timo60 26.09.2008 15:32:31 (muokattu 26.09.2008 15:33:24) | |
---|
Olen vuosikausia käyttänyt bassoissani nikkelipinnoitettuja 045-105 roundwoundeja ja nauhojen kuluminen ei ole ollut mikään ongelma. Viimeksi heitin 4-kieliseen Warwickiin kiinni DR Low Riderit, siis teräskielet ja olen heti huomannut nauhoissa alkavaa kulumista. DR:t toimii sen verran hienosti, että harmi jos kielet syövät nauhoja nopeasti. Kertokaapa kollegat kokemuksia nauhojen kulumisesta erilaisilla nikkeli- ja teräskielillä? Nauhojen materiaali tietenkin vaikuttaa kulumisherkkyyteen ja Warressahan nauhat on jotain messinkisekoitusta, vai mitä ne nyt oli, joten saattaavat olla herkästi kuluvaa sorttia? ...rok |
Warressahan nauhat on jotain messinkisekoitusta, vai mitä ne nyt oli, joten saattaavat olla herkästi kuluvaa sorttia? Mulla on muistikuva, että Warre mainostaisi nauhojaan erityiskovina. http://img.photobucket.com/albums/v402/downboys/Unknown_OneLiveKI_72RGB.jpg |
pekezu 26.09.2008 15:56:56 | |
---|
Mulla on muistikuva, että Warre mainostaisi nauhojaan erityiskovina. Kylläpä nuo kuluvat nopeammin kuin teräsnauhat. Sivujen mukaan kuitenkin sointi pitäisi olla parempi noilla. Tosin en usko nauhamateriaalin olevan avainasemassa soinnin kannalta. Voin olla toki väärässäkin. "Ei mielipiteit välttämättä tarvii perustella, riittää kun on vaan jotain mieltä!!!1!" -Tuntematon teini IRC-Galleriasta |
Groovelover 26.09.2008 16:30:35 | |
---|
Kertokaapa kollegat kokemuksia nauhojen kulumisesta erilaisilla nikkeli- ja teräskielillä? Nauhojen materiaali tietenkin vaikuttaa kulumisherkkyyteen ja Warressahan nauhat on jotain messinkisekoitusta, vai mitä ne nyt oli, joten saattaavat olla herkästi kuluvaa sorttia? Oma kokemus vuosien varrelta on että teräskielet kuluttavat nauhoja enemmän kuin nikkelikielet, luulisi olevan vielä yksittäisiä eroja eri kielimerkkien välillä. Esim. omassa precisionissa on vieläkin nauhoissa paljon naarmuja ja kuoppia muistona siltä noin 10 vuoden ajalta kun käytin pelkästään Rotosound Swing Bass-settiä, ne oli aikamoiset raastinraudat, tosi karhea sormituntuma myös. Diggasin kyllä siihen aikaan siitä soundista tosi paljon. Sitten muutama vuosi tuli käytettyä D'Addarion XL-settiä (nikkelikielet), pehmeämpi tatsi ja soundi eikä ne syöneet nauhoja samaan tahtiin. Mutta nyt ei pitäisi enää paljon nauhat kulua kun bassossa on Thomastikin flätit. "It's not really what you play, but what you leave out that counts." Rick Danko, 1976 |
timo60 02.10.2008 13:05:38 | |
---|
Kylläpä nuo kuluvat nopeammin kuin teräsnauhat. Sivujen mukaan kuitenkin sointi pitäisi olla parempi noilla. Tosin en usko nauhamateriaalin olevan avainasemassa soinnin kannalta. Voin olla toki väärässäkin. Warre tosiaan kehuu sivuillaan kehittämänsä nauhamateriaalin sointia ja kestävyyttä? Mulla on nyt ollut kahdessa bassossa DR:n teräskielet yhtä kauan kiinni ja Warressa selvää kulumaa mutta ESPn V4 Presarissa, jossa on teräsnauhat, kulumaa ei näy ollenkaan. Näyttäs siltä että pronssinauhhojen päälle syytä viritellä nikkelikieliä tai elixiiriä, ettei menis soitin pilalle ennen aikojaan. Warre on tähän saakka kestänyt 10 vuotta hyvässä kunnossa fläteillä ja nikkelikielillä. ...rok ...rok |