Aihe: Tyhmimmät kommentit musaliikkeen myyjiltä?
1 2 3 4 582 83 84 85 86121 122 123 124 125
esprit de corps
02.10.2008 14:52:35
Bonecrusher, miten teidän liikkeessä on muuten reagoitu esimerkiksi Thomannin ja nyt uusimpana Digital Villagen tarjoamiin hintoihin? Mitä jos joku tulee ja sanoo, että saan tämän Voxin tilattua sillä ja sillä hinnalla Englannista, mitä siihen vastataan? Aiheuttaako mielestäsi tällainen nettikauppojen hintakilpailu kohtuuttomia vaatimuksia suomalaisille jälleenmyyjille ja musiikkikauppiaille? Voiko kehitys mielestäsi johtaa siihen, että kohta kaikki ostetaan netistä? Vai pitäisikö liikkeiden keskittyä myymään hiukan erikoisempaa kamaa, ei niitä Bugeroita?

Paljon kysymyksiä, anteeksi. Mutta kysyn siis todellakin mielenkiinnosta, en mistään muusta.
Zakk
02.10.2008 15:08:25 (muokattu 02.10.2008 15:40:28)
Jos nyt ihan yleisellä tasolla liikutaan, ja tuota juttua tarkastellaan, saattaa tulla kyllä tilanteita, joissa se näennäisesti halvin ei olekaan se paras..
Oletetaan, että tarviit 30 minuutin sisään jotain soittotarvetta..vaikka. No, mitäpäs, paikallisesta löytyy tinkimisen(kin) jälkeen hinnalla 195, vaikka tiedät, että xyz-nettikauppa Sisä-Udmurtiassa tarjoaa hintaan 155, mutta toimitusaika on normaalistikin 7 vrk, ja heillä ei olekaan varastossa kyseistä tuotetta, ja ilmoittavat, että kestänee tuollaset 3-5 viikkoa ennen kuin saavatkaan, mahdollisesti.
Tällaiset aspektit painaa minun mielestä siinä vaakakupissa jotain.

Jep totta puhut, itse puhuin noista kalliista yli 1000e ostoksista, joilla mulla ei yleensäkkään ole päivän päälle milloin sen saa ja joissa saattaa säästää paljonkin vertailemalla ja kilpailuttamalla hintoja. Ja alkujaan koko tässä keskustelusta oli kyse siitä että jos ei tingitä yhtään niin ostan muualta(mikäli halvempaa). Jos taasen päästään edes samalle satas luvulle, niin ostan mielelläni liikkeestä ennemmin kuin netistä.
McNulty
02.10.2008 15:59:24
Bonecrusher, miten teidän liikkeessä on muuten reagoitu esimerkiksi Thomannin ja nyt uusimpana Digital Villagen tarjoamiin hintoihin?

Osassa tuotteita riittää kilpailukyky, osassa ei. Ei-tapauksista hyvänä/huonona esimerkkinä Gibson. DV247 myy '58 VOSsia hintaa 2200-2300e, Luthmanilla vastaava 3800 ja rapiat. Siitä sitten koitat vääntää 1600e rabattia... ei valitettavasti onnistu :) Voxin kanssa homma toimii suht hyvin. Uskoisin että pienellä neuvottelulla maahantuojan EM Nordic kanssa päästään about samoihin lukemiin, mutta vaatinee ponnistelua sekin. Tokihan britti myy britille halvemmalla kuin jollekin "melkein venäläiselle Suomelle" :) Sama pätee tapaus-Schallerissa. Saksalaiset ostavat saksalaiselta halvemmalla.

Mitä jos joku tulee ja sanoo, että saan tämän Voxin tilattua sillä ja sillä hinnalla Englannista, mitä siihen vastataan?

Todennäköisesti koitamme katsoa mihin hintaan me täällä ko. tuotteen saamme myytyä. Yleensä vielä käytetään valttikorttina sitä, että meillä laitteen pääsee testaamaan, sitä on suoraan varastossa eikä täten tarvitse odotella jne. Eli vaikka aina ei pääsisi ihan just yhtä halpaan hintaan, jollain muulla palvelulla paikataan hintaeroja.

Aiheuttaako mielestäsi tällainen nettikauppojen hintakilpailu kohtuuttomia vaatimuksia suomalaisille jälleenmyyjille ja musiikkikauppiaille?

Joo, tämä on hieman kaksiteräinen miekka. Periaatteessa ei aiheuta kohtuuttomia vaatimuksia, ei ainakaan kaikkien tuotteiden osalta, mutta toki on selkeästi tapauksia joissa on vain nostettava kädet pystyyn ja sanottava "sori". Tietysti vähittäismyyjät ovat aktiivisesti yhteydessä tukkuun ja voivat ilmoittaa sinne että "tuolla myydään tähän ja tähän hintaan, mitäs tehdään?"

Normaali proseduuri on siis se, että me saamme ehkäpä kevyttä ekstraa alennuksiin maahantuojan suunnalta, jolloin voimme kilpailla taas ihan normaalisti. Yleensä vielä maahantuoja ilmoittaa valmistajalle että "tuolla luukutetaan tavaraa tällaiseen hintaan..." Asioihin siis vaikutetaan monella eri taholla.

Yleistä onkin että uudet verkkokaupat tulevat rytinällä markkinoille. Siellä tehdään jopa miinuksella kauppaa, lainarahan ollessa taustalla. Hyvin usein hinnat kuitenkin tasoittuvat alkurysäyksen jälkeen ja kun lainanlyhennykset ja palkkakustannukset alkavat pyöriä vuosilisineen, niin huomataankin että hinnat on paikoitellen jopa suht kalliita. Näinhän kävi Thomannilla... sieltä lähti vanha väki ulos kun palkat leikattiin. Uudessa hakuilmoituksessa luki suoraan ettei Thomannille kannata tulla rahan takia hommiin :)

Voiko kehitys mielestäsi johtaa siihen, että kohta kaikki ostetaan netistä? Vai pitäisikö liikkeiden keskittyä myymään hiukan erikoisempaa kamaa, ei niitä Bugeroita?

En usko... koska testaaminen ja käpistely on edelleen tärkeä juttu etenkin kalliimmissa vermeissä. Aika harva ammattilainen ostaa PA-settiä kuulematta ja kokeilematta. Toki, peruskamaa tullaan varmasti myymään jatkossa netissäkin, mutta ei nettikauppa ole millään tavalla uhka. Se on kilpailija siinä missä maan muut kivijalka-storetkin.

Paljon kysymyksiä, anteeksi. Mutta kysyn siis todellakin mielenkiinnosta, en mistään muusta.

Eip mittään... ihan mielelläni minä aiheesta höpisen.
Oh, but you can't expect to wield supreme executive power just because some watery tart threw a sword at you.
esprit de corps
02.10.2008 16:26:22
Osassa tuotteita riittää kilpailukyky, osassa ei. Ei-tapauksista hyvänä/huonona esimerkkinä Gibson. DV247 myy '58 VOSsia hintaa 2200-2300e, Luthmanilla vastaava 3800 ja rapiat. Siitä sitten koitat vääntää 1600e rabattia... ei valitettavasti onnistu :) Voxin kanssa homma toimii suht hyvin. Uskoisin että pienellä neuvottelulla maahantuojan EM Nordic kanssa päästään about samoihin lukemiin, mutta vaatinee ponnistelua sekin. Tokihan britti myy britille halvemmalla kuin jollekin "melkein venäläiselle Suomelle" :) Sama pätee tapaus-Schallerissa. Saksalaiset ostavat saksalaiselta halvemmalla.

Tuo Gibsonin maahantuoja Luthmann on aiemminkin täällä herättänyt hyvinkin poleemista keskustelua ja oma mielipiteeni on myös, että jotain on pielessä. Mikä tuollaista liiketoimintaa pitää pystyssä? Se, että tyhmät ostaa välillä lähes ovh-hinnoilla soittimia? Ostetaanko Suomessa oikeasti vuonna 2008 tuon tyylisillä hinnoilla uusia Gibsoneita? Kyse on kuitenkin tuhansista euroista parhaimmillaan, ja se on paljon.

Todennäköisesti koitamme katsoa mihin hintaan me täällä ko. tuotteen saamme myytyä. Yleensä vielä käytetään valttikorttina sitä, että meillä laitteen pääsee testaamaan, sitä on suoraan varastossa eikä täten tarvitse odotella jne. Eli vaikka aina ei pääsisi ihan just yhtä halpaan hintaan, jollain muulla palvelulla paikataan hintaeroja.

Tästä olen täysin samaa mieltä. Minä maksan palvelusta. Olen joskus Saksasta tilannut wah-pedaalin ja muutaman piuhan, kitarat ja muut härpättimet olen aina ostanut Suomesta. Sen kuitenkin sanon, että muutamastakin liikkeestä olen kävellyt ulos ihan sen takia, että se palvelu, jota niissä on saanut, on ollut aika ala-arvoista. Se on kumma juttu, miten muka musiikkikauppiailla on varaa toimia niin tänä nettimurroksen aikana, kun oikeastaan ainoa valtti on nimenomaan se palvelu ja testaus. Minäkin olen kohta 24-vuotias, että tuskin minkään teiniräpeltämisen piikkiin menee.

Yleistä onkin että uudet verkkokaupat tulevat rytinällä markkinoille. Siellä tehdään jopa miinuksella kauppaa, lainarahan ollessa taustalla. Hyvin usein hinnat kuitenkin tasoittuvat alkurysäyksen jälkeen ja kun lainanlyhennykset ja palkkakustannukset alkavat pyöriä vuosilisineen, niin huomataankin että hinnat on paikoitellen jopa suht kalliita. Näinhän kävi Thomannilla... sieltä lähti vanha väki ulos kun palkat leikattiin. Uudessa hakuilmoituksessa luki suoraan ettei Thomannille kannata tulla rahan takia hommiin :)

Tätä olen itsekin miettinyt ja sitä, kuinka sitten täälläkin hintareferensseiksi otetaan sen halvimman mahdollisimman nettikaupan hinta, kun se ei välttämättä kauaa siinä pysy. Ehkä todellisuus tulee jossain vaiheessa vastaan.

Eip mittään... ihan mielelläni minä aiheesta höpisen.

Plussan annoin.
FensonGibder
02.10.2008 22:17:33
Osassa tuotteita riittää kilpailukyky, osassa ei. Ei-tapauksista hyvänä/huonona esimerkkinä Gibson. DV247 myy '58 VOSsia hintaa 2200-2300e, Luthmanilla vastaava 3800 ja rapiat. Siitä sitten koitat vääntää 1600e rabattia... ei valitettavasti onnistu :)

Kitarapajaltapa onnistuu hintaan 2645e. Vaihdossa pistin vielä 1645e kitaran joten VOS'58 lähti 1000e käteissummalla.

Liikkeissä on siis eroja - niin kuin viineissä!
FensonGibder
02.10.2008 22:25:02
Jos nyt ihan yleisellä tasolla liikutaan, ja tuota juttua tarkastellaan, saattaa tulla kyllä tilanteita, joissa se näennäisesti halvin ei olekaan se paras..
Oletetaan, että tarviit 30 minuutin sisään jotain soittotarvetta..vaikka. No, mitäpäs, paikallisesta löytyy tinkimisen(kin) jälkeen hinnalla 195, vaikka tiedät, että xyz-nettikauppa Sisä-Udmurtiassa tarjoaa hintaan 155, mutta toimitusaika on normaalistikin 7 vrk, ja heillä ei olekaan varastossa kyseistä tuotetta, ja ilmoittavat, että kestänee tuollaset 3-5 viikkoa ennen kuin saavatkaan, mahdollisesti.

Ja kokemukset on just päinvastoin:
Jos Suomessa t i l a a liikkeestä jotain, menee 3-5 viikkoa, jonka jälkeenkään ei tilaamistasi kamojen tulosta ole mitään tietoa liikkeessä - kun taas netistä tavaraa tulee kuin turkin hihasta, eli silloin kun on luvattu.

koponen
03.10.2008 00:13:40
Kitarapajaltapa onnistuu hintaan 2645e. Vaihdossa pistin vielä 1645e kitaran joten VOS'58 lähti 1000e käteissummalla.

Liikkeissä on siis eroja - niin kuin viineissä!

Juu tuohon hintaan sitä myy kaikki Gibson dealerit ja saattaa irrota jopa vähän allekin. Kuvastossa (uusi kuvasto tulee muuten ensi viikolla) oleva hinta on ihan huumoria.
I'm endorsed by Marshall
fox
03.10.2008 00:25:40

Ja kokemukset on just päinvastoin:
Jos Suomessa t i l a a liikkeestä jotain, menee 3-5 viikkoa, jonka jälkeenkään ei tilaamistasi kamojen tulosta ole mitään tietoa liikkeessä - kun taas netistä tavaraa tulee kuin turkin hihasta, eli silloin kun on luvattu.

Hyvä sulle sitten. Varmasti tyytyväinen asiakas on jokaisen liikkeen tavoite, vaikka tietenkin kaikenlaista sattuu.. ;)

No, kokemuksia toki on molempiin suuntiin toki itselläkin, ei siinä mitään. Kyseessä oleva postaukseni, oli ilmeisesti liian vaikea mieltää ihan vaan esimerkkinä tähän keskusteluun, mistä pahoittelut.. Koitin vaan noin ihan fiktiivisellä tasolla tuon mainitun esimerkin tähän keskusteluun tuoda, nimittäin itse koen, että kyllä siinä vaakakupissa painaa myös se, että täällä jatkossakin olis joitakin musiikkipuolen erikoisliikkeitä, vaikka niin kovin moni täälläkin kannattaa voimakkaasti noita suuria nettikauppoja.. Voi toki olla siinäkin, ettei siin tarvitse niiden kanssa asioidessa kohdata sitä musakaupan myyjää..joka, kuten tämän säikeen otsikkokin on, kommentoi tyhmiä, ottaa roimaa ylihintaa, joko tietää liikaa soittimista ja tuo sen esiin, tai sitten ei tiedä juurikaan senkään vertaa, kuin tiedostava asiakas, joka on varta vasten opetellut useammastakin musiikkilehdestä juurikin kaiken siit musiikkilaitteesta/soittimesta, jota haluais testata tilatakseen sen sitten sieltä 50 euroa halvemmasta ulkomaankaupasta...(Postikulujen jälkeen 20-30 euroa halvemmasta)
No, siinä sitä sarkasmia...
Joka tapauksessa, ainakin keikkaileva soittaja arvostaa sitä, että jos sattumoisin tulee vieraassa kaupungissa iltapäivän soundcheckissä joku kalusto-ongelma, joka ei selviä muuten kuin musiikkiliikkeen tarjontaan turvautumalla, on edes jonkin moinen mahdollisuus heti miten saada korvaavaa laitetta/piuhaa/jotain muuta tarviketta tyyliin "heti mukaan, kassan kautta kiitos" kuin sitten sellainen vaihtoehto, että laittaa tilausta esim. Euroopan sydänmaille, kamat aamulla keräilyssä, lähtevät illansuussa, matkalla 2-3 päivää optimissaan, mutta kun se keikka oli 4 päivää sitten... :(
Vähän tällaisten juttujen vuoksi kannatan mahdollisuuksien mukaan täkäläisiä liikkeitä.
Ja tämä kaikki sitten ihan yleisellä tasolla, noihin FensonGibderin esille tuomiin yksittäistapaus-caseihin tuskin tällasessa säikeessä eli thriidissa kannattaa mennä, toki niit itselläkin on, sekä kotimaan liikkeistä mutta myös tuolta "suuresta maailmasta"..
Se kokonaiskäsitys minun mielestä siinä ratkaisee, ei oo meillä tuolla studio/treenis/bändipuolella esim. usko mennyt T-kauppaan, vaikkakin eräänkin kerran lähetys kesti 9 viikkoa, laitetoimittajan ongelmien vuoksi.. Ja mikäli kyseistä laitetta olis täältä Suomesta tilannut, niin uskallanpa väittää että se sama siinä olis mennyt, tai ehken maahantuojan puuttumisen vuoksi viikon-pari pidempäänkin.

Tällaisetkin aspektit siinä vaakakupposessa painoa antavat! =)
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
sepisti
03.10.2008 07:58:56
Pakko sanoa näin asiakkaana, että vähät, työllä ansaitsemani, rahat, menevät vastaisuudessakin muualle kuin kyseessäolevaan kauppaan.

Matti

Tuskin on iso menetys musamaailmalle...

Sähän kuitenkin ostit ne kamat sieltä MM:sta. Jälleen kerran kuulutan tuota kysynnän ja tarjonnan lakia. Minkä takia sä itket tuota hommaa nyt? Olisit mennyt sellaisen puljuun, josta saat "oikealla" hinnalla. Ei voi ymmärtää...
Mäntä-Seppo JYRÄÄ!!!
mattim
03.10.2008 09:52:33 (muokattu 03.10.2008 09:55:11)

Tuskin on iso menetys musamaailmalle...

Sähän kuitenkin ostit ne kamat sieltä MM:sta. Jälleen kerran kuulutan tuota kysynnän ja tarjonnan lakia. Minkä takia sä itket tuota hommaa nyt? Olisit mennyt sellaisen puljuun, josta saat "oikealla" hinnalla. Ei voi ymmärtää...

Palaan otsikkoon, myyjän kommetti pyytäessäni käteisalennusta: "Ei voi myydä halvemalla kuin verkkokaupssa" oli mielesätni hassu varsinkin kuin ko. tuotteiden hintoja ei verkkokaupasta löydy.

Matti
sepisti
03.10.2008 12:43:22
Okei! Myönnetään tämä.
Mäntä-Seppo JYRÄÄ!!!
zkelez
03.10.2008 13:27:10
Minä: olisko mustaa nahkahihnaa kitaralle, kun noi toiset liukuu ja luistaa aina.

Myyjä: pistä kierros kaulan ympäri ni ei liu'u.
Dunga
03.10.2008 14:07:50
Minä: olisko mustaa nahkahihnaa kitaralle, kun noi toiset liukuu ja luistaa aina.

Hoho, ei tuo oo tyhmä kommentti vaan hauska :)
Interstellar overdrive.
McNulty
03.10.2008 14:31:08

Tai tarjoustalosta 80 hiekkapaperia ja sen liimaat remmiin sille puolelle joka hinkkaa olkapäähän ja niskaan. Ei liu'u, huomaat soittaneesi ja hintapoliittisesti ihan ylivoimainen.

Pahimmillaan nahkaremmi liukuu nylonremmiä pahemmin, riippuen vähän soittajan vaatemuodista ja/tai paidattomuudesta. Suosittelen mokkanahkaista remmiä, jos haluat että remmi pitää soittimen paikallaan t-paidan kera soiteltuna.
Oh, but you can't expect to wield supreme executive power just because some watery tart threw a sword at you.
gator
03.10.2008 15:02:32
Juu tuohon hintaan sitä myy kaikki Gibson dealerit ja saattaa irrota jopa vähän allekin. Kuvastossa (uusi kuvasto tulee muuten ensi viikolla) oleva hinta on ihan huumoria.

Myynnin edistämisen kannalta melko järkevää huumoria.
kupteri
15.10.2008 11:55:34 (muokattu 15.10.2008 11:56:04)

Tuota tuota. Täällähän on tietoa Tampereen musaliikkeistä (niin hyvässä kuin pahassa), niin ainakin jostain paikasta muistaakseni mainittiin että ei kannata mennä? Oliko jotain hyvää ja opastavaa paikkaa? Ei millään jaksa lukea koko ketjua läpi (joskus sieltä täältä oon jotain seuraillu). Kyselen siksi että serkku ois ostamassa pojalleen kitaraa erittäin todennäköisesti juuri Tampereelta ja sällin pitäis saada asiallista opastusta kitaran valintaan (nuori poika kyseessä). Tietäis ainakin mitkä paikat välttää (jos siellä joku vaari heittelee vaan p*skaa läppää tai myy vaan susiritsoja v*ttuillakseen tms.) ja mitkä kannattaa kiertää kauppa mielessä :-) Serkkua olivat jo työkaverit jo ohjeistanu, että ihan pienellä budjetilla ei kannata liikkua (yksi suositus oli esim. Fender Highway 1).
Friday Morning Waterloo @ mbnet | maihinnousu
Mr. Speed
15.10.2008 12:17:19
Muistaakseni täällä on juuri Tampereen Musiikkia parjattu. Oma pikavisiitti oli ihan positiivinen. Olin hakemassa Tampereelta K7:aa, ja onnistuneiden kauppojen jälkeen oli mukava piipahtaa keskustassa kahvilla. Siinä samalla piipahdettiin Tampereen Musiikkiin tuijottelemaan kaappeja. Sanoin, että ihan vain vertailua teen, ja että mitähän tollanen Mesan Recto-kaappi maksaa. Ois siltä seisomalta myynyt sellasen uutena hintaan 995 euroa(HUOM! Torilla käytetystä pyydetään tonni), ilman että otin mitään Thomanni-kortteja esiin, tai edes pyysin mitään käyteistarjousta. Toi ois siis voinut ehkä tuurilla yhdeksään sataan lähteä, kun ois tinkimään alkanut.

Tietystihän palveluun vaikuttaa se miten itse käyttäydyt. Selkeästi kyllä omalla kohdalla palvelun laatuun on vaikuttanut se, mitä hakee. Jos katselee tonnin kaappeja, ja kertoo sen tulevan suhteellisen arvokkaan nupin kaveriksi, myyjä suhtautuu aivan eri tavalla sinuun. Tämä on tietysti todella valitettavaa, eikä näin saisi olla, mutta tämä myyjä oli kohtelias ja tarjosi apuaan, vaikka olinkin pukeutunut vähän rössövaatteisiin, eikä hän tiennyt, olinko tullut vain soittamaan Enter Sandmania(joku muuten just veivas sitä siellä :D), olinko tullut ostamaan plektroja, katselemaan, vai ihan ostamaan jotain isompaa. hyvä maku jäi suuhun juuri tuon takia.
Telecaster ja Flying V ovat rumia kitaroita.
F_Lame
15.10.2008 13:10:10
Muistaakseni täällä on juuri Tampereen Musiikkia parjattu.

Ei Tampereen Musiikissa mitään vikaa ole. Ahosen Musiikki on se surkuhupaisa liike joka kannattaa kiertää kaukaa. Ite käyn pääosin DLX:ssä, Tampereen Musiikissa ja Tammer-Pianossa/Rock-centerissä. Noista kaikista oon saanu hyvää palvelua.
"Arguing over internet is like competing in paraolympics - even if you win, you're still retarded."
J.Hollström
15.10.2008 13:10:15
Muistaakseni täällä on juuri Tampereen Musiikkia parjattu.

Tampereen musiikin myyjä Pasi on ehkä positiivisimpia henkilöitä alalla. Vaikea asioida liikkeessä ostamatta mitään sieltä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)