Aihe: Kuuntelu/monitorointi - miten olet ratkaissut kuuntelun?
1 2 3
jeppeq
02.10.2008 18:46:51
Jep.

Kuuntelumaailmasta kyselyä, eli minkälaisia ratkaisuja on kuulla oma itsensä ja vielä varmistaa se, kun olosuhteet ovat muuttuvat (mikserien AUX määrä rajallinen jne.) Itse käytän nappikuuntelua ja sovellan tarpeen mukaan. Se ei välttämättä riitä.

Tähän toivoisin kommentteja kavereilta, jotka tekevät keikkoja erilaisissa bändikuvioissa, mutta kuitenkin poisjättäen ne keikat, joissa on valmiina talon ääni tms. äänifirma, jolta voi toivoa hlökohtaista kuuntelua haluamallaan tavalla.

On tullut vastaan tilanteita "muuttuvassa äänimaailmassa" jossa ei ollut omaa AUX:ia tarjolla (tai yhtään mitään lähtöä), tai pitää jakaa signaali toisen kanssa -> seuraus, osa tavarasta tulee miljoonaa ja et kuule välttämättä omaa instruasi (instrut Bass ja Voc). Osa särkeee ja "ei niin kiva" -tilanne päällä. Vieraita biisejä ja kaikkee..

Asianhan voi hoitaa myös miellyttävästi, eli ei ole pakko kuunnella liian kovaa asioita, joita "ei tarvitse" - ihanneolosuhteet kun eivät useimmiten toteudu "lastulevyä, mustaa maalia ja peilipallo" -olosuhteissa.

Ratkaisu pitäisi olla edullinen, mutta toimiva. Törmäsin joskus tähän:

http://www.thomann.de/fi/rolls_pm_351.htm

Onko tästä kokemuksia kenelläkään?

Tuohon vempeleeseen saa mikin, stereo/mono signaalin ja ulkoisen linjan (master MIX tms.) ja jokaiselle oman tasonsäädön.

Herättääkö mitään ajatteita kenessäkään? Soitetaan silti keikat läpi kuuli tai ei, mutta ideoita?
Painava, mutta kevytmielinen.
Ukko
02.10.2008 18:55:08

Emmä muista tiedä mutta kunhan runpalin kuulee niin pysyypi taimissa. Oikeesti (heh) lattia tms. monitorointi ei ole pahasta, ei ollenkaan. Nappi kuunteluun liittyy mikserin mahd. rajoituksista liittyen turhan paljon ongelmia.
COVS jäsen nro 6
omarklah
02.10.2008 19:06:54 (muokattu 02.10.2008 19:09:04)

On tullut vastaan tilanteita "muuttuvassa äänimaailmassa" jossa ei ollut omaa AUX:ia tarjolla (tai yhtään mitään lähtöä), tai pitää jakaa signaali toisen kanssa -> seuraus, osa tavarasta tulee miljoonaa ja et kuule välttämättä omaa instruasi (instrut Bass ja Voc). Osa särkeee ja "ei niin kiva" -tilanne päällä. Vieraita biisejä ja kaikkee..

Meillä on TC Helicon VoiceSoloja ollut käytössä n. vuoden ajan.
3 passiivia ja yksi aktiivi. Tuo aktiivi on siitä näppärä, että siinä voi miksata oman mikkisignaalin suhteessa mikseriltä tulevaan miksaukseen. Eli jos mikseriltä tulee paljon tavaraa, tason voi pudottaa mieleisekseen ja lisätä omaa mikkisignaalia, jos tarvis. Mukana myös 2-alueinen eq ja low cut leikkuri. Lisäksi sen saa näppärästi mikkiständiin, eikä paina kuin kuutisen kiloa.
Huonona puolena tuossa on suuntaavuus. Eli jos paljon liikkuu kaiuttimen edestä pois, ei myöskään kuule monitoria.
Suosittelen, jos 150W teho riittää eikä ole orjallisesti korvanappien ystävä.
Hintaa tuolla on ollut karvan alle 300 Eur.
http://www.tc-helicon.com/Default.asp?Id=11687

EDIT. Bassoa en ole tuon kautta ajanut - pienestä kaiuttimesta johtuen on tod.näk. huono siihen tarkoitukseen.

Ratkaisu pitäisi olla edullinen, mutta toimiva. Törmäsin joskus tähän:

http://www.thomann.de/fi/rolls_pm_351.htm

Onko tästä kokemuksia kenelläkään?

Tuosta ei ole kokemusta.
...entässitte?
JK
02.10.2008 20:22:09
Oman bändin kohdalla on kokeiltu erilaisia systeemejä ja tällä hetkellä käytössä on
tollanen setti koko bändin monitorointina

http://www.hkaudio.com/products.php?mode=prod&id=1

Käsittämättömän laadukas laitteisto.

Subbanen on sijoitettu rumpalin viereen (sähkörummut) jolloin se basari saadaan kuulumaan mukavasti lavalle. Mulle basistina sen basarin kuuleminen on erityisen tärkeää.

Yläpäät on sijoitettu ton Pa-paketin päälle, suunnaten ne
lavalle.

http://www.musikhaus-korn.de/Dynacord-Xa-5__sca2534.aspx

Kaikki mikitetään ja lavavolume pidetään erittäin maltillisena, omat combot (kitara ja basso) toimii omina kontrolleina.

Tolla systeemillä ollaan menty keväästä saakka ja on toiminut meillä erittäin hyvin.
Saadaanko ruoka??
jon lord
02.10.2008 20:59:49
Meillä on neljä kulmaa ja jokaiselle omat lähdöt, joten jokainen saa sellaisen monitoroinnin jonka haluaa lisäksi omilla efekteillä jos tarvitsee. Itse haluan aika lähelle sitä mikä menee ulospäin. Mikserinä on Yamahan digipöytä ( malli ?? )ja itse olen ollut tyytyväinen tuohon systeemiin. Isoilla lavoilla joskus lisätään sivuille pari aktiivia lavalle päin käännettynä. Tällä tavalla saadaan vähän tukea siitä mitä menee ulos. Minulle on tarkka erottelu sopivalla volumella tärkeintä ei niinkään se että tulisi hirveän kovaa, mutta tukevasti, bassorumpua ja bassoa hieman pitää olla.
COVS jäsen N.o 3
isojussi
02.10.2008 21:00:25
Yksin vetäessä sitten, kun paikka on niin iso, etten "monitoroi" pa:sta, mulla on kaks kappaletta ton edeltäjäversioo:

http://www.thomann.de/fi/the_box_ma120_mk_ii.htm

Yksin ollessa mä kytken ne miksuttimen control outtiin, johon ajan main mix:n. Tällöin mä voin kontrolloida laulun ja taustan balanssia.

Triolla ja duolla mä kytken theboksikset auxeihin, joilloin puhaltajat / kitaristi saa tehä oman ja mä oman monitorimiksauksensa.

Rokkenrollikvartetilla on mulla yks kulma, toinen rumpalin ja basistin yhteisenä ja kitaristilla oma samanmoinen. Nää siis auxeissa. Silti piisaa viä yks auxi laulukaiulle (ihan pöydän oma), jonka mä ajan apuryhmästä ulos ja paluuna stereokanavaan, jolloin kaiun määrää monitoriin voi säätää erikseen.

Bigbandin solistikeikoille mä vien oman kulman ja mikin. Aiemmin vein oma pa:nkin, mut nyt ne on hankkineet paremmat omat, joten net saapi kelvata.

Muut sit tilanteen mukaan.
"Isojussi on se puu joka liikkuu. Entti." - Fuzzy Boner
PasiB
02.10.2008 21:02:47
Mulla on tällainen humppabändin kanssa käytössä http://www.thomann.de/fi/art_mymonitor.htm
Tuossa on myös oma tasonsäätö sekä omalle mikille, että mikseristä tulevalle signaalille. Käytän niin, että mikserin monitor lähtöön ajetaan vain laulut ja basari ja siitä sitten tuohon monitorihärveliin, nappikuuuloke korvaan ja tasot kohdalleen ja eiku menox. Eikä maksa paljon.
Fuzzy Boner
02.10.2008 21:03:53
Aika usein vedän in-eareilla. Mulla perus Sennheiserin setti ja UE:n luurit. Joitain duuneja perus kulmilla. Tykkään kuulla itteni aika lujaa.
isojussi
02.10.2008 21:14:49
Aika usein vedän in-eareilla. Mulla perus Sennheiserin setti ja UE:n luurit.

Onko sulla nyt se limitteripuoli toiminu? Eksä joskus saanu jotain pahaa äänipiikki korviin?

Mä en oo nappeihin oikein koskaan tottunu, mut bilebändissä käytin ihan avoimia halppisluureja, joihin tuli pelkkä oma soitto. Toimi.

Joitain duuneja perus kulmilla.

Käytätsä sillon yhtä vai useempaa? Yks on monesti liian suuntaava, eli ei toimi, jos vähänkin heilut.

Tykkään kuulla itteni aika lujaa.

Sama. Varsinkin mikkikontrolli vaatii tukevan kuuntelun.
jon lord
02.10.2008 21:17:31
Jaa, sitten onkin vähän hankalampaa. Kerran vedin yhden Purple keikan niin etten kuullut omaa soittoani ollenkaan. Oma monitori ( tai siis lainakamat) ei toiminut, se oli "hieno" keikka. Jos tällaisia tilanteita tulee niin meillä "rakennetaan" jokin kompromissi kuulemisen suhteen. Nämä sidefillit ovat usein toimiva ratkaisu.
COVS jäsen N.o 3
isojussi
02.10.2008 21:17:43
Eli muuttuvilla olosuhteilla tarkoitin, kun mennään pois siitä omasta, tutusta "hifi-maailmasta"..

Oukkei....

Riippuu vähän tilanteesta, mut otan ainakin oman kulman - yleensä myös pikkumikserin ja monitotroin vaan itteeni. Kyllä ne muut sen verran kuuluu, mitä tarvii.
jakeni
02.10.2008 21:35:45
Hyvin on ratkaistu: Shure PSM-600 langallinen+ E5 napit. Siinä kaikki herkut+
2x input ja tarvittavat adapterit,parasta mitä rahalla saa!

Aina tilanteen herrana.
Milloin syödään? (Topi)
Fuzzy Boner
02.10.2008 21:41:22 (muokattu 02.10.2008 21:41:51)
Onko sulla nyt se limitteripuoli toiminu? Eksä joskus saanu jotain pahaa äänipiikki korviin?

Juu kyl se.

Käytätsä sillon yhtä vai useempaa? Yks on monesti liian suuntaava, eli ei toimi, jos vähänkin heilut.

Kyl mä yhellä pärjään. Sit vedän napeilla ku pitää tulla kunnolla. Joissain tilanteessa on molemmilla puolilla kulmat. Riippuu..

Monitorimiksaajasta on kyl soundi kii. Joskus toimii todella hyvin. Joskus vähän paremmin.
oizo
02.10.2008 21:57:05
Mulla yleensä keikoilla kaks syna-x-ständiä 90-asteen kulmassa ja niiden välissä lattialla kulmamonitori. Kaikki kolme kiipparia kytketty omaan mikseriin, josta on mukava säätää monitoribalanssi kohdalleen. Toimii ihan kohtuullisen hyvin. Jonkin verran tosin vaikuttaa kuulokuvaan tuo että mitä vekotinta sattuu milloinkin soittamaan. Korvamonitoreita ois joskus mukava kokeilla.
sattuuhan näitä
mack the knife
02.10.2008 23:21:51
Humppakeikoilla ei väliä, vaikka ei olis ollenkaan. Duokeikoilla ei mitään. Möykkäkeikoilla kulma, tarpeeksi kun pyytää miksaajalta, niin keli on suht hyvä enkä mä koskaan niin vaativa oo ollutkaan.
COVS n:o 1.
vesku.ka
03.10.2008 08:31:30
Omilla keikoilla on napit. Tuurauskeikoilla mulla on aktiivimonitori mukana. Ei ole vielä semmosta tullut vastaan että ei jotain auxia tai outputtia olisi ollut vapaana. Eihän sitä tuurauskeikoilla voi vaatiakaan että hommat toimii samalla tavalla kuin omassa tutussa systeemissä. Silloin pitää vaan antaa siimaa ja soittaa ne jätkän humpat ja mettäkukat sillä mitä sattuu kuulumaan.
Sivutoiminen harrastelija tanssimuusikko
häläppääjä
03.10.2008 10:18:49
Mun pitäs joltaki saaha ostaa joku pikkunen aktiivimonitori. Kun tuurailee eri ryhymisä niin monastikkaan ei oo minkäänlaista monitoria.Joutuu vaan luottaan, että jotaki tullee ulos..Mitä niitä oli ennen niitä aktiivi-Bosseja, niin semmonen välttäs mulla..Jos jollaki ylimääränen, niin laittaa pikaviestiä.
mack the knife
03.10.2008 10:33:35
Mun pitäs joltaki saaha ostaa joku pikkunen aktiivimonitori. Kun tuurailee eri ryhymisä niin monastikkaan ei oo minkäänlaista monitoria.Joutuu vaan luottaan, että jotaki tullee ulos..Mitä niitä oli ennen niitä aktiivi-Bosseja, niin semmonen välttäs mulla..Jos jollaki ylimääränen, niin laittaa pikaviestiä.

Niitä saa uutenakin alle kahteensataan. Katso St. Pauls'in sivuilta, siellä on db:tä ja Altoa. Kuuntelin niitä viikko sitten, kyllä niiden kanssa pärjää.
COVS n:o 1.
häläppääjä
03.10.2008 10:36:02
Niitä saa uutenakin alle kahteensataan. Katso St. Pauls'in sivuilta, siellä on db:tä ja Altoa. Kuuntelin niitä viikko sitten, kyllä niiden kanssa pärjää.

Pittääpä käyvä kuikkiin.Tarvetta nimittäin ois..
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)