Aihe: Onko millainen soitin?
1 2 3
Valtz0r
14.01.2008 22:11:06 (muokattu 14.01.2008 23:03:38)
Hmm. Avoläppäisessä kai voi tuntea kun se ilma virtaa, niin se kai auttaa pr0-soittajia jollain tapaa :P ja voikohan sitä jotenki peittää sen aukon vaa puoliks jotain nuotteja varten.
Armando Bugari
14.01.2008 22:50:15 (muokattu 14.01.2008 23:14:07)
Minultahan ei siis kysytty, mutta kuitenkin... Kaikissa kokeilemissani puupuhaltimissa joissa sormet ovat suoraan kontaktissa reikien kanssa, tulee välittömämpi tunne ja sävelten välillä pystyy ikäänkuin pehmeämmin siirtymään, jopa liukumaan. Klarinetin kanssa sitä neuvottiin oikein harjoittelemaan. Fonissa tätä tuntumaa ei ole, tai ehkä en vain osaa.

Kyllähän minä Sinua tarkoitin:-)
Foneistahan ei avoläppää löydy, eihän? Jatsimusiikissa bendaaminen kuitenkin olisi stailinmukaista - sehän tehdäänkin foneilla sitten toisella tavalla. Etnopillit sitten omaan arvoonsa.

Klassiset huilut, klarit, oboet, englannintorvet ja fagotit on kuitenkin näitä avoläppäisiä. Kaikki ovat kuitenkin klassisia orkesterisoittimia, joissa bendaus KLASSISESSA ORKESTERIMUSIIKISSA on kirottua (paitsi Kari Kriikulta ym. muilta tosisolisteilta).

Odotellaan kommentteja?

Edit: Lisätty VERSAAALILLA tärkeä lisäys.
Klezberg
14.01.2008 23:11:40 (muokattu 14.01.2008 23:12:05)

Klassiset huilut, klarit, oboet, englannintorvet ja fagotit on kuitenkin näitä avoläppäisiä. Kaikki ovat kuitenkin klassisia orkesterisoittimia, joissa bendaus on kirottua

Menee arvailuksi varsinkin tuon klassisen suhteen, mutta vaikka bendaus (sävelestä samaan takaisin) ei käykään niin sopivan pehmeä siirtymä sävelten välillä voisi hyvinkin kelvata legatosoittoon.

Mutta tässä on varmasti historialliset syyt mukana. Nuo luettelemasi ovat kaikki vanhoja soittimia joiden reiälliseen putkeen vähitellen kehitettiin koneisto. Saksofoni tehtiin sitten suoraan vasta kehitettyjen koneistojen pohjalta ja umpiläpillä. Avoläppäinen on siis alkuperäinen.
tyyttydyy, tyytty dididii dii...
Armando Bugari
14.01.2008 23:20:41
Menee arvailuksi varsinkin tuon klassisen suhteen, mutta vaikka bendaus (sävelestä samaan takaisin) ei käykään niin sopivan pehmeä siirtymä sävelten välillä voisi hyvinkin kelvata legatosoittoon.

Mutta tässä on varmasti historialliset syyt mukana. Nuo luettelemasi ovat kaikki vanhoja soittimia joiden reiälliseen putkeen vähitellen kehitettiin koneisto. Saksofoni tehtiin sitten suoraan vasta kehitettyjen koneistojen pohjalta ja umpiläpillä. Avoläppäinen on siis alkuperäinen.

Jep. Olet oikeassa, ehdin editoida viiestiäni samoihin aikoihin kuin kirjoitit omasi.
ap78
15.01.2008 01:29:10 (muokattu 15.01.2008 01:30:05)

Joku varmaan antaa eriävän mielipiteen mutta tässä minun:

Umpiläppäisiä on kautta aikojen pidetty aloitussoittimena helppouden takia.Pieni ihminen, lapsi siis, joutuu opettelemaan voimakasta puhallusta, kahden käden motorista hallintaa..avoläppäinen huilu lisäisi ehkä liikaa vaikeusastetta.

Avoläppäisen etu on nimenomaan parempi "tatsi".parempi tuntuma mitä sormien alla tapahtuu ja myös resonoinnin tuntee paremmin.Avoläppäisellä voi tehdä glissandoja ja muutenkin käyttää erisävyisiin ääniin erikoissormituksia avuksi käyttäen.
Tätä pystyy erityisesti hyödyntämään rytmimusiikissa ja "uudessa musiikissa"klasari puolella.

Jos on rahhoo ja haluaa aikuisena aloittaa huilunsoiton,suosittelen kyllä avoläppäistä suoraan ostettavaksi.

Metalleilla ja suukappaleen porauksella on myös suuri merkitys.Itse" ranskalaisen koulukunnan"kasvattina pidän suuresta ja runsaasta huilusoundista.Siihen sopii silloin hopeinen soitin isommalla porauksella.Itselläni on vielä kultainen huulilevy ja piippu antamassa soundiin hieman pehmeämpää ilmettä.

Halpa soitin useasti hajoaa/väsyy käytössä herkemmin ja nikkeliallergian kanssakaan ei kannata pelleillä.
Silti se on oiva tapa ALOITTAA harrastus jos ei ole vielä ihan varma.
Mä itse ajattelen asian niin että sama millä soitat kunhan soitat.Turhaa hankkia soittimia nurkkaan pölyttymään.
Klezberg
15.01.2008 10:36:34

Tuon eilen saamani huilun perusteella nuo avoläpät ovat oikeita tyynyllisiä läppiä joiden keskellä on reikä. Klarinetissahan on renkaat jotka jäävät reiän ympärille jolloin sormi tulee oikeasti suoraan reiän päälle. Ja sitten nokkahuilussa, tinapillissä yms. on sitten pelkät reiät. Oma fiilis on että soittajan kontrolli ääneen on sitä suorempi mitä lähemmäs itse reikää pääsee. Huilun osalta en tosin vielä osaa sanoa.
ap78
15.01.2008 11:00:59

Kyllä,avoläppä tarkoittaa poikkihuilussa kyseistä reikäpäätä ;)
Armando Bugari
15.01.2008 19:40:54
Tuon eilen saamani huilun perusteella nuo avoläpät ovat oikeita tyynyllisiä läppiä joiden keskellä on reikä. Klarinetissahan on renkaat jotka jäävät reiän ympärille jolloin sormi tulee oikeasti suoraan reiän päälle. Ja sitten nokkahuilussa, tinapillissä yms. on sitten pelkät reiät. Oma fiilis on että soittajan kontrolli ääneen on sitä suorempi mitä lähemmäs itse reikää pääsee. Huilun osalta en tosin vielä osaa sanoa.

Ymmärsinkö nyt niin, ettei uuden huilusi läpissä ole "reikää", joka menee läpän läpi, vai kirjoitanko nyt läpiä päähäni?
Klezberg
15.01.2008 20:02:19

Ymmärsinkö nyt niin, ettei uuden huilusi läpissä ole "reikää", joka menee läpän läpi, vai kirjoitanko nyt läpiä päähäni?

Menee siitä reikä; huomioni oli vain että siinähän on läppää enemmän kuin reikää, tyynytkin; toisin kuin klarinetin rengasläpissä.
Napalmolotv
16.01.2008 19:43:55
Serkulla oli tuollainen, kyllä se nytten ihan hyvin vetelee paremmilla vehkeillä.
pikkumyy
17.01.2008 16:23:37
Itse olen hankkinut syksyllä avoläppäisen huilun, koska opisekelen ammattitasolla.
Ensinnäkin, varmaan tiedätte jo, mutta avoläppäisessä huilussa läpissä on reiät jotka sitten peitetään sormenpäillä. Avoläppäistä huilua on vaikeaa soittaa ainakin minun mielestä umpiläppäisen jälkeen. Kesti viikkoja tottua avoläppiin.
Jostakin olen lukenut myös, että avoläppäisessä huilussa olisi kantavampi ääni, se taas riippuu ihan huilusta. Yleensä kaikki (lähes kaikki) ammattitason huilistit soittavat avoläppäisellä huilulla. Onhan se niin paljon vaativamman näköistäkin;) Heh.. mutta joo..
soittamaan
18.01.2008 20:48:39
Vaihdetaan soitinta. Onko kellään kokemusta tai tietoa trumpetista merkiltään Startone. Minulle ihan outo.
Klezberg
18.01.2008 21:42:25 (muokattu 18.01.2008 21:42:34)

Vaihdetaan soitinta. Onko kellään kokemusta tai tietoa trumpetista merkiltään Startone. Minulle ihan outo.

Thomannin halvimmat puhaltimet ovat tuon merkkisiä; arvelen että sen on heidän oma merkkinsä, koska en ole muualla niihin törmännyt. Heillä on myös Thomann-merkkisiä halpispuhaltimia mutta nuo Startonet ovat alta satasen pelejä. Olisiko tämmöinen http://www.thomann.de/fi/startone_str25_trompete.htm ?
ope16
21.01.2008 01:07:02
Avoläppähuilusta sen verran, että korjaahan se hyvin mahdollisia käden virheasentoja, mutta toisaalta, läppiä voi pitää x määrän kiinni korkilla/korkeilla, jos se omaa soittoa helpottaa. Minulla on aina ollut ja tulee aina olemaan vasemman käden nimettömän läppä kiinni. Ehdottomuus ei kannata, eikä omia käsiään tarvitse väkisin rikkoa. Tiedän niin monta huilistiä, jotka ovat aivan pakosta olleet pitkillä sairaslomilla käsiongelmien takia. Itse haluan pitää avoläppähuilun, mutta käytän sitä omaa kroppaani kuunnellen.
henna-adele
24.01.2008 20:11:56
Tulipaha melkoinen keskustelu aiheesta, hyvä vaan... Hopeaa tai ei hopeaa ja hopeoitu tai ei, se on alkajalle ihan yks lysti. Ei sitä opi alussa soittamaan yhtään sen paremmin usean tuhannen euron soittimella. Pääasia et on hauskaa. ja sitä mulla on! Ja on mulla hyvä opekin! vaikuttaa motivaatioon kummasti.
Joshua P.
13.02.2008 16:52:51
Moi, joo ja hieno homma että sulla on hauskaa soittamisen parissa. kun aloittaa huilun soittamisen niin eihän sitä tiedä mitään noista huiluista, itsekin (aloittelija) soitan halpishuilulla, päätöksen takana oli raha kysymys ja se, ettei ollut varmaa, että onko aikaa ja että jatkuuko kiinnostus, ja jatkuihan se olen oikein tekemällä tehnyt sitä aikaa ja nautin huilun soitosta niin paljon. Niinpä olenkin päättänyt , että kun tuo halpishuilu "väsyy tai hajoaa" niin siinä vaiheessa viimeistään hankin uuden ja paremman tuleepahan sitten itsekin vertailtua kahta eri huilua, soiton helppoutta jne. No sen tiedän ettei tuo tuleva huilukaan tule olemaan mikään kuupölystä puristetuin timanttiläpillä oleva kulta huilu, vaan ihan joku yamahan perushuilu . Osaatteko muuten paremmat sanoa , että mitä eroa on esimerkiksi noilla yamahan huilu malleilla: yfl-261 - 281 jne. kaikilla kuitenkin eri hinta ?
-why the last changes to songs and drums come everytime 5 minutes before pushing the REC-button ?
Clarinetist_i
03.06.2008 14:09:23
Klassiset huilut, klarit, oboet, englannintorvet ja fagotit on kuitenkin näitä avoläppäisiä. Kaikki ovat kuitenkin klassisia orkesterisoittimia, joissa bendaus KLASSISESSA ORKESTERIMUSIIKISSA on kirottua (paitsi Kari Kriikulta ym. muilta tosisolisteilta).

Hahaaa, kari kriikku on muuten harvinaisen kova jäbä..:D Siinä meikäläisen kommentit..
baltero
09.07.2008 15:22:45 (muokattu 09.07.2008 15:29:04)
Klarineteista vuorostaan:

Osaako joku sanoa et onko tollasella Selmer -merkkisellä reilu kymmenen vuotta vanhalla vehkeellä minkäänlaista rahallista arvoa...? Se on joku ihan "perushalpamalliehkä" ja kunnoltaan näyttää hyvältä. Sen verran osaan vielä sen kanssa "soittaakin", et äsken kokeilin et ääntä lähtee hienosti jne... :) Se vielä et klarinetti on siis muovinen, ei puinen...

Ymmärrän et on varmaan vaikee sanoa ku ei nää kuvaa tai edes tiedä mallia, mut ajattelin et jollain on kuitenki hajua enemmän ku mulla... Tai sekin auttais et mistä kannattaa mennä asiaa tiedustelemaan täällä pk-seudulla...?

Aloitin soittamisen joskus tällä vehkeellä, mut (vanhempien iloks) innostus laantu n. 10:n soittotunnin jälkeen... :) Nyt ajattelin et kannattaako tää myydä vai pitää koristeena...?

Kaikki apu ja tätä nyypparia auttavat kommentit tarpeen! :) Kiitos!
Klezberg
14.09.2008 13:31:46

Minultahan ei siis kysytty, mutta kuitenkin... Kaikissa kokeilemissani puupuhaltimissa joissa sormet ovat suoraan kontaktissa reikien kanssa, tulee välittömämpi tunne ja sävelten välillä pystyy ikäänkuin pehmeämmin siirtymään, jopa liukumaan. Klarinetin kanssa sitä neuvottiin oikein harjoittelemaan. Fonissa tätä tuntumaa ei ole, tai ehkä en vain osaa.

Kommentoin itseäni kun huomaan puhuneeni p... siis roskaa. Huomasin juuri että foni liukuu hyvin nätisti nuotista seuraavaan kun nostaa läppää riittävän rauhallisesti. Oikeastaan nätimmin kuin klarinetti. Klarinetissa voi olla työläämpi pitää puhalluspaine oikeana kun reikä on osittain auki, tai sitten fonin läppä on helpompi nostaa tasaisesti kuin tyhjän päällä oleva sormi. Tai sitten en taaskaan vain osaa.
kai tää on joku nettiriippuvuus, kun on tää internetti ja sitten toi klarinetti ja ne vie kaiken ajan
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)