Aihe: Rumpujen rakennus
1
josa
28.09.2008 12:05:36 (muokattu 28.09.2008 12:06:11)
Ensiksi: koetin etsiskellä täältä jo valmiita ketjuja aiheesta, muttei yhtäkkiä löytnyt.

Toiseksi: itse asiaan=)

Tekisi kovasti mieleni rakentaa omat rummut, tosin asia on vasta ajatus- ja haaveasteella. Onnistuin kuitenkin saamaan järeää ja huippuluokan metsätammea varsin mukavan määrän, ilmaiseksi tietenkin=) Ajattelin, että mahtaisiko tammi olla rummuissa hyvä materiaali? Rummut massatammesta, mitä luulette, toimisiko?
JPHe
29.09.2008 12:06:12
Joo ensin sorvataan ulkopinta pöyreeksi ja isolla poralla reikä keskelle. Helppoa kuin heinän teko.

Niin eikös rummut ole laminoituja vanerin tapaan, että saattaa olla hieman hankalaa tehdä ensin viilua ja liimailla sitä muotteihin. Ei taideta järjestää missään rumpujen teko kurssejakaan.
iepi
29.09.2008 12:17:49 (muokattu 29.09.2008 12:20:10)
minuaki kiinnoistais jossain välissä tehä rummut, yhdessä välissä olin suunnittelemassa kaikki maholliset valmistus tavat. Jossain näin videon missä kuumalla höyryllä pehmennetty puu taivutettiin pöyreäksi. Taisivat tehä virveliä, siitä palikasta oli päät sahattu tosi viistoon, vähän niinkun jiiriliitos mutta väärinpäin, eli siihen ei tule kulmaa.

Tuota laminointiakin oon miettiny. jos tekis vanerista ensin semmosen rumpupöntön, joka on lopullisen rummun sisäosan halkaisijan kokoinen. Siihen sitten liimaisi viilu tai kaksi kerrallaan. kuitenkin niin että ensimmäistä viilua ei liimata vaneriin kiinni. Saumat voisi laittaa aina vastakkain. Puristuksen saisi tehtyä liinoilla, siihen kiristimen väliin joku taipuisa vanerin pala. Jos joku rupeaa testamaan tuota, saa luvan ilmiotella minulle toimiiko. Periaatteessa tuntuisi toimivan, mutta jännä nähä käytännössä.
Aika kallis, taijan tehä sen ite.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)