Aihe: "Rääkyminen"
1 2 3 4 542 43 44 45 4663 64 65 66 67
hannakatriina
19.08.2008 22:45:38

Olis ihan kiva tietää jotain hyviä hengitys treenejä. Happi riittää hyvällä onnella kahteen sekuntiin kun yrittää öristä matalemmalta.

Puhallat kaikki ilmat pois (vatsalihakset työskentelee, napa menee sisäänpäin), sen jälkeen otat kunnolla ilmaa niin, että rentoutat vatsalihakset ja leviät samalla kyljistä. Hartiat ei saa nousta, pidät yläkropan ja kurkun rentona. Sitten kun on keuhkoissa paljon ilmaa, alat sihistä sitä pikkuhiljaa tasaisesti ulos ja katot kellosta kauanko kestät. 40s on jo aika hyvä, itellä alkoi tehdä tiukkaa 55s kohdalla, mutta minuutin pystyin sihisemään. Tätä kun treenaa niin pikkuhiljaa tehostuu hengitys ja ennen kaikkea paranee hengityksen kontrollointi. Oppii säätelemään ilman käyttöä, tajuaa miten kropan ja hengityksen yhteys toimii.

Hengitysharjoituksia on laulajanoppaat pullollaan, eli ei muuta kun kirjaston hyllylle. Tai selaa näitä keskusteluja, varmasti löytyy ketjua tuohonkin probleemaan.
kunnasja
27.08.2008 09:41:52
Riippuu, kuinka pitkät treenit.

Parin, kolmen tunnin treenit tappaa rääkymis-äänikerran jokseenkin tehokkaasti. Johtunee osittain siitä että puolet lauluista on puhdasta, ja sen äänenpaineesta on vaikea muistaa vaihtaa riittävän kevyeen kun huutokohtia tulee. Puhdas ääni kestää, rääkyminen lakkaa tuossa kolmen tunnin kohdalla.
Exhausted
27.08.2008 15:37:21

Kyllä, kuiskaaminen tehdään hinkkaamalla äänihuulia yhteen, joten se ei tee hyvää niille. Erityisesti jos on menettänyt äänensä vaikka vilustumisen takia, niin on parempi yrittää puhua kuin kuiskailla - toki paras olla täysin hiljaa.
S3k7u
30.08.2008 15:56:28

Mä jaksoin 33 sekuntiin, eli ei mitenkään hyvin omasta mielestäni, koska olen huomannut että lopetettuani urheilun keuhkoni ovat pienentyneet, eli ilma loppuu kesken, kun esim yritän laulaa Nilen-Khetti Satha Shemsua.. siinä on muuten oiva örinä harjoitus jos sellasta tahtoo.. matalaa ja pitkää.
Omegano
05.09.2008 20:51:31 (muokattu 05.09.2008 21:02:49)
http://www.mikseri.net/artists/?id=110733
Tästä kurkusta lähtenyttä mökää.

Vasta nyt ruvennut onnistumaan särön tuottaminen ääneen ilman että huutaa ihan järjettömällä äänenpaineella, joten enään ei ole sitä ongelmaa ettei ilma riitä edes yhteen lauseeseen. Tosin aika huonossa jamassa se hengitystekniikka vieläkin on. Tossa on kyllä efektinä kompuraa ja equtusta lo-fi soundin saamiseksi, joten ihan alkuperäiseltä se ei kuulosta.

Edit: Ainiin, mikserin radio ei tykkää tosta artistinimestä, joten biisi pitää ladata koneelle jotta sen voi kuunnella.(se alempi nappula "download")
Terrorwrist300
10.09.2008 01:18:44

Puhallat kaikki ilmat pois (vatsalihakset työskentelee, napa menee sisäänpäin), sen jälkeen otat kunnolla ilmaa niin, että rentoutat vatsalihakset ja leviät samalla kyljistä. Hartiat ei saa nousta, pidät yläkropan ja kurkun rentona. Sitten kun on keuhkoissa paljon ilmaa, alat sihistä sitä pikkuhiljaa tasaisesti ulos ja katot kellosta kauanko kestät. 40s on jo aika hyvä, itellä alkoi tehdä tiukkaa 55s kohdalla, mutta minuutin pystyin sihisemään. Tätä kun treenaa niin pikkuhiljaa tehostuu hengitys ja ennen kaikkea paranee hengityksen kontrollointi. Oppii säätelemään ilman käyttöä, tajuaa miten kropan ja hengityksen yhteys toimii.

Hengitysharjoituksia on laulajanoppaat pullollaan, eli ei muuta kun kirjaston hyllylle. Tai selaa näitä keskusteluja, varmasti löytyy ketjua tuohonkin probleemaan.

Kokeilin piruttani ekaa kertaa meni aika tarkalleen 65:n sekunnin paikkeille asti...
Oon snadisti tätä lajia "treenaillu" silleen kotiaskareita tehdessä vuoden verran mutten en kyllä sitä kunnolla osaa.
Mohla
10.09.2008 10:02:39

Kokeilin piruttani ekaa kertaa meni aika tarkalleen 65:n sekunnin paikkeille asti...
Oon snadisti tätä lajia "treenaillu" silleen kotiaskareita tehdessä vuoden verran mutten en kyllä sitä kunnolla osaa.

Mäkin havaitsin, että noita hengitysharjotuksia voi tehdä kätsästi tiskatessa.

"Voit samalla seurata mieliohjelmaasi!" niinkun tv-shopissa sanotaan. ;)
Huom! On suuri todennäköisyys, että ylläoleva kirjoitus on sarkastinen. ...muttei tietenkään välttämättä.
- - - - - - - - -
Kova ruumiillinen työ ei ole koskaan tappanut ketään - mutta miksi ottaa riski? -Charli
Kirjoitus virhe
12.09.2008 11:41:00 (muokattu 12.09.2008 11:41:09)
45s pystyin sihisemään. Rupesi jossain välissä näkymään silmissä hyttystanssia. Eli treeni ei ole ainakaan täysin hukkaan menny.
Devin Townsendin projekteihin tutustumisen jälkeen kaikki muu musiikki on kuulostanut aika puuhastelulta.
kunnasja
12.09.2008 17:02:24
Kylläpäs onkin harjoitus O_o ...pitäis ensin treenata hengityksen pidättämistä, että saisi sihistyä tarpeeksi kauan. 30...45 sek on hankalaa, sitten helpottaa, ja taas 55 kohdalla alkaa kaivata tuoretta ilmaa keuhkoihinsa, alkaa puhaltaa enemmän että pääsis vetään henkeä.

65s tokalla, en jaksanu nyt leikkiä enempää.
hannakatriina
12.09.2008 21:08:41

Kylläpäs onkin harjoitus O_o ...pitäis ensin treenata hengityksen pidättämistä, että saisi sihistyä tarpeeksi kauan.

Niin, laulamisessahan on kyse ulospäin tulevan ilman kontrolloinnista (kyllä sitä ilmaa sisäänsä kaikki jotenkin saa... jotkut kylläkin tehokkaammin kuin toiset). Toisin sanoen pitää oppia vastustamaan kropan luontaista hengitysmekanismia lihastyöllä.
kunnasja
13.09.2008 14:23:56
Niin, laulamisessahan on kyse ulospäin tulevan ilman kontrolloinnista (kyllä sitä ilmaa sisäänsä kaikki jotenkin saa... jotkut kylläkin tehokkaammin kuin toiset). Toisin sanoen pitää oppia vastustamaan kropan luontaista hengitysmekanismia lihastyöllä.

Juuh. Itellä tuli sellainen tunne että olis hapen puolesta pakko saaha ilmaa vedettyä, ei niinkään että pitäis hengittää vain tavan vuoksi. Enpä väitä silti mitään kun en ole ennen kokeillut, varmaankin kokeneemmat ovat oikeassa.
Sanetium
20.09.2008 19:32:33
Oon varmaanki viidessadas joka kysyy tätä samaa kysymystä, mutta miten Randy Blythe -tekniikka tehdään? En nyt tarkoita että yritän heti verrata mun omaa örinää miehen vastaavaan, mutta jos tuon tekniikan ymmärtäisi. En ole mikään laulun mestari enkä ole laulutunneilla käynyt, mutta osaan kohtuullisen hyvin laulaa puhtaita. Äänenväristä tai muusta vastaavasta en sitten tiedäkään mitään. Kova hinku olisi oppia.

Osaan sellaista ärsyttävää puoliörinää niin, ettei satu kurkkuun, mutta se kuulostaa vammaiselta. Aggressiivinen örinä taas sattuu kurkkuun ja siksi vältänkin sitä kun en osaa. Kuulostan siis vähän niinku kuuskytäluvun putkivahvistimelta josta saa hauskat pörinät irti mutta kunnon säröä ei tekemälläkään.
Virtuaalipippelin pituus on sitä suurempi, mitä pienempi on jäsennumero muusikoiden.netissä.
S3k7u
25.09.2008 14:49:24

En keksi parempaa ketjua joten.. miten porukoiden äänenmurros? Mä täytin itse 17 tässä viikonloppuna, mutta tuntuu edelleen että niitä ärsyttäviä kiekaisuja on edelleen. Alkoi 13 vuotiaana. Onko normaalia että enää tässä vaiheessa tulee tuo "falsetti"ääni?

Jos ei, niin voin syyttää vain itseäni, kun aloin saman ikäisenä laulamaan Guns n' Rosesia ja pari vuotta myöhemmin vaihdoin sitten örinään. Onko yhteyttä? Samaan aikaan laulun aloittaminen yksin kotona ja äänenmurroksen pitkittyminen?
Jermakki
25.09.2008 16:44:24
Itselläkin tulee "kiekaisuja" vaikka alkoivat siinä ~12 vuotiaana, nyt 15 vuotias olen, ja silti niitä tulee. Falsetti ei suju enään niin kuin silloi "nuorena" :
Witch_King
25.09.2008 22:21:40

Itselläkin tulee "kiekaisuja" vaikka alkoivat siinä ~12 vuotiaana, nyt 15 vuotias olen, ja silti niitä tulee. Falsetti ei suju enään niin kuin silloi "nuorena" :

Kyllä ne ajallaan loppuvat. Itsellä oli paikoitellen vähän samaa aloitellessani joskus kaukaisessa muinaisuudessa ollessani about 13 vuotias :)

Tuoreinta joskaan ei ihan parasta näytettä nykypäivän kunnosta osoitteessa www.mikseri.net/avathar ja sieltä 2 tuoreinta kipaletta.
Deliverance
26.09.2008 18:43:34
Kyllä ne aina niin ihanat kiekaisut loppuvat. Ja josseivat lopu niin sitte on jo kumma. Se äänenmurros meinaa vaan toisilla kestää kauemmin kuin toisilla. Itse tunnen yhden tyypin joka vielä nyt 18 vuotiaana harrastaa noita kiekaisuja. Itse en ollut kummoisempi kiekailija mielestäni. Ja mitä falsettiin tulee, itselläni se menee joten kuten vielä näin vanhallakin iällä;)
S3k7u
27.09.2008 16:46:36 (muokattu 27.09.2008 16:47:21)

Selvä.. eli se on normaalia..

Tietääkö porukka sellasen falsettimaisen kiljunnan? Sadus-tyylisen, ei Slayer.

Onko kiljumisesta/kirkumisesta mitään haittaa äänihuulille? Itse veikkaisin, että olisi.. silti se kuulostaa hienolta ja saa purettua agressiot samalla..
Niklodeus
28.09.2008 17:50:58 (muokattu 28.09.2008 17:51:18)

Selvä.. eli se on normaalia..

Tietääkö porukka sellasen falsettimaisen kiljunnan? Sadus-tyylisen, ei Slayer.

Onko kiljumisesta/kirkumisesta mitään haittaa äänihuulille? Itse veikkaisin, että olisi.. silti se kuulostaa hienolta ja saa purettua agressiot samalla..

Tsekkaappa Mudvayne. Laulaja Chad Gray vetää helvetin hyvin noita falsetti rääkymisiä/huutoja.
Wanna-be tr0lli.
Jermakki
28.09.2008 19:16:16
The Darkness niminen yhtye, laulajalla oikein kiva falsetti ;)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)