Aihe: Kuuntelu/monitorointi - miten olet ratkaissut kuuntelun?
1 2 3
mack the knife
03.10.2008 10:39:19
Pittääpä käyvä kuikkiin.Tarvetta nimittäin ois..

Mä varmaan nimittäin itse haen sieltä jomman kumman. En tiedä siitä hifisoundista, mutta mulle nyt on aina riittäny ihan tavallinen, kunhan ääntä kuuluu.
COVS n:o 1.
häläppääjä
03.10.2008 10:43:54
Mä varmaan nimittäin itse haen sieltä jomman kumman. En tiedä siitä hifisoundista, mutta mulle nyt on aina riittäny ihan tavallinen, kunhan ääntä kuuluu.

Joo, pääasia on tojellaki äänen kuuluminen.varsinki mulle, joka en ymmärrä nuista hienouksista ja hifistelyistä mittään.
EP
03.10.2008 10:55:30 (muokattu 03.10.2008 10:56:19)
Joo, pääasia on tojellaki äänen kuuluminen.varsinki mulle, joka en ymmärrä nuista hienouksista ja hifistelyistä mittään.

Mulla on tollanen db M80:
http://images.google.fi/imgres?imgu … 1%26hl%3Dfi%26lr%3Dlang_fi%26sa%3DN

Saa hienosti adapterilla kiinni mikkijalkaan joko pysty-/ tai vaaka-asentoon.
On koht. kevyt ja tehot riittää kun saa melko lähelle itseä.
Ainoa huonopuoli on, että säädöt on kaiuttimen takana, jos tarvii vauhdissa säätää..
artope
03.10.2008 12:10:19

Meil on tällaset. Kevyet roudata ja ihan riittävät.

http://www.power-sound.fi/product_i … facturers_id=71&products_id=847
"Pelimanni kolmannessa polvessa. Toisessa polvessa kuluma"
Marshall83
03.10.2008 14:59:46

Omarin TC:n näin Finkuilla ja pitivät hyvänä ratkaisuna, kevyt, potkii ja mikin jalkaan soveltuva. Tuossa ryhmässä edelleen vakioshow ja "hyvät, muutumattomat olosuhteet"

Kiinnitin kans huomiota noihin, näytti aika käytännölliseltä paketilta. Meillä on osalla napit, osalla mackien lattiamonitorit, kitaristilla ja mulla yhteinen. Mackiet on muuten hyvät mutta ihan liian isot, liian hankalat roudata, liian kalliit ja liian harvoin toimii! :)

http://www.thomann.de/fi/mackie_srm_450.htm
-Asia kunnossa.
ÄM
03.10.2008 18:55:37

Sehän se onkin, kun on omilla keikoilla tottunut valmiiksi hiottuihin soundeihin, tallennettuna digitiskiin, ja napit korvissa, omasta ryhmästä; silloin on aika hukassa, kun pitäis vetää ihan luomuna ilman kummoistakaan monitorointia.

Kerran oli tilanne, että bändi, jossa tuurasin, veti kitaran ja basson ihan lavalta omista suurehkoista styrkkareistaan ja PA:sta tuli lähinnä laulut ja synat. Kysyin sit, että voisko mikittää rummut kuitenkin, että sais jotenkin kotoisan tunnelman nappeihin, kun auxeja kuitenkin riitti. Onnistuihan se ja uloskin rupesi soundi kohenemaan. Pyysin vielä, että eikö vois basson ja kitarankin vielä sinne tyrkätä, että sais ihan täydellisen kuuntelun ja saatais kitaraa levitettyä, sekä lavavolaakin alas päin. No se ei enää käynytkään. En jäänyt kuitenkaan toimettomaksi, vaan hoisin oman kuuntelun kuntoon, vetämällä basso- ja kitarastykeistä line-outeista piuhat mun nappimikseriin ja johan oli maisemat kunnossa.

Eli mulla on ihan tommonen Behringerin pikkumikseri, 1 mic in ja kaks line in. Maksoi jotain 40e, eli on halvempi, kuin juo Jeppeq:n ehdottama ja ominaisuuksiakin on enemmän, kun saa vähän equtettuakin. Eikä kokokaan ole juurikaan suurempi.

Että tämmösillä mennään. Ja nyt odotan innolla, kun B-Bandin mikkisetti meni tänään tilaukseen. Sillä meinaan saadaan tuo rumpumikitys vakioitumaan, helpottamaan entisestään digitiskiin tallennettavien soundien toimimista melko suoriltaan.
Mieluummin rohkeesti metsään, kuin arasti paskaan!
jeppeq
03.10.2008 18:56:36
http://www.thomann.de/fi/mackie_srm_450.htm

Työkaveri päivätöistä, innokas kotikaraoke- ja musamies päätti tänään, että pitää saada kunnon stereot olohuoneeseen. äänenpainetta pitää olla (heviä kuunnellessa 4.32 %:n nousussa, siis prosentin..). Lisäksi soittelee harrastuksekseen musaa häissä.

No vähän googleteltiin ja paukastiin keskellä työpäivää Jyväskylän musikanttiin (90km matkaa) käteltiin Kauppias-Pena ja kannettiin pari vaihtoehtoa varastohuoneeseen ja eiku raanat auki...

Palattiin sitten 2 kpl noita edellämainittuja takapaksissa ja 1kpl tuommonen subbari:

http://www.mackie.com/products/swa1501/

Mä olin aika kateellinen, kun kaveri vetäsee musat olohuoneessa tommosiin pokseihin. Sanoin noilla vedettävän hymyssäsuin jo keikkaakin.
Painava, mutta kevytmielinen.
jeppeq
03.10.2008 21:38:10 (muokattu 03.10.2008 21:42:40)
Sen verran heitän mainosta kehiin, että törmäsin mikrofonituotteeseen, joka kuulosti todella hyvältä, ja hinta ei kenenkään maailmoja kaada:

http://www.musikantti.fi/ siinä etusivulla heti tarjous.

JTS NX8 59€

Aivan helekutin jämäkkä kouraan ja saundi TODELLA kohdallaan. Mallinnettu kuulemma SM58B:stä. Tällä kertaa älkää tuijottako hintaan tai merkkiin, vaan uskokaa korvianne. Merkki ei sano mulle mitään, mutta korva ja tuntuma sanoo paljonkin.. Ihan yhtä jämäkkä runko kuin 58:ssa, eli voi naulata backstagelle puuttuvan pukupussin naulan tuolla, arvelen...

Samanlaisten mikrofonien käyttö bändissä auttaa muuten yllättävästi PA:sta ulosmenevään saundiinkin..

Nimim. joskus kuunnellut uloskin menevää mökää

PS. äänentoistolaitteiden maailma on todellakin muuttunut muutaman vuoden sisällä, halavalla saa aivan prkeleen hyvää, ja kelpo tavaraa. Ei kannata ostaa paskaa halvalla, koska lähes samaan hintaan saa jo tosi asiallista roinaa. Ite en ole uskaltanut edes avata musalaitekaupan ovea pitkään aikaan, kun olen "hieman vaikutukselle altis" - tällä kertaa onneks kaverin rahat meni...mutta PRO kamat saatiin ja sopivasti! ;)

Tuon ÄM:n kommentin jälkeen aloin vakavasti miettimään kuunteluun korvaavaa tuotetta, EDIROL:in pienempää miksutinta, EDIROL M-10DX. Hinta on n. 250 mutta on "digi digi + kaikkee...". B-tuote ei vaan ole mun ystäväin. Ihan perustuurauksia pari keikkaa menee rahoittamaan tuon, haittaako, jos sillä saa haluamansa "särkemättömän" maailman? Pitkän juoksun valintoja. Johtoja/adaptereita/jatkojohtoja tarvitaan (löytyy pakista) joten "papukaijanmerkki" kevyeen suuntaan.

Aktiivimonitori on Jees, mutta "ei demppaa melua".. - vakioryhmässä kaikki lähdöt onnistuu - mutta pointti on se, että "Kuule itsesi, ja muut" -> sitten signaali eteenpäin..

Olen tykästynyt tuohon nappikuunteluun ihan lavavolan takia. Ei tarvi luukuttaa, ja kuulle ittensä tosi hyvin ja tarkasti (esim. laulu, lisäksi kevyt!). Jos et kuule itteäs, soitat/huudat kovempaa jne.. Ei hyvä..

No, jos pitää olla rok, sitten ollaan rok.

Mun pointti oli alunperin se, että voit kuulla oman itsesi (omat soittimesi) tarvittavan selekeästi ja voit lisätä "ulkoisen signaalin" ketjuun vaivattomasti.
Perussoittajan/tuuraajan tilanne - ei ulkoisia miksaajia, "näillä mennään mitä on -tilanne". Ei siis milläänlailla moitetta kenenkään työn tarjoajan suuntaan, vaan realistiikkaa, kuinka kuulla itsensä ja "basari ja kiippari tms." sopivasti muuttuvassa äänimaailmassa. Soundchek on käsite, joka vaihtelee ryhmittäin. "tuleeko ääni? - tulee...OK - kahville" :)

PRO kehissä riittää, että avaat suusi ja kerrot monitorimiksaajalle mitä haluut ja saat sen, hyvällä saundilla. MUTTA jos tuleekin "on-line" muuttuja - et kuule tasan mitään, yhtään mistään. Jep jep...

"Show waddy waddy... show goes on...just in time...reggee okey"

Kevennyksenä kerrottakoon savolainen kevennys:

"paa iäni kohilleeen"

Siinäpä se.

EDIT: nousussa..."lukee jos uskaltaa"
Painava, mutta kevytmielinen.
isojussi
04.10.2008 00:14:12
...saundi TODELLA kohdallaan.vaikka Mallinnettu kuulemma SM58B:stä.

Onneksi malinnuksessa on ilmeisesti epäonnistuttu.
"Isojussi on se puu joka liikkuu. Entti." - Fuzzy Boner
WanhaWetäjä
04.10.2008 03:17:16

Onneksi malinnuksessa on ilmeisesti epäonnistuttu.

Tiedätkö mitä IsoPäs.. eiku Jussi?

Shure 58 Beta näyttää olevan edelleen aika lailla suosittu/käytetty noitten OIKEITTEN maailmanluokan starojen keskuudessa, jotka vetää ihan oikeesti, ilman koneita, ja oikeeta keikkaa, isoja stadioneita, televisioo yms, ei mitään "kalamarkkinoita"tai Toijalan toria...miksiköhän?Sä varmaan valotat tätä meille?

Jos (kun) sä olet ilmeisesti niin tumpelo että et saa sopivaa saundia siihen vatsahaavaiseen pula-ajan Elviskloonisaundiisi 58:sta niin voi voi!Ei se sitä mikkiä huononna, sun "ammattitaitosi" ja uskottavuutesi siinä vaan murenee entisestään!Sulla on ilmeisen paskat laitteet, puukorvat ja/ tai et vaan osaa?

No jos itse asiasta...monitorina oon raahannut tuurauskeikolla sellasta aktiivikulmaa, lainavehe, ihan ok saundi, varsinkin jos soittaa skittaa suoraan pöytään Podilla, toki pöydässä mieluusti sais olla oma aux, noi summaosastot ja mono-outit ei pelaa, tavaraa on ilmassa yleensä niin paljon että sekaan ei sovi ;-)
yy kaa...mikä laatikko?
isojussi
04.10.2008 03:20:26 (muokattu 04.10.2008 03:28:15)
Beta 58:ia en oo koskaan omistanu - enkä omista. Niin paskat saundit oli Ylöjärven esojen "äänentoistolaitteissa" Tampereella viime lauantaina. Vaihdoin kesken keikan langattomaan, jossa oli edes vähän henkee. Tosin sekin oli joku Shuren 58-viritys, mutta avoimempi jostain syystä.

Voi että oli hieno illalla kuunnella kuinka laulu kajahti Samsonista Warfedaleihin.

Muuuuttamutta - wittuile sä vaan mun Elvis keikoista (joiden ei oo ees tarkoitus olla "kloonausta") ja leiki Bensonia kotona. Muutenhan sun keikat on kuulemma oman kertomas mukaan silkkaa mahtavuutta.
WanhaWetäjä
04.10.2008 03:55:51

Beta 58:ia en oo koskaan omistanu - enkä omista. Niin paskat saundit oli Ylöjärven esojen "äänentoistolaitteissa" Tampereella viime lauantaina.

Ja syy oli yksin mikissä?

Vaihdoin kesken keikan langattomaan, jossa oli edes vähän henkee. Tosin sekin oli joku Shuren 58-viritys, mutta avoimempi jostain syystä.

No mutta "kalamarkkinat" oli kuitenkin vaan kyseessä, ei mikään oikea keikka?

Voi että oli hieno illalla kuunnella kuinka laulu kajahti Samsonista Warfedaleihin.

?

Muuuuttamutta - wittuile sä vaan mun Elvis keikoista (joiden ei oo ees tarkoitus olla "kloonausta") ja leiki Bensonia kotona. Muutenhan sun keikat on kuulemma oman kertomas mukaan silkkaa mahtavuutta.

Juu ei...Elvis elää, sillä on lehmätakki päällä, se siitä...

Bensonia on kiva kloonata, koita joskus, pasuunalla vaikka, ja skatit samalla!Keikkaa en tee enää, oon lopettanut ;-)
yy kaa...mikä laatikko?
mack the knife
04.10.2008 04:05:32
Keikkaa en tee enää, oon lopettanut ;-)

Sori, tätä mä en usko.
COVS n:o 1.
isojussi
04.10.2008 04:13:53
Ja syy oli yksin mikissä?

No jos mikkiä vaihtamalla homma oli edes jonkin verran autettu?

No mutta "kalamarkkinat" oli kuitenkin vaan kyseessä, ei mikään oikea keikka?

Selitätkö, miksi se ei ollut oikea keikka? Kerro samalla kaikille, minkälainen on oikea keikka.

Bensonia on kiva kloonata, koita joskus, pasuunalla vaikka, ja skatit samalla!Keikkaa en tee enää, oon lopettanut ;-)

Vaikka diipadaapakeikkaa pukkais, kun ketun nenää?
WanhaWetäjä
04.10.2008 04:33:40

No jos mikkiä vaihtamalla homma oli edes jonkin verran autettu?

Mutta siellähän oli miehet puikoissa?

Selitätkö, miksi se ei ollut oikea keikka? Kerro samalla kaikille, minkälainen on oikea keikka.

Helppoheikkkiosastoa kai vetäsit tuolla?Ja sekut pölisi?Vai vetäsitkö ns kalalauluja isolla bändillä?

Vaikka diipadaapakeikkaa pukkais, kun ketun nenää?

Mitä noi on?Joo, no jatsiahan mäkin olisin jne...ei vaan, nyt tuntuu siltä että ei vaan jaksa, ei minkään valtakunnan keikkaa. Kun ei taitu, niin ei taitu, tehkööt ne joilta taittuu!Itsekritiikkiä pitää olla...
yy kaa...mikä laatikko?
isojussi
04.10.2008 05:22:05 (muokattu 04.10.2008 05:24:40)
Mutta siellähän oli miehet puikoissa?

Ei ketään

Helppoheikkkiosastoa kai vetäsit tuolla?Ja sekut pölisi?Vai vetäsitkö ns kalalauluja isolla bändillä?

Ei nyt auennu - siis juontokeikka ei oo oikee keikka? Taustanauhan kanssa veto ei oo oikee keikka? Lienee kai sun ongelmas?

Mitä noi on?Joo, no jatsiahan mäkin olisin jne...ei vaan, nyt tuntuu siltä että ei vaan jaksa, ei minkään valtakunnan keikkaa. Kun ei taitu, niin ei taitu, tehkööt ne joilta taittuu!Itsekritiikkiä pitää olla...

Sähän voisit ton Yön siipien kanssa perustaa duon. Duo Päivänsäteet.
EP
04.10.2008 07:25:33
Taitaapi olla niin, että kun alkaa ikä painaa ja ei näe enää mitään positiivista hommassa niin silloin kannattaakin lopettaa, eikä kiusata muita.

Tollaset toritapahtumat ja vastaavat on ihan kivoja, takavuosina tuli kalamarkkinoilla soitettua humppaa ja Lepänhaara heitti juttua välillä ja ihan kivaa oli.
Kyllä mä sen ihan keikkana pidin, ihan kivana vaihteluna esim. lavakeikkoihin..

Ei taida tollanen "Benson -osasto" ei oikein mene tanssimusiikiksi, ei vaan oikein taitu hehe.. ainakaan vielä suomessa, ennemmin Elvistä, mutta ei sitäkään pelkästään jaksa kovin kauaa..
isojussi
04.10.2008 09:22:05
Ellille plussaa.

Palataan löyhästi asiaan: Siä kalamarkkinoilla oli huomattavasti paremmat kulmamonitorit, kun pa-kaapit. En vaan enää muista merkkiä.
Timi
04.10.2008 12:37:10
Sähän voisit ton Yön siipien kanssa perustaa duon. Duo Päivänsäteet.

Hei pojat!Mä olen jo varattu tohon.Silleen;)
Kylmän viileesti!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)