Aihe: Kitara lasikuidusta?
1 2
jvm_H
22.09.2008 22:03:12
Onko kukaan tehnyt ennen akustista kitaraa lasikuidusta? Kitaran teko ollut jo pidemmän aikaa mielessä ja koppa olisi helpompi valmistaa lasikuidusta tai hiilikuidusta. Miksi ylipäätään akustisia kitaroita ei ole tehty kuiduista? Onko soundi vain niin huono tai jotai vikaa materiaalissa?
rattledad
22.09.2008 22:21:43

Zeeboo
22.09.2008 22:26:30 (muokattu 22.09.2008 22:29:47)
Onko kukaan tehnyt ennen akustista kitaraa lasikuidusta? Kitaran teko ollut jo pidemmän aikaa mielessä ja koppa olisi helpompi valmistaa lasikuidusta tai hiilikuidusta. Miksi ylipäätään akustisia kitaroita ei ole tehty kuiduista? Onko soundi vain niin huono tai jotai vikaa materiaalissa?

Kyllä niitä komposiitteja soittimissa käytetään. Suomessa hälistiin muutama vuosi sitten hiilikuituhuilusta. Jonkun suomalaisen soitinvalmistajan hilikuitututkielman kitarasta muistan hämärästi nähneeni myös.

Maailmalla näitä sitten on kyllä:

http://www.carbonfibergear.com/6-sexy-carbon-fiber-guitars/
http://www.dreamguitars.com/instock_CA.htm
http://www.gizmag.com/carbon-fibre-guitar/8485/picture/40488/
http://www.massmusic.net/shop/?shop=1&cat=1280

Siinä mielessä hiili olisi kiitollinen materiaali, ettei pahemmin ole dead-spotteja, eikä huolta materiaalin elämisestä. Soundi taas... pitäis kokeilla...

E:
Lasikuitu tuntuu vähän epäilyttävältä. Voi olla vaan tuntemus, mutta epäilen sen soimista.
my guitar is humming... next it has to learn the lyrics...
Roberto
22.09.2008 22:41:35

Muovailuvaha vois dempata vieläkin enemmän?
flattopguitar
23.09.2008 11:06:43
Eipä sitä perinteistä puuta voita mikään, koska ihmiskorva pitää siitä soundista jonka puu antaa. Kaikki keinomateriaaleista valmistetut akustiset kuulostavat enemmän tai vähemmän kylmiltä ja tylsiltä, joskin kannen valmistukseen on alettu käyttämään erilaisia laminointi tapoja, joissa kahden ohuen kokopuisen viilun väliin laitetaan jotain materiaalia. Tällä tavalla saadaan kokopuukantisen soundi, mutta parempi kestävyys ja äänenvoimakkuus. Sivut ja pohja käytännössä värittää soundia joten joustamaton ja kova materiaali tuo tylyn ja tylsän soundin akustiseen.
jvm_H
23.09.2008 16:28:11
Pitänee vielä harkita puutakin. Hiilikuitua taitaa olla vain paremmin tarjolla kuin oikeanlaista puuta. Halvimmallahan tietenkin pääsisi kun ostaisi valmiin kitaran mutta takuu varmasti on paljon hienompi opetella soittamaan omatekoisella kitaralla kuin ostetulla. Sitä arvostaa ihan toisella tavalla. Ja vaikka soittamaan ei innostuisi niin seinältä löytyy tilaa.
Juniper
23.09.2008 22:30:26
Pitänee vielä harkita puutakin. Hiilikuitua taitaa olla vain paremmin tarjolla kuin oikeanlaista puuta. Halvimmallahan tietenkin pääsisi kun ostaisi valmiin kitaran mutta takuu varmasti on paljon hienompi opetella soittamaan omatekoisella kitaralla kuin ostetulla. Sitä arvostaa ihan toisella tavalla. Ja vaikka soittamaan ei innostuisi niin seinältä löytyy tilaa.

Tee vaan puusta. Aloita vaikka rakennussarjasta.
Omakuvassa on itsetehty keppi ja samalla näkee seuraavan projektini puut...
Mikään ei ole palkitsevampaa kuin ottaa ensisävelet itsetehdystä soittimesta.
lehtiju2
24.09.2008 00:09:52
Kaikki keinomateriaaleista valmistetut akustiset kuulostavat enemmän tai vähemmän kylmiltä ja tylsiltä

Mihinkähän tutkimuksiin tämä väite perustuu?

Vai onko vain sinun subjektiivinen mielipiteesi?
jvm_H
24.09.2008 06:34:12
Tee vaan puusta. Aloita vaikka rakennussarjasta.
Omakuvassa on itsetehty keppi ja samalla näkee seuraavan projektini puut...
Mikään ei ole palkitsevampaa kuin ottaa ensisävelet itsetehdystä soittimesta.

Onko näissä rakennussarjoissa kaikki mukana? Kielet ym.? Mikä liike rakennussarjoja suomessa myy?
Roberto
24.09.2008 07:33:44

Mihinkähän tutkimuksiin tämä väite perustuu?

Vai onko vain sinun subjektiivinen mielipiteesi?

Komppaan sen verran että ainakin kaikki mitä itse olen kuullut on kuulostaneet lähinnä surkuhupaisilta.
Juniper
24.09.2008 11:46:47
Onko näissä rakennussarjoissa kaikki mukana? Kielet ym.? Mikä liike rakennussarjoja suomessa myy?

Itse tein Stewmacin sarjan. Virityskoneistot, kielet, liimat sekä pintakäsittelymateriaalit pitää erikseen hankkia.
Suomesta ei taida sarjoja saada, mutta helposti ne tulevat rapakon takaa.
esim näiltä löytyy hyviä: www.stewmac.com , www.lmii.com
Muutama muukin hyvä löytyy. Stewmacin sarja on ehkä aloittelijalle paras, kun siinä on erityisen hyvät ohjeet mukana.
Roberto
24.09.2008 11:50:53

lehtiju2
25.09.2008 20:57:19
Komppaan sen verran että ainakin kaikki mitä itse olen kuullut on kuulostaneet lähinnä surkuhupaisilta.

Niin mitä ja millä tavalla valmistettuja kitaroita olet kuullut ja millä tavoin ne ovat kuulostaneet "surkuhupaisilta"?

Sorry että vaikutan ehkä tylsältä, en ole mikään keinoaineista tehtyjen kitaroiden kannattaja (en ole niitä kokeillut enkä kuullut), mutta tällaisia heittoja on niin helppo tehdä. Olisi vain niin kiintoisaa tietää, että mielipiteet perustuvat todelliseen evidenssiin...

By the way, eikös mm. Yamahalla ole lasikuiturunkoisia (kansi on puuta tai ainakin faneeria) edullisia akustisia? Paskoiksi olen tosin niitäkin kuullut mainittavan...
t-mies
25.09.2008 23:51:43
Surkuhupaisuus voi toisaalta olla kuulijan korvassa. Jostain syystä minullakin on kuusikokopuukantinen Ovation (US) kovemmassa käytössä ilman sähköjä kuin esimerkiksi Gibsonin kauttaaltaan kokopuinen (Boseman). Ei kaulan takia, vaan hyvien matala- ja keskiäänien takia. Voisiko olla että nämä anti-Ovationistit kokeilee jotain korealaisia vaneri-lyrachord-ratkaisua ja antaa tuomionsa koko merkille siinä samalla.
mll
26.09.2008 08:27:08 (muokattu 26.09.2008 08:27:19)
Sillee et ku työn puolesta on tullut vuosia pyörittyä esim. Frankfurtin musamessuilla, ja ihan diggailupohjalta siellä akkari-osastolla, niin ainahan sitä pitää kokeilla kaikkea mitä vastaan tulee. Yksikään ei-puinen viritelmä ei ole vielä saanut edes harkitsemaan hankintaa, ja kaikenlaista fantsukuitujärjestelmää ja muovitonkkaa on tullut vastaan. Ovation nyt vaikka ihan kauhuesimerkkinä.

Ihan vain mielenkiinnosta, ootko testannut Rainsongin kitaroita? Tai muita vastaavia perinteisemmän mallin mukaisia grafiittikitaroita? Jotkut kovan bluegrass-kitaristithan käyttävät myös noita noita ei-puisia kitaroita. Katselin tuossa acoustic guitar -lehdestä, että vastaavista matskuista tehdään myös mandoliineja. Ei siinä, että itseäni kauhean paljon kiinnostaisi "muovinen" kitara, vaan ihan mielenkiinnon vuoksi kyselen.
mll
26.09.2008 08:28:30 (muokattu 26.09.2008 08:29:00)
Surkuhupaisuus voi toisaalta olla kuulijan korvassa. Jostain syystä minullakin on kuusikokopuukantinen Ovation (US) kovemmassa käytössä ilman sähköjä kuin esimerkiksi Gibsonin kauttaaltaan kokopuinen (Boseman). Ei kaulan takia, vaan hyvien matala- ja keskiäänien takia. Voisiko olla että nämä anti-Ovationistit kokeilee jotain korealaisia vaneri-lyrachord-ratkaisua ja antaa tuomionsa koko merkille siinä samalla.

Olen testannut ihan kunnon Ovationeja myös. En lämmennyt yhtään. Ärsyttävä ja kylmä soundi. Makuasioitahan nämä tietysti ovat.
Roberto
26.09.2008 09:44:15

Ihan vain mielenkiinnosta, ootko testannut Rainsongin kitaroita?

Joo, oli ihan perseestä. Ja lisäksi näyttää todella kuumottavalta (mikä on kuitenki aina tärkeintä).
Roberto
26.09.2008 09:45:41

Olen testannut ihan kunnon Ovationeja myös. En lämmennyt yhtään. Ärsyttävä ja kylmä soundi. Makuasioitahan nämä tietysti ovat.

Ovationhan nousi suosioon kun se oli 70-luvulla suunilleen ainoa akustinen jonka sai live-olosuhteissa kuulumaan. Sitä Ovation + Rolandin Jazz Chorus-yhdistelmien määrää ei voi tajuta. Mut kitarana ne on ainakin mun mielestä aivan järkyttäviä. Ehkä melontaan vois sopia.
flattopguitar
26.09.2008 11:57:48
No, en kyllä ole itse kokeillut kaikkia uusimpia keinomateriaaleista tehtyjä kitaroita, mutta olen tykästynyt jo niin paljon puun soundiin, etten usko yhdenkään tarjoavan siihen lähellekään pääsevää. Yllätyin kyllä melko positiivisesti kun koitin ensimmäisen kerran hyvää Ovationia. Lähinnä voluumi ja helpposoittoisuus yllätti, eikä soundi ollut vertailukohtana olleeseen puiseen kitaraan hirveästi heikompi.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)