Boss Super chorus - säädöt hakusessa. Kannattaa ehkä aloittaa ihan "E Level & EQ keskellä, rate min. / depth max" pohjalta. Sitten lyödään vaikka avosointu ja aletaan säätelemään, vaikka tota "rate" nappula pikkuhiljaa. Jotenkin kyllä ittellä on muistikuva, että (1980-luvun alun) Ibanez Super Chorus, kuulosti jotenkin paremmalta kuin Boss:in vastaavat. Ja siitä oli helpompi löytää toimivaa soundia. Mutta se ei sinänsä liity tähän. |
BaldieFarman 26.09.2008 20:48:01 | |
---|
Chorus on efekti, josta en oikein koskaan ole oppinut tykkäämään - sitä on yleensä joko liian vähän (eli se ei edes erotu ja täten sillä ei tee mitään) tai sitten ihan liikaa (kuten 80-luvulla joka heviballadin säkeistön clean-kitaroissa). Jos laitetaan muljutusta ni laitetaan kans: vibe, phaser tai tremolo. Tai Bandmasterin vibrato-kanava, mut sitä ei helpolla saakaan kaikkiin tilanteisiin. http://mp3.jucciz.com/bandmaster/ekatesti.mp3 Ei oo tän jälkeen ollu chorus-pedaalia ikävä (tosin ekakin on vielä hommaamatta). Toimii mononakin. ;) Tällä vaan haluan sanoa siis sitä, että jos et keksi hyviä biisejä, joihin tunkea chorusta, älä tunge. Minusta suurin osa biiseistä, jossa sitä nytkin käytetään, toimisi paremmin ilman. Kannattaa ennemmin soittaa haluamaansa musiikkia ja hommata siihen sopivaa kalustoa kuin yrittää keksiä käyttöä jollekin efektipedaalille väkisin. Ohjeeni kuuluu seuraavasti: chorus torille ja jotain sopivampaa tilalle - esim. nachot ja tulinen salsakastike toimii hyvin. No toi klippi oli todellakin MULJUTUSTA. Chorusksella saa aikaan myös aivan jotain muuta. Toi kasariheviballadi-osasto on loistava esimerkki. Siinä homassa chorus on lyömätön! Itse tulee myös käyetettyä paljon Alex Lifeson-tyyppisessä soundissa... eli siinä se on koko ajan taustalla tekemässä soundiin lisää isoutta ja sellaista outoa mystiikkaa. Ja ääriesimerkkinä vielä Sound Gardenin Black Hole Sun. Mun mielestä noilla vibeillä ja tremoloilla voi heittä vesilintua. makuasioita:) Om du vill ha köttbullar... Say YEAH! |
Numb 26.09.2008 20:52:48 | |
---|
...makuasioita:) Niitäpä. Minulla ei chorus -laitetta ole, kun ei ole koskaan tullut sellaista tilannetta, että olisin miettinyt "nyt pitäisi kyllä olla chorus". Phaser sen sijaan on ehdoton. No, ehkä tämä johtuu siitä, että soundimieltymykseni eivät vielä ole edenneet -70 -luvulta -80 -luvulle :D A waist is a terrible thing to mind. |
BaldieFarman 26.09.2008 20:56:13 | |
---|
Niitäpä. Minulla ei chorus -laitetta ole, kun ei ole koskaan tullut sellaista tilannetta, että olisin miettinyt "nyt pitäisi kyllä olla chorus". Phaser sen sijaan on ehdoton. No, ehkä tämä johtuu siitä, että soundimieltymykseni eivät vielä ole edenneet -70 -luvulta -80 -luvulle :D Tuolla seikalla voi olla jotain vaikutusta asiaan:) Om du vill ha köttbullar... Say YEAH! |
Simo78 26.09.2008 21:26:36 (muokattu 26.09.2008 21:28:01) | |
---|
Ei kyllä Scorpionsin Wind of Change kuulosta millään noista uskottavalta. Chorus se olla pitää. Kyseessähän hyvä biisi on. Vittu kohta lähtee chorus myyntiin, hyi scorpions yäk! Pääsipäs taas sanomaan... Kompataan muita, siis efektit biisien mukaan ei toisin päin. Useimmiten tulee käytettyä ei mitään(no säröä tottakai), vaikka noita matolaatikoita on tullutkin ostettua... |
tender.insanity 26.09.2008 21:41:26 | |
---|
Joe Satrianin "Surfing With An Alien" levy on täynnä makoisaa chorus soundia. Surfingin liidisoundi on aivan uskomattoman hieno wahin/chorusin yhdistelmä. Itse tungen chorusta mukaan vaikka minne. Toimii cleaneilla isommilla asetuksilla ja säröllä hiukan pienemmillä. Köyhän miehen leslienä toimii kanssa. |