Aihe: 'Kierot jutut'
1 2
baron
04.09.2008 23:32:14

Ja MI-tilanne on mun mielestäni kieroin juttu mitä sooloon tai sävellykseen voi keksiä.

Kun tää aihe mua oikeasti kiinnostaa niin voisitko sivistää mua mitä MI-tilanne tarkoittaa?
Apricot
06.09.2008 13:41:55
Kun tää aihe mua oikeasti kiinnostaa niin voisitko sivistää mua mitä MI-tilanne tarkoittaa?

MI = melodisesti inharmoninen sävel.
ANtTIKRISTUS
27.09.2008 10:06:24
Pysyen aiheessa:
Itse sain omasta mielestäni suht kieron tunnelman tähän kappaleeseen kun laitoin yhtäaikaa kaksi raitaa joista toinen soittaa trioleja ja toinen "tavallisia" nuotteja.
http://www.mikseri.net/player/playe … n=1&type=1&parameter=346089

Tämä oli oikeasti hyvä. Jotain hyviä VST-mallinnuksia kehiin ja kenties pientä perkussion tynkää myös? Äänimailmaa voisi vielä rikastuttaa monenmoisilla tummahkoilla suhinoilla jne. Mutta sävellys oli idealtaan mielenkiintoinen ja ennenkaikkea mieleenpainuva, raskas, kiero ja tietyllä tapaa ahdistava.
Tie miehen sydämeen käy alaonttolaskimon kautta.
sakvaka
28.09.2008 20:39:37 (muokattu 28.09.2008 20:41:47)
Rinnakkaissointukuvioita käyttämällä tulee aika kiero vaikutelma. Jos jossain vaiheessa kappaletta pamahtaa vaikkapa F#dim, niin normaalin purkauksen (G) sijaan lähetäänkin laskeutumaan - Fdim, Edim, D#dim, Ddim, C#dim... Tätä kun tarpeeksi monta erillistä kertaa tekee kappaleen aikana, voi kuulijalla tulla äitiä ikävä....

EDIT: Niin ja harkittuja dissonanssejakin käyttämällä kierous kruunataan.
JanneI
28.09.2008 21:26:56

Eikö se Backlundin kirja olekaan vielä hallussa?:)
JanneI
28.09.2008 21:29:43
Rinnakkaissointukuvioita käyttämällä tulee aika kiero vaikutelma. Jos jossain vaiheessa kappaletta pamahtaa vaikkapa F#dim, niin normaalin purkauksen (G) sijaan lähetäänkin laskeutumaan - Fdim, Edim, D#dim, Ddim, C#dim... Tätä kun tarpeeksi monta erillistä kertaa tekee kappaleen aikana, voi kuulijalla tulla äitiä ikävä....

EDIT: Niin ja harkittuja dissonanssejakin käyttämällä kierous kruunataan.

F#dim "normaali purkaus" = G ? Voihan se purkaa moneen muuhunkin paikkaan..esim. Bb, C#, E niin duurissa kuin mollissa.
baron
28.09.2008 22:05:07

Eikö se Backlundin kirja olekaan vielä hallussa?:)

Ei näköjään ole. Sieltähän se tietysti löytyi.
baron
28.09.2008 22:05:09 (muokattu 28.09.2008 22:06:03)

virhe
levesinet
28.09.2008 22:14:15 (muokattu 29.09.2008 00:21:25)
Ja joskus on tullut tehtyä erääseen biisiin sellainen tahdin mittainen tauko, jossa kolmannella iskulla rumpali lyö lehmänkelloon ja sen jälkeen tulee interlude.

Se tuo mieleeni Paul Mauriat'n instrumentaalisovituksen kappaleesta Just The Way You Are

http://www.youtube.com/watch?v=aQOPRMC-C68

ja videolla kohdan 2:44-2:53. Siihen on tungettu pari ylimääräistä iskua, joilla bossa nova -rytmiä potkitaan taas vauhtiin. On kuin moottoria starttaisi. Oikein mukava yksityiskohta. Kaveritkin tykkäsivät, kun 10 vuotta sitten sovelsin ideaa omaan sähellykseeni. Lehmänkellotemppusi kuulostanee kierommalta.

Mutta tässä on oikein tyylikkään kiero esitys, jossa mm. hidastetaan tempoa e-miksolyydiseen B-osaan:
http://www.youtube.com/watch?v=Ryup_-UEmCg
Y3J
28.09.2008 22:45:13
Silloin ollaan tarpeeksi kierolla linjalla kun yleisö ei osaa moshata/tanssia/jammata musiikin tahtiin. Paljon tahtilajin vaihdoksia siis!
Kaikki sulle nauraa, Liisakin taivaassa timantteineen.
sakvaka
29.09.2008 21:17:36
F#dim "normaali purkaus" = G ? Voihan se purkaa moneen muuhunkin paikkaan..esim. Bb, C#, E niin duurissa kuin mollissa.

Aivan, mutta olen oppinut sen näin:

F#dim -> G
Adim -> Bb
H#dim -> C#
D#dim -> E

Mikseipä niitä voi purkaa mihin sattuu. Klassisessa teoriassa pohjasävel purkautuu yleisimmin puoliaskeleen ylöspäin.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)