Aihe: Death Magnetic re-master vaatimus
1 2 3 4 520 21 22 23 2431 32 33 34 35
Vesihiisi
25.09.2008 21:25:54 (muokattu 25.09.2008 21:26:19)
Voi vittu mitä paskaa tää koko threadi. Mä huudatan autossa ja hyvältä kuulostaa. Onneksi suuri osa ihmisistä ostaa ja kuuntelee eikä vittu valita jostain säröstä. Eikö metallissa saa olla nykyään enää säröä? Joo joo tiedän kyllä mistä puhutte. Tehkää ite parempia biisejä paremmilla soundeilla ja laittakaa linkit tänne ja myykää enemmän! Hyvä Metallica! Piste!

Sillälailla. Rock on.
Niklodeus
25.09.2008 21:27:35

Niin eihän tämä albumi saa missään nimessä clipata, sehän on sentään Metallica!! Herranjumala, he eivät saa tehdä virheitä!

Rock on.
Wanna-be tr0lli.
jannu
25.09.2008 21:27:50
Eikö metallissa saa olla nykyään enää säröä?

Eihän metallissa ole pitkään aikaan ollut oikeaa säröä vaan pelkkää muovista oksettavaa saturaatiopursketta.
"Just tell me fucking why everything becomes an issue!"
Deino
25.09.2008 21:29:17

Niin eihän tämä albumi saa missään nimessä clipata, sehän on sentään Metallica!! Herranjumala, he eivät saa tehdä virheitä!

Klippaaminen Death Magneticillä ei ole virhe.
Niklodeus
25.09.2008 21:29:58

Klippaaminen Death Magneticillä ei ole virhe.

Sarcasm, anyone ?
Wanna-be tr0lli.
dipshit
25.09.2008 21:32:25 (muokattu 25.09.2008 21:32:32)

Rock on.

Rock on.
"olin niin vedettynä siihen juttuun, siihen hetkeen, niihin silmiin. Syltty sai harkitsemaan seksuaalista suuntaustani." -konnamatti
Lapis
25.09.2008 21:32:51
Metallican levy clippaa. Maailmani romahtaa. Miten selviän tästä yli? Mikä on auttavan puhelimen numero?
How do we know he's not Mel Tormé?
Niklodeus
25.09.2008 21:33:55

Metallican levy clippaa. Maailmani romahtaa. Miten selviän tästä yli? Mikä on auttavan puhelimen numero?

AaaarRghh *PUM*
Wanna-be tr0lli.
DaKiller
25.09.2008 21:37:46

Rock on.

Rock off.

T. K. Ives.
Henkka370
25.09.2008 21:39:06
Mä huudatan autossa ja hyvältä kuulostaa.

KEtjua jonkin verran lukeneena, voisin sano, että autossa nimenomaan on parempikin kun on tälleen masteroitu.
jannu
25.09.2008 21:39:56
Rock off.

T. K. Ives.

Jätkä kirjotti 'ilveksen' väärin!
"Just tell me fucking why everything becomes an issue!"
Meadow
25.09.2008 21:42:59
Voi vittu mitä paskaa tää koko threadi. Mä huudatan autossa ja hyvältä kuulostaa. Onneksi suuri osa ihmisistä ostaa ja kuuntelee eikä vittu valita jostain säröstä. Eikö metallissa saa olla nykyään enää säröä? Joo joo tiedän kyllä mistä puhutte. Tehkää ite parempia biisejä paremmilla soundeilla ja laittakaa linkit tänne ja myykää enemmän! Hyvä Metallica! Piste!

Jos sinua ei häiritse, niin hyvä, mutta ei liene tarpeellista tulla raivoamaan kun lempibändin tekemiset ei joitakin miellytä. "Tee ite paremmin"-argumentti on kyllä niin järjetön etten voi ymmärtää miksi sitä hoetaan niin paljon. Täytyykö olla miljoonia myyvä muusikko jotta voi kritisoida jotain levyä?
Perro Stupido
25.09.2008 21:46:18
Voiko koko ketjulle muuten antaa varoituksen?
"If you think you are too old to rock 'n roll then you are." -Lemmy
Vesihiisi
25.09.2008 21:46:33 (muokattu 25.09.2008 21:55:42)
Jos sinua ei häiritse, niin hyvä, mutta ei liene tarpeellista tulla raivoamaan kun lempibändin tekemiset ei joitakin miellytä. "Tee ite paremmin"-argumentti on kyllä niin järjetön etten voi ymmärtää miksi sitä hoetaan niin paljon. Täytyykö olla miljoonia myyvä muusikko jotta voi kritisoida jotain levyä?

Matti Vanhasen kansakuntaa kouluttavalla äänellä lausuttuna: Näitä "voi vittu mitä paskaa, tee ite paremmin, imekää soiroa vaatimuksinenne jne." kirjoituksia emme voi välttää. Ne voimme kuitenkin jättää huomioimatta, koska ne eivät ole keskustelua.
Twinkle
25.09.2008 21:59:37 (muokattu 25.09.2008 22:19:12)
Et ole, eihän tuossa käsitelty kysymystä laisinkaan :D

Käsiteltiin. Kysyttiin että "onko tietoa miksi" ja vastasin oman näkemykseni että "miksi". Kumpaankaan RHCP:n levyyn en ole tutustunut sen tarkemmin, en ekaan CD-versioon, en LP-versioon enkä siihen lyttämäättömään LP-versioon. Spekulaatio perustuu siihen että LP-levyjen mastereita on toimitettu eurooppaan parikin painoon ja sieltä on saatu ohjeistusta siihen miksi ne pitää tehdä tietyllä tavalla.

Muutenkin vähän ristiriitainen kirjoitus siihen nähden mitä just juttelin cd / vinyylimasteroinnista oman levyn masteroinnin yhteydessä.

Voi olla. Puhutaan kumminkin äärimmäisyyksistä siinä vaiheessa kun tapetilla on äänitteen fyysiset ominaisuudet ja noin se läpykkeitä painava taho minulle on ilmoittanut ja sattuneesta syystä olen niitä noudattunut.

Tämän tiedän eikä siitä ollut pohdinnassani kysymys. Stadium Arcadiumista on kuten Californiacationista jne. olemassa normaali lp-painos, joka ei juurikaan eroa lyttäysasteeltaan cd-versiosta, tietysti lp:n rajoitukset on masterissa huomioitu.

Jaa minen mistään nimittäin löytänyt viittaustakaan toiseen LP-versioon mikä olisi tuosta SA:sta, mut kai sellainen sit on olemassa jossakin.
MarkoA
25.09.2008 23:38:25
Mä huudatan autossa ja hyvältä kuulostaa.

Olen huomannut saman. Mulla on autossa semmoset keskiverto soittimet mielestäni ja kuuntelen paljon musaa ajaessa. Death Magnetic kuulostaa hitto vie hyvältä autossa. Säröt hukkuu bassoon, joka on autossa varmaan isommalla että sen kuulisi rengasäänten ja muun soopan yli. On siis alkuperäis stereot ja ei mitään equja.

Huvittavaa on ,että tuohon clippiin jo tottuu...

Teräsbetonilla myös clippaa viimeisimmällä levyllä. Joten sallittakoon se myös Metallicalle ;P
Mielipiteitä liukuhihnalta jo yli 30-vuotta. Kysy mitä haluat ja vastaan mitä haluan!
jra
26.09.2008 01:25:50
Käsiteltiin. Kysyttiin että "onko tietoa miksi" ja vastasin oman näkemykseni että "miksi". Kumpaankaan RHCP:n levyyn en ole tutustunut sen tarkemmin, en ekaan CD-versioon, en LP-versioon enkä siihen lyttämäättömään LP-versioon. Spekulaatio perustuu siihen että LP-levyjen mastereita on toimitettu eurooppaan parikin painoon ja sieltä on saatu ohjeistusta siihen miksi ne pitää tehdä tietyllä tavalla.

Voi olla. Puhutaan kumminkin äärimmäisyyksistä siinä vaiheessa kun tapetilla on äänitteen fyysiset ominaisuudet ja noin se läpykkeitä painava taho minulle on ilmoittanut ja sattuneesta syystä olen niitä noudattunut.

Jaa minen mistään nimittäin löytänyt viittaustakaan toiseen LP-versioon mikä olisi tuosta SA:sta, mut kai sellainen sit on olemassa jossakin.

Saattaa olla että olen käsittänyt väärin että SA:sta olisi olemassa "normaali" LP-versio. Kuitenkin on tämä 150g ja 180g täysin analogisena masteroitu LP-versio (Steve Hoffmanin mukaan), kun taas Californiacationin LP-versio on normaali digimaster, joka vastaa aika tarkkaan cd-versiota (formaatin vaatimin eroin). SA on siis äänitetty alunperinkin analogisilla vehkeillä nauhalle! Tässä vielä lyhyesti tuosta SA:n LP-versiosta, sitten lopetan tämän tähän, koska kyseessä on Metallica-ketju. Otin tämän vain esiin siksi että myös miljoonaluokan bändit voivat julkaista tällaisiakin "erityisryhmät" huomioivia versioita tuotoksistaan:

Hoffmanin foorumilta:
With the arrival of "Stadium Arcadium," fans, audiophiles, audiophile-fans were not going to stand for more clipping and poor mastering. While the initial releases suffered from just that, the band agreed to re-releasing "Stadium" in all of its analog glory on special edition vinyl LPs. Mastered directly from the original analog tapes (by Steve, no less - or so I'm told), the all-analog "Stadium" is a delight to hear. While not my favourite RHCP album, it's certainly one of the best sounding of the lot.

Tuo "special edition" hämäsi, kun siitä päättelin että on myös normaali editio. Tuon mukaan bändi olisi ko. julkaisun alullepanija tai ainakin hyväksyjä - tiedä sitten.
- Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 -
teemu-t-k
26.09.2008 01:42:45
Mä huudatan autossa ja hyvältä kuulostaa...

Säröt hukkuu bassoon...

Huvittavaa on ,että tuohon clippiin jo tottuu...

Teräsbetonilla myös clippaa viimeisimmällä levyllä. Joten sallittakoon se myös Metallicalle ;P

jne.

Siinähän taisikin tulla kaikki oleellinen: Levyjen äänenlaatu voi siis ihan luvan kanssa olla yhtä paskaa, koska jotkut yksilöt kuitenkin kuuntelevat kyseisiä levyjä bassot ja volat kaakossa jossain niinkin akustisesti ihanteellisessa tilassa kuin autossa, tai sitten muuten vain helvetin lujalla jolloin nyansseista on perkuleen vaikea saada selvää. Eikä siinä kaikki, säröähän saadaan vielä lisää stereoista itsestäänkin kun vain väännetään volat tarpeeksi täpöille, ja paskat soundit ja ritinät hukkuvat kumisevan basson alle joten mitäpä niistä kitisemään. Pääasia, että ääntä lähtee (ei tosin niin väliä sen äänen laadulla ja sisällöllä) ja jos klippaava, piereskelevä ja ritisevä äänenlaatu häiritsee niin kyllä siihen pian tottuu kun kuuloaisti väsyy riittävästi tai heikentyy. Suosittelen lisäksi vielä alkoholin nauttimista, kännissä kun kaikki on aina tunnetusti parempaa - myös musiikki.

Toivottavasti kukaan vain ei IKINÄ miksaa / masteroi tai muuten käsittele audiota vastaavalla mentaliteetilla.

Itse naiivisti aina ajattelin, että musiikkia voisi myös fiilistellä hyvällä äänentoistolaitteistolla ja volyymilla jolla siitä saa selvää ilman kuulovauriota ja jolla kuuntelukokemus ei muistuta sirkkelin tai paineilmakompressorin vieressä seisomista. Luulinpa myös, että volume-namiskalla on oikeasti joku muukin funktio kuin vain toimia koristeena. Lisäksi ajattelin, että eiköhän radioasemilta ja nykyajan kehittyneistä auto-hifeistä löydy sellaiset presetit ja dynamiikkaprosessorit joilla levyt saisi soimaan suht koht optimaalisesti kyseisissä applikaatioissa jolloin levyllä ei tarvisisi olla samoja "kompromisseja" ekvalisoinnin ja dynamiikan suhteen. Taisinpa olla pahasti väärässä.

Mutta turhanpäiväistä ja vanhanaikaista nillitystähän tämä on. Kun kerran RHCP, Teräsbetoni, ja nyt vielä Metallicakin, on miksattu / masteroitu päin persettä (tai mitä noille nyt on ikinä tehtykään - en tiedä edes haluanko tietää) niin sehän on yhtä kuin maailmanlaajuinen lupa tuottaa jatkossa kaikki muutkin levyt yhtä huonosti.
Twinkle
26.09.2008 02:17:19
Saattaa olla että olen käsittänyt väärin että SA:sta olisi olemassa "normaali" LP-versio.

On niitä näköjään kaksi versiota, mutta kumpikin on tehty samasta masterista:

The vinyl came in two different sets. One, on 180-gram vinyl with a big book and stuff inside for ninety-nine bucks, the other on what they called regular vinyl with no booklet, just four discs for thirty-nine bucks. ... Similar to Californication, Vlado Meller's mastering of Stadium Arcadium features a heavy use of audio compression. However, the vinyl versions of Stadium Arcadium have been mastered by Steve Hoffman and Kevin Gray at AcousTech from the 30 ips analog master tapes

On siis hyvin vaikeaa sanoa että masteroitiinko levy uudestaan sen takia että se oli niin pahasti ruvella vai sen takia, ettei sitä modernia järeästi kompressoitua oikein voi painaa levylle. Kyynisimmät voisi jopa väittää, että kun katsotaan julkaisuajankohtaa, niin levyn uusi julkaisu on kiinni enemmän marketingista kuin masteringista, erikoisversio vinyyleineen ja kirjoineen julkaistiin joulukuun 5. päivä justiinsa sopivasti pukinkonttiin ostettavaksi.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)