Aihe: PA:n viritys ilman mittamikkejä
1
markotetri
03.10.2008 00:21:50
Oon ihmetelly miks PA "viritetään" jollain ns. vakio biiseillä.

Se että mulla on pikkasen viel kokemuutta tällä allalla mut se mitä oon kokenut tähän asti ni kyllä on joutunu ruuvaamaan nappuloita keskellä keikkaa saadakseni sen saundin mitä bändi edustaa.

Tavoitteena on se, että äänentoistojärjestelmä toimii niinkuin pitää. Pyritään siis saamaan systeemiin mahdollisimman tasainen taajuusvaste, riippumatta siitä, toistetaanko heviä vai folkkia. "Viritysbiisi" on sellainen, jonka miksaaja tuntee, ja jonka perusteella on helppo tehdä ratkaisut taajuusvasteen mahdollisten ongelmien korjaamiseksi. Eri musiikkityylien soundiero syntyy sitten lähtösoundeista, sovituksista ja yksittäisten soundien kohdalla tehdyistä valinnoista.

Siis, pointtina on se, että periaatteessa ei ole olemassa mitään PA:n "juurimusaviritystä" tai "hiphopviritystä". Vireessä oleva järjestelmä yksinkertaisesti soi mahdollisimman suoralla taajuusvasteella ja virityksessä voidaan korjata myös salin akustiikan ongelmia.

Ja kyllä, kokeneetkin ammattijäbät ruuvailevat nappuloita kesken keikkaa, rajustikin. Virittelystä riippumatta/huolimatta. Varsinkin, jos mennään ilman soundcheckiä, ei voi etukäteen tietää, miten esim lava "soi", eli kuinka bändin soitto kajahtaa suoraan stagelta. Eikä tyhjässä salissa viritetty setti soundaa samalta sitten kun yleisö on paikalla. Salin sointiin vaikuttaa selvästi myös lämpötilan ja ilmankosteuden muutokset.

Ja miljoona muuta asiaa.
Artificiality is normal to the medium.
aimotuska
03.10.2008 09:58:07 (muokattu 03.10.2008 09:59:57)
Vireessä oleva järjestelmä yksinkertaisesti soi mahdollisimman suoralla taajuusvasteella ja virityksessä voidaan korjata myös salin akustiikan ongelmia.

Aika lailla tältä pohjalta mäkin oon liikenteessä. Mulla on kajarit jotka soi silleen kuin ne soi, enkä mä edes yritä tehdä niistä equlla paria sataa alkuperäistä kalliimpia. Ei se noin toimi. Pannaan testibiisi pyörimään, kuunnellaan tuleeko jotain liikaa tai jääkö jotain kuulumatta ja tehdään asianmukaiset korjaukset. Se on sitte siinä.

Ja toisekseen, ennen keikkaa ittensä siniseksi ruuvaaminen equn ääressä tyhjässä salissa on suhteellisen turhaa hommaa. Sen saa nimittäin tehdä taas ihan uusiksi, kun mökki on sitten keikan aikana täynnä demppimateriaalia (=yleisöä). Kyllä equtukseen piisaa joku vartti ja sitten keikan aikana tehdään tarvittavat korjaukset sen mukaan, kuin paikalle saapunut kansa soundia imee.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)