemyksensä musiikista ja soittamisesta sekä tavoitteistaan niiden parissa.

Aiempi kommenttini viittasi tämänkaltaisiin yleistyksiisi:

... jne

Tokihan tuossa on liioiteltu. En kuitenkaan pitäisi ketään aivan noin tyhmänä.

On liioiteltu, joo, sen verran että yleensä aivoja ei päästä halkeamaan. Sen sijaan asiaa toistetaan kyllästymispisteeseen asti ja sitten siirrytään "opettelemaan" uutta juttua, jonka kanssa toistetaan samat virheet:) Ei sillä ettei tälläkin tavalla oppisi pikku hiljaa asioita, mutta asiat voi tehdä tehokkaamminkin. Ja jos oppii vain harvoja juttuja todella, oppii myös soittamaan vain vähän.
Haluan vain päteä, oikeasti olen kuuro.
Rakoni
11.07.2008 17:30:06
On liioiteltu, joo, sen verran että yleensä aivoja ei päästä halkeamaan. Sen sijaan asiaa toistetaan kyllästymispisteeseen asti ja sitten siirrytään "opettelemaan" uutta juttua, jonka kanssa toistetaan samat virheet:) Ei sillä ettei tälläkin tavalla oppisi pikku hiljaa asioita, mutta asiat voi tehdä tehokkaamminkin. Ja jos oppii vain harvoja juttuja todella, oppii myös soittamaan vain vähän.

En olisi uskonut, että itse sanon näin mutta...aika hyvin suurin osa noista kuuluisuuksistakin on pärjännyt ihan perstuntumalla, eikös?
Lottohevi on paskimmillaankin parasta
geeza
11.07.2008 17:42:59

Kutri on mahtava.
Tämä lause on epätosi.
John Titor
11.07.2008 20:10:48 (muokattu 11.07.2008 20:18:46)

En olisi uskonut, että itse sanon näin mutta...aika hyvin suurin osa noista kuuluisuuksistakin on pärjännyt ihan perstuntumalla, eikös?

Totta kai on, ja lopulta perstuntumastahan on aina kysymys, kaikkien kohdalla. Mun ajatukseni koskeekin sitä, kuinka monta ihan vitusti töitä tehnyttä soittajaa on jokaista kuuluisuutta kohden - miksi näiden tyyppien perstuntuma ei tuota samanlaisia tuloksia. Ongelma koskee keskinkertaisuuksia, ei mestareita.

Mestarista tulee mestari siksi, että sen lähtökohtainen psykofyysinen olemus soveltuu erinomaisesti siihen, missä siitä lopulta tulee mestari. Keskinkertaisuudesta ei ikinä voi tulla mestaria, koska mestarius (onkohan toi ees oikea sana?) vaatii erilaista lähtökohtaa, mutta keskinkertaisuudesta voi tulla erittäin paljon parempi jossain asiassa työskentelemällä ei-keskinkertaisia tuloksia tuottavalla tavalla. Tämä on se pointti, johon koko mun ajatuskulkuni tähtää. Ne, jotka osaavat, osaavat, ne eivät tarvitse apua, mutta miten niitä voitaisiin auttaa, jotka eivät osaa, mutta jotka haluaisivat osata?

Lisäksi, koska tulokset nähdään vasta lopussa, näitä asioita olisi syytä pohtia omalla kohdallaan riittävän aikaisin, silloin kun työnteko on käynnissä. Jos kaikki tällä palstalla kävijät olisivat potentiaalisia mestareita, niin se olisi todennäköisyyssääntöjen näkökulmasta melkoisen erikoislaatuinen tilanne. Ei siinä mitään, kyllä itseluottamusta pitää olla, mutta joku järki sentäs.
Lopultahan kaikki on tuurista kiinni, vähän niin kuin lotossa, mutta tsäänssit saada se päävoitto ovat ihan loogisesti suuremmat, kun ostaa rivejä 1000, sen sijaan että niitä ostaa vain yhden.
Rakoni
13.07.2008 13:45:34
Mestarista tulee mestari siksi, että sen lähtökohtainen psykofyysinen olemus...

Jo tässä kohtaa repesin. Olet väärällä alalla, filosofian laitokseen siitä! :D
Snapo
13.07.2008 13:59:34
Guthrie on kingi eikä siitä pääse mihinkään. Varmaan monipuolisin soittaja mitä oon nähny, impro on jotai niin timanttia.
Niin ja nytkö puhutaan reenaamisesta? Luin jonkun GG:n haastattelun missä hän kertoi, että ku Govan kuuli ynkkää nii aatteli reenata samanlaisen pikkausnopeuden jossa GG:llä kesti 3 viikkoa. Sillähän kyllä oli hiton hyvä pohja siinä, asioitahan luonnollisesti oppii nopeammin jos on taustaa jos jonkinlaista takana.
John Titor
13.07.2008 15:09:07 (muokattu 13.07.2008 15:11:09)

"Psykofyysinen" on kylläkin lähempänä psykologian termistöä. Mut joo, kyllä mustakin vissiin filosofian maisteri pitäis jossain vaiheessa tässä tulla nykyisen opiskelupaikan myötä. Sehän ei tosin tarkoita vielä muuta kuin että opiskelen tällä hetkellä humanistisessa tiedekunnassa.

Ei mua kiinnosta vittuakaan se, naurattaako jotain mun sanomiset, tai siinä mielessä kiinnostaa että onhan se hauskaa jos jollekin voi tuottaa iloa:) Mutta jos sä et pysty näkemään mitään pointtia noissa mun kirjotuksissa, niin beats me, toivon että niistä on apua jollekin.
Kerro ihmeessä, jos kerran koet mun puheet paskanjauhamiseksi, että miten sä sitten pukisit sanoiksi sen perustavanlaatuisen eron, joka vallitsee, sanotaan esim. mestarin ja asiansa osaavan ammattilaisen, tai neron ja taitavan kaverin välillä?
Räkkipeli
13.07.2008 16:23:29
Ei mua kiinnosta vittuakaan se, naurattaako jotain mun sanomiset, tai siinä mielessä kiinnostaa että onhan se hauskaa jos jollekin voi tuottaa iloa:) Mutta jos sä et pysty näkemään mitään pointtia noissa mun kirjotuksissa, niin beats me, toivon että niistä on apua jollekin.
Kerro ihmeessä, jos kerran koet mun puheet paskanjauhamiseksi, että miten sä sitten pukisit sanoiksi sen perustavanlaatuisen eron, joka vallitsee, sanotaan esim. mestarin ja asiansa osaavan ammattilaisen, tai neron ja taitavan kaverin välillä?

Eiköhän tuossa puettu kyseinen asia niin selviksi sanoiksi kun voi. Musta ainakin on ihanteellista puhetta/pukemista sanoiksi teikäläisellä. Olet hyvä havainnollistamaan.
Asiakas: "Kohta se aukeaa, mä tiedän nää Marshallit... kohta kohta..." Myyjä: "Ahem ! Voitko laittaa vähän pienemmälle ?!"
Rakoni
13.07.2008 17:10:19

Sanoisin siihen, että toiset osaa ja toiset ei. Mä tykkään maanläheisemmästä tekstistä. Ei luonnonlahjakkuudelle ole mitään suoraa selitystä. Jokainen on yksilö ja jokainen tarvitsee omanlaisensa harjoitteluohjelman. Muita jäljittelemällä ei kukaan saa omaa potentiaaliaan kokonaan ulos.
Kampela77
13.07.2008 18:48:53

Joo, kyllä tosimuusikolla pitää olla suppea sanavarasto ja koulut lopetettu viimeistään peruskoulun yläasteella.
Interviewer: "So Frank, you have long hair. Does that make you a woman?" Frank Zappa: "You have a wooden leg. Does that make you a table?"
Rakoni
13.07.2008 20:35:24 (muokattu 13.07.2008 20:47:19)
Joo, kyllä tosimuusikolla pitää olla suppea sanavarasto ja koulut lopetettu viimeistään peruskoulun yläasteella.

Korkeakouluasteella tässä itsekin ollaan, että ei siinä mitään...mutta turha se on laittaa hienoja sivistyssanoja sekaan, jos ilmankin voi selittää asioita, erityisesti nettifoorumilla. Mutta mitäpä mun mielipide painaa, kun olen bisnespuolella enkä humanistien laitoksessa. : )
Kampela77
13.07.2008 20:46:55
Korkeakouluasteella tässä itsekin ollaan, että ei siinä mitään...mutta turha se on laittaa hienoja sivistyssanoja sekaan joka riville, jos ilmankin voi selittää asioita, erityisesti nettifoorumilla.

Olen oikeastaan ihan samaa mieltä, että kirjoitukset kannattaisi muotoilla lukijoiden mukaan, mutta tuo lainattu lause ei omasta mielestä ollut mitenkään erikoinen. "Psykofyysinen" on mun mielestä melko itsensä selittävä sana.
Interviewer: "So Frank, you have long hair. Does that make you a woman?" Frank Zappa: "You have a wooden leg. Does that make you a table?"
Kiksaus
04.10.2008 20:53:44

Ei kenelläkään sattuis olemaan noita Guthrien ToneMerchants pätkiä DVD:llä? Tai sattuis tietämään mistä niitä saa tilattua?
Kiksaus
04.10.2008 22:49:30 (muokattu 05.10.2008 12:11:08)

Govan on kova

Niin on, mut et sattus tietämään vastausta mun kysymykseen?

EDIT: niin tosiaan tonemerchantin sivuilta voi vissiin tilata, mut tietääkö kukaan miten siellä hoidetaan maksu? En ala s-postin kautta lähettämään visanumeroitani...
Tilumiässs
07.10.2008 15:22:15
jou
Booligan
07.10.2008 15:41:15

lyriikat=ajanhukkaa kitarasoolojen välissä
John Titor
07.10.2008 19:58:19

http://www.ultimate-guitar.com/tabs/guthrie_govan_tabs.htm

guitar bro viisuja

Vittu, ei suostu aukeemaan. Ois päässy nauramaan virheille. Muahaha.
Ne, jotka väittävät etteivät kuule ääniä päässään, eivät ole ikinä kuulleet millaista on kun ne ovat vaiti.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)