HeavyMachinery 26.09.2008 11:17:38 | |
---|
Eli periaatteessa, jos haluais tehdä kustannustehokkaasti kaapin niin tekis boksin seka- tai havuvanerista ja etulevyn koivuvanerista? Aivan :D Näin menettelee keskihintaisten kaappien valmistajat. Itse olen saanut parhaan soundiset kaapit juuri tällä rakenteella. Havuvaneri on kummiskin lähempänä "kokopu" kaappien soundia kuin kokonaan vanerista tehdyt. Pardy : "Varallisuus on vaan järjestelykysymys" |
Riku Rotten 26.09.2008 13:14:00 | |
---|
Olisiko kokopuu komero sit paree? Vaikkapa liimapuusta, ettei vääntyile. Soisiko kuusi paremmin? |
Antti1 26.09.2008 13:17:29 | |
---|
Olisiko kokopuu komero sit paree? Erilainen, en sanois että parempi ollenkaan. Siinä tulee materiaalivalintojen puolesta sitten omat ongelmansa, kun liimalevyt turpoilee ja kutistuu ilman kosteuden mukaan jne. Diezel huone: http://muusikoiden.net/huoneet/tiedot.php?id=775 |
masterhat 26.09.2008 13:21:27 (muokattu 26.09.2008 13:21:37) | |
---|
Myös brandi maksaa. Jos et ole valmis maksamaan exponentiaalisesti kallistuvaa hintaa brandin ja laadun takia, niin osta sitten se halvempi. Niin, subjektiiviset vibat ovat myös suuri osa kamojen soundia. http://www.mikseri.net/artists/fouraces.69258.php |
jumara 26.09.2008 15:20:51 | |
---|
Myös brandi maksaa. Jos et ole valmis maksamaan exponentiaalisesti kallistuvaa hintaa brandin ja laadun takia, niin osta sitten se halvempi. Niin, subjektiiviset vibat ovat myös suuri osa kamojen soundia. Todellakin brändi maksaa, ja vaikuttaa myös paitsi omiin, myös muiden tuntemuksiin soundista ja sinusta soittajana. Olin pari keikkaa tuuraamassa toisessa bändissä, molemmat soitin samalla nupilla, efekteillä ja kitaroilla, mutta eri kaapeilla - toisen keikan soitin 1922:lla (melko halvan näköinen marsun 2x12 kaappi, saanut vähän turpaansakin), toisen 1974CX:llä (1x12, marsun handwired-sarjan kaappi, nätti kuin sika pienenä). Pari jätkää bändissä ihasteli heti 1974:ää ja kehui, kuinka hyvät kamat mulla on, kuulematta nuottiakaan... Mut kyllä se on vaan niin, että ei olisi tullut mieleenikään hankkia 1974-combon seuraksi muuta lisäkaappia kuin em. kaappi (vaikka maksaakin n. 600e, aika härskisti 1x12 kaapista). Se on niiiin tyylikäs ja näyttää niin kauniilta täysin matchäävän combon seurassa. Kamojen ulkonäkö ja maine on osa tätä juttua, ei siitä mihinkään pääse. Ihan sama kuin liikemaailmassa - kun astut sisään yrityksen aulaan, luot jo paljon mielikuvia siitä, mitä se edustaa. Marshall 2203
Marshall 1974X
Marshall 1974CX
Marshall 2061X
Marshall 1922
Koch Studiotone
Boss&Fulltone on the floor.
Fender '72 Tele RI
Fender STD Strat
Tokai Goldstar MIJ
Washburn LP "lawsuit"
Union Jack Telepartscaster |
Antti1 26.09.2008 15:30:15 | |
---|
Haluaahan ne jotkut sen aidon Remrandtin taulunkin, vaikka amatöörin silmin 110% samanlaisen taulun saa kopiona paaaaaljon halvemmalla. Siinä ei vaan oo sitä alkuperäisen nimmaria ja mojoa --> ei kelpaa. Diezel huone: http://muusikoiden.net/huoneet/tiedot.php?id=775 |
Mr. Speed 26.09.2008 16:21:41 | |
---|
Todellakin brändi maksaa, ja vaikuttaa myös paitsi omiin, myös muiden tuntemuksiin soundista ja sinusta soittajana. Olin pari keikkaa tuuraamassa toisessa bändissä, molemmat soitin samalla nupilla, efekteillä ja kitaroilla, mutta eri kaapeilla - toisen keikan soitin 1922:lla (melko halvan näköinen marsun 2x12 kaappi, saanut vähän turpaansakin), toisen 1974CX:llä (1x12, marsun handwired-sarjan kaappi, nätti kuin sika pienenä). Pari jätkää bändissä ihasteli heti 1974:ää ja kehui, kuinka hyvät kamat mulla on, kuulematta nuottiakaan... Mut kyllä se on vaan niin, että ei olisi tullut mieleenikään hankkia 1974-combon seuraksi muuta lisäkaappia kuin em. kaappi (vaikka maksaakin n. 600e, aika härskisti 1x12 kaapista). Se on niiiin tyylikäs ja näyttää niin kauniilta täysin matchäävän combon seurassa. Kamojen ulkonäkö ja maine on osa tätä juttua, ei siitä mihinkään pääse. Ihan sama kuin liikemaailmassa - kun astut sisään yrityksen aulaan, luot jo paljon mielikuvia siitä, mitä se edustaa. Voihan hyvätkin kamat kuulostaa paskalta osaamattoman käsissä. Tyypit ilmeisesti tiesivät ko. Marsut laadukkaiksi, joten kamat ovat hyvät. Jos jollain on paska soundi, niin se ei tarkota automaattisesti että kamat ovat huonot ;) Telecaster ja Flying V ovat rumia kitaroita. |
trih 26.09.2008 16:31:35 | |
---|
Voihan hyvätkin kamat kuulostaa paskalta osaamattoman käsissä. Tyypit ilmeisesti tiesivät ko. Marsut laadukkaiksi, joten kamat ovat hyvät. Jos jollain on paska soundi, niin se ei tarkota automaattisesti että kamat ovat huonot ;) Voihan huonotkin kamat (mnet disapproved) kuulostaa hyvältä osaavan käsissä. Tyypit ilmeisesti tiesivät ko. Marsut huonoiksi, joten kamat ovat paskat. Jos jollain on hyvä soundi, niin se ei tarkota automaattisesti että kamat ovat hyvät ;) Just. |
tarzan 26.09.2008 16:36:28 | |
---|
Olisiko kokopuu komero sit paree? Vaikkapa liimapuusta, ettei vääntyile. Soisiko kuusi paremmin? Tai entäs jos kaapin tekisi vaikka vuolukivestä? |
powerfly 26.09.2008 17:28:53 | |
---|
Ronkeli ei saa rinkeliä |
Hyvä threadi. Itselläni on TubeTownista Saksasta tilattu REX PRO 2x12 kaappi, hintaa tuli hieman yli neljä hunttia (toisen kaiuttimen ostin käytettynä tosin, mutta vastaava V30 olisi maksanut vain pari kymppiä enemmän). Työn jäljestä voi sanoa sen verran, että ulkoapäin näyttää hyvältä, sisäpuolelta voisi olla hieman parannettavaa. Sivussa olevien kahvojen kolot ovat sisältä selvästi isommat kuin mitä kahvoille olisi tarvinnut. Toisekseen kaapin yksi sivu ei ole ihan 100% suora. Takana oleva irroitettava levy (saapi kaapista suljetun tai avoimen pari sormiruuvia avaamalla) ei myöskään toisesta reunastaan istu ihan täydellisesti. Sen sijaan laatu on kohdallaan siellä missä tarvitaan, eli kaiuttimet istuvat mainiosti ja johdotus on siistiä työtä. Kaapin soundiin olen ollut tyytyväinen. Vertailukohtana mulla on Diezel-combo. Siinä on kaappi selvästi moitteetonta jälkeä alusta loppuun. Itse en kyllä lähtisi tonnia maksamaan ns. merkkikaapista. Loppujen lopuksi kun siirrytään halpiskaappien MDF- tai ohut vaneri virityksistä kaappeihin, jotka on valmistettu ihan kunnon materiaaleista, on mielestäni vaikea uskoa, että Mesa-lätkällä varustettu kaappi olisi tuplahinnan veroinen verrattuna tuohon TT skobeen. |
BaldieFarman 26.09.2008 20:34:35 | |
---|
Silti en ostaisit HB / Framus jne halpis komeroita.....veistoluokan komeroista puhumattakaan. *Buy cheap, buy twice* /sv Milläköhän tavalla tuo Framus on "halpiskomero"... onhan se edullisimpia 212 kaappeja v30:llä, mutta... Se on kuitenkin ihan oikeata vaneria ja tommoinen kitarakaappi on sen verran yksinkertainen laitos, että yhdyn ketjun aloittajaan (en SILLÄ tavalla:) siinä, että en tajua, miksi esim englin tai mesan vastaava olisi satoja euroja parempi? Om du vill ha köttbullar... Say YEAH! |
BaldieFarman 26.09.2008 20:35:35 | |
---|
Tai entäs jos kaapin tekisi vaikka vuolukivestä? Eikös joku heppu soitellu marmorisella kitarallakin:) Om du vill ha köttbullar... Say YEAH! |
Jouni Antero 26.09.2008 20:50:16 | |
---|
Todellakin mainio keskusteluavaus. Oma kommenttini on hivenen sivuun aiheesta, mutta osalla näyttäisi menevän vähintään yhtä lailla ;) Uskoisin rakenteen olevan vähintään yhtä olennainen kuin materiaalitkin (voitte mennä kurkkimaan tuonne minun toisen soittimen - rumpujen - keskustelupalstalle keskusteluja puulajien merkityksestä). Täällä aiemmin asiantuntemuksella arvioitu näkökohta, että havuvaneri runkona ja koivu kaiutin-levynä saa minun (arvaus) ääneni, jos haetaan myös ns "runkosoundia". Ei saa unohtaa, että maailman kalleimmat puut on kuusta: viulujen (ja akustisten kitaroiden, Steinway-flyygeleitten, sellojen) kannet on nk sitka-kuusta ja sitä hinnoitellaan grammoissa... Yhtenä esimerkkinä skittakaapeista: minulla on tämmöinen Creamsound-combo (tehtiin Suomessa pienissä erissä n 10 vuotta sitten), Rakenne avoin, runko pirun paksua lastulevyä (!) ja etulevy paksua vaneria. Valmistaja selitti syyksi, että tavoitteena oli studiokäyttöön combo (teho n 6-9 W) ja halusi juuri, ettei runko resonoi ollakseen neutraali. Siinä on kymmenen tuuman kajarille tehty kotelo, joka on isompi kuin mun 12-tuuman Marsun combossa. Se soundaa oikeasti hemmetin hyvälle jos tykkää vintage-tapaisista soundeista. Muistaakseni kerran katselin kaverin 60-luvulla tehtyä Voxin AC-30 comboa ja nirhautuneen vinyylin alta musta näytti, että senkin runko olisi ollut lastulevyä - en nyt mene vannomaan, mutta britit on tunnetuja "soveltamisestaan". Ja sitten JOS mennään tähän mojo-keskusteluun, niin mikään muuhan ei ole oikia kuin 4 x 12 Marshall ;) |
BaldieFarman 26.09.2008 20:59:39 | |
---|
Ja sitten JOS mennään tähän mojo-keskusteluun, niin mikään muuhan ei ole oikia kuin 4 x 12 Marshall ;) Toi on aivan helv****n totta:) Om du vill ha köttbullar... Say YEAH! |
Muusikonrenttu 27.09.2008 02:25:41 | |
---|
Ja sitten JOS mennään tähän mojo-keskusteluun, niin mikään muuhan ei ole oikia kuin 4 x 12 Marshall ;) Paitsi 4x12 Hiwatt! Aika vintage.. |
Dropped C 27.09.2008 02:40:28 (muokattu 27.09.2008 02:40:53) | |
---|
Jos olisin pro-kitaristi (tai ylipäätänsä kitaristi), niin sellainen halfstäk pitäisi olla kuin "Green" tai "Black", muu ei kelpaisi. Noissa tosin sitä hintalisää taitaapi olla melkoisesti.... "El Coyote cut a deep hole into giants heart and lava flowed" |
trih 27.09.2008 06:31:25 | |
---|
Just. |
Grabel 27.09.2008 09:36:48 | |
---|
Ja sitten JOS mennään tähän mojo-keskusteluun, niin mikään muuhan ei ole oikia kuin 4 x 12 Marshall ;) Tai 2 x 4 x 12 Marshall ;) Teininä oli aikaa, mutta huonot kamat - vanhempana on hyvät kamat, mutta ei aikaa.. |
trih 27.09.2008 11:18:28 | |
---|
Just. |