Aihe: Guitar Pro
1
sukeltaja-ankka
03.10.2008 12:29:05
(Poistakaa, jos tällai on jo)

Elikkäs kuinka moni käyttää tääl Guitar Pro:ta?

Ite myönnän et alkuu yritin kusettaa itteäni sillä, että opettelin biisejä sen avulla. Sitte tajusin miten mettää oon menossa. Ja nyt oon hylänny sen ohjelman biisien opettelussa.

Mutta siihe on kyl välil iha näppärä kirjottaa jotai biisien osia jos kokeilee jotai harmonioita tms. Mun ongelma on vaa kärsimättömyys. Kyllästyn aina jonku 30min jälkee ku pitää niit nuottei näpytellä nii hitaasti. Sama ongelma näkyy myös korvakuulol opettelus. :D
LTD Viper-104
JE
03.10.2008 12:59:36
Ite myönnän et alkuu yritin kusettaa itteäni sillä, että opettelin biisejä sen avulla. Sitte tajusin miten mettää oon menossa. Ja nyt oon hylänny sen ohjelman biisien opettelussa.

Eipä siinä mitään itsensä kusettamista ole, jos biisejä tabeista opettelee. Periaatteessa siinä tuomitsee samalla nuotitkin, et se on joku pianistien seinienläpikoodi opetella biisejä.

Toisaalta, korvakuulonkaan kehittäminen ei oo pahitteeksi, mutta sitä mieltä olen että silloin mennään ainakin metsään, kun ei käytetä erilaisia oppimismahdollisuuksia kuten nuotit, tabulatuurit tai korvakuulo.
Tana
03.10.2008 13:27:02 (muokattu 03.10.2008 13:29:00)

Itse useimmiten tungen juuri tuohon päässäni pyörivät raakileet biisi-ideat. En ole parempaa keinoa keksinyt erilaisten rumpu/kitara/laulujuttujen sovitteluun oman soittimeni, eli basson kanssa. Biisi-ideat yleensä saan bassoa näpräillessä, mutta rumpujen -ja kitaransoittotaitoni ovat sen verran vajavaiset, että on pakko turvautua softan apuun. Laulunikin on kovin, kovin rajoittunutta.

Bändin kanssa sitten muokkaillaan noista GP-raakileista treeniksellä biisejä. Joskus enemmän ja joskus vähemmän rankalla kädellä. Toisinaan, esim. bänditreenien peruuntuessa saatan myös treenata biisejä soittamalla GP-tiedostoja stereoiden kautta, mykistämällä bassoraidan ja vetelemällä itse päälle. Pysyy time yms. hyvin lapasessa. Coverien tms. opetteluun en ko. ohjelmaa käytä, vaan suosin korvakuulolta plokkailua.

Guitar Pro ei siis todellakaan ole turha tai karsastamisen arvoinen ohjelma. Kokeiluversion ollessa ilmainen, en voi kuin suositella!
sukeltaja-ankka
03.10.2008 13:55:34
Eipä siinä mitään itsensä kusettamista ole, jos biisejä tabeista opettelee. Periaatteessa siinä tuomitsee samalla nuotitkin, et se on joku pianistien seinienläpikoodi opetella biisejä.

Mut se on kusettamist ainaki mun mielest ku lataat jonku valmiin siihe ja siit sit vaa luet ja soitat. Eihä siin kehity oikeestaa yhtää.
Tai nii mä ainaki sen ymmärrän.

Ku ennemmi mä käytän tabei sillee et lukee niit vähä ja sit suurin osa korval...
LTD Viper-104
pekezu
03.10.2008 14:45:52

Mut se on kusettamist ainaki mun mielest ku lataat jonku valmiin siihe ja siit sit vaa luet ja soitat. Eihä siin kehity oikeestaa yhtää.
Tai nii mä ainaki sen ymmärrän.

Ku ennemmi mä käytän tabei sillee et lukee niit vähä ja sit suurin osa korval...

Jos totta puhutaan niin biisin opetteleminen ulkomuistiin on bändisoitossa se helpoin osa-alue. Sen jälkeen hommat vasta alkaa kun ruvetaan yhteen läjäämään. Mun mielestä on aivan sama millä opettelee biisit, jos vetää hyvin, sen kuulee korvillaan. En usko, että kukaan erottaa, onko joku opetellut kappaleen tabeista vai korvakuulolta, useimmiten kuitenkin näitä hommia tehdään myös sekaisin, kuten itse teen.

Mun mielestä guitar pro on yksi tietokonemaailman hyödyllisimmistä innovaatioista musahommiin. Se on etenkin aloittelevalle basistille tai kitaristille todella suuri apu.
"Ei mielipiteit välttämättä tarvii perustella, riittää kun on vaan jotain mieltä!!!1!" -Tuntematon teini IRC-Galleriasta
sukeltaja-ankka
03.10.2008 14:54:42
Nii. Oot kyl oikees. Ehkä mä oon vaa liian ankara noitten systeemien suhteen. Tai epäluulone omaa musikaalisuuttani kohtaan? :D
LTD Viper-104
Bläck Joutsen
03.10.2008 14:57:11
Itse käytän Guitar Pro:ta melko paljon harjoittelun apuvälineenä. Biisien opettelu onnistuu varsin nopeasti ohjelman välityksellä. Tabujen laatu heittelee aika runsaasti. Tosin nykyisin on aika hyvin ja paljon tarjolla tabuja, jotka menevät jo aika lähelle. Tabujen pieni epätäydellisyys ei haittaa, sillä kun olet opetellut biisin guitar pro:n välityksellä, kuuntele sen jälkeen alkuperäinen biisi läpi, niin huomaat nopeasti mitkä kohdat eivät täsmää tai mitä puuttuu.

Covereiden opettelu on mielestäni hyödillistä harjoittelua, varsinkin kun apinoi biisin täysin yksiyhteen alkuperäisen kanssa. Tälläinen harjoittelu kehittää omaa monipuolisuutta ja näkee mitä bassolla voi tehdä. Itse helposti lukitun tiettyihin maneereihin soitossa, jolloin avarakuuloisuus välttämättömyys.

Lisäksi meidän bändin kesken uudet biisit päätyvät tekijältään muille jäsenille guitar pro tabien välityksellä.
www.dotma.net www.myspace.com/dotma
pekezu
03.10.2008 15:32:45

Nii. Oot kyl oikees. Ehkä mä oon vaa liian ankara noitten systeemien suhteen. Tai epäluulone omaa musikaalisuuttani kohtaan? :D

Mun mielestä se ei vaikuta musiikilliseen ilmaisuun, miten saat musiikin opeteltua. Musikaalisuus paljastuu siinä, kun päästää musiikin ulos, eli soittaa sitä opeteltua biisiä tai luo soittaessaan.
"Ei mielipiteit välttämättä tarvii perustella, riittää kun on vaan jotain mieltä!!!1!" -Tuntematon teini IRC-Galleriasta
UncleFester
03.10.2008 15:38:59
Tiedän joitain, jotka treenaavat melkeinpä kaikki coverinsa Guitar Prolta. Siinä soitossa olen huomannut sen että jos seuraa sitä guitar prota niinkuin raamattua niin helposti sitten unohtaa ajatella sen MIDIn ulkopuolelta ja soitosta jää huomiotta sellaiset seikat kuten groove ja nyanssit. Tuo GP on erittäin hyvä apuväline, mutta sitä biisiä ei saa alkaa kuuntelemaan sen välityksellä vaan nimenomaan käyttää sitä pelkästään apuvälineenä. Sitten oikeasta biisistä voi poimia ne eri nyanssit ja pohtia muita soitannollisia seikkoja... ja tottakai varmistaa että GP:ssä on oikeat sävelet.
sukeltaja-ankka
04.10.2008 14:17:21
Tiedän joitain, jotka treenaavat melkeinpä kaikki coverinsa Guitar Prolta.

Sama. Ja oon huomannu esim. yhest kitaristikaveristani sen, ettei se reenaa korvaansa ollenkaan. Eli kaveri lukee tabit GP:l ja soittaa siit vaa. Ja jos menee pielee ni pitää ohjata. Ettei se kuule sitä. Kopioi vaa suoraa.
Sitä mä pelkäsin sillo, et tapahtuu itelle sama. Ettei vaa enää "kuule".
LTD Viper-104
pekezu
04.10.2008 17:10:19

Sama. Ja oon huomannu esim. yhest kitaristikaveristani sen, ettei se reenaa korvaansa ollenkaan. Eli kaveri lukee tabit GP:l ja soittaa siit vaa. Ja jos menee pielee ni pitää ohjata. Ettei se kuule sitä. Kopioi vaa suoraa.
Sitä mä pelkäsin sillo, et tapahtuu itelle sama. Ettei vaa enää "kuule".

Ei se kuuleminen mihkään häviä. Itseasiassa mulla on ollut kitaristitutuilla enemmän ongelmia saada kuultua musan seasta niitä riffejä oikein. Tätähän toki tukee se, jos tabista on kateltu ja tabi on vituillaan. Mutta oletusarvoisesti se kuuleminen ei mihinkään katoa, ellei kuulo heikenny pahasti. Hetkittäin voi toki tulla "taantumus" siihen, ettei erotakaan enää bassolinjoja, mutta en usko, että se kokonaan mihinkään katoaisi, vaikka tabeista välillä opiskelisikin.
Joonastettu
05.10.2008 22:54:19
No jos ammattimuusikoille nuotit kelpaa niin kyllä mullekin noi tabit käy. Nuoteistakin aion kyllä opetella soittaan, jos koen sen tarpeelliseksi. Guitar Pro on kyllä tosi hyödyllinen ohjelma, itse ainakin vaan kerran kuuntelen sen biisin läpi että se kuulostaa edes jotenkuten alkuperäseltä biisiltä. Jos kaikki kohdillaan niin alan siitä sitten harjottelee. Ja todellakin jos et meinaa korvakuulolta saada selvää siitä bassosta niin ihan kylmästi vaan tabia esiin. Sitten sitä tajuaa että näinhän se meneekin. Ja sitten harjottelee musiikin tai parhaimassa tapauksessa muiden soittajien kanssa. Esim. tänä viikonloppuna tuli ainakin yks ahaa elämys kun olin opetellu biisin ja sitten kun kitaristin kanssa soiteltiin sitä niin se oikea rytmi löytyi hetkessä, kun yksin oli vaikeuksia tajuta miten se meni. Yksi huono puoli GP:ssä on, se on meinaan tietokone-ohjelma ja koska tässä tietokoneessa on netti kytkettynä niin monesti siinä käy juuri näin.
L.Ruoska
05.10.2008 23:04:29

...ja koska tässä tietokoneessa on netti kytkettynä niin monesti siinä käy juuri näin.
Heh itse pidin just viikon mnet-lakkoa, eli en käynyt keskustelun puolella kertaakaan reiluun viikkoon. Kyllähän sitä aikaa säästyy kaikenlaiseen järkeväänkin. Vaimo vähän niinkun daretti mua, että todista että pystyt jne ;-) Täytyypä sanoa että ei ollut yhtään huonosti käytetty viikko se. Pitäisi olla jonkinlainen munakellotoiminto tässä mnetissä, että tyyliin 15 min päivässä voi olla tääl Keskustelun puolella ja sit se logittaa sut ulos ja sisään pääsee taas seuraavana aamuna uudestaan.
Myynnissä pari Ibanez SR800-bassoa, tsekkaa mun Tori-ilmoitukset.
TommiW.
05.10.2008 23:52:49
Mun mielestä Guitar Pro on ihan OK. Oon tehnyt bassotunneille matskua sillai, että oon kirjotellut jo olemassa olevia lappujani guitarprolle, kun nykyään niihin saa ihan oikeat nuotitkin näkyviin. Syynä tähän on se, että harvalla oppilaalla on Sibeliusta tms. himassa, ja pystyvät harjoittelemaan ton Guitar Pron kanssa, joka on kumminkin todella kevyt softa.
"Runojen selittäminen kannattaa. Se on kuin puhuisi sorakumpareelle, että siirrypäs siitä vähän hätäisesti infrastruktuurin käyttöön." -A.W. Yrjänä
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)