Aihe: Kysymyksiä basisteille!
1 2 3 4
ledzep
02.10.2008 16:55:12
1. Soitatko eniten plektralla, etu- ja keskisormilla vai peukalolla. Siis sellaista "perussoittoa"

2. Minkä ikäisenä aloitit soittamisen ja kaunko olet soittanut?

3. Luetko mieluiten nuotteja, tabulatuureja vai ulkomuistista?

4. Mistä olet oppinut soittamaan bassoa?
Don Make
02.10.2008 16:58:55
1. Pelkällä plekulla

2. Pari vuotta. Kitaraa kolme.

3. Korvakuulolta ja perstuntumalla.

4. Otin basson kouraan ja rupesin riehumaan.

Rölölölölölö
''Guitar is easy. All you need is six strings, five fingers and one asshole.'' -Keith Richards
Visakoivu
02.10.2008 17:11:21
1. Sormilla ja plektralla.

2. 23-vuotiaana. Viisi vuotta

3. No omia biisejä vetelen päästäni, muita melkein sitten korvakuulolta.

4. Kaulalta ja lankun päältä. No tosissaan, ihan itse opetellut. Ei ehkä se paras tapa. Meinaan kukaan ei ole korjaamassa tekniikka ym. virheitä ja niitä on myöhemmin vaikea lähteä pois kitkemään.
Mistä minä tiedän kuka tässä nyt on sitten oikeassa.
2541
02.10.2008 17:24:23

1. Eniten sormilla, mutta myös plektra ja peukalo.

2. 13v, ensi tammikuussa 20 v rimpuilua takana.

3. Ulkomuistista ja korvalla, pakon edessä nuoteista.

4. Kuuntelemalla musaa ja muilta soittajilta.
Salkin
02.10.2008 17:30:13
1. yleensä sormin, ellei pidä painaa jotain 8/osia tai 16/osia silloin plakulla saan soitettua tarkemmin

2. olin varmaan joku 17 vuotias.. siitä on nyt 10 vuotta

3. bändin kanssa mieluiten otan vaan rakenteen ylös, eli soinnutukset lähinnä sitten keksin siihen kulkuja omasta päästä.. =P

4. hilluin kavereiden treenikämpällä ja ne ei jaksanu katella mun toimettomuuttani ja lykkäsivät basson kouraan ja sanoivat et soita tota..
spade
02.10.2008 17:37:07 (muokattu 03.10.2008 17:24:10)
1. Kaikilla edellä mainituista, eniten etu- ja keskisormilla, 32 osia sit myös nimetöntä käyttäen.

2. 16, 'bout 7v, koht kahdeksan.

3. Tabeja kattelen opetellessa uutta biisiä, muuten ulkomuistista.

4. Iha ite.
Lentokonesuihkuturbiinimoottoriapumekaanikkoaliupseerioppilas
isomela
02.10.2008 17:49:32
1. Etusormella, keskisormella ja nimettömällä

2. 13-vuotiaana eli 22 vuotta soittelua takana.

3. Nuotit, tabut ja ulkomuisti

4. 22 vuotta erilaisissa kokoonpanoissa kun soittaa niin kyllä siinä jotain varmaan on sitten kuitenkin ehkä oppinukki. Ainakin toivottavasti..
seak
02.10.2008 18:08:04 (muokattu 02.10.2008 18:08:17)
1. Sormilla, 1-3 fiiliksestä riippuen. Peukalointi ja plekuilu myös hallussa, mutta harvemmin tulee käytettyä

2. Ensimmäiset räpeltelyt 13-vuotiaana ja aktiivisen soittamisen aloitin 15-vuotiaana eli kahdeksan vuotta on tullut veivattua.

3. Ihan tilanteen mukaan, nykypäivänä mieluiten varmaan ulkomuistista korvan kanssa ihan vaan kehittymisnäkökulmista.

4. Kuuntelemalla musaa ja basisteja, soittelemalla erilaista musiikkia eri muusikkojen kanssa ja bassotunneilla käymällä. Suurin hyöty ollut varmasti aktiivisesta soittelusta levyjen mukana himassa.
A veteran of a thousand psychic wars.
Johannes_t
02.10.2008 18:15:32 (muokattu 02.10.2008 18:20:29)

1. Soitatko eniten plektralla, etu- ja keskisormilla vai peukalolla. Siis sellaista "perussoittoa"
-lähestulkoon pelkästään sormilla, kolmella mennään.

-ekan kerran oon basson varressa esiintynyt 10-vuotiaana, mutta varsinanen harrastaminen alkoi 13-vuotiaana, siitä on 14 vuotta.

-mieluiten ulkoa, nuotit tai tabit, kummat vaan on helpommin saatavilla, avuksi jos ei korvalla pärjää

-soittamalla erilaisissa bändeissä, paljon! Pari opettajaa on viisauttaan jakanut ja en oikeastaan tarpeeksi kiitollinen voi heille olla
tauranen
02.10.2008 18:22:16
1. Sormilla treenaillut kotioloissa aktiivisesti reilun vuoden, sitä ennen noin 23 vuotta vaan plektralla. Bändin kanssa vain plektralla.

2. Kitaran rämpytystä noin 12 ikäisestä ja eka kosketus bassoon 15 vuotiaana, eli bassoa veivattu amatöörimaisesti 23 vuotta.

3. Tabulatuureja joskus, yleensä korvakuulolta yritän opetella. pääasiassa kuitenkin omia riffejä ja bändin omia biisejä.

4. Kyllä se oli sillä lailla että bändissä oli jo rumpali ja kaksi kitaristia, mut pyydettiin bassoon, kun kuulivat että osaan muka soittaa vähän kitaraa. Sama terapia-bändi ollut kasassa jo 23 vuotta ja sen mukana tullut räävittyä. Kävin sentään Löytyn Mikolla puoli vuotta opetuksessa joskus 80-luvun lopulla.
Minä olen John, teidän Entwistlenne, älkää pitäkö muita basisteja!
pardy
02.10.2008 18:32:54

1. Etu-, keski- ja nimetönsormilla.

2. Siinä 11-vuotiaana. Reilu 10 vuotta takana.

3. Riippuu biisistä/bändistä/projektista/kontekstista, mut mieluiten ulkomuistista.

4. Ala-asteen musiikintunneilta.
UncleFester
02.10.2008 19:03:08
Etu- ja keskisormella vedän.

Taisin aloittaa joskus 14-vuotiaana, eli nyt on 9 vuotta takana

Biisit koitan aina treenata hyvin ja painaa ulkomuistiin niin ei tarvi turvautua lappuihin oikeassa tilanteessa. Yleensä treenaan ne korvakuulolta, tosin monesti täytyy vähän turvautua tabulatuureihin tai videoihin tms.

Juuri mitään henkilökohtaisia neuvoja en ole bassonsoiton suhteen ikinä saanut, joten itse olen opetellut alusta saakka. Innostus lähti ala-asteella musiikintunnilla kun tykästyin basson matalaan sointiin.
leksi-B
02.10.2008 19:34:49 (muokattu 02.10.2008 19:35:56)
1. Plektralla harvoin, aina etu- ja keskisormilla, släpätessä tietenki peukalo mukana.

2. Taisin 10-vuotiaana aloittaa, eli 9vuotta soittanut. Enemmän ja vähemmän, 3-4 vuotta aktiivisesti nyt ja kitaraa siinä sivussa.

3. Nuotteja luin joskus, en osaa niitä enää (tarttis opetella uusiks). Tabloista ja korvalta, jos nyt jotakin biisiä harjoittelen (harvoin). Bändin biisit ulkomuistista. Itsekseni soittelen omaa..

4. Enimmäkseen itse (juutubista kattellu videoita, esim släppi tekniikan opettelin videoita katselemalla ja harjoittelemalla perässä). Musatunneilla koulussa tuli perusjutut (eli oppi äänet kaulalta), opettajallakin viihdyin vähän aikaa (paljoa ei niistä jäänyt käteen) ja Orkesterissa olin useamman vuoden 3-5v, en muista. Ala-asteella siis musaopettaja lykkäs basson kouraa ja siihen se on jäänyt.
"Vanitas Vanitatum" "Soita äläkä inise!"-Minä
ötzi
02.10.2008 19:51:31
1. Plektralla noin 70% ja etu- ja keskisormella loput.

2. Aloitin 13-vuotiaana, kohta 7vuotta täynnä

3. En harrasta mitään noista, tabeista tuli aluksi harjoteltua mutta varmaan 2vuoteen en ole harjotellut muuten kun korvakuulolla.

4. Ostin basson ja aloin rokata. Kaverin isä, loistava kitaristi, näytti suuntaa ja kyllä sen huomaa myös. Kiitokset vaan Jounille!
Nintendo on aina määränny, määrää ja tulee määräämään. -Samu S.
omarklah
02.10.2008 20:00:48

1. Peukulla, etusormella, keskisormella ja nimettömällä - aina tilanteen mukaan
2. Bassonsoitto alkoi kun olin 14v eli 37v on tullut räpellettyä. Kitaraa pari vuotta kauemmin, mutta ei yhtä suurella pieteetillä.
3. Ulkomuistista pääosin, nuoteista vähän - primavistana ei taitu.
4. Itseoppinut perusbasisti.
...entässitte?
JussiKoo
02.10.2008 20:10:34
Eniten etu- ja keskisormella sekä nimettömällä. Plekulla biiseistä riippuen ja peukulla harvemmin (sitä en oikein osaa).

Muistaakseni 14-vuotiaana, eli hmm... 24 vuotta sitten. Oli pitkä taukokin välissä, nyt taas aktiivisesti reilun vuoden.

Nuotit opiskelin aikanaan ja unohdin ne. Tabeista katson, jos on joku uusi veto. Yleensä korvakuulolla.

Itseoppinut ja muilta luntannut. Harmittaa, etten aikanaan käynyt tunneilla harjoittamassa tekniikkaa. Nyt ei enää jaksa.
joukov
02.10.2008 20:25:58
Näinhän nää kouluduunit saa tehtyä netissä eikä itse tarvitse tehdä juuri mitään. :)
http://img.photobucket.com/albums/v402/downboys/Unknown_OneLiveKI_72RGB.jpg
Rämppy
02.10.2008 20:40:31
Sekä että. Muutama vuosi sitten otin plektran haltuun, mikä vaati jonkin verran työstöä ennen kuin oppi. Antoisaa hommaa.

yli neljännesvuosisata on tullut paukuteltua. Ihan juniorina aloitin.

Ulkomuistista on hauskinta. Nuoteista jos on tarvis.

Kuuntelemalla paljon musaa, ihailemalla basisteja ja räpeltämällä perässä.
En sitten malttanut olla sanomatta.
_teemu_
02.10.2008 20:59:52

1. Sormilla sekä joskus harvoin peukulla

2. siinä 15v melkeen 16v ja nyt oon soittanu sit joku 2,5v sähköbassoa ja kontrabassoa tammikuusta 2008

3. Nuotit/soinnut ja jtn perus jazzia sun muuta mieluiten ulkomuistista

4. Aluksi itse, nyt kolmas vuosi musiikkiopistossa ja kuuntelemalla levyjä ja miettimällä asioita
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)