Aihe: Helsingin kaupunki ajaa alas musiikkinuorisotyön
1 2 3 4
Lape
30.09.2008 22:20:44

Pistin nimeni adresseihin. Olen Tampereelta joten en tiedä paskaakaan näistä nuorisotaloista mutta pistää tällainen vituttamaan todella. Toivottavasti adresseista ja mielenosoituksesta olisi jotain hyötyä!
T: Tyyppi Tampereelta jossa treeniksiä on varmaan 0,00001 bändiä kohti eikä demobändejä tueta millään tavalla.
"You tried your best, and you failed miserably. The lesson is, never try." "No matter what you do there's always someone who's better" - Homer Simpson
Ahokkis
01.10.2008 00:56:07 (muokattu 01.10.2008 01:02:11)
Varmaan lakkautetaan sen takia kun siellä sävelletään sitä nuorisolle vahingollista hevi-musiikkia.

E.Perseestähän tuollainen on, annoin nimeni adressiin.
"Siis Se ei ole pakollista mutta nopeutta ennen tulee puhtaus... muuten soitosta tulee täysin huonoa... Etkä ikinä pysty soittaa niinku minä laiho ja ynkkä." -Ushimir
gasser
01.10.2008 03:24:03 (muokattu 01.10.2008 03:57:57)
Valitettavaa mutta totta. Koitin just ängetä itseni vaaliehdokkaaksi, mutta pitää vissiin olla jonkuhn puolueen jäsen.
E: tarkoituksenani on siis saada lisää ääntä junnuille. Muodossa ja toisessa.
-?-
tsugaru
01.10.2008 08:06:14
Laitoinpa nimen adresseihin. Nuorisoaktiviteettien alasajo ei vetele.
"Mutta miltä kannalta asiaa nyt sitten katsottaneenkin niin onkiminen pitää jättää." Tove Jansson
Kirjoitus virhe
01.10.2008 10:19:29
Kuka näistä asioista ihan konkreettisesti päättää eduskunnassa?
tsugaru
01.10.2008 10:40:04 (muokattu 01.10.2008 10:40:17)
Kuka näistä asioista ihan konkreettisesti päättää eduskunnassa?

Liittyykö tämä kunnallisiin toimiin, joten kaupunginvaltuuston heiniä, vai miten on?
"Mutta miltä kannalta asiaa nyt sitten katsottaneenkin niin onkiminen pitää jättää." Tove Jansson
Simo78
01.10.2008 10:40:42
Erittäin harmillinen päätös, no mutta tietämättä asioista enempää en lähde kommentoimaan kummemmin. Kapianen on aikamoinen mestarihosuja:-), myspace.com/rububand sieltä persecutors/twisted reality on kaverin nauhoittamia/miksaamia/masteroituja ruhtinaallisessa 8tunnissa=). Ei kyll varmaan kukaan muu nauhoittaja, jonka mä tiedän, pysty tuossa ajassa saamaan noikin hyvää jälkeä. Ei muuten ollu hirveesti aikaa miettiä virheitään...

Ongelma on siinä, että kalkkiutuneet päättäjät, jotka edustavat suuria ikäluokkia, näkevät nuoret enemmän uhkana kuin mahdollisuutena. Nuoret ovat pakollinen paha ja päänvaiva päättäjille, mutta minkä takia nämä päättäjät laittavat ennemmin rahaa katujen valvomiseen perjantai-iltaisin humalaisten nuorten takia kuin rahaa tiloihin, joissa nuoret voisivat perjantai-iltaisin viettää aikaansa, esimerkiksi musiikin parissa?

Myös harmillista on se, että kun järjestetään mahdollisuuksi, esim. bändi-iltoja, niin jengi EI tule paikan päälle!! Tästä ei voida syyttä kuin nuori itseään. Isot bändit vetävät kyllä jengiä, mutta aloittelevien bändien tapahtumien kiinnostus(siis korjatkaa, jos olen täysin väärässä) on tippunut reilusti.

Omia kokemuksia Hyvinkäältä, missä silloin 15vuotta sitten jengiä oli about 100 kun bändejä soitti. Ja n. 5 vuotta sitten kun oltiin oman bändin kanssa soittamassa samaisessa tapahtumassa katsojia oli 7. Ja kuulemma ei muutenkaan väkeä käy. 2000-luvun alussa olin pari kuukautta gloriassa työharjoittelussa, ei nekään bändi-illat ihan liikaa jengiä vetäneet... Juuri nämä nuokkarikeikat olisi mun mielestä tarpeellista pohjaa ja kokemuksen saamista tulevaisuuden nimille!

Joten miksi järjestää, jos jengi kuitenkin dokaa mieluummin?
Vai pitäisikö dokaaminen sallia noissa tapahtumissa?
Minkä takia pikkubändi-illat ei kiinnosta?
Mainostetaanki liian vähän? Eikö bändit itse mainosta?
hapan
01.10.2008 11:00:47
Liittyykö tämä kunnallisiin toimiin, joten kaupunginvaltuuston heiniä, vai miten on?

Veikkaanpa, että tulevissa kuntavaaleissa kannattaa olla tarkkana.
tsugaru
01.10.2008 11:03:34
2000-luvun alussa olin pari kuukautta gloriassa työharjoittelussa, ei nekään bändi-illat ihan liikaa jengiä vetäneet... Juuri nämä nuokkarikeikat olisi mun mielestä tarpeellista pohjaa ja kokemuksen saamista tulevaisuuden nimille!

Eikös Kaapelitehtaalle voisi järjestää isommankin kavalkadin noin kerran vuodessa. Tulisi oikein perinne. Tiedä sitten, voiko siellä omat eväät sallia. Vuotalon kirjaston kahvila veti porukoita joskus iltaisin okelilaisilla. Mutta ei saanut soittaa liian kovaa.
ukko idänmies
01.10.2008 11:04:49
Veikkaanpa, että tulevissa kuntavaaleissa kannattaa olla tarkkana.

Itse olen Helsingissä ehdokkaana. Toivottavasti pääsee asioihin vaikuttamaan. Näihin tuskin enää, koska päätökset lienevät jo tehty, mutta tuleviin.
laama_
01.10.2008 11:06:10
Myös harmillista on se, että kun järjestetään mahdollisuuksi, esim. bändi-iltoja, niin jengi EI tule paikan päälle!! Tästä ei voida syyttä kuin nuori itseään. Isot bändit vetävät kyllä jengiä, mutta aloittelevien bändien tapahtumien kiinnostus(siis korjatkaa, jos olen täysin väärässä) on tippunut reilusti.

Omia kokemuksia Hyvinkäältä, missä silloin 15vuotta sitten jengiä oli about 100 kun bändejä soitti. Ja n. 5 vuotta sitten kun oltiin oman bändin kanssa soittamassa samaisessa tapahtumassa katsojia oli 7. Ja kuulemma ei muutenkaan väkeä käy. 2000-luvun alussa olin pari kuukautta gloriassa työharjoittelussa, ei nekään bändi-illat ihan liikaa jengiä vetäneet... Juuri nämä nuokkarikeikat olisi mun mielestä tarpeellista pohjaa ja kokemuksen saamista tulevaisuuden nimille!

Porukan vähyyttä oon itekki miettiny, mutta kai se justiinsa tuosta mainostamisen vähyydestä johtuu, ettei osata sitten tulla paikalle kun ei tiietäkkään.
We're all mad here. I'm mad. You're mad.
Gandhi
01.10.2008 11:11:22

Samaa mieltä Tampereen suunnalta. Osuu omaan nilkkaan, kun ei ollenkaan tueta. Mutta vanhat ja viisaat sanovat, että tilanne parantuu taas kun tulee kunnon lama. Elintaso huononee, bileet paranee!
Alle kirjoitus.
Bonham
01.10.2008 11:42:57
Porukan vähyyttä oon itekki miettiny, mutta kai se justiinsa tuosta mainostamisen vähyydestä johtuu, ettei osata sitten tulla paikalle kun ei tiietäkkään.

Tästä se ei johdu...

Selittäkää myös sitä, miksi keikoilla yleisöstä 99.9 prossaa on tyttöjä. Vastaavasti bändiläisistä melkein vastaava prossa on poikia... mistä ne klopit hakee vaikutteensa, jollei keikoilta? Tässä on siis puhe ikärajattomista keikoista...

Kyllä se niin on, että keikat loppuu, jollei niissä käy jengiä... kukaan ei nykyään kykene tyhjille saleille tapahtumia järkkäämään. Onhan tää yhteisöllisyys nähty vaikka näissä Operatio Live keikoissa, heikkoa se on!
Opinions are like assholes, everybody's got one. (Harry Callahan)
laama_
01.10.2008 11:56:52
Tästä se ei johdu...
Jaa, itse olen Oulun suunnalta ja jos en kavereilta kuulisi näistä tai itse ottaisi tarkoituksella selvää missä tapahtuu niin en kyllä huomaisi mitään tapahtumia.
We're all mad here. I'm mad. You're mad.
Simo78
01.10.2008 11:58:31
Jaa, itse olen Oulun suunnalta ja jos en kavereilta kuulisi näistä tai itse ottaisi tarkoituksella selvää missä tapahtuu niin en kyllä huomaisi mitään tapahtumia.

Puskaradio on tehokas markkinointi keino, ehkä se tehokkain!
Desmond Jones
01.10.2008 12:00:39

HIM, 69 Eyes, Children of Bodom, von Hertzen Brothers, Amorphis, Zen Cafe, Fintelligens, Don Huonot, Maija Vilkkumaa..

Eipä noista niin väliä. Studiot pois vaan.
Maybe I'll become a playboy, hang around in gay bars And move to the west side of town
ukko idänmies
01.10.2008 12:04:05
Samaa mieltä siitä, ettei mainostusta voi syyttää! Eli provosin tuossa aloituksessa:-). Meijän aikaan ei ollut mitään internettejä sun muita ja siltikin jengi ties mitä/missä/milloin tapahtui.

Luulen, että tässä on juuri se ongelman ydin. Nykyisin kaikki on lähellä ja saatavilla ja tarjontaa on ihan perkeleesti. Ennen ei ollut muuta. Jos halusi esim. Imatralla bändejä nähdä, niin ei niitä muualla nähnyt kuin nuorisotalolla. Ja ravintolaikäisenä tietysti ravintoloissa. Puhun nyt noin vuosista 85-89.

Mutta ei tuohon aikaankaan nuorisotalon keikoilla hirveästi porukkaa käynyt. Joskus vedettiin kymmenelle hengelle, mutta meille kundeille se tärkeää. Päästiin lavalle ja soittamaan omia biisejä. Ja jaksoivathan nuo järjestää vaikka yleisöä ei usesasti tuon enempää ollutkaan.
Bonham
01.10.2008 13:33:35
Luulen, että tässä on juuri se ongelman ydin. Nykyisin kaikki on lähellä ja saatavilla ja tarjontaa on ihan perkeleesti. Ennen ei ollut muuta. Jos halusi esim. Imatralla bändejä nähdä, niin ei niitä muualla nähnyt kuin nuorisotalolla. Ja ravintolaikäisenä tietysti ravintoloissa. Puhun nyt noin vuosista 85-89.

Mutta ei tuohon aikaankaan nuorisotalon keikoilla hirveästi porukkaa käynyt. Joskus vedettiin kymmenelle hengelle, mutta meille kundeille se tärkeää. Päästiin lavalle ja soittamaan omia biisejä. Ja jaksoivathan nuo järjestää vaikka yleisöä ei usesasti tuon enempää ollutkaan.

Toki on ajat muuttuneet. Mä aloin käymään keikoilla ihan 70-luvun lopulla. Ei sillä jengillä ollut varaa mainostaa lehdissä, silti porukkaa riitti. Silloin käyntiin kaikilla keikoilla, mitä nyt sattui olemaan... ja vähän kotikylän ulkopuolellakin. Se homma kiinnosti!

Nykyään on tosiaan kaikkea muuta mielenkiintoista; kaikki leffat ja levyt saa suoraan himaan ja vaikka ilmaiseksi, jos kehtaa... miksi vitussa siinä enää kannattaisi lähteä jotain bändiä katselamaan? Vaikka sitten sen oman bändin keikalle tosin olis jees kun kaikki tulis...
Opinions are like assholes, everybody's got one. (Harry Callahan)
kahva
01.10.2008 13:52:39
Musiikkinuorisotyön kenttä on laaja, kattaen toiminnot soitonopetuksesta, treenikämppien ja studioiden kautta estraadeille. Kaikki nämä kaupungin tukemat toiminnot ovat ruohonjuuritasolla tarpeen. Julkisen tuen osuutta ei kannata väheksyä puhuttaessa Helsinkiläisistä musiikkimenestyjistä.

Kannattaa varoa ettei tässä keskustelussa mene puurot ja vellit sekaisin. On totta, että bändi- illat nuorisotaloilla eivät ole vetäneet porukkaa enää 90-luvun malliin. Treenikämppien kysyntä vaihtelee alueittain. Toisaalta studiotoiminta on säilyttänyt suosionsa vuodesta toiseen. mm. MD- studion käyttöaste on pyörinyt viimeisen kymmenen vuotta siinä 70%-90% välillä. Se on huima luku, jolle ei löydy vastinetta edes kaupalliselta puolelta.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)