Aihe: Kitarakaappien hinnoittelusta
1 2 3
oiva tumpeloinen
27.09.2008 11:37:55 (muokattu 27.09.2008 11:38:31)
Milläköhän tavalla tuo Framus on "halpiskomero"... onhan se edullisimpia 212 kaappeja v30:llä, mutta... Se on kuitenkin ihan oikeata vaneria ja tommoinen kitarakaappi on sen verran yksinkertainen laitos, että yhdyn ketjun aloittajaan (en SILLÄ tavalla:) siinä, että en tajua, miksi esim englin tai mesan vastaava olisi satoja euroja parempi?

Kun sä laitat sen Framuksen A/B-testiin sen Mesan tai Englin kanssa, niissä huomaa aika ison eron. Jokainen sitten itse päättää eron soundin ja rahan suhteen.

Joku voisi muuten linkata jos löytyy sen riffin kaappitestin. Sen perusteella kaappien erot on minimaalisia jos niillä levyä tehdään tai livenä vedetään. Kotonahan voi pistää ne sonic maximizerit ym mutta kuuleeko joku jonkun tietyn kaapin soundin livenä tai levyltä? Tuskin. Anteeksi. Vastaus on ei.

Levyltä ei muutenkaan paljon sanota, mikä on mitäkin. Korjaapa mut vääräksi, mutta muistelisin, että tuo testi tehtiin lähimikityksellä. Jokaisen maalaisjärki varmastikin sanoo, että työntämällä mikin elementtiin kiinni, saa tiskistä ulos melkein pelkän elementin soundin. Siinä ei paljon kaapit juhli silloin. Ja mitäkö väliä sillä kaapin souindilla sitten on, kun keikallakin kuitenkin mikitetään....

Harva soittaa niin isoja keikkoja, ettei siitä kaapista kuule yhtään mitään, ja niin isoilla areenoilla monella pauhaa se oma kaappi omaan korvaan. Eli siitä erilaisesta soundista jää livenä melkeinpä aina jotain kuultavaa soittajalle. Yleisölle ei, mutta eipä niitä soundeja pelkästään yleisölle rakenneta. Silloin voitaisiin ottaa ihan reippaasti vain PODit repusta.
svilo
27.09.2008 11:48:40 (muokattu 27.09.2008 11:49:11)
No niitä tyhjiä koristekaappejahan siihen mojoon käytetään :D. Luuleeko joku että niitä oikeasti käytetään äänen tuottamiseen livenä ja studiossa?

Siis 60-luvun jälkeen.

Joku voisi muuten linkata jos löytyy sen riffin kaappitestin. Sen perusteella kaappien erot on minimaalisia jos niillä levyä tehdään tai livenä vedetään. Kotonahan voi pistää ne sonic maximizerit ym mutta kuuleeko joku jonkun tietyn kaapin soundin livenä tai levyltä? Tuskin. Anteeksi. Vastaus on ei.

http://www.riffi.com/riffi065/kaapit.htm

Erot EIVÄT ole minimaallisia.
"It's like... okay, this sounds like Fender BF, but wait... now I'm hearing Plexi... Oh, hold on... EVH tone... hey, that sounds very Tweed-ish"
trih
27.09.2008 11:52:52
Oiva pisti tuossa hyvää. Jengi on hankkimassa helevatun kalliita kaappeja, mutta kun jossain topikissa ehdotin komeron äänittämistä niin monella mikillä kuin mahdollista niin se ajatus sai pelkästään toruja. Kuulemma se yksi 57 tai 58 riittää. Miksi ostaa kallis komero jos sen soundin kuulee pelkästään omaan korvaan? Ei tallennu kovalevylle kun miksaaja ja yleinen mielipide sanoo että kyllä se yksi 57 riittää. Ehkä vähän tilaa siitä konkasta jota ei kummemmin murehdita.
Just.
oiva tumpeloinen
27.09.2008 11:58:19
Oiva pisti tuossa hyvää. Jengi on hankkimassa helevatun kalliita kaappeja, mutta kun jossain topikissa ehdotin komeron äänittämistä niin monella mikillä kuin mahdollista niin se ajatus sai pelkästään toruja. Kuulemma se yksi 57 tai 58 riittää. Miksi ostaa kallis komero jos sen soundin kuulee pelkästään omaan korvaan? Ei tallennu kovalevylle kun miksaaja ja yleinen mielipide sanoo että kyllä se yksi 57 riittää. Ehkä vähän tilaa siitä konkasta jota ei kummemmin murehdita.

Tuolla ajatuskululla kannattaa ostaa vain se halvin multimuljutin, josta saa kaikki mahdolliset äänet ulos. Vetää sen sitten vaikka kotona stereoista ulos. Siten se on halvin tapa ja varmasti kaikki mahdolliset soundit tulee tuommoisesta alle satkun hedelmäpelistä ulos. Mutta onko soitossa/soundissa kaikki vain sitä, mitä narulta ulos tulee? Mulle ainakin omaan korvaan kuultava soundi tuo mojoa ja vaikka mitä muutakin lisää. Jos se sattuu maksamaan enemmän, että tyydyttää omaa korvaa, niin mitä sitten. Ei siinä mikään yleinen mielipide paljoa paina.
trih
27.09.2008 11:59:23

No ei ookkaa. Kunhan jauhoin.
Just.
Mr. Speed
27.09.2008 12:00:12

En mä ainakaan omaa soundia luo sillä ajatuksella mistä levy-yhtiön setä, tai vaikkapa enemmistö yleisöstä tykkää. Itse lähden niinkin itsekkäästi liikkeelle, että mistä itse pidän. Jos kaapilla ja kaapilla ei ole eroa, niin miksi kaikki eivät vedä Harley Bentonin V30 - kaapeilla? Kyllähän tuossa riffin linkissäkin oli, että soittotila ja sen akustiikka vaikuttaa sointiin niin paljon. Eikö kaappikin ole tietynlainen soittotila, jolla on tietynlainen akustiikka riippuen fyysisistä mitoista, rakennusmateriaaleista, ja niiden paksuudesta, yms kaikesta muusta rakenteeseen liittyvästä?
Telecaster ja Flying V ovat rumia kitaroita.
svilo
27.09.2008 12:03:13
Eikö kaappikin ole tietynlainen soittotila, jolla on tietynlainen akustiikka riippuen fyysisistä mitoista, rakennusmateriaaleista, ja niiden paksuudesta, yms kaikesta muusta rakenteeseen liittyvästä?

Totta toinen puoli, ja todella paha tehdä vertailuja kaapeista / elementeistä kotipiipitys volumella, on elementtejä jotka *aukeaa* vasta kunnon volalla ja PITÄISI malttaa odottaa että elementit break-in kunnolla...

/sv
"It's like... okay, this sounds like Fender BF, but wait... now I'm hearing Plexi... Oh, hold on... EVH tone... hey, that sounds very Tweed-ish"
trih
27.09.2008 12:03:13 (muokattu 27.09.2008 12:03:48)
Tuolla ajatuskululla kannattaa ostaa vain se halvin multimuljutin, josta saa kaikki mahdolliset äänet ulos. Vetää sen sitten vaikka kotona stereoista ulos. Siten se on halvin tapa ja varmasti kaikki mahdolliset soundit tulee tuommoisesta alle satkun hedelmäpelistä ulos. Mutta onko soitossa/soundissa kaikki vain sitä, mitä narulta ulos tulee? Mulle ainakin omaan korvaan kuultava soundi tuo mojoa ja vaikka mitä muutakin lisää. Jos se sattuu maksamaan enemmän, että tyydyttää omaa korvaa, niin mitä sitten. Ei siinä mikään yleinen mielipide paljoa paina.

Miten vaan. Mä en käytä muita kuin analgosia härpäkkeitä ja se feedback ym skoben kanssa "keskustelu" on tärkeää. Mutta vain kotona koska se on ainoa paikka missä yksin fiilistelen. Mun ihmettely on siis ihan vaan sitä että jotkut on valmiita maksamaan hirveitä summia jostain vanerikaapista. Elementtien kalliit hinnat on helpompi ymmärtää. Jos haluaa sen sopivan sisustukseen ja massia riittää niin ymmärrän senkin.

Edit: seisoi väärässä lahkeessa.
Just.
trih
27.09.2008 12:06:31 (muokattu 27.09.2008 12:10:58)
En mä ainakaan omaa soundia luo sillä ajatuksella mistä levy-yhtiön setä, tai vaikkapa enemmistö yleisöstä tykkää. Itse lähden niinkin itsekkäästi liikkeelle, että mistä itse pidän. Jos kaapilla ja kaapilla ei ole eroa, niin miksi kaikki eivät vedä Harley Bentonin V30 - kaapeilla? Kyllähän tuossa riffin linkissäkin oli, että soittotila ja sen akustiikka vaikuttaa sointiin niin paljon. Eikö kaappikin ole tietynlainen soittotila, jolla on tietynlainen akustiikka riippuen fyysisistä mitoista, rakennusmateriaaleista, ja niiden paksuudesta, yms kaikesta muusta rakenteeseen liittyvästä?

Taitaa puuttua testistä tuo kiinakomero. Ikävä kyllä. tuossa testissä ei ole ilmeisesti yhtään kiinakomeroa.

Lisäys:
Onko sun bändikaverit myös mukana tuossa sun omassa soundissa? Ja onko levy-yhtiön setä sanonu sulle että muuta soundis? Tai yleisön enemmistö huutanu että "muuta soundis, muuten oot kyllä hyvä kitaristi!!!" Tsori.
Just.
svilo
27.09.2008 12:06:45 (muokattu 27.09.2008 12:07:12)
Mun ihmettely on siis ihan vaan sitä että jotkut on valmiita maksamaan hirveitä summia jostain vanerikaapista. Elementtien kalliit hinnat on helpompi ymmärtää. Jos haluaa sen sopivan sisustukseen ja massia riittää niin ymmärrän senkin.

Mikähän on se *hirveä* summa vanerikaapista? Itsehän ostan jos mahdollista komeron tyhjänä ja etsin / kokeilen parhaimmat elementit juuri siihen komeroon / soundiin jota haen.......

Kyllä myös minua kiinnostaa 60-70 luvun Marshall 4*12 kaappi, ja olen niistä valmis maksamaan kohtuuhinnan, vaikkakin on ....vanerikaappi.

/sv
JuSu
27.09.2008 12:14:27

Ja lähimikityksestäkin kuulee eron, jos vertaa 1x12", 2x12" ja 4x12" kaappeja. Mulla on kokemus, missä on samoissa olosuhteissa lähimikitetty Marshallin erikokoisia kaappeja, kaikissa G12T-75 -elementit. Soundi on erilainen. Ei paljon, mutta eron kyllä kuulee.

Tietty ero voi johtua elementtiyksilöistä myös, iästä ja kunnosta jne jne.

JuSu
Mr. Speed
27.09.2008 12:19:56
Taitaa puuttua testistä tuo kiinakomero. Ikävä kyllä. tuossa testissä ei ole ilmeisesti yhtään kiinakomeroa.

Lisäys:
Onko sun bändikaverit myös mukana tuossa sun omassa soundissa? Ja onko levy-yhtiön setä sanonu sulle että muuta soundis? Tai yleisön enemmistö huutanu että "muuta soundis, muuten oot kyllä hyvä kitaristi!!!" Tsori.

Ei yleisö sieltä tietenkään mitään huuda. Ja tottakai kitarasoundin täytyy synkata bändin kanssa :D Mutta esim. se ei ole mitenkään uus juttu, että levy-yhtiön setä on todennut että on tarpeellista muuttaa soundimaailmaa. Ei omalla kohdalla, mutta ihan lähipiirissä.
Telecaster ja Flying V ovat rumia kitaroita.
trih
27.09.2008 17:50:01
No mutta onko kukaan kokeillut 12" tai 15" 4x12" komerossa keskellä yksinään?
Just.
oiva tumpeloinen
27.09.2008 19:07:32
Miten vaan. Mä en käytä muita kuin analgosia härpäkkeitä ja se feedback ym skoben kanssa "keskustelu" on tärkeää. Mutta vain kotona koska se on ainoa paikka missä yksin fiilistelen. Mun ihmettely on siis ihan vaan sitä että jotkut on valmiita maksamaan hirveitä summia jostain vanerikaapista. Elementtien kalliit hinnat on helpompi ymmärtää. Jos haluaa sen sopivan sisustukseen ja massia riittää niin ymmärrän senkin.

Edit: seisoi väärässä lahkeessa.

Eihän toi oo sen kummasempi juttu kuin että miksi toiset maksaa kitarasta tai vahvarista pari donaa, kun parilla satkullakin saa.
Painajaismainen
27.09.2008 20:12:43 (muokattu 27.09.2008 20:14:17)
No mutta onko kukaan kokeillut 12" tai 15" 4x12" komerossa keskellä yksinään?

Löyhästi aiheeseen liittyen: Dimebagilla taisi olla 4x12-kaapin kokoinen komero jossa oli yksi 15" elementti. Saattoipa kuulostaa varsin murealta. =)

Edit. Tulipa muuten näistä kaappien hinnoista mieleen että vähän aikaa sitten hommasin Dynacordin erittäin jämerän Made in Germany-kaapin refleksiputkilla ja siihen elementit. Kaikkine kuluineen alle 150€.
"Palkkapäivä iskee kuin miljoona GASia" - Kivijalka
LaXu
28.09.2008 20:07:04

Eikös tuossa ole vaihejutut ongelmana? Jos siis monia mikkejä käyttää samanaikaisesti äänitykseen. Kaksi varmaan vielä onnistuu ongelmitta, mutta vielä useampi voipi vaatia jo luovuutta sijoittelunkin puolesta. Onhan sitä hyviin tuloksiin on päästy mm. 57 + MD421 tai 57 + E609 kombinaatioilla. Jos meinasit, että eri vedot (tuplaukset jne) eri mikeillä niin mikäs siinä. Jos sattuisi olemaan useampi mikki käytössä niin mä varmaan ensisijaisesti hakisin kuitenkin optimaaliseen paikkaan sijoitettua vahvarin/komeron/henkimaailman kanssa yhteen sopivaa mikkiä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)