Aihe: Vahvistimeen nimikilpi Marshallin tapaan
1 2 3
harryk
27.09.2008 18:40:45

Olen käyttänyt tekemissäni putkivahvistimissa metallista tehtyjä ja laserilla kaiverrettuja nimikylttejä. Nyt houkuttaa kuitenkin mennä eteenpäin ja teettää omalle vahvistinmerkille nimikyltti samaan tapaan kuin Marshalleissa on. Se on tehty varmaan muovista. En vaan löydä netistä sopivaa suomalaista firmaa joka voisi tehdä näitä. Lähin yritys jonka tiedän on www.amplates.com amerikoissa, mutta houkuttaisi löytää tekijä lähempää. Tietääkö joku Suomesta tällaisen yrityksen? Kylttien määrä ei tule olemaan iso mutta riippuu tietysti hinnasta/kyltti. t. Harry
hape
27.09.2008 19:14:39

Monsterin vahvistimissa on muoviset nimilaatat, eli kysäseppä Mäntymaan Juhalta missä hän ne teettää.
Remember: Don't eat the deadly yellow snow!
harryk
27.09.2008 19:34:39

Tuo kyltti-/laattapuoli on jo hallussa. Nyt etsitään Marshallin tyyppistä ei kyltti pohjaista nimijuttua eli sana Bluetone pitäisi saada muovista tai metallista tehtyä ilman kylttiä. t. Harry
Kumiankka
27.09.2008 20:03:38
http://www.shapeways.com/

ei ihan halpaa mutta uutta teknologiaa, saattaisi prototyypin saada tehtyä

Toinen idea mitä tulee mieleen on että valoherkkä lakka jota käytetään mm piirilevyjen tuotannossa niin muistaakseni sitä on käytetty kuvioinnin tekemiseen muovilevylle, esim polystyreenilevylle. Joku tuollainen lakka oli muistaakseni selllaista että kesti jotain tiettyä liuotinta jota muovi ei kestä, joten kelaa siitä sitten ideaa eteenpäin.

Onhan noita tuotteita, hakusanalla vinamold löytyy juttuja, ja pienoismalli- ja askarteluharrastajien ja autoentisöijien saiteilta löytyy kaikenlaista juttua mm uretaanivaluista
harryk
27.09.2008 20:48:40

Kiitoksia vinkeistä, mutta viimekädessä saan teetettyä nuo nimikyltit tuolla amplatesissa rapakon takana. Taalahan on nyt aika halpa, joten yhden nimihäkkyrän hinta ei voi olla paha. Alkusuunnittelu tietysti maksaa aina. Jos menette tuonne amplatesin sivuille, näette mitä olen hakemassa. t. Harry
spyykko
27.09.2008 21:31:43

Kiitoksia vinkeistä, mutta viimekädessä saan teetettyä nuo nimikyltit tuolla amplatesissa rapakon takana. Taalahan on nyt aika halpa, joten yhden nimihäkkyrän hinta ei voi olla paha. Alkusuunnittelu tietysti maksaa aina. Jos menette tuonne amplatesin sivuille, näette mitä olen hakemassa. t. Harry

Miten olisi laserleikkaus muovista? Mikäli tarvitaan sitä isoa Marshall-tekstiä, ajetaan suoraan paksummasta tavarasta, mikäli noita ohuita laattoja, ajetaan pohja erikseen ja päälle teksitit ohuesta toisen värisestä tavarasta.

Itse olen leikkauttanut tavaraa laser-riimikolla (laser.riimikko.fi), mutta homma onnistunee monissa, monissa pajoissa ympäri maata.
Ite olis taas tarvinnu tehdä. Ite on myös tehty, seppopyykko.net
harryk
28.09.2008 10:03:00

Tuota juuri tarkoitan, eli nimiteksti leikataan laserilla muovista tai metallista eikä tehdä valamalla. Täytyy ottaa yhteyttä tuohon firmaan. t. Harry
takape
28.09.2008 10:07:11
http://www.valomainos.fi/tuotteet/metalli--ja-muovikirjaimet/
tekisköhän nuo tommosia kirjaimia?
tai nuo
http://www.kuviopuu.fi/galleria.htm

Itse olen leikkauttanut tavaraa laser-riimikolla (laser.riimikko.fi), mutta homma onnistunee monissa, monissa pajoissa ympäri maata.

Oletko teettänyt tuolla läpinäkyvästä pleksistä sapluunoita kitaroille? tuliskohan halvemmaksi kuin tilata jenkkilästä?

pekka
harryk
28.09.2008 11:01:10

Nuo irtokirjaimet on aika hankalaa saada suoraan ja siksi olen päätymässä Bluetone tekstiin jossa kirjaimet ovat jollain lailla yhdistetty toisiinsa. Täytyy vielä miettiä miten sen kirjoittaa. Tuo Laser-riimikko näyttää juuri oikealta putiikilta minun tarpeisiini. t. Harry
spyykko
28.09.2008 12:16:40 (muokattu 28.09.2008 21:34:46)

Oletko teettänyt tuolla läpinäkyvästä pleksistä sapluunoita kitaroille? tuliskohan halvemmaksi kuin tilata jenkkilästä?

Olen. Ei tule tällä taalan kurssilla halvemmaksi, ainakaan standardi mikki- ym. sabluunoiden kanssa. Toisaalta tuolta saa sitten juuri sellaisen kuin mitä on piirtänyt, nopealla toimitusajalla ja asiallisella palvelulla. Eli spesiaalihommiin hyvä.

EDIT: Niin, kokonaisen kitaran mallineet olen teettänyt tuolla HDF:stä. Kuva niistä mun mallineista näyttää päätyneen Riimikon omillekin sivuille, levysabluunat -otiskon alle.
nikovirtala
28.09.2008 16:38:31 (muokattu 28.09.2008 16:41:41)

Virhe! Liian lyhyt tai tyhjä kirjoitus!
What is life? - A bad trip.
blackambulance
28.09.2008 18:55:58 (muokattu 30.09.2008 00:50:56)
Googlasin sanoilla: muovi pienoismalli hartsi muotti

Löytyi mm. tällainen vastaus.

"Model Building in Masterclass -kirjassa (voi tilata Pienoismalli-lehdestä) on vieläkin simppelimpi tapa opetella valuja. Rakennetaan legopalikoista kehikko (=muottilaatikko). Se vuorataan muovailuvahalla. Muovailuvahaan painellaan haluttu kuvio (esim. tiiliseinää yms.). Muotti talkitaan kevyesti ja laatikkoon kaadetaan uretaanihartsia. Talkki pitää huolen siitä, että hartsi täyttää jokaisen kolon ja että hartsi irtoaa vahasta. Muotti toimii tasan kerran - jos on hyvä säkä niin joskus toisenkin kerran.

Maailman on täynnä tietoa valupuuhista eikä tiedon löytäminen ole edes vaikeaa. Esimerkiksi Rhodorsil-kumipaketin mukana on erittäin seikkaperäinen ja hyvä esitys siitä, miten RTV-kumista voi kotikonstein tehdä kaksipuoleisia muotteja. Casting List -postitusryhmään liittyminen taas tuottaa tietoa lähes viikottain omaan sähköpostilaatikkoon.

Petri Sallinen"

Itsellä on ihan sama edessä, mutta vahvistimen nimikään ei ole vielä keksitty... Tekisin itse niin että muotoilisin savesta sen logon ja käyttäisin sitä muotin tekemiseen. Sitten joku tuollainen hartsivalu kai.
harryk
28.09.2008 21:13:57

Aloitin kaupalliset neuvottelut ao. nimikyltin osalta Laser-Riimikon kanssa. Hinnat varsinkin muovisena tuntuvat kilpailukykyisiltä. En usko, että pinnani riittää siihen, että alan tehdä niitä itse. Nyt on enää kyse siitä miten Bluetone-nimen eri kirjaimet yhdistetään fiksuimmalla tavalla ja se minkä värinen kyltti akryylisenä on ja miltä näyttää. Jos hyvin käy on kyltti kiinni uudessa Bluetone Plexi Super Lead-koneessa lähiaikoina. Blackambulance, minulla on varastossa erilaisia nimivariaatioita siitä kun ideoin tuota Bluetone nimeä ja muut jäivät yli. Jos kiinnostaa, voin laittaa niitä vaikka yksityisviestinä tai emaililla. t. Harry
spyykko
28.09.2008 21:33:26

Nyt on enää kyse siitä miten Bluetone-nimen eri kirjaimet yhdistetään fiksuimmalla tavalla ja se minkä värinen kyltti akryylisenä on ja miltä näyttää.

Mahdolliset irtonaiset kirjaimet on muuten mahdollista kiinnittää jotakuinkin suoraan, kun käyttää sitä leikkausjämää hyväksi asemointiin.

Hartisvaluista, ja muistakin merkinvalmistustavoista kotikonstein löytyy muuten asiaa täältä: http://timo.santerihapponen.net/muovimerkki/
Hannu H.
28.09.2008 22:36:17

Jos tarkoitetaan nykyistä Marshallin valkoista kaunokirjoitustyylistä logoa niin
se lienee tehty valamalla muovista. Eli tarvii valumuotinmuotin. Valumuotin teko
ei ole ihan halpaa lystiä...varmaan puhutaan tuhansista euroista.
Sen jälkeen kikkulat onkin halpoja jos tilaa jonkun tuhat kappaletta.
Muoviosia valmistavista yrityksistä voi alkaa kysellä...

Tommosella tuhannella kappaleella ei kukaan ala tekemään yhtään mitään. Muotit kun maksaa parhaimmillaan satoja tuhansia euroja ja ruiskuvalukoneet vielä enemmän..
Päiväduuni on vain harrastus jolla kustannetaan se oikea työ.
NoCo
28.09.2008 22:55:19
Onko liian moderni ratkaisu kuten Hughes Kettnerillä: Pleksilevy johon kaiverrettuna nimi, levyn päihin ledit jolloin nimi loistaa.
N.C.
spyykko
29.09.2008 08:57:47

Tommosella tuhannella kappaleella ei kukaan ala tekemään yhtään mitään. Muotit kun maksaa parhaimmillaan satoja tuhansia euroja ja ruiskuvalukoneet vielä enemmän..

Menee jo pahasti OTO, mutta kunhan teettää vähintään satoja kappaleita niin muoviosien teettäminen on jo ihan mahdollista. Ruiskupuristamiseen tuo on toki liian vähän, mutta esim. reaktio- tai polyuretaanivalulla muotti on niin paljon yksinkertaisempi, että homma mahdollistuu.

Tuollaisen Marshall-tekstin pystyisi muuten todennäköisesti tekemään puumallineen päälle alipainemuovaamalla.
harryk
29.09.2008 09:46:44

Sain alustavat hinnat Laser-Riimikolta tuohon muoviseen nimikylttiin. Hinta 10 kpl erälle on jotain 5€/kyltti, joten hinta on ihan kohdallaan jos laatu vaan on sitä mitä odotetaan. Metalliset kyltit ovat n. 3 kertaa kaliimpia. Hinta/kyltti putoaa vielä lisää jos ottaa isomman määrän kerralla, esim. 50 kpl. Kyltit tehdään tietokoneohjauksella laserkaivertamalla, jolloin perinteisiä muotteja ja ruiskuja ei tarvita. t. Harry
JPHe
29.09.2008 10:44:37
Niin, kokonaisen kitaran mallineet olen teettänyt tuolla HDF:stä. Kuva niistä mun mallineista näyttää päätyneen Riimikon omillekin sivuille, levysabluunat -otiskon alle.

Paljonko tälläinen kustantaa. Olisiko se ollut akryylistä tms paljonkin kalliinpi.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)