Muusikoiden.net
18.04.2024
 

Rummut: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: 3/4 rock kappaleita
1 2 3 4 5
jtannin
26.09.2008 21:05:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tarvitsen muutaman 3/4 sävellajissa kulkevan rock- / popkappaleen.
Harvassa ovat ja äkkisältään ei tullut omasta levyhyllystä vastaan kuin yksi. Jazzeja ja lattareita sitäkin enemmän.
 
Joten, tähän topicciin voisi keräillä listaa moisesta.
Kiitos kaikista suosituksista
 
Pieni rumpalipoika
26.09.2008 21:06:28 (muokattu 26.09.2008 21:07:09)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täytyypä miettiä, hankala juttu kuten itsekin mainitsit.
 
Mikä se yksi sun löytämäsi muuten oli?
 
Edit. Tässä voi tietysti olla vähän sekin ainakin mun kohdalla, etten kyllä aktiivisesti todellakaan mieti että missä tahtilajissa jokin kuulemani biisi menee.
 
Rummut nurin ja nussimaan!
dumbass
26.09.2008 21:42:11 (muokattu 26.09.2008 21:48:29)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yks rummuilla helpposoittonen (joitakin fillejä lukuunottamatta; ne voi myös jättää soittamatta) ja hieno biisi opethilta menee 6/8 (aka 3/4): Harvest, albumilta Blackwater Park. Tonkin tahtilajin voi laskea ja sisäistää monella tapaa (painottaa mielessään kuudessa iskussa XxXxXx tai XxxXxx), kannattaa kuunnella paljon erilaista musaa. Ite kuuntelen vähän väkisin että missä tahtilajissa mikin menee, ja se on kyllä myös hyvää harjotusta. On myös syytä ymmärtää että mikä tahansa biisi voidaan periaatteessa kirjottaa mihin tahansa tahtilajiin paperille ja se kuulostaa samalta; koko tahtijaossa on kyse on vaan tulkinnan helpottamisesta. Myös esim. sekoittamalla kitaraa 3/4 ja rumpuja 4/4 voi saada ihan vänkiä ideoita aikaan. Guitarproolla voi suorasta 4/4-biisistä saada ihan eri kuulosen, ehkä jopa parempaa, kun muuntaa tahtilajin johonkin pienempään aika-arvoon, vaikkapa 7/8. Tällön se jättäs viimesen kahdeksasosan soittamatta. takin haen
 
Jupi57
26.09.2008 21:58:35 (muokattu 26.09.2008 21:59:42)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

menee 6/8
Nothing Else Matters... (No juu, kaksi pisteellistä neljäsosaahan siinä on)
Pitäisikö kuitenkin hiukan laajentaa? Kaikki tuonne 12/8:aan saakka?
 
Minä lähden, kun minusta puhutaan ihmisten oikeilla nimillä. -Kirofoni-
dumbass
26.09.2008 22:12:24 (muokattu 26.09.2008 22:19:01)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

alkaen 3/2.. No joo, mutta ajattelin että tossa nyt ois purtavaa hetkeks.
 
ja harvassahan eivät biisit kyllä ole. n. 20-30% musiikista menee 3/4 tai sen variaatiossa, jos uskallan väittää.
 
Jupi57
26.09.2008 22:17:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

alkaen 3/2.. No joo, mutta ajattelin että tossa nyt ois purtavaa hetkeks.
No ei siis enää 12/8 vaan siihen saakka.
 
Minä lähden, kun minusta puhutaan ihmisten oikeilla nimillä. -Kirofoni-
jazzmies
26.09.2008 22:20:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tarvitsen muutaman 3/4 sävellajissa kulkevan rock- / popkappaleen.
 
Mielenkiintoinen kymysys. Onko niitä? Rockhan menee neljään:) Mutta yksi heitto, tosin jazzahtava rock-viisu, joka itseasiassa taitaa mennä 9/8:ssa, on Jimi Hendrixin 'Manic Depression'.
 
Oiligi. Aaltonen elämä kans oikeesti kiinnosta. Ronnie Österberg. Muutenki mua kinnosta hirvesti tausta. Henkilökuva on tarkea. - Kailis 2008 -
Pieni rumpalipoika
26.09.2008 22:30:11 (muokattu 26.09.2008 22:31:06)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mielenkiintoinen kymysys. Onko niitä? Rockhan menee neljään:) Mutta yksi heitto, tosin jazzahtava rock-viisu, joka itseasiassa taitaa mennä 9/8:ssa, on Jimi Hendrixin 'Manic Depression'.
 
Hehe. Joo, kuunnelkaa vaikka AC/DC:tä!
 
Tää tahtilajihomma on oikeesti helvetin hankala juttu - varsinkin rumpaleiden tuntuu olevan sitä hankala ymmärtää. Siis siinä mielessä, jos verrataan rumpalia ja jotain enemmän melodiaintressoitunutta muusikkoa. Sinänsä "outoa" kun rumpali nimenomaan pelaa pelkän rytmiikan kanssa.
 
Manic Depression on itseasiassa hyvä esimerkki tästä hankaluudesta löytää "oikeata" tahtilajia. Asiallahan ei ole tämän tyyppisissä tapauksissa mitään väliä kenenkään muun kuin nuotintajan näkökulmasta. Manicissa fraasien pituudet vaihtelee koko ajan ja jotenkin luontevimmin ite rumpalina kelaisin tuota kolmeen menevänä. Toisaalta jos tuo lapuille pitäisi laitella (siis partituurina), niin kyllä se melkein 9/8 taittuisi.
 
Rummut nurin ja nussimaan!
Foe mounier
26.09.2008 22:59:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tää tahtilajihomma on oikeesti helvetin hankala juttu - varsinkin rumpaleiden tuntuu olevan sitä hankala ymmärtää. Siis siinä mielessä, jos verrataan rumpalia ja jotain enemmän melodiaintressoitunutta muusikkoa. Sinänsä "outoa" kun rumpali nimenomaan pelaa pelkän rytmiikan kanssa
 
Ei mulla vaan oo vaikeuksia tahtilajien kanssa. Helppoja melkeen. Yleensä se on bändissä minä joka koittaa muille selittää näitä juttuja.
 
Kailis
26.09.2008 23:03:09
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei mulla vaan oo vaikeuksia tahtilajien kanssa. Helppoja melkeen. Yleensä se on bändissä minä joka koittaa muille selittää näitä juttuja.
 
Johtunee siitä että sulla on 3/4 basistin älykkyydestä. Tä?
 
Pieni rumpalipoika
26.09.2008 23:06:33
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei mulla vaan oo vaikeuksia tahtilajien kanssa. Helppoja melkeen. Yleensä se on bändissä minä joka koittaa muille selittää näitä juttuja.
 
Tää kertoo jo sen, ettet vielä tiedä että tää asia voisi olla hankala : )
 
Mut se kertoo myös sen, että asialla ei ole soittajan näkökulmasta niin paljoa väliä joten siksi sillä ei ole väliä käytännössä mulle tai sulle.
 
Ja ainahan sä voit kuunnella tuon Manic Depressionin ja kertoa missä tahtilajissa se menee ja miksi : )
 
Rummut nurin ja nussimaan!
OPJ1974
26.09.2008 23:08:40 (muokattu 26.09.2008 23:10:12)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tarvitsen muutaman 3/4 sävellajissa kulkevan rock- / popkappaleen.
Harvassa ovat ja äkkisältään ei tullut omasta levyhyllystä vastaan kuin yksi. Jazzeja ja lattareita sitäkin enemmän.
 
Joten, tähän topicciin voisi keräillä listaa moisesta.
Kiitos kaikista suosituksista

 
Stingin "island of souls" menee ainakin osittain... osa on sitten sufflena, TIetty onko tuo nyt sitten mikään menobiisi sinällään...
 
Hehee, ei nyt ihan rock- tai pop-biisi, mutta Röllin "Omituisten otusten kerho" on säkeistössä kanssa 3/4, kertsissä mennäänkin sitten 5/8 :) (Tuli vaan mieleen)
 
lakjsdf. hö laoalal! kskdoaosk. prkl.
Pieni rumpalipoika
26.09.2008 23:18:36 (muokattu 26.09.2008 23:19:02)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Stingin "island of souls" menee ainakin osittain... osa on sitten sufflena, TIetty onko tuo nyt sitten mikään menobiisi sinällään...
 
Hehee, ei nyt ihan rock- tai pop-biisi, mutta Röllin "Omituisten otusten kerho" on säkeistössä kanssa 3/4, kertsissä mennäänkin sitten 5/8 :) (Tuli vaan mieleen)

 
Niin no. Mitään perustetta mä en löytänyt kertakuulemalta tuossa siihen, miksi kertsi on 5/8 mutta säkeistä nimenomaan 3/4 eikä 6/8. Tai 3/8.
 
Tosin mun opiskeluajoista on jo niin vitun kauan, etten mä muista tuolle valideja perustelujakaan, muistan vain että näin se menee : )
 
Rummut nurin ja nussimaan!
OPJ1974
26.09.2008 23:40:06 (muokattu 26.09.2008 23:40:52)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin no. Mitään perustetta mä en löytänyt kertakuulemalta tuossa siihen, miksi kertsi on 5/8 mutta säkeistä nimenomaan 3/4 eikä 6/8. Tai 3/8.
 
Tosin mun opiskeluajoista on jo niin vitun kauan, etten mä muista tuolle valideja perustelujakaan, muistan vain että näin se menee : )

 
Kyllä nuotteihin on kertsi viisi-kahdeksasosana kirjoitettu... ilmeisesti rumpukompin takia, kun on muuten aika hankala kirjuuttaa nuoteiksi? En osaa tulkita/kirjoittaa vielä nuotteja niin hyvin, että osaisin tuohon sanoa ton enempää. Lauluhan menee 3/4 siihen päälle.
 
lakjsdf. hö laoalal! kskdoaosk. prkl.
markkuliini
26.09.2008 23:42:38 (muokattu 27.09.2008 11:35:04)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Stingin "island of souls" menee ainakin osittain... osa on sitten sufflena, TIetty onko tuo nyt sitten mikään menobiisi sinällään...
 
Hehee, ei nyt ihan rock- tai pop-biisi, mutta Röllin "Omituisten otusten kerho" on säkeistössä kanssa 3/4, kertsissä mennäänkin sitten 5/8 :) (Tuli vaan mieleen)

 
Omituisten otusten kerho-hokemakohta menee 5/8 + 4/8 tai 9/8. Munsta ainakin.
 
3/4 tahtilajissa (joskin Copeland soittaa päälle beat-komppia) menee Synchronicity niminen biisi Policen tuotannossa.
Stingin Children's crusade sen ekalta soololevyltä on selkeästi 3/4, Omar Hakim soittaa todella hienosti siinä.
Paramoren That's what you get on kans säkeistöissä 3/4 kompilla ja ainakin munsta hienosti arrattu kompin osalta. Niin ja on jopa uudempaa rokkia. :)
 
Niiakun cläpältä putoo kitsranhihna kai katkee, niibn kiilusilmä-Robretsoni paikkasi kähäkästi jatrkamalla Erkin sooloa lähestulkuon katkeematta luistu hommeli hyvin loppuunasti. Hyvin bvetää kyll se Hevon Lehmikin ilmantuplapedaaliakin niitä vanhoja
OPJ1974
26.09.2008 23:45:51
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Omituisten otusten kerho-hokemakohta menee 5/8 + 4/8 tai 9/8. Munsta ainakin.
 
Ok :) Toistaiseksi tyydymme tähän ;)
 
On sitten sarjassamme "helposti opetettavia biisejä lapsille". Tosin, eiväthän penskat niitä silleen ajattelekaan... meidän kolmevuotias osaa hokea sen ihan oikein rumpukompin päälle, vaikka ei rytmistä sen enempää tajuakaan. Mikä sinänsä on jo hämmentävää.
 
lakjsdf. hö laoalal! kskdoaosk. prkl.
Pieni rumpalipoika
26.09.2008 23:52:04
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Omituisten otusten kerho-hokemakohta menee 5/8 + 4/8 tai 9/8. Munsta ainakin.
 
3/4 tahtilajissa (joskin Copeland soittaa päälle beat-komppia) menee Synchronicity niminen biisi Policen tuotannossa.
Stingin Children's crusade sen ekalta soololevyltä on selkeästi 3/4, Omar Hakim soittaa todella hienosti siinä.
Paramoren That's what you get on kans säkeistöissä 3/4 kompilla ja ainakin munsta hienosti arrattu kompin osalta.

 
Hoho. En edes kuunnellu tuota "kertsiä" ennen ku sanoit tosta et se menis 5/8+4/8.
 
Kuuntelin vain säkkäreitä.
 
Mut täs on just tää, ettei noita seuraa normaalisti.
 
Kertsi on tosiaan ihan peruskauraa, mut musta nyt oli kuiteskin kyse siitä, milloin jokin kolmella jaollinen tahtilaji tuomitaan miksikin. Tai ihan samalla voi ajatella sitäkin, miksi tahtilaji ei ole esimerkiksi 2/4 4/4 sijaan.
 
Rummut nurin ja nussimaan!
hollmi-5
26.09.2008 23:53:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kings of the Sun: Black Leather
 
Helvetin hieno biisi... No ok... Triolibiisi se on, mutta voi sen laskea 3/4-osa rockiin.
 
Soundit, piuhat ja kajarit.
jazzmies
26.09.2008 23:55:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Stingin Children's crusade sen ekalta soololevyltä on selkeästi 3/4, Omar Hakim soittaa todella hienosti siinä.
 
Jackpot! Tulihan se sieltä.
 
Oiligi. Aaltonen elämä kans oikeesti kiinnosta. Ronnie Österberg. Muutenki mua kinnosta hirvesti tausta. Henkilökuva on tarkea. - Kailis 2008 -
Pieni rumpalipoika
26.09.2008 23:58:00
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kings of the Sun: Black Leather
 
Helvetin hieno biisi... No ok... Triolibiisi se on, mutta voi sen laskea 3/4-osa rockiin.

 
Mahtava video:
 
http://www.youtube.com/watch?v=wC_Ltin8vaY
 
Sä kun Hollmi oot vähän jo varttuneempi ni kiihottaaks noi poitsut sua jotenkin?
 
Mutta en mä kyllä löydä tuosta kolmea neljäsosaa kuin väkisin laskemalla.
 
Mä ymmärsin aloittajan siten, että tässä nyt haetaan nyt nimenomaan 3/4-biisejä eikä kaikkea jonka saa taittumalla kolmeen laskemalla parista sekuntista pariin tuntiin.
 
Alan jo hieman epäilemään, että onko tässä jotain sellaista jota en nyt parin punkkulasin jälkeen ymmärrä.
 
Rummut nurin ja nussimaan!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «