Aihe: Logic Pro 8 ja Pro Tools LE 7.4
1 2
Kapane
29.09.2008 09:33:51

Nyt tuli tuli ajankohtaiseksi hankkia se protarikin omaan koneeseen, missä jo logic onkin. Ongelma on nyt vain siinä, että muistan lukeneeni joskus, että vehkeet eivät pelaa hyvin yhteen. Onko todella näin?
Skenehuora jo 6 vuotta.
JoKo
29.09.2008 10:03:32
Nyt tuli tuli ajankohtaiseksi hankkia se protarikin omaan koneeseen, missä jo logic onkin. Ongelma on nyt vain siinä, että muistan lukeneeni joskus, että vehkeet eivät pelaa hyvin yhteen. Onko todella näin?

Jaa mitkä vehkeet? Kyllä ne ohjelmat ihan sulassa sovussa ovat samalla koneella, mutta jos aiot käyttää niitä jotenkin linkitettynä, niin silloin ei varmaan toimi, mutta herää kysymys miksi joku edes tahtoisi tehdä niin?
Mikael
29.09.2008 10:38:17

Raudan pitää olla Digidesignin tai M-Audion jos PT:tä meinaa käyttää.
Inhimillisyys on hyve.
Michael Thomas
29.09.2008 11:05:40 (muokattu 29.09.2008 11:06:38)

Mulla on himassa Digidesign 003 rack ja käytän sillä sekä ProToolsLE 7.4 että Logic Audio 8 softia...kummatkin pelittää hyvin...
Laitteet pitää vain välissä käynnistää uudelleen, jos haluaa vaihtaa softaa välillä...eli Digiräkki ilmeisesti lataa sisäänsä jotain tietoja siinä vaiheessa kun softan käynnistää...toisaalta harvemmin sitä on tarvetta vaihdella noiden kahden softan välillä, joten tuo haitta on aika pieni...

Koneena mulla on uus Pro Mac 8-Core jossa muistia 8 gigaa...pyörittelen aika isoja työtiloja ;D
Toolsissa mulla on laajennuspaketti, eli Music Production Toolkit...
ToolsLe:ssä on nykyään tuki Leopard käyttikselle, mutta sisäänajo ei ole ollut kivutonta...jotkut plugarit eivät vieläkään toimi uuden Leopard käyttiksen kanssa..

Yhteenvetona voisin sanoa Tools on parasta mitä rahalla saa audiohommien kanssa...sen sijaan midimaailmassa Logic hakkaa Toolsin täysin...riippuu siitä tarvitsetko hirveästi MIDI edaustyökaluja yms....jos normaalit midityökalut riittää, niin suosittelen käyttämään Toolsia...

Digirack003 mukana tulee ilman lisähintaa ProTools LE7.4

T
Fonisoul_
29.09.2008 11:17:55 (muokattu 29.09.2008 11:19:40)
Ongelma on nyt vain siinä, että muistan lukeneeni joskus, että vehkeet eivät pelaa hyvin yhteen. Onko todella näin?

Sikäli on, että Logicin sessioita ei saa auki Pro Toolsissa ja toisin päin. Muilla softilla tuo yleensä onnistuu OMF-tiedostomuotoa käyttämällä (tai jotain sen johdannaista), mutta PT:iin tuki tuohon pitää ostaa erikseen ja on aika kallis.

Tosin tulee muistaakseni mukana joko siinä musiikki- tai leffantekolisäosassa, en muista kummassa.

Edit: Logic on ainakin alkuun sikäli parempi että sen softasyntikka- JA plugarisetit on ihan eri luokkaa Pro Toolsiin verrattuna. Tietty jos nekään ei riitä ja pitää ostaa parasta, niin sitten ihan sama kumpi softa on alla. Audion kanssa työskentelemisessä olen edellisen kirjoittajan kanssa samaa mieltä, eli PT kyllä rokkaa, mutta Logicillakin kyllä pärjää.
Kapane
29.09.2008 11:46:35 (muokattu 29.09.2008 12:34:05)

Joo ei kyllä kato. Illogic ja ProFools.

Protoolssia on tullut käyteltyä sekä HD versiona, että LE:nä. Itse ajattelin hankkia tuon Mbox Micron, koska lähinnä vaan edittiä tulee kotona harrastettua. Logic on tarpeisiini muuten parempi, mutta sen suurin ongelma on se, että raitoja on helvetin hidas importoida. Kun ollaan tekemisissä kuvaäänen kanssa ja kun sessioon pitäisi tuoda se 120 fileä, tulee ongelmia. Pro toolsissa tämä on nopeampaa.
Muuten Logic rokkaa sata nolla. Logicin automaatiosta tykkään enemmän ja yhtä nopeasti Logicilla pystyy leikkaamaan, kuin Protoolsillakin.

Tuo omffi siirto on kyllä totta ja vmäinen juttu, kun itse "kun ei huippuplugareihin ole varaa" miksailen logilla ja leikkaan protaril. Joutuu exportoimaan välissä.

Mutta ongelman alkulähteille. Gearslutsista joskus luin, että ohjelmat eivät pelaa yhteen, syytä tivatessani en muistaakseni saanut mitn vastausta. Täsmennys, lause kuului jotenkin eivät pelaa samassa koneessa.

Samaan aikaan ne eivät kuitenkaan siis voi olla päällä? Hidastaa kyllä tekemistä.
Skenehuora jo 6 vuotta.
Fonisoul_
30.09.2008 08:18:53
Samaan aikaan ne eivät kuitenkaan siis voi olla päällä? Hidastaa kyllä tekemistä.

Joo tuskin samaan aikaan.. Mutta en kyllä pysty nyt testaamaankaan, ties vaikka nykyään olis koneet ja softat niin kovaa luokkaa että onnistuisikin..
Eukka
01.10.2008 00:24:14
Joo tuskin samaan aikaan.. Mutta en kyllä pysty nyt testaamaankaan, ties vaikka nykyään olis koneet ja softat niin kovaa luokkaa että onnistuisikin..

Täällä päin ei ainakaan PT Le 7.1.5 ja Digital Performer suostu yhtäaikaiseen toimintaan digi002:sen kanssa.
Akatax for you!
Ambitus
01.10.2008 00:56:06 (muokattu 01.10.2008 01:00:02)

Mulla on studiolla Logic 7 ja PT7.4HD ja ne pelittää ihan kivasti kimppaan. Mä käytän Logicia lähinnä softasynien takia ja teen kaiken midispedeilyn PT:llä (koska koen sen nopeammaksi;D). Eli mä oon tehny niin, et mulla on koneessa IAC-driver päällä ja lähetän MTC:tä PT:stä Logiciin ja vice versa eli ohjelmat on kokoajan synkassa toistensa kanssa. Logicia voi käyttää esim. koneen omalla äänikortilla tai sitten jollain adat-väylän omaavalla audioläpyskällä ja palauttaa ne Digin adatinputista AUX-raitoihin Toolsiin. Ihan hyvin toimii ja siinä sivussa pyörii Reasonikin ihan kivasti. Ne joskus aikoinaan koodasi Emagicilla sellasen softan, mikä toimi koneen sisäisenä audioväylänä noitten softien kanssa. Kuulemma joillakin pelitti ja joillakin ei. Nykyään toi spedeily pitää tehdä kahdella eri äänikortilla ja summaa ne jompaan kumpaan. Sekavaa.....

niin ja mä joskus koodasin meikäläisten Command8:sin futaa tossa Logicissa. Painaa vaan standalone-nappia niin ruutu vaihtuu Logiciin ja liu'ut on suoraan käsillä. Ihan kiva feature mutta loppujen lopuksi aika turha ja aikaa meni monta yötä ja kahvikupposta:D Kyllä noi softat saa pelittää kimppaan, mutta toistensa sessioita ne ei vieläkään aukaise vaikka kirveellä uhkaisi. Toi OMF-hommakin on ihan perseestä, kun joutuu ostaa erillisen lisenssin PT:hen, jotta fileet aukeis. Mä joskus kokeilin tota sekoilua ja siitä ei tullu kuin huonoa mieltä kaikille.
Miksi soittaa hitaasti kun voi myös soittaa nopeasti?
Kapane
01.10.2008 18:18:48

Mulla on studiolla Logic 7 ja PT7.4HD ja ne pelittää ihan kivasti kimppaan. Mä käytän Logicia lähinnä softasynien takia ja teen kaiken midispedeilyn PT:llä (koska koen sen nopeammaksi;D). Eli mä oon tehny niin, et mulla on koneessa IAC-driver päällä ja lähetän MTC:tä PT:stä Logiciin ja vice versa eli ohjelmat on kokoajan synkassa toistensa kanssa. Logicia voi käyttää esim. koneen omalla äänikortilla tai sitten jollain adat-väylän omaavalla audioläpyskällä ja palauttaa ne Digin adatinputista AUX-raitoihin Toolsiin. Ihan hyvin toimii ja siinä sivussa pyörii Reasonikin ihan kivasti. Ne joskus aikoinaan koodasi Emagicilla sellasen softan, mikä toimi koneen sisäisenä audioväylänä noitten softien kanssa. Kuulemma joillakin pelitti ja joillakin ei. Nykyään toi spedeily pitää tehdä kahdella eri äänikortilla ja summaa ne jompaan kumpaan. Sekavaa.....

niin ja mä joskus koodasin meikäläisten Command8:sin futaa tossa Logicissa. Painaa vaan standalone-nappia niin ruutu vaihtuu Logiciin ja liu'ut on suoraan käsillä. Ihan kiva feature mutta loppujen lopuksi aika turha ja aikaa meni monta yötä ja kahvikupposta:D Kyllä noi softat saa pelittää kimppaan, mutta toistensa sessioita ne ei vieläkään aukaise vaikka kirveellä uhkaisi. Toi OMF-hommakin on ihan perseestä, kun joutuu ostaa erillisen lisenssin PT:hen, jotta fileet aukeis. Mä joskus kokeilin tota sekoilua ja siitä ei tullu kuin huonoa mieltä kaikille.

Hommahan on vaan niin, että Logicissa on ProTools HD tuki, eli 96set ja muut käy suoraan Logiciin. LE versiota tuo Logic ei vaan tue.
Skenehuora jo 6 vuotta.
rock777
02.10.2008 16:38:05
Sikäli on, että Logicin sessioita ei saa auki Pro Toolsissa ja toisin päin. Muilla softilla tuo yleensä onnistuu OMF-tiedostomuotoa käyttämällä (tai jotain sen johdannaista), mutta PT:iin tuki tuohon pitää ostaa erikseen ja on aika kallis.

Tosin tulee muistaakseni mukana joko siinä musiikki- tai leffantekolisäosassa, en muista kummassa.

Edit: Logic on ainakin alkuun sikäli parempi että sen softasyntikka- JA plugarisetit on ihan eri luokkaa Pro Toolsiin verrattuna. Tietty jos nekään ei riitä ja pitää ostaa parasta, niin sitten ihan sama kumpi softa on alla. Audion kanssa työskentelemisessä olen edellisen kirjoittajan kanssa samaa mieltä, eli PT kyllä rokkaa, mutta Logicillakin kyllä pärjää.

Mä oon alkanu käyttämään logicia yhä enenemissä määrin. Yhden kerran kun editoin levyllisen rumpuja klikilleen, rupesin ihastumaan logicin editointipuyoleenkin. Eli nyt enää äänitän protoolssilla, koska se vaan on niin hyvä. Sitten kun kaikki on äänitetty, consolitoidaan kaikki raidat kerrallaan ja avataan logicissa ja siitä on hyvä jatkaa. Ainoat kunnon plugarit mulla on oxfordin bundle ja senki sai päivitettyä nyt powercorelle, enää ei senkään takia oo hinkua miksata toolssilla.

-tietääkö joku kikkaa logicissa siihen, että playback seuraisi sitä aikajanaa samaten kuin protoolssissa. Eli siten jos protoolssissa nauhottaa pätkän ja tyyppi soittaa väärin, voi painaa vaan undo ja uudestaan rec.Homma lähtee nauhottamaan samasta kohtaa missä viimeksikin. Logicissa en oo saanu tätä onnistumaan, logicissahan biisi jatkuu siitä mihin se aikakursori,vai mikä se ny oli pysähty. Protoolssin puolellahan tuon featuren nimi oli joku automatic edit follow tai joku semmonen.

Nii, ja jos logicin raitoja haluaa protoolssiin, voi homman tehdä sillä merge komennolla joka tekee saman kuin consolitointi.Region pitää vaan nimetä kunnolla, että sen löytää helposti.
rock777
03.10.2008 01:15:17
Olen aika noob näissä hommissa, mutta eikös tuo onnistu valitsemalla nauhoitus/toistoalue maalaamalla aikajanan yläosasta haluttu alue vihreäksi hiiren nappia pohjassa painamalla (ainakin 7-versiossa se toimii noin, en tiedä Studiosta). Jos tämä nyt edes olis se mitä hait...

Ei se ihan ollut. Vaan semmonen ominaisuus, että toisto lähtisi aina siitä kohdasta, mihin on sen edellisen kerran kohdistanut, eikä siitä mihin se on pysähtynyt.Esim. olet valinnut kohdan hiukan ennen kertosäkeistöä, johon haluat laulun tallentaa. Kertsin tallennuksen jälkeen painat stoppia. Nyt kun painat uudestaan play->toisto alkaa taas siitä hiukan ennen kertsiä ja kuulet samantien mitä tuli nauhoitettua -ilman turhaa hiirellä klikkailua ja toistokohdan uudelleen valintaa. En tiiä osaanko ihan oikeen tuota selittää.
Janie Jones
03.10.2008 02:40:34 (muokattu 03.10.2008 02:41:38)

Jep, tätä minäkin olen Logicissa haeskellut. Pitäisi ehkä lukea manuaali tarkemmin... Ilman tuotahan ei tule mistään mitään. Siispä äänitän PT:lla (tämänkin vuoksi).
She said: "Eh, I know you, and you cannot sing", I said: "That's nothing, you should hear me play piano" (The Smiths)
Herra Rapu
03.10.2008 09:21:55

Ei se ihan ollut. Vaan semmonen ominaisuus, että toisto lähtisi aina siitä kohdasta, mihin on sen edellisen kerran kohdistanut, eikä siitä mihin se on pysähtynyt.Esim. olet valinnut kohdan hiukan ennen kertosäkeistöä, johon haluat laulun tallentaa. Kertsin tallennuksen jälkeen painat stoppia. Nyt kun painat uudestaan play->toisto alkaa taas siitä hiukan ennen kertsiä ja kuulet samantien mitä tuli nauhoitettua -ilman turhaa hiirellä klikkailua ja toistokohdan uudelleen valintaa. En tiiä osaanko ihan oikeen tuota selittää.

Muistaakseni tuolle on oma näppäinoikotie olemassa minkä voi sitten muuttaa haluamakseen. Oiskohan ollu Global Commandsin alla..
Ykösellä purkkiin!
FAT = MOTION
Velli
03.10.2008 10:57:14 (muokattu 03.10.2008 11:08:11)

Ööh, edelleen olen sitä mieltä että se onistuu juuri mainitsemallani tavalla. Ja puhun nyt siis edelleen 7-version ominaisuuksista, enkä ole varma onko sama ominaisuus säilytetty 8-versioon. Eli itse ainakin teen niin, että jos haluan vaikka äänittää pelkkää kertsiä, niin maalaan kertsin alueen (ja vähän ennen kertsiä) vihreäksi aikajanalta ja kun painan recciä, niin nauhoitus lähtee pyörimään maalatun alueen alusta.

Vaikka pysäytän nauhoituksen tai toiston missä kohdassa tahansa ja painan uudestaan playta tai recciä, niin toisto/nauhoitus lähtee aina siitä maalatun alueen alusta. Kun osuus on valmis maalaan uuden kohdan ja alan työstämään sitä. Tällä tavalla hiireen ei tarvitse koskea nauhoituksen aikana ollenkaan, paitsi siinä alkuvaiheessa kun merkkaa haluamansa toisto-/nauhoitusalueen.

edit. Tuossa kuvassa esimerkiksi näkyy, miten joku on maalannut alueen alkamaan biisin alusta:

http://www.uaudio.com/webzine/2006/ … hics/07_pluginpower/Logic-large.jpg

Ja sama toiminto näyttää olevan myös 8-versiossa:

http://www.tweakheadz.com/images/Logic-studio.jpg

Tuossa vielä yksi screen shotti 8-versiosta. Tässä nauhoitus-/toistoalue on merkattu keskelle biisiä:

http://mixonline.com/mag/801Arrange1.jpg
rock777
03.10.2008 15:06:54
Ööh, edelleen olen sitä mieltä että se onistuu juuri mainitsemallani tavalla. Ja puhun nyt siis edelleen 7-version ominaisuuksista, enkä ole varma onko sama ominaisuus säilytetty 8-versioon. Eli itse ainakin teen niin, että jos haluan vaikka äänittää pelkkää kertsiä, niin maalaan kertsin alueen (ja vähän ennen kertsiä) vihreäksi aikajanalta ja kun painan recciä, niin nauhoitus lähtee pyörimään maalatun alueen alusta.

Vaikka pysäytän nauhoituksen tai toiston missä kohdassa tahansa ja painan uudestaan playta tai recciä, niin toisto/nauhoitus lähtee aina siitä maalatun alueen alusta. Kun osuus on valmis maalaan uuden kohdan ja alan työstämään sitä. Tällä tavalla hiireen ei tarvitse koskea nauhoituksen aikana ollenkaan, paitsi siinä alkuvaiheessa kun merkkaa haluamansa toisto-/nauhoitusalueen.

edit. Tuossa kuvassa esimerkiksi näkyy, miten joku on maalannut alueen alkamaan biisin alusta:

http://www.uaudio.com/webzine/2006/ … hics/07_pluginpower/Logic-large.jpg

Ja sama toiminto näyttää olevan myös 8-versiossa:

http://www.tweakheadz.com/images/Logic-studio.jpg

Tuossa vielä yksi screen shotti 8-versiosta. Tässä nauhoitus-/toistoalue on merkattu keskelle biisiä:

http://mixonline.com/mag/801Arrange1.jpg

Oot ihan oikeassa, että se onnistuu noin.Mutta ei käytännöllinen tähän tarkoitukseen mitä haen. Tuota käytän silloin kun kitaristi soittaa sooloa tai joku sellainen paikka missä tietää että todennäköisesti uusintoja tulee paljon.
Herra Rapu
04.10.2008 13:02:43

Nyt löyty.

Preferences -> Key Commands... ja Global Commandsin alta löytyy "Go to Last Locate Position". Sille vaan määrittelee haluamansa näppäinoikotien ni pitäs toimia.
Ykösellä purkkiin!
FAT = MOTION
theguru_
04.10.2008 14:14:57
loop recci soimaan
I switched my output cables around and now when I turn the pan pot to the left, all the sound comes out of the right speaker. Is there a way I can save this as a preset?
Kapane
04.10.2008 23:27:26

Vastaus omaan kysymykseen, asia on ilmeisesti niin, että Logic ei pysty käyttämään ProToolsin omaa rautaa.
Skenehuora jo 6 vuotta.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)