Aihe: Rakentelu vastustaa ja välilä ..tuttaa myös!
1
tonicaster
01.10.2008 20:13:31
Itsetutkiskelun päätöksenä tulin siihen tulokseen että toi leveyshomma voi onnistuakin, vielä askarruttaa tuo elämishomma. Siinä jos joku tohtori voisi valaista.
näit on tehty ja teetetty, ja yks on onnistunu.
Juzzu
02.10.2008 05:28:51 (muokattu 02.10.2008 05:30:50)
Toi kaulan leveys satulan päästä on aika voimakkaasti soittotuntumaan vaikuttava asia, joissa milli on jo iso mitta. Jos teet kaverille kitaraa ja kysymättä teet satulan päästä kauhian kapean, voit saada omituisia katseita kun viet kitaran ekaa kertaa testattavaksi :o) Mun mielestä sellainen 42mm on passeli, 43mm tuntuu jo valtavalta!

E: Mitä tulee noihin jännityksiin, niin voihan se olla että jäävät staattiseen tilaan, eli puu ei varsinaisesti elä, siinä on vain sisäisiä jännityksiä. Kyllähän kielistä tulee kuitenkin kosolti vetoa kaulalle. Huonoimmillaan sitten toki voi käydä sillä lailla, että kun olet hionut nauhat kuntoon ja pistät kielet paikoilleen, niin säriseekin jostain niin pirusti. Mutta en kyllä usko.
Little Savage
02.10.2008 09:19:16

Otelautaan tuli liimausta varten kohdistus "naulat" molempiin päihin, ja vaikka olin juuri muutama päivä aikaisemmin saanut puristinten käytöstä oppia, niin tein sen taas.. Eli otelauta pääsi liusumaan keskeltä, ollen täten toisesta reunasta n.1mm ulkona ja toisesta saman verran sisässä suhteessa kaulan sivulinjaan.

Eikö voi laittaa reunalistoja ? Niillä sais täytettyä sen vajaan puolen niin että kaula olis mitoissaan .
tonicaster
02.10.2008 11:12:49
On nuo reunalistatkin käyneet mielessä, mutta siinä samassa katoaisi ton wenge viilun funktio aika tehokkaasti, on meinaan vaahteraa molemmat otelauta ja kaula. Kunhan saan tässä kunnon pitkän viivaimen ja tönärin niin eiköhän alja selkiimään...
Jymi
02.10.2008 11:49:03 (muokattu 02.10.2008 11:50:27)
On nuo reunalistatkin käyneet mielessä, mutta siinä samassa katoaisi ton wenge viilun funktio aika tehokkaasti, on meinaan vaahteraa molemmat otelauta ja kaula. Kunhan saan tässä kunnon pitkän viivaimen ja tönärin niin eiköhän alja selkiimään...

Miten sitten jos puinen reunalista, jossa venge soiro alareunassa ? Siten sasit efektin jota alun perin on haettu. Tosin se wenge viilu sielä kaulan sisällä jäisi tarpeettomaksi, mutta mitäpä se siellä haittaisikaan.

Mikä muuten oli syynä, että otalauta oli jo valmiiksi oikeissa mitoissaan ennen kaulaan liimaamista ?
arppah8
02.10.2008 12:04:24 (muokattu 02.10.2008 12:05:28)

Mulla ovat ihan hyvin pysyneet otelaudat kahdellakin kohdistusnaulalla (kaulan nurkissa molemmissa päissä). Pikkaisen painaa sitten liimausvaiheessa otelautaa naulanpätkiä vasten että vähän tarttuu ja sitten puristimet kehiin. Suosittelen opettelemaan, ei se niin vaikeata ole. Maltilla vaan.

Ekan kaulan jouduin leventämään vaahteraviiluilla kun meni liian kapeaksi (otelauta wengeä, mulla näin päin) ja nätti tuli. Tosin kaula meni sitten muista syistä vaihtoon myöhemmin :-) Mullahan noi kaulat ovat aika kapeita johtuen mun pienikätisyydestä, tossa 40,5-41 mm (satula) - 54-56 mm (rungon puoli) leveydessä liikutaan. Mutta yksilöllistähän tuo, joku ei tosiaan välttämättä tykkää.
Status: Asiallinen mies, puhaltaa 1.37 promillea klo 7.30.
tonicaster
02.10.2008 15:37:13
Mikä muuten oli syynä, että otalauta oli jo valmiiksi oikeissa mitoissaan ennen kaulaan liimaamista ?

Näin jälkikäteen mietittynä tossa ei mitään järkeä ollutkaan... Ehkä tärkeimpänä olin miettinyt ajansäästöä.

Uskon että toi liimaus olisi onnistunut ihan nätisti, mutta kun se wengen suikale siellä välissä oli siinä vaiheessa tahalteen ylikokoinen, niin sen OL:n sivulinjan tarkastelu oli sormin melko hankalaa, ja kun päädyt oli ok niin ei sitä nähnyt edes p-silmällä... :) keskeltä on joku puristin, luultavasti ekana pistetty kammennut vähän ja se on ollut siinä.

Mutta hätä ei ole tämännäköinen... tarkemmin tarkasteltuna liukuma ei ole alussa ilmoitetun suuruinen joten kavennan hiukan ja vielä ollaan toleransseissa..

Kaveri jolle teen ei ilmoittanut mitään toiveita kaulan leveydestä, mutta paksuudesta kylläkin... -haluaa oikein möhkö kaulan.. :)
tilujätkä
02.10.2008 15:55:20

Onkos tässä tavassa jotain huonoa sitten? kolmeen kitaraan oon valmiit otelaudat ostanut ja raa'asti sahattuun kaulaan olen ne aina liimannut. Sen jälkeen vasta profiilin ja muut jekut tehnyt. Hyviä on tullut.
Jymi
02.10.2008 16:19:19 (muokattu 02.10.2008 16:22:38)
Onkos tässä tavassa jotain huonoa sitten? kolmeen kitaraan oon valmiit otelaudat ostanut ja raa'asti sahattuun kaulaan olen ne aina liimannut. Sen jälkeen vasta profiilin ja muut jekut tehnyt. Hyviä on tullut.

Ei siinä mitään muuta, kuin että tarkempi saa liimausvaiheessa olla. jos oikein ymmärsin, niin käyttämässäsi tavassa kaulapuu on ollut ylikokoinen (raa'asti sahattuun), jolloin tilanne on liimauksen kannalta sama kuin kaulapuu olisi ollut mitoissaan ja otelauta ylikokoinen. Näin olen minäkin pari kaulaa joskus tehnyt.

Vaikeimmaksi homma menee juuri silloin, kun sekä kaulapuu että otalauta ovat juuri mitoissaan ennen liimausta. Silloin täytyy olla erittäin huolellinen puristusvaiheessa.

Mutta hätä ei ole tämännäköinen... tarkemmin tarkasteltuna liukuma ei ole alussa ilmoitetun suuruinen joten kavennan hiukan ja vielä ollaan toleransseissa..

Hienoa ettei vahinko ollutkaan niin suuri
Juniper
02.10.2008 18:37:58
Vaikeimmaksi homma menee juuri silloin, kun sekä kaulapuu että otalauta ovat juuri mitoissaan ennen liimausta. Silloin täytyy olla erittäin huolellinen puristusvaiheessa.

Tämäkin on helppo hoitaa. Pitkällä kuminauhalla saa aivan mahtavan puristuksen otelataan ja samalla kuminauha keskittää otelaudan juuri eikä melkein keskelle kaulaa. Kokeilin metodia akkariin ja toimii. Tämä vinkki löytyypi stewmäkin vinkkiarkistosta....
Jymi
03.10.2008 09:28:48
Tämäkin on helppo hoitaa. Pitkällä kuminauhalla saa aivan mahtavan puristuksen otelataan ja samalla kuminauha keskittää otelaudan juuri eikä melkein keskelle kaulaa. Kokeilin metodia akkariin ja toimii. Tämä vinkki löytyypi stewmäkin vinkkiarkistosta....

Taas oppi uutta.
tilujätkä
11.10.2008 17:46:12
Yhdyn otsikkoon. 2 päivää mikkiä käämineenä voin sanoa että pinna kireenä. No, ensimmäistä kertaa mikkiä teen niin virheet on ihan ymmärrettäviä, mutta kun en vain käsitä missä se virhe muka on tullut. Lanka on katkeillut kyllä ja päät olen juottanut yhteen hyvin, mutta silti yleismittari väittää että johtavuutta ei ole... No, vanha käämi puukolla ulos ja uutta päälle sitten kun taas jaksaa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)