Balrog 18.01.2008 19:06:56 | |
---|
Yritän tässä opetella soittamaan haitaria, mutta ärsyttää kun bassopuolelta G-molli napikka on hieman epävireinen. G-molli kyllä tulee kun napikkaa painaa kevyesti, mutta kun vähänkin painaa enemmän tulee jotain aivan muuta. Haitari on ilmeisesti venäläinen pianohaitari, jossa on 80-bassonapikkaa. Kysymys kuuluu siis: Miten saisin viritettyä tuon G-mollinapikan itse, koska en sitä ala viemään viritettäväksikään. Viritys luultavasti maksaisi enemmän kun haitari itse.. |
vapaalehdykkä 19.01.2008 11:24:13 (muokattu 19.01.2008 11:25:26) | |
---|
G-molli kyllä tulee kun napikkaa painaa kevyesti, mutta kun vähänkin painaa enemmän tulee jotain aivan muuta. Eli jos ymmärsin oikein, näppäintä painamalla tulee jotain lisä-ääniä, jotka eivät kuulu ko. sointuun? Soittimen koneistossa on vika eikä virityksessä? Kysymys kuuluu siis: Miten saisin viritettyä tuon G-mollinapikan itse, koska en sitä ala viemään viritettäväksikään. Viritys luultavasti maksaisi enemmän kun haitari itse.. Virittämistä ei voi eikä kannata opettaa tässä näin kirjoittamalla. Okei - perusasiat löytyvät jo netistä jostain (en muista enää missä - Googleta). Teksteisä löytyy, miten ääntä nostetaan ja lasketaan. Se, että lähtee virittämään ilman riittävää teoriapohjaa saattaa tehdä hallaa soittimelle ja tätä kautta myös soittomotivaatiolle. Jos on oma soitin, niin tee mitä lystäät. Raja tee-se-itse menee mielestäni siinä kohtaa, että jos menee pieleen/hajoaa ja rupeaa harmittamaan. Tuskin se niin paljoa harmita, mikäli halpa soitin menee hajalle vs. se kallis konserttisoitin... Aina silloin tällöin kuulee/näkee näitä tee-se-itse-miehiä, jotka ovat yrittäneet korjata soitintaan. Sitten soitin tuodaan ammattilaiselle hieman häntä koipien välissä, kun taidot loppuivat kesken... Tässä vaiheessa huolto onkin todennäköisesti kallista. Viljo Mannerjoki |
Murgo 19.01.2008 15:12:54 | |
---|
Siellä bassopuolella on sellainen vivustohässäkkä joka aukoo läppiä sen mukaan mitä nappia painaa. Olisikohan sinne mennyt jotain väliin/jokin osa mennyt sijoiltaan? Yksi mahdollisuus on myös että joidenkin läppien varret tai itse läpät ottavat kiinni toisiinsa, varovasti taivuttelemalla saanee toimimaan. Tätä ongelmaa ainakin oli omassa venäläisessäni diskanttipuolella, olisiko pudonnut tai saanut muuten tällejä, tuli joistain koskettimista kaksi ääntä. Kärkipihdeillä varovasti säätämällä korjaantui. Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa! |
Balrog 20.01.2008 17:59:35 | |
---|
Kiitoksia vastauksista. Pitää avata tuo bassopuoli ja katsella jos jotain löytyisi ja yrittää olla rikkomatta mitään. |
häläppääjä 29.01.2008 14:05:44 | |
---|
Rälläkkä on kans aika varteenotettava viritinvaihtoehto. Kertapyhkäsyllä virittyy koko haitari. Sama |
Avohaava 29.01.2008 18:38:13 | |
---|
Eikös tämä kuuluisi Tanssimusiikki alueelle Nainen Bändissä kirjoituksiin? Sipe tunnustaa:"Sain Annalta kenkää kun en löytänyt ykköstä,rumpalina panostin kakkoseen.Harmittaa vain kun jäi liukkaankelin kurssi kesken." |
lase9 28.02.2008 13:37:05 | |
---|
Voisiko joku neuvoa kuka yksityishenkilö suorittaa harmonikan virityksiä pääkaupunkiseudulla..?Paljonko hanurin virityksen keskihinta on noin suunnilleen..?Parissa kielessä on vähän "soraääniä",eikä aivan mahdottomia summia viitsisi viritykseen laittaa.. |
Volle 29.09.2008 12:41:14 | |
---|
Vaikka onkin vanha ketju, muakin kiinnostaa, paljonko hanurin virittäminen kustantaisi suunnilleen. Sain nimittäin tuollaisen italialaisen kaksirivisen, jonka oli kuulemma 30-luvulla ostettu käytettynä ja 60-luvulla viimeksi viritetty. Itse en välttämättä viitsisi tosiaan kajota, kun en varmaankaan onnistuisi tekemään muuta kuin vahinkoa. |
humppahanuristi 29.09.2008 15:03:06 | |
---|
Vaikka onkin vanha ketju, muakin kiinnostaa, paljonko hanurin virittäminen kustantaisi suunnilleen. Sain nimittäin tuollaisen italialaisen kaksirivisen, jonka oli kuulemma 30-luvulla ostettu käytettynä ja 60-luvulla viimeksi viritetty. Itse en välttämättä viitsisi tosiaan kajota, kun en varmaankaan onnistuisi tekemään muuta kuin vahinkoa. Veikataan, että 200€ lähtee (joku puolituttu pimeänä) ja ylärajaa en uskalla arvata. Humpasta rautalankaan... |
Kattokaa sitten että virittäjäehdokkaalla on koulutus käytynä. Se on nimittäin hankalaa hommaa. Whack Follol De Rah! |
vapaalehdykkä 29.09.2008 21:35:40 (muokattu 29.09.2008 21:36:07) | |
---|
Hinta riippuu haitarin koosta ja siinä olevasta työmäärästä. Perus neliäänikertainen soittimen viritettynä on 400-500 euron huitteilla. Melodiabassojen viritys maksaa enemmän. Pienet haitarit maksavat edellä mainittua vähämmän. Jos on vanha haitari, niin ennen viritystä voi joutua tekemään monia korjaus- ja huoltotoimenpiteitä ennen varsinaisen viritystyön aloittamista. Viljo Mannerjoki |
jajuhani 30.09.2008 18:09:45 | |
---|
Korostan myös ammattilaisuutta. Ammattityöstä joutuu myös maksamaan. En ole keskustellut vähärivisisten virityksistä. Viisrivisten virityksen ammattilaiset korostavat sitä, että ensin tarkistetaan vahat (korjataan jos on tarvetta), sitten tarkistetaan nahat (korjataan jos on tarvetta) sitten vasta viritetään. Itse sain vanhalla Kravatille arviohinnan 500-700 euroa. Ellei tiedä minne on menossa, päätyy todennäköisesti jonnekin muualle. |