Aihe: Death Magnetic re-master vaatimus
1 2 3 4 526 27 28 29 30 31 32 33 34 35
DaKiller
01.10.2008 18:03:05 (muokattu 01.10.2008 18:03:40)

Mun mielestä tuo kuulostaa huonolta tekosyyltä. Jos ihan normikuuntelijakin kuulee että levy clippaa, niin on se aika säälittävää jos sama juttu jää huomaamatta ammattilaisilta jotka veivaavat niitä biisejä työkseen.

Mitäpä veikkaat moniko "normikuuntelija" tuon huomaa? Tietoisesti siis... suurin osa musiikin kuluttajista ei kuitenkaan hirveän paljon näistä jutuista välitä.

Kyllä mä ainakin itse olen liian monesti huomannut äänitysteknisiä juttuja (paskoja demoja paskoilla vehkeill !huom!) vasta pienen tauon jälkeen. Eli ymmärtäisin kyllä ihan täysin, jos todella pitkän studiosession jälkeen korvat puutuisivat ja se tarvittava kritiikki miksauksiin yms. jälkitoimiin laskisi.

Niin, ja en sano, että näin on käynyt. Jälleen kerran koitan vain tuoda toisenlaista näkökantaa tähän hommaan.
aivokuolio
01.10.2008 18:05:05 (muokattu 01.10.2008 18:05:36)
Jos ihan normikuuntelijakin kuulee että levy clippaa

Itteasiassa tästäkään asiasta kyllä tuntunu mylvivän juuri kukaan ennenkuin bändin virallisella keskustelufoorumilla lähti liikenteeseen tsunami aiheen tiimoilta. Välillä tuntuu että jengi vaahtoaa asiasta ihan vain muiden mukana vaikkeivat alkuun olisi kuulleet mitään erikoista koko levyssä. Jokaisella bändin levyllä on vähintään yksi asia josta tietyn ryhmän täytyy vaahdota ja tällä kertaa se on tämä. Ennen levyn julkaisua se oli tuo kansi. Mulla on paljon kavereita ketkä ovat levyä kuunnelleet eikä kukaan ole kyllä maininnut rätinästä tai klippailusta yhtään mitään. Lienee sanomattakin selvää että nämä tyypit elävät keskustelupalstojen ulkopuolella. Osa levykaupassa töissä ja valtaosa musiikin harrastajia. Siksi tuntuukin valtavan koomiselta valitus siitä kuinka levyn soundimaailma on "umpisurkea" ja "kuuntelkukelvoton" kun toiset eivät edes huomaa moista häiriötä.

Lisättäköön tähän perään perinteinen pelastus "HUOM! Tämä on vain minun mielipiteeni". Tähän hymiö joka iskee silmää.
KTR
01.10.2008 18:24:50
Mutta kenenkä mielestä clippaus ja digisärö on yleisesti ottaen hyviä asioita? Aika harvan, luulisin. Metallican uusi levy nyt on vaan taas esimerkki siitä, että loudness waria käydään ja kyllähän se harmittaa. Ei sen suuntauksen pitäisi jatkua, että levyt klippaa ja paukkuu, edes vaikka suuri osa yleisöstä ei sitä tajuaisi. Ihan hyvä mun mielestä, että porukka huomaa noita asioita ja sanoo niistä.
DaKiller
01.10.2008 18:33:58

Mutta kenenkä mielestä clippaus ja digisärö on yleisesti ottaen hyviä asioita? Aika harvan, luulisin. Metallican uusi levy nyt on vaan taas esimerkki siitä, että loudness waria käydään ja kyllähän se harmittaa. Ei sen suuntauksen pitäisi jatkua, että levyt klippaa ja paukkuu, edes vaikka suuri osa yleisöstä ei sitä tajuaisi. Ihan hyvä mun mielestä, että porukka huomaa noita asioita ja sanoo niistä.

Nimenomaan näin. On juttu edennyt miten tahansa ja oli vika kenessä tahansa, niin se ei poista sitä faktaa, että tuo digisärö on karmeaa kuunneltavaa. Vaikka "normikuuntelija" ei sitä huomaisikaan heti, niin kyllä se kuunteluttamalla esimerkkejä ja lähestulkooon sormella osoittamalla hänellekin selviää. Eli ei tälle kukaan immuuni ole. Tämä kyseinen levy vain myy nyt kuin häkä ja siinä ei bändi, eikä kukaan muukaan asianomainen paljoa kärsi mennä julkisuudessa asiaa kritisoimaan. Siinä tulee pian iso lovi levynmyyntiin, kun todetaan, että "vituiks män".
Börje
01.10.2008 18:40:41
Itteasiassa tästäkään asiasta kyllä tuntunu mylvivän juuri kukaan ennenkuin bändin virallisella keskustelufoorumilla lähti liikenteeseen tsunami aiheen tiimoilta. Välillä tuntuu että jengi vaahtoaa asiasta ihan vain muiden mukana vaikkeivat alkuun olisi kuulleet mitään erikoista koko levyssä. Jokaisella bändin levyllä on vähintään yksi asia josta tietyn ryhmän täytyy vaahdota ja tällä kertaa se on tämä. Ennen levyn julkaisua se oli tuo kansi. Mulla on paljon kavereita ketkä ovat levyä kuunnelleet eikä kukaan ole kyllä maininnut rätinästä tai klippailusta yhtään mitään. Lienee sanomattakin selvää että nämä tyypit elävät keskustelupalstojen ulkopuolella. Osa levykaupassa töissä ja valtaosa musiikin harrastajia. Siksi tuntuukin valtavan koomiselta valitus siitä kuinka levyn soundimaailma on "umpisurkea" ja "kuuntelkukelvoton" kun toiset eivät edes huomaa moista häiriötä.

Lisättäköön tähän perään perinteinen pelastus "HUOM! Tämä on vain minun mielipiteeni". Tähän hymiö joka iskee silmää.

Olen pitkälti samaa mieltä ja myöskään minua ei rätinät juurikaan haittaa. Silti koin tämän videon hyvin hauskana: http://uk.youtube.com/watch?v=YUGSrzTNjZw
You suck, sanoo Hra Devin ja sillon muuten imetään!
Kasperi Tervonen
01.10.2008 18:47:58
Mitäpä veikkaat moniko "normikuuntelija" tuon huomaa? Tietoisesti siis... suurin osa musiikin kuluttajista ei kuitenkaan hirveän paljon näistä jutuista välitä.

Moni ei varmastikaan edes tiedä, mitä termi "clippaus" tarkoittaa. Suurin osa kuluttajista tietty vaan diggailevat levyä ja jättävät analysoinnin ja valittamisen meidän keskustelupalstojen sankareiden huoleksi. Väittäisin kuitenkin, ettei siihen mitään yliluonnollista kuuloaistia vaadita, että pystyy kuulemaan että jokin kusee. Tästä tuo sanavalinta "normikuuntelija".

Kun ekaa kertaa tuota levyä kuulin, niin kuuntelin vaan että onpas poikkeuksellisen muhjuset soundit. Jälkeenpäin sitten sain tietää että miksi, ja kyllähän vähintäänkin noiden gh ja mystery -vertailuiden jälkeen lähes kuka tahansa kuulee, että alkuperäinen on masteroitu aika vituralleen. Pitäiskö jengin sun mielestä ohittaa tuollanen olankohautuksella? (eri asia tietty jos sattuu diggaamaan clippaamisesta, niin kuin jotkut ilmeisesti tekevät)
"the MG sounds totally SLAMMING-the overdrive is CRUSHING" -Zakk Wylde
aivokuolio
01.10.2008 18:54:56
Pitäiskö jengin sun mielestä ohittaa tuollanen olankohautuksella?

Enpä tainnu niin väittää. Tähänkin hymiö silmäniskulla.
Niklodeus
01.10.2008 18:56:19

Olen pitkälti samaa mieltä ja myöskään minua ei rätinät juurikaan haittaa. Silti koin tämän videon hyvin hauskana: http://uk.youtube.com/watch?v=YUGSrzTNjZw

Hauska video, mutta tuossa tuo on vedetty aivan yli. Ei DM kuullosta noin paskalta, vanhat biisit voisivat kuullostaa jopa ihan hyviltä samanlaisilla soundeilla kuin DM IMO.

P.S. Nyt joku aloittaa vinettämisen..
Wanna-be tr0lli.
Daelos
01.10.2008 18:56:59

Heh, itseasiassa olen ajatellut aivan samaa. Mullakin on paljon kavereita jotka ei juuri verkossa vieraile ja eipä ole tullut vielä mitään kommenttia levyn soundeista, eivätkä nämä kaverit TODELLAKAAN ole mitään kuuroja..

Kyllähän tuon eron selvästi huomaa mutta ei tuo clippas häiritse mua suoraansanottuna yhtään. Ihan hyvä vaan!
foetor ex ore
01.10.2008 18:57:35
Mikä se on se klippaus?
aivokuolio
01.10.2008 19:02:00
Mikä se on se klippaus?

Se on hampaidennaristelua joka johtuu siitä että olet juuri tajunnut Metallican tehneen hyvän levyn mutta samalla tiedät ettet voi ikinä myöntää tätä kenellekään menettämättä kasvojasi...
teemu-t-k
01.10.2008 19:04:56
Peruskuuntelija ei välttämättä ole harjaantunut -tiedostaen- kuulemaan noita äänenlaadullisia juttuja mutta se ei tarkoita ettei hän kuulisi niitä ja reagoisi niihin alitajuisesti. Pentti Peruskuuntelija ei välttämättä tajua mitä on kompressointi, limitointi tai signaalin "klippaus" mutta saattaa kyllä ihmetellä miksi levy kuulostaa "oudolta" ja on vaikea säätää balanssiin muiden, suuremman dynamiikan vaihtelun omaavien tai muuten vain paremmin miksattujen levyjen kanssa (esim. subwoofer kuunneltaessa levyä tuntuu aina olevan aivan liian lujalla tms.). Peruskuuntelija voi jopa pistää levyllä kuuluvat häiriöt ja rätinät oman stereosysteeminsä piikkiin.

Itse opetin muutamia kuukausia sitten erästä sukulaistani aiheesta miksi Maija Vilkkumaa, Apulanta tai vaikkapa Metallican Load tuntui kuulostavan aina järjettömän huonolta ja kumisevalta verrattuna vaikkapa muutamiin vanhoihin suomi-iskelmä ja soul-levyihin - tai ihan vain vaikka vanhaan Whitesnakeen ja Scorpionsiin. Ennen tuota oppituntia sukulaiseni oli viilaillut päiviä taajuuskorjainta ja subbarin säätöjä. Niinsanotun "Loudness War" -ilmiön olemassaolo tuli sukulaiselleni täytenä yllätyksenä.

Moni kuuntelija ei varmaan huomaa kompressointia edes radioissa, siinä missä taas monet harjaantuneet ihmiset voivat jopa tunnistaa radio-aseman sen käyttämien kompressorien ja taajuuskorjaimien yksilöllisestä soundista.

Kuka tahansa voi harjaannuttaa kuuloaan siten, että alkaa kuulemaan eri asioita ja yksityiskohtia musiikissa. Kuten vaikkapa sitten kapean dynamiikan tai erilaisen särön. Jos on työskennelyt äänityksen ja audion parissa jonkin aikaa niin tuon taidon oppii lähes väkisin. Kaiuttimia suunnittelvat firmat eivät turhaan arvosta muusikkotaustaa palkatessaan uusia työntekijöitä. -Kuuntelemaan voi oppia-.

Larsin kyvystä kuulla en sano muuta kuin, että hänen mielestään levy kuulosti hyvältä autossa. -Tähän se hymiö joka läpsii itseään otsalle- Kalliille tuottajalle (tms. levyn tuotantoon osallistuvalle huippunimelle) mielestäni maksetaan siitä, että hän osaa vastaavasti kuulla "ammattimaisemmin" kuin Lars tai Pentti Peruskuuntelija.
aivokuolio
01.10.2008 19:12:37
Kuka tahansa voi harjaannuttaa kuuloaan siten, että alkaa kuulemaan eri asioita ja yksityiskohtia musiikissa. Kuten vaikkapa sitten kapean dynamiikan tai erilaisen särön. Jos on työskennelyt äänityksen ja audion parissa jonkin aikaa niin tuon taidon oppii lähes väkisin. Kaiuttimia suunnittelvat firmat eivät turhaan arvosta muusikkotaustaa palkatessaan uusia työntekijöitä. -Kuuntelemaan voi oppia-

Nyt vähän haiskahtaa nokkaan. Meinaatko että "harjaannuttaminen" ja "opettelu" on välttämättä hyvä asia? Ainakin meikäläinen tykkää enemmän Loadin kuin Scorpionsin soundeista ihan tällä nykytasoisella - kenties mielestäsi kehittymättömällä - korvaparillani.
Teksu
01.10.2008 19:16:37
Ainakin meikäläinen tykkää enemmän Loadin kuin Scorpionsin soundeista ihan tällä nykytasoisella - kenties mielestäsi kehittymättömällä - korvaparillani.

fanipoikakorvaparilla
kiip on thräshin!
foetor ex ore
01.10.2008 19:16:58 (muokattu 01.10.2008 19:17:31)
fanipoikakorvaparilla

n.s. TURPA KII

e... ei siis liian pahalla, tajuat kai.. :D
aivokuolio
01.10.2008 19:19:30
fanipoikakorvaparilla

Voi pyhä helevetti...

Voin kuule sanoa että ihan yleisestikin että rosoisempi rokkisoundi sopii meikäläisen korville paremmin kuin Scorpionsin 80-luvun levyt soundeineen. Sattui nyt Load vaan tulemaan vastaan tuossa.
teemu-t-k
01.10.2008 19:26:20
Nyt vähän haiskahtaa nokkaan. Meinaatko että "harjaannuttaminen" ja "opettelu" on välttämättä hyvä asia? Ainakin meikäläinen tykkää enemmän Loadin kuin Scorpionsin soundeista ihan tällä nykytasoisella - kenties mielestäsi kehittymättömällä - korvaparillani.

Täytyy sanoa, että sinulta meni asian pointti ohi korkealta ja kovaa.

Kyllä. Sanoisin, että kuulon harjaannuttaminen ja kuuntelemaan opettelu on hyvä asia. Etenkin jos olet muusikko.
bedlam
01.10.2008 20:10:39 (muokattu 01.10.2008 20:11:21)

Nyt vähän haiskahtaa nokkaan..

Kannattanee etsiä sitä hajua myös ihan omista housuista, jos tällaista tekstiä itse päästelee:

Se on hampaidennaristelua joka johtuu siitä että olet juuri tajunnut Metallican tehneen hyvän levyn mutta samalla tiedät ettet voi ikinä myöntää tätä kenellekään menettämättä kasvojasi...
"Ei niitäkään rakennettu tässä just kerran ihan totta tuli tietoa että ilmeisemmin uskonnonvoimalla" -JPQ
aivokuolio
01.10.2008 20:12:08 (muokattu 01.10.2008 20:14:09)
Kannattanee etsiä sitä hajua myös ihan omista housuista, jos tällaista tekstiä itse päästelee:

Sori, unohdin ettei levyn kritisoijista saa heittää huulta, ainoastaan itse soundeista. Ihailtavan tarkasti osasit kuitenkin jälleen poimia sen kaikista olennaisimman pointin.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)