Aihe: Precision - jazz - joku muu?
1 2
isojussi
02.10.2008 12:47:18
Tars ostaa simppeli perusbasso opetus- / omaan treeni- & hupikäyttöön.

En niin paljon bassoista ymmärrä, että mikä on (skaalan pituuden lisäksi) esim jatsarin ja preisiisioonin ero?

Precit näyttäis vähän edukkaammilta?

Basistiksi en aio.

Mitä suosittelette?
"Isojussi on se puu joka liikkuu. Entti." - Fuzzy Boner
Jonan
02.10.2008 13:11:06
JussiKoo
02.10.2008 14:02:22
Jazzissa sirompi kaula ja hiukan monipuolisempi soundi kahden mikin ansiosta. Presarissa jykevämpi kaula ja soundi. Karkea yleistys.

Tuli deja-vu... ;)
sirdickyj
02.10.2008 14:16:48
Mitä suosittelette?

Presaria.

Paras.
Joe Doakes La 04.10.2008 Helsinki/ Ravintola Henrik
isojussi
02.10.2008 14:19:48
http://www.thomann.de/fi/fender_sq_vintage_modified_precision.htm

Jos mahtuu budjettiin

Jooo - sama se ny sitten, maksaako satasen vai kaks, kun itelle ostaa. Ihan paskaa en viittis köyhä ostaa.

Mä tota mm. juurikin funtsinu ja siks just tää threadi.

Niitä puolet halvempia oppilaiden kitaroita kun on päässyt vertaamaan vastaaviin squiereihin, niin ero on aikas merkittävä.

Cortin halvemmat bassot on olleet ihan jees soittaa, mutta se saundi ja viritettävyys ei oikein oo iskeny. Johtuu varmaan tosin osin alkuperäiskielistä.

Mites noi squierit kontra vastaavat Yammut?
isojussi
02.10.2008 14:21:25
Karkea yleistys.

Sou not - tällaista rautalankamallia just hajeskelen. Notta minäkin ymmärrän.
isojussi
02.10.2008 14:22:55
Kiitos jo tähän mennessä keikille - napakkaa asian valaisua.

Bassoeemelit on näämmäsen mainettaan filmaattisempia.

Lisää mielipiteitä toki kuunnellaan.
omarklah
02.10.2008 14:58:39

...Cortin halvemmat bassot on olleet ihan jees soittaa, mutta se saundi ja viritettävyys ei oikein oo iskeny. Johtuu varmaan tosin osin alkuperäiskielistä.

Mulla on noita Cortin halpiksia ollut pari, myös nauhatonta ja 5-kielistä. Ei valittamista soitettavuuden tahi soundien puolesta. Samaa pätee Squiereihin. Ainoassa Yamahassa(bbg4) jota olen kokeillut, ei kaulan muoto oikein miellyttänyt, soundi kylläkin. Ibanezeista on myös hyviä kokemuksia. Nykyisellä soitto-oppilaallani on Iban gsr190 ja on ihan kelvollinen aloituspeliksi.
Sitten, kun kaivaa pari-,kolmesataa lisää lompakosta alkaa löytymään jo erinomaisiakin soittimia melkein miltä merkiltä tahansa.
Oma mieltymyshän se viime kädessä ratkaisee. Jos sopii käteen ja soundaa omiin korviin hyvältä niin siinä se.
...entässitte?
Karlsson
02.10.2008 15:38:59

Squjuissa on helmensä toki, mutta yammun BB-sarjan pelit on aika jees valinta, eikä ole kauhean hintaisia. Saa vielä suht pervon värisinä.
( * )
Seba
02.10.2008 15:44:42

No ei kai presaria perusbassompaa ole enää olemassakaan :)
Väittävät noita skujun vintageita hyviksi peleiksi, en ole kokeillut, mutta tuohon hintaan ei varmaan tarvitse kamalasti miettiä.

"Oikean" presarin ja jonku perus squierin tatsiero oli kylläkin hirvittävän suuri kun kaupassa tyyppäilin.
Voi tosin johtua enimmäkseen siitä että fenkku oli hyvissä säädöissä ja skujua ei ollut tehtaalla edes yritetty säätää..

Sen perusteella jos olisin rikas ostaisin silti jenkkifenderin..
Jamz
02.10.2008 15:56:31
Mulla on just tuo Squier. Siinä on kaula sama ko jazzisa. Ihan hyvä perusbasso. Mikitys on aito presarimikitys, mistä plussaa.
Rämppy
02.10.2008 20:07:58 (muokattu 02.10.2008 20:15:14)
Yamaha on yleensä varma hankinta. Niillä on erittäinkin toimivia bassoja myös alle 300 euron hintaluokassa. Ihan sutta jamahan pajasta ei yleensä tule. Se että vire ei pidä uudessa bassossa, johtuu yleensä siitä että tuliterät kielet eivät ole ehtineet venähtää. Eikä nuo tehdasasennuskielet useinkaan ole kovin hyviä, mutta kyllä niilläkin kotisoittelut yleensä hoituu.
En sitten malttanut olla sanomatta.
isojussi
02.10.2008 21:21:29
...Ihan sutta jamahan pajasta ei yleensä tule...

Puhallinhommissahan Yammun tasalaatuisuus on suorastaa legenda.
iggy
02.10.2008 21:49:39
Jazzissa sirompi kaula ja hiukan monipuolisempi soundi kahden mikin ansiosta. Presarissa jykevämpi kaula ja soundi. Karkea yleistys.

Tuli deja-vu... ;)

The three fender neck shapes are as goes..
A neck = 1' 1/2 width at the Nut Usually a Jazz bass width but 70's P basses sometimes came through with A's
B neck = 1' 5/8 Width at the nut, P bass
C neck = 1' 3/4 width at the nut, P bass

Ite diggaan kylla eniten tosta A kaulasta.
Whole world's about 2 drinks behind - Humphrey Bogart
Muusikonrenttu
02.10.2008 22:11:42

Mulla oli ibanez, noita gsr-sarjalaisia PJ-mikityksellä ja sillä soittelee nykyäänkin jos soitattaa vanhempien luona vieraillessa. Ei sitä kyllä sillon "pienenä" ymmärtäny mitään soundeista, mutta kait sillä pääsee noin periaatteessa maistelemaan molempia maailmoja.

Mutta en mä sitten tiedä että onko ne oikeesti hyviä. Mulle ainaki oli.

Eikä mulla kyllä vieläkään mitään jenkkifenkkuja oo. Japseja vaan.
Aika vintage..
Jamz
03.10.2008 05:12:39
Speksien mukaan ei kyllä pitäisi olla sama kaula.Satulan leveys 41mm,Jazzissa 38mm.

Ainakin käteen tuntuu samalta. Meinasin lähinnä, ettei se ole perinteinen presarihalko.
TommiW.
03.10.2008 07:24:57
Squjuissa on helmensä toki, mutta yammun BB-sarjan pelit on aika jees valinta, eikä ole kauhean hintaisia. Saa vielä suht pervon värisinä.

Noita suosittelisin minäkin. Hinta-laatusuhde on ihan törkeän hyvä ja ainakin omaan tassuun/korvaan osat ja soundi ovat paljon parempia kuin skujuissa. Pitäis itsekin ostaa sellainen Bb414 kotiin.
"Runojen selittäminen kannattaa. Se on kuin puhuisi sorakumpareelle, että siirrypäs siitä vähän hätäisesti infrastruktuurin käyttöön." -A.W. Yrjänä
jazzbass-74
03.10.2008 21:07:39
http://www.thomann.de/fi/fender_squier_vint_mod_jazz_nt.htm
Monipuolinen ja uskottava perusjasso. Enempi soundivariaatioita, kuin vastaavassa Presarissa. Pakko antaa plussaa myös uusille Ibanezeille. Säädin naapurinpojan valkoisen Iban soittokuosiin ja sehän oli aktiivi-eq:lla tosi hyväsoundinen ja kapean kaulan ansiosta helpposoittoinen basso.
Bassonsoiton salat on nopeat jalat!
GeeR
03.10.2008 23:25:46
Maailmahan on täynnä toinen toistaan parempia bassoja, eikä sitä omaan käteen sopivaa löydä kuin kokeilemalla. Mun mielestä Yammu on varteen otettava vaihtoehto. Niissä laatu ja viimeistely on hyvää tasoa, eikä soudissakaan ole moittimista. Noin 300-400€ hintaiset RBX ja BB sarjalaiset kantsii tsekata. Et mene pahasti metsään.

Oon itekin katellut, kokeillut ja lukenut eri merkkisistä bassoista, kun haluais 5-
kielisen Yammun rinnalle nelosen. Usein kyllä käy niin, että ympyrä sulkeutuu takaisin Yammuun...Lieneekö mielikuvituksen puutetta.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)