Aihe: Hartiakipu ja soittoasento
1 2
Ianuarius
01.10.2008 13:17:30

Vittu ku on taas niin vaikeaa soittaminen.

Jos pitää kitaraa oikealla reidellä, niin tulee hartia kipeäksi ku pitää käsi vääntää niin luonnottomaan asentoon, että pystyy mitään ees soittaan.

Sitten taas jos pitää vasemmalla reidellä, niin se kitara lähtee valumaan. Pitäs aina olla joku saatanan jalkatuki. Mistä semmosen nyt tähän hätään? Ei mulla oo mitään jalkatukia olemassa, enkä kyllä jaksa raahata sellasia mukana joka paikkaan missä meinaan soittaa.

Miten kukaan ylipäänsä pystyy kitaraa soittamaan istualtaan? Ois kiva tietää.
Novac
01.10.2008 13:57:35

Vittu ku on taas niin vaikeaa soittaminen.

Jos pitää kitaraa oikealla reidellä, niin tulee hartia kipeäksi ku pitää käsi vääntää niin luonnottomaan asentoon, että pystyy mitään ees soittaan.

Sitten taas jos pitää vasemmalla reidellä, niin se kitara lähtee valumaan. Pitäs aina olla joku saatanan jalkatuki. Mistä semmosen nyt tähän hätään? Ei mulla oo mitään jalkatukia olemassa, enkä kyllä jaksa raahata sellasia mukana joka paikkaan missä meinaan soittaa.

Miten kukaan ylipäänsä pystyy kitaraa soittamaan istualtaan? Ois kiva tietää.

Mitenkähän päin sä oot kitaraa pitäny soittaessa? Itellä ei oo ikinä tullu mikään paikka kipeeks soittamisesta. Suosittelen myös venyttelemistä välillä.
mikä on olutta on nyt mennyttä... // "stam1n a on hiefno bändi, vetöäö hyvin klivenä dsstasna,ja tän kirjoittaja srkä ston nenn on kiihab umpin käönnisäö"
krk
01.10.2008 13:59:31

Itse soitan pääasiassa sähkökitaraa ja seisaaltaan - tuntuu että istualtaan se ei ole luontevaa ollenkaan, kitara ei tunnu olevan oikealla korkeudella.

Seisaaltaan soittaessa asento on mahdollista saada aika luontevaksi niin että hartioiden puolesta pystyy soittamaan montakin tuntia putkeen mutta ongelmaksi tulee selän rasittuminen. Aika monilla konkareillahan on lavalla baarijakkaran korkuinen istuin missä ne lepuuttavat selkäänsä ja soittavat siis feikkiseisaaltaan (oli Danny Gattonillakin ja mm. Jack Brucella 2005-konsertissa).

Kävelyllä ja lihaskuntoharjoittelulla voi selän kyllä pitää soittokunnossa, mutta kun tarpeeksi tulee ikää niin sitten istutaan sähkökitarankin kanssa. Tosin senkin voi tehdä uskottavasti (John Lee Hooker, B.B. King).

No joo, veti nuori SRV:kin Lennyn ainakin Mocambossa istualtaan mutta sehän kuuluikin Henkka-koulukuntaan - Jimihän nukkui skitan kanssa. Sori kevyt off-topic :-)
Ianuarius
01.10.2008 14:02:01 (muokattu 01.10.2008 14:07:36)

No voin laittaa pari kuvaa, jos haluat. En mielestäni oo mitenkään erikoisessa asennossa. Sellasessa niinku ny yleensä istualtaan soitetaan.

Se vaan, että tahtoo noi käden lihakset olla koko ajan jännittyneenä, kun ei sitä kättä saa pidettyä mitenkään rentona. Sanotaan että ton käden pitäs olla kitaran päällä ja että se kitara kannattelee sen käden painon, mutta en mä kyllä saa sitä siihen silleen. En tiedä sitten, onko mulla jotenkin niin saatanan pitkät kädet tai onko tää kitara jotenki erityisen pikkuinen, että se käsi ei vaan pysy siinä.

EDIT: nii ja sillä periaattella, että en ala hyppimään ylös aina ku haluan soittaa. Kyllä sitä istualtaankin pitää pystyä.

EDIT2: ja sit taas joittenki mukaan plektra pitäs tähätä tohon mikkien väliin.

ohuimmilla kielillä onnistuu, mut sit ku siirtyy paksummille, niin sen ylöspäinliikkeen seuraksena se plektra siirtyy luonnollisesti ylemmän mikin päälle. Tosin jossain videoissa jotku kitaristit soittaa niin, että se päin vastoin laskee tossa. Pitääkö siinä vääntää rannetta jotenki ku liikkuu paksummille kielille?
Apricot
01.10.2008 15:32:05 (muokattu 01.10.2008 15:33:20)
ohuimmilla kielillä onnistuu, mut sit ku siirtyy paksummille, niin sen ylöspäinliikkeen seuraksena se plektra siirtyy luonnollisesti ylemmän mikin päälle. Tosin jossain videoissa jotku kitaristit soittaa niin, että se päin vastoin laskee tossa. Pitääkö siinä vääntää rannetta jotenki ku liikkuu paksummille kielille?

Kyllä ainakin mulla ranne ja plektra kääntyy hieman eri asentoon sen mukaan, soittaako paksuja vai ohuita kieliä. Tästä ei kuitenkaan ole muodostunut ongelmaa, vaan jotenkin sitä vain pystyy soittamaan ihan yhtä hyvin.

Selän ryhti ja suoruus ratkaisee aika paljon. Jos istuu niin että selkä pyöristyy, ja asento on eteenpäin kumara, niin se on plektrakädelle usein hankalampi. Hyvän istuma-asennon muodostamista auttaa, jos on hyvä tuoli jonka takareuna on aavistuksen korkeammalla kuin etureuna, ja selkänoja tukee alaselkää hyvin. Eli kun selkä on suora, niin olkapääkin on luonnostaan korkeammalla, eikä plektrakättä tarvitse taivutella hankaliin asentoihin.

EDIT: ranteen liikkuvuus vaikuttaa tietysti kanssa; meikällä on ehkä euroopan elastisin ranne, pystyy soittamaan aika vammaisissakin asennoissa, eikä edes huomaa
laama_
01.10.2008 15:36:55 (muokattu 01.10.2008 16:02:44)
Se vaan, että tahtoo noi käden lihakset olla koko ajan jännittyneenä, kun ei sitä kättä saa pidettyä mitenkään rentona.
Tuo on varmaan se suurin syy hartiakivulle, sillonku soitat koita tehä sillain että alotat rentouttamaan olkapäistä asti koko käjen ja se, ettet nosta olkapäitä korviin niinkö monella meinaa käyä. Muutenki kuhan koittaa olla puristamatta sitä kitaraa ja pittää huolta käsien asennoista ni ei pittäis tulla hartiakipuja tms. Ite oon nämä jo kantapään kautta oppinu sekä pianon että kitaran kanssa ja eipä oo ennää paikat kipiänä ko se rentous tullee jo vähänniinkö automaattisesti. Ja nii, tottakai venyttely auttaa kanssa.
Miten kukaan ylipäänsä pystyy kitaraa soittamaan istualtaan?
:o
soitan aina istualtaan. ei ole ongelmia.

Edit:
Älä soita pelkällä ranteella vaan koko kädellä kyynärpäästä alaspäin (tai no periaatteessa koko kädellä mutta ei sen tarvi muualta liikkua kun kyynärpäästä alas). Ei tarvi rannettakaan vääntää solmulle kun koko käsi liikkuu sen mukaan millä kielellä mennään. Ja toisen käjen ranteesta, vahtaa sitä kyynärpäätä ja sillonku tarvii mennä paksummille kielille työntää etteenpäi ja taas päinvastoi ko takaspäi tullaa. Oon ite sitä mieltä että pittäis varoa sitä ranteen vääntelyä ja koittaa keskittyä koko käjellä siihen mitä tekkee.
We're all mad here. I'm mad. You're mad.
Zeeboo
01.10.2008 18:51:25 (muokattu 01.10.2008 19:07:53)
Selän ryhti ja suoruus ratkaisee aika paljon. Jos istuu niin että selkä pyöristyy, ja asento on eteenpäin kumara, niin se on plektrakädelle usein hankalampi. Hyvän istuma-asennon muodostamista auttaa, jos on hyvä tuoli jonka takareuna on aavistuksen korkeammalla kuin etureuna, ja selkänoja tukee alaselkää hyvin. Eli kun selkä on suora, niin olkapääkin on luonnostaan korkeammalla, eikä plektrakättä tarvitse taivutella hankaliin asentoihin.

Asiaa.

Itse soitin vuosikausia sellaisessa istuma-asennossa, joka muistutti lähinnä viipurin rinkeliä, eli oikea jalka vasemman päällä ja nilkka toisen taakse kieputettuna. Tietysti hartiat köyryssä, koska muuten kai ei olisi nähnyt mitä sormet tekee. Ja oli paikat jatkuvasti jumissa & tuli ensimmäinen rannekanavan oireyhtymä.

Yhdellä kitaraklinikalla tuli sitten sellainen vinkki, että soittamista voi kokeilla myös sellaisessa "isäntämiehen istuma-asennossa": Hyvä tuki ristiselälle + rento takanoja. Jalat joko auki tai ristissä. Nyt sille soittimelle saa suunnilleen samanlaisen asennon kuin seisaaltaan soittaessa, tietysti sillä varauksella ettei soitin ole seisaallaan soittaessa kovin alhaalla. Hartiat pysyy luonnostaan alhaalla, eikä se asento itsestään tee jännityksiä. Tämä on mulla toiminut pitkään, eikä isommin ole kivistyksiä ollut.

E:
Klasarit tulee soitettua tarregalaisen koulukunnan asennossa ruoto suorana ja vasen jalka matalala jakkaralla. Eikä tunnu pahalta tämäkään.
my guitar is humming... next it has to learn the lyrics...
Satiainen
01.10.2008 19:11:24
Suosittelen jokailtaista venyttelyä, siitä on apua. Itse olin kaksi vuotta sitten kuin rautatangon niellyt paska, nyt olen paska joka venyy 20 senttiä pitemmälle.

Pitää kiinnittää huomiota hartioiden rentouteen, myös jalkatuesta voi olla apua.
"Life sucks and then you fucking die!" -Ozzy Osbourne
Ianuarius
01.10.2008 19:24:36

Älä soita pelkällä ranteella vaan koko kädellä kyynärpäästä alaspäin (tai no periaatteessa koko kädellä mutta ei sen tarvi muualta liikkua kun kyynärpäästä alas). Ei tarvi rannettakaan vääntää solmulle kun koko käsi liikkuu sen mukaan millä kielellä mennään. Ja toisen käjen ranteesta, vahtaa sitä kyynärpäätä ja sillonku tarvii mennä paksummille kielille työntää etteenpäi ja taas päinvastoi ko takaspäi tullaa. Oon ite sitä mieltä että pittäis varoa sitä ranteen vääntelyä ja koittaa keskittyä koko käjellä siihen mitä tekkee.

Pitäskö ranteen sitten siis olla irti tallasta tai jotain? Ilmeisesti.

Mutta eihän kyynärpää voi sitten nojata kitaran runkoon!!! Sehän on ilmassa, jos sitä pitää liikuttaa. Tai voihan sitä yrittää laahata, mutta nahka siinä vaan palaa. Ja jos se on ilmassa, niin lihakset on jännitettyinä.

Ota nyt tästäkin selvää.

Sitä paitti aina sanotaan että pitäs soittaa pelkällä ranteella. AINA!
Krice
01.10.2008 19:34:26

Seisoen kannattaa soittaa paljon. Kitara sille korkeudelle, että kädet ylettyy soittamaan, mutta ei liian korkealle ettei tarvitse nostaa hartioita.
Krice
01.10.2008 19:35:49

Sitä paitti aina sanotaan että pitäs soittaa pelkällä ranteella. AINA!

Kitaraa soitetaan kädellä. Eli koko käsi liikkuu luontevasti sormenpäitä myöten. Jos joku kohta jumittaa paikallaann niin sitten jumittaa kyllä lihaksetkin jonkin ajan kuluttua.
laama_
01.10.2008 23:39:15 (muokattu 02.10.2008 17:56:01)
Pitäskö ranteen sitten siis olla irti tallasta tai jotain? Ilmeisesti.

Mutta eihän kyynärpää voi sitten nojata kitaran runkoon!!! Sehän on ilmassa, jos sitä pitää liikuttaa. Tai voihan sitä yrittää laahata, mutta nahka siinä vaan palaa. Ja jos se on ilmassa, niin lihakset on jännitettyinä.

Mitenhän ihmeessä sinä sitä rannetta pidät :D. Tallaan kiinni painettuna? Ei ihme jos tuntuu vaikialta asennolta. Tai minä nyt oon ainaki sillain pitäny, että se on kevyesti siinä päällä vähän ilmassa, muuten olisi käsi tosi epäluonnollisessa asennossa. Kyllä sitä kättä voi siihen nojata, ei sitä tarvitse kilometrikaupalla liikuttaa. Ihan senteistä siinä on kyse ja siihen jos jättää vähäsen tilaa ja esim. koukistaa rannetta vähän (_vähän_) kitaraan päin niin että kättä saa pidettyä jotakuinkin ilmassa. Tottahan siinä lihakset jonkunverran jännittyvät, mutta siihen ei tietääkseni kovin paljon lihaksia tarvitse käyttää pitääkseen kättä ilmassa. Opetteleepi käyttämään vain senverran kun tarvii.

Edit: Niin ja siitä kitaran valumisesta ja jalkatuista. Saapi olla liukkaat housut jos se kitara valluu ko istuu normaalissa istuma-asennossa tuolin reunalla eikä taivuttele jalakoja mihinkää.
We're all mad here. I'm mad. You're mad.
rattledad
02.10.2008 17:43:25

mitään jakkaroita ja jalkatukia ala perässäni raahaamaan.

Niksipirkkaan tämä
http://www.youtube.com/watch?v=AO-D0Jbzwls&feature=related
Lenoldinho
02.10.2008 18:18:51

Istu siihen normaaliin soittoasentoon (vaikkapa kitara sillä oikealla reidellä). Nyt pyydä jotain kaveria/sukulaista/kumminkaimanserkkua katsomaan onko selkäsi suorassa. Itselläni oli klassisen kitaran soitosta aiheutuneita hartia/niskakipuja noin puolen vuoden ajan kunnes opettaja huomautti että olen soittaessani kääntynyt erittäin paljon oikealle päin. Kyllä kitaraa (varsinkin sähkökitaraa) pitäisi pystyä istualtaan soittamaan ilman mitään kipuja. Tarkista myös ryhti ja sen hyvyys.
Ianuarius
02.10.2008 20:11:44

Niksipirkkaan? Ai toi kitaran kotelo? Mulla ei oo sähkikselle koteloa tai edes laukkua. Akustiselleki on vain kepeä pussi.

Mulla on aina ihan farkut vaan jalassa. Niiltä luistaa mukavasti jos pitää vasemmalla reidellä. Oikealta ei niinkään, en tiedä mistä johtuu moinen.

Ryhdistä on varmaan aika paljon kiinni. Kyllä tää juttu on alkanu tässä nyt pikkuhiljaa korjautuun. Kiitos vastauksista kaikille.
ankkiz
03.10.2008 11:03:34

Niksipirkkaan? Ai toi kitaran kotelo? Mulla ei oo sähkikselle koteloa tai edes laukkua. Akustiselleki on vain kepeä pussi.

Mulla on aina ihan farkut vaan jalassa. Niiltä luistaa mukavasti jos pitää vasemmalla reidellä. Oikealta ei niinkään, en tiedä mistä johtuu moinen.

Ryhdistä on varmaan aika paljon kiinni. Kyllä tää juttu on alkanu tässä nyt pikkuhiljaa korjautuun. Kiitos vastauksista kaikille.

Onko hihnasi tarpeeksi ylhäällä? Ei pitäisi liukua yhtään minnekkään, kun on klassiseen tyyliin sopivasti jämptisti kiinni.
Haussa:HALPA kakkos-/projektiskepa/-basso, sekä edulliset sähkörunput.
Ianuarius
03.10.2008 14:38:21

Onko hihnasi tarpeeksi ylhäällä? Ei pitäisi liukua yhtään minnekkään, kun on klassiseen tyyliin sopivasti jämptisti kiinni.

En pidä hihnaa kun soitan istualtaan... nimenomaan siksi että se tahtoo luiskahtaa vain pois, ja sitten se on tiellä. Sitten taas seisoaltaan sen pitää olla pitkällä kun oon pitkä mies. Pitäs olla kaks eri kitaraa istualtaan ja seisaaltaan soittamiseen ja molemmissa omat hihnat. Eihän niitä ny viitti kovin montaa kertaa vuodessa säätää... tai vaihtaa.
Jermakki
03.10.2008 15:14:08
Ite pidän hihnaa istualteen niin että kitara pysyy paikallaan jalan päällä. :S Sen verran löysänä että osuu tukevasti jalkaan mutta pysyy silti mukana... Vaikea selittää..
UnBrain
03.10.2008 15:39:20 (muokattu 03.10.2008 15:40:12)

Suosittelen tuota klasarin soittoasentoa. Joskus muutama vuosi sitten kun soolot tuli kuvioihin kaivoin klasariajoilta ton vanhan jalkatuen esille ja siitä lähin oon soittanut aina vasen jalka joko tuon telineen tai kitaralaukun päällä. Matalalla sohvalla tai tuolilla pystyy soittamaan tosin ihan mukavasti ilman kun jalat ovat korkeammalla ja kitarakin tulee luonnollisempaan asentoon. Olkapäät kipeytyvät ainakin nykyään heti jos koitan soittaa vähänkään haastavampaa tavaraa lankku oikean jalan päällä. Tollainen jalkatuki taittuu näppärästi kasaan ja kulkee pehmeässä kitarapussissa näppärästi.
a-one and a-two and a-chicka booma chick..
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)