Aihe: Kysymyksiä basisteille!
1 2 3 4
okabass
02.10.2008 21:03:50 (muokattu 02.10.2008 21:04:47)
1. Soitatko eniten plektralla, etu- ja keskisormilla vai peukalolla. Siis sellaista "perussoittoa"

Eniten etu-keski-nimetön. Mutta tarpeen mukaan myös lepralla ja peukulla (thumbing ja demppaus&näppäily)

2. Minkä ikäisenä aloitit soittamisen ja kaunko olet soittanut?

13 vee. 33 vuotta tulee 25.10. 2008 paikkeilla (1975-2008).

3. Luetko mieluiten nuotteja, tabulatuureja vai ulkomuistista?

Mieluiten ulkoa, sitten sointulapuista tai -vähän riippuen kappaleesta ja tyylistä- nuoteista. Tabulatuuri on jäänyt hyvin vähälle, ja on hyvin hidasta minulla.

4. Mistä olet oppinut soittamaan bassoa?

En aina ole varma, osaanko soittaa. Pääasiassa ns. itseoppinut. Olen suorittanut vain 3/3 ja teoria 1. Olen saanut soittaa lukuisten, erinomaisten, erityylisten soittajien ja laulajien kanssa. Siinä sitä kehittyy, kun pitää tutkan päällä.
jackbruce
02.10.2008 21:27:05 (muokattu 02.10.2008 21:28:18)
1. Soitatko eniten plektralla, etu- ja keskisormilla vai peukalolla. Siis sellaista "perussoittoa"

1. Etu- ja keskisormilla.
2. Aloitin 12 -vuotiaana, eli takana on jo 33 vuotta
3. Jonkin verran nuoteista, enimmäkseen korvakuulolta (siis ulkoa)
4. Ihan itte opetellut
jkinnun2
02.10.2008 21:36:50
sormilla, mutta tarvittaessa plekulla
oisinko ollut 10v eli 36v
mä tykkään soittaa nuoteista, mutta se on ollut aika harvinaista herkkua, tabuja en käytä enkä osaa, ulkomuistista on tietty ainoa vaihtoehto jos haluaa oikeasti soittaa elämyksellisesti mun kohdalla, vaikka onhan se nuoteista soittokin eläytyvää, mutta vapaampaa jos osaa ulkoa,esim joillain freelancer keikoilla on mukavampaa jos on nuotit ; ) tai edes sointulaput, toisaalta korvakuulolta vetämisessä on se hyvä puoli että tulee väkisin mokailtua ja paljon!!!

levyiltä, bassokouluista, keksimällä itse, opiskelemalla musiikkia
sukeltaja-ankka
02.10.2008 21:38:10
Riippuu. Heviä tulee hakattuu plekul, mut sit jos jammailen jotai ni sit käytän sormia. Peukutust en oikee handlaa, vaik sitäki oon joskus kokeillu.

Olin ehkä jtn 13. Et kolmisen vuotta on tullu rämpyteltyä.

Ulkomuistista ja korvalla. Sitten välillä käytän tabeja apuna.

Iha kotona istunu ja vaa soittanu.
LTD Viper-104
Muusikonrenttu
02.10.2008 22:00:15

1. Yleensä kahdella sormella, joskus peukalo avittaa. Plekulla harvemmin.

2. 16-vuotiaana kait ja aikaa siitä on kohta kulunut 6 vuotta.

3. Korvakuulo ja sen jälkeen ehkä tabulatuurit. Nuotinluku on semmosta suossa kahlaamista ettei niistä passaa lennossa vedellä.

4. Olin basistittoman bändin huonompi kitaristi. Ei auttanu ku pudottaa se vähä osaaminen alakertaan.
Aika vintage..
JudeJude
02.10.2008 22:16:41

Nyt kun rupesin soittoani analysoimaan, niin lähinnä peukulla pomputtelen Sting-malliin. Jos pitää nopeammin vetää niin etunen ja keskari mukaan, peukku soittaa alakielet. Joskus kettuillakseni vedän plektralla. Kontralla etu- ja keskisormi, jousi ja vispilät.

Taisin olla 12. Siis kohta kahdeksan vuotta. Kontra tuli vähitellen mukaan, ensin yläasteella salaa musiikkiluokan soitinvarastossa.

Riippuu kamasta. Justiinsa tulin kamariorkan treeneistä, klasareita en yleensä opettele ulkoa. Nuoteista/ lapuista soittaminen on kivaa, mutta kyllähän kunnon pelimannin pitäisi ulkoa vetää. Tabeja en ole koskaan opetellut, mieluummin sitten korvakuulolta.

Ensin pari vuotta vedin teini-iän apinanraivolla. Sitten jokunen vuosi tunneilla käyntiä, tein kolmekauttakolmosen PJK:lla. Keikoilla olen käynyt ihan alusta lähtien, bändikuvioissa oppii kaikista parhaiten. Varsinkin kun on itse se porukan huonoin, silloin sitä vasta oppiikin kun haluaa ottaa muut kiinni.
Jude? Jutska, juttu...
pekezu
02.10.2008 22:34:15

1. Etusormi-keskari-pleku-akselilla aikalailla. Hevihommat lepralla, muut hommat pääasiallisesti sormilla.

2. Aloitin keväällä 2006 bassottelun, sitä ennen kävin 9 vuotta sellotunneilla, soittelin orkesterissa ja luin musiikinteorioita sun muita. Myös musatunneilla tuli bassoa soiteltua usein, tai ainakin rämpytettyä.

3. Tabulatuureista katson usein suurpiirteisesti miten homma toimii, sen jälkeen kuuntelen biisiä ja korjaan tabien virheet(mitä usein löytyy) ja pyrin opettelemaan biisin kokonaan korvakuulonkin kautta. Jälkimmäistä olen pyrkinyt harjoittamaan enemmän viimeaikoina.

4. Halusin basistiksi 10- vuotiaasta asti, rahaa ei kuitenkaan toiseen soittimeen liiemmin ollut, eikä niin surta poltetakaan. 3/3 suoritettua sellossa alkoi innostukseni siihen hiipua ja kaverit tarvitsivat basistin bändiin. Sen jälkeen kantapääopistossa ahaa-diplomilla olen bassoa tavaillut :)
"Ei mielipiteit välttämättä tarvii perustella, riittää kun on vaan jotain mieltä!!!1!" -Tuntematon teini IRC-Galleriasta
sukeltaja-ankka
03.10.2008 12:14:47
4. Olin basistittoman bändin huonompi kitaristi. Ei auttanu ku pudottaa se vähä osaaminen alakertaan.

Hitto. Hajosin jostai syyst.
LTD Viper-104
ReiMann
03.10.2008 12:24:47

1. plekulla plekulla

2. 16 vuotiaana, muutaman kuukauden

3.tabulatuureja j muistista

4. tunneilla ja itseopiskelua
hevisepe
03.10.2008 13:51:32
1. Etu- ja keskisormilla pääasiassa.
2. 16-vuotiaana, eli mitä tuosta nyt tulee... 22 vuotta. Tosin välissä on pitkähkö tauko.
3. Ulkomuistista.
4. Bassotunneilla ihan alussa ja sitten itse oppien.
Failure. When your best just isn't good enough.
Thefish
03.10.2008 18:22:58 (muokattu 03.10.2008 18:23:52)

1. Etu - ja keskisormilla pääasiassa,näppäilyt sun muut kaikilla.Peukaloa tumppubassoiluun.

2. 13 vuotiaana, nyt 36. Eli 23vee eikä loppua näkyvissä.

3. Mieluiten ilman mitään karttaa mut jos projekti vaatii niin sointulapuista taipuu. Uloskirjotettuun kamaan harvemmin tuolla kentällä törmäilee mut kyl sekin lähtee kun vähän muistelee ekaks...tabeja en oo ikinä opetellu, minusta turha asia.

4. Hyvä sekoitus tunneilla käymistä ja itseopiskelua.Ja perkeleesti keikkaa mitä eriskummalisimmissa yhtyeissä,mitään tyylilajia väheksymättä.Nöyrin rantein...
Kolmiomaisella evällä varustetusta petokalasta otettu solunäyte.=?
Blain
04.10.2008 13:03:06
1. Etu- ja keskisormella ja nimettömällä
2. Vähän yli pari vuotta
3. tabulatuureja
4. itseoppinut
Legacy of utopia lost, forever enshrined beneath the ice...
Bassballs
04.10.2008 13:03:23

Pariin vuoteen eka kirjotus tänne.. ja näinkin tärkeään threadiin :)

1. Eniten soitan "peruksesti", eli etu- ja keskisormella, joskus tukena myös nimetön. Plekulla ja peukulla aina, kun kyseistä soundia kaivataan.

2. Menin musaopistoon joskus ennen ala-asteikää.. bassoon tartuin
muistaakseni joskus 13-14 vuotiaana.. siitä on about 10 vuotta.

3. Nuotteja luen sujuvasti, mutta tabloja en koskaan ole oppinut tulkitsemaan. Keikoilla tottakai ulkomuistista, jos vain suinkin mahdollista..(teatteri- ja bigband- setit ovat minun muistille turhan pahoja paloja).

4. Kersana kävin kitaratunneilla ja soitin bassoa vähän siihen tyyliin. Sitten joskus ehkä 14 vuotiaana pääsin ekalle humppakeikalleni basson varressa ja iskä näytti miten suomalaista tanssimusaa pitää soittaa.
Sen jälkeen olen sitten käynyt useampien loistavien muusikkojen opissa koulujen ja kurssien myötä.
Elisa on syvältä haisevasta, paskaisesta perseestä!!
Zafor
04.10.2008 13:35:56
1. Sormilla (etu ja keski) oon miettiny pitäiskö ainaki testaa plekua
2. 15 vuotiaana alotin, vähän yli vuos tullu soiteltua, välillä enemmän, välillä vähemmän
3. Tabulatuureista tullu opeteltua
4. Täysin itse oppinut
elais
04.10.2008 15:22:09
1. Soitan etupäässä sormilla, plekulla tulee tosin näperreltyä toisinaan. Peukkuplekua ja peukkua tulee myös käyteltyä silloin tällöin.

2. Aloitin soittamisen pari vuotta sitten, 14-kesäisenä.

3. Korvakuulolta pyrin yleensä veivaamaan, tai improvisoimalla. Tabeista luen vain jos on pakko, nuotteja en lähestulkoon ollenkaan.

4. Opin soittamaan bassoa soittamalla. Ei opettajia tai hyödyllisiä kirjoja tai DVD:eitä.
"Nothing is impossible. The word itself says I'm possible."
Hirsimäki
04.10.2008 19:38:39

1. Plekulla yleensä, joskus myös muilla tyyleillä.

2. 13 v. Noin 2v.

3. Tabujen avulla opettelen ja sittenb, kun osaan biisin, soitan mahd. paljon ulkomuistista.

4. Aluksi koulun mus. opettaja opetti, sitten itsekseni netin avulla ja tällä hetkellä Taidekoulu Estradin Bändikoulussa käyn bassotunneilla kerran viikossa.
mcheikkilä
04.10.2008 21:26:28
1. Aluksi käytin plektraa useamman vuoden, sitten siirryin sormeiluun.

2. Kitaraa rämpyttelin jo 11-vuotiaana. Pari vuotta myöhemmin koulukavereiden bändistä puuttui basisti, ja se oli menoa sitten. Jotain 16 v. siis, tosin pari kappaletta parin vuoden taukoja matkan varrella.

3. Treenatessa nuoteista, tabeista tai korvakuulolta riippuen fiiliksestä. Bändin kanssa aina ulkomuistista. Nyt kun ei ole bändiä, soittelu levyn mukana tuntuu mielekkäimmältä.

4. Itseopiskeluna kantapään kautta :)
möyssy
04.10.2008 23:02:57

1. Tilutan iha kauheesti kaikilla sormilla

2. alotan kohta.

3. luen tabladuureja ulkomuistista.

4. En juur missää.
''Vedä käteen.'' - Kondensaattori
PasiB
05.10.2008 11:06:46
Etu- ja keskisormella enimmäkseen, nimetönkin toisinaan mukana, jotkut biisit vaatii plekulla soittoa, ihan vaan biisin alkuperäisen fiiliksen mukaan.

Siinä joskus rippikouluikäisenä otin basson ekoja kertoja kouraan, aikaa siitä on nyt 34 vuotta.

Kaikki onnistuu, tanssibändin kanssa nuotit tai sitten sointujen mukaan tai päästä, riippuu biisistä, rokkenrolli hommissa ulkomuistista.

Ihan itse opetellut. Bassoklaavin nuotit opettelin silloin kun soitin pasuunaa.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)