Jucciz 24.09.2008 11:49:48 | |
---|
-Arpeggioita monesta eri osoitteesta ja kulmasta Tätä kohtaa en muuten ihan edes ymmärtänyt. Mutta asiaan: näyttäisi siltä, että ihan perussoittotekniikassa (kuten esimerkiksi vasemman ja oikean käden yhtäaikaisuudessa) on vielä paljon hiomista: älä yritä soittaa nopeammin kuin mitä pystyt soittamaan puhtaasti - kasvata nopeutta vasta sitä mukaa kun tekniikkasi oikeasti riittää siihen. Ota särö kokonaan pois tai vähennä sitä ainakin 90% tuon lähettämäsi pätkän määrästä, jolloin kuulet oikeasti paremmin, miten tarkkaa soittosi on. Särön alle saa jossain määrin peitettyä huonoa tekniikkaa (tai no, kitaran huonoa sustainia ainakin), mutta se syö samalla soitosta yhden keskeisimmistä asioista: dynamiikan. Tuollaisella sirkkelisäröllä soitettaessa hiljaa soitetut nuotit tulevat kovaa ja kovaa soitetut nuotit myös kovaa - ilmaisuvoima hipoo nollaa jo tästäkin syystä. Tosiaan, ota ennemmin joku taustakomppi, jonka päälle soitat: irtonaiset riffit ja soolot vailla mitään musiikillista viitekehystä eivät kerro mitään siitä, miten korvasi pelaavat ja millaisia juttuja kykenet improvisoimaan erilaisten sointukiertojen päälle. En sano tätä pahalla (vaan syytän ainakin osittain juuri taustan puuttumista), mutta tuo pätkä antoi varsin yksipuolisen "perushevitiluttajamaisen" kuvan soitostasi. Jään odottelemaan taustakompin päälle soitettua pätkää ja voin kommentoida sitten lisää. |
toydragon 24.09.2008 13:00:10 (muokattu 24.09.2008 13:03:40) | |
---|
http://profile.ultimate-guitar.com/Punkismygod/music/all/play421520 tuossa nyt on jotain omaa settinkiä, vedän jotain omaa perusriffiä alussa ja sitten improvisoidun soolon D-molliskaalasta. Älä usko paskaa mitä jengi tässä ketjussa jauhaa. Ihan valmista kamaa. http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=38&t=169153 Tonne vaan muiden urheilukepittäjien sekaan ja annat palaa. You are my new god! Mut joo... vakavasti puhuen jos nuotit ovat todellakin hanskassa, niin kävele lähimpään kirjastoon. Siellä on hyllykaupalla musiikkia soitettavaksi ja kuunneltavaksi ihan omien mieltymysten mukaan. Jos lompakko venyy, niin hommaan voi palkata myös ns. opettajan jonka yksi tärkeimmistä tehtävistä on seuloa sitä materiaalia ja etsiä oppilaan tasoisia kappaleita soitettavaksi. Enemmän on enemmän. |
Apricot 24.09.2008 23:08:12 | |
---|
Olen kitaraa soitellut semmoset kolmisen vuotta ja opiskellut teoriaa lähinnä englannin kielellä netistä ja haluaisin tietää onko mitään muuta mitä voisin vielä opetella? Kuuntelin sen linkin jonka postasit, ja tässä on oma näkemykseni tilanteestasi: Teoriatieto ei ole sitä mitä nyt tarvitset kehittyäksesi kitaransoitossa. Tarvitset esikuvia. Eniten edistyt, jos etsit käsiisi levyjä joista tykkäät, ja opettelet niiltä sooloja, soolonpätkiä, riffejä, melodioita ym. En tunnistanut äänittämästäsi näytteestä niitä harmonisia ilmiöitä joita mainitsit ajatelleesi soittaessasi. Eniten korvani tarttui soundiin, rytmiikkaan ja vireeseen, ja erityisesti siinä mielessä että niitä voisi kehittää. Jos kuitenkin teoreettinen lähestymistapa on se jota vasiten haluat, ja pidät itse siitä mitä soitat, niin sinulla on tietysti vapaus tehdä niinkuin tykkäät. Kirjoista voisin suositella vaikkapa Jarmo Hynnisen Rhythm & Blues Workshopia, jota saa useimmista soitinliikkeistä ja nuottimyymälöistä. Siinä on sopivasti teoriaa ja hyviä esimerkkisooloja, joita voit opetella perässä, ja taustanauhojen kanssa. |
Kahdeksan tuntia päivässä 15 vuoden ajan, niin kyllä lähtee. Jookos? 15v piti muistaakseni kuluttaa pelkkään pentatoniseen asteikkoon, sitten sen vasta osaa kunnolla ja oikeasti. "Ei mun tartte virittää, soitan säröllä".
-Kuultu musiikkiliikkeessä 2005 |
author 25.09.2008 01:03:21 (muokattu 25.09.2008 01:07:51) | |
---|
Seuraavaksi suosittelen kuulokorvalta soittoa ja ihan pelkkää jamittelua. Pyri mahdollisimman nopeasti eroon kaikista kaavoista joihin olet mitä todennäköisemmin jo kangistunut :P Jamittelun ja yleisen kitaran tutkiskelun pohjalta kehittyy luovuus. Myös monipuolisen musiikin moniaspektinen(en keksinyt parempaa sanaa) tarkastelu auttaa hahmottamaan musiikkia musiikkina, eikä ainoastaan sointujen ja melodioiden rakennelmana. Tää oli varmaan kaikin puolin offtopic mut tuonpa tällaisenkin kannan esille. Tarvitset esikuvia. Tälle hymähdin :) "These go to eleven." |
--Tomppa-- 25.09.2008 18:44:52 | |
---|
Siis hetkonen, onko joku vaihtanut tuota linkkiä vai onko aloittaja vaihtanut siellä olevaa kappaletta? Mulle tulee vaan joku kivan kuulonen chillailubiisi clean-kitaralla soitettuna. Mutta se pääsi hyvään kotiin, hyvään kotiin se pääsi.. ihan varmasti se on hyvä koti mihin se pääsi, hyviä tyyppejä, mukavia poikia olivat.. hyvään kotiin, hyvään kotiin pääsi Marshall. - JCM |
ankkiz 25.09.2008 19:15:48 | |
---|
Siis hetkonen, onko joku vaihtanut tuota linkkiä vai onko aloittaja vaihtanut siellä olevaa kappaletta? Mulle tulee vaan joku kivan kuulonen chillailubiisi clean-kitaralla soitettuna. Miusta bendit meni aika pahasti ohi, tai sitten täällä päässä ilmoittautuu toinen aloittelija, vielä enempi metsässä venytyksiensä kanssa. Haussa:HALPA kakkos-/projektiskepa/-basso, sekä
edulliset sähkörunput. |
Jusbas 25.09.2008 19:25:03 | |
---|
Mullaki tuli vaan cleania kitarointia... säröt näköjää vähennetty heti se 100 % |
--Tomppa-- 25.09.2008 20:42:17 | |
---|
Miusta bendit meni aika pahasti ohi, tai sitten täällä päässä ilmoittautuu toinen aloittelija, vielä enempi metsässä venytyksiensä kanssa. Meneehän ne jonninverran ohi. Ainaki välillä. Mutta se pääsi hyvään kotiin, hyvään kotiin se pääsi.. ihan varmasti se on hyvä koti mihin se pääsi, hyviä tyyppejä, mukavia poikia olivat.. hyvään kotiin, hyvään kotiin pääsi Marshall. - JCM |
merirosvokissa 27.09.2008 18:15:15 | |
---|
Kyllä. Mulla on vieläkin ikivanhoja omia soittoja taltioituina, jolloin luulin oikeasti osaavani jotain. 15v myöhemmin kuunneltuna on aika vaisu fiilis niiden suhteen. Mutta parasta kehitystä on se, että ITSE huomaa missä menee vikaan. Ei ole apua jos joku toinen kertoo ja itse ei hiffaa, että juna meni jo. Tämä. Niitä soitteluita kannattaa äänitellä ja kuunnella. Jopa säästääkin vaikka hävettäisi, että voi kuunnella myöhemminkin. :) Voi hyvin seurata kehityskaarta soittajana kuuntelemalla vanhoja äänityksiä ja vertailemalla uusimpiin. Pitääpä kaivaa omat 2v takaiset äänitykset esiin ja alkaa kuunteleen. Soundit perinteisesti sitä luokkaa että säröt täysillä sirisemässä ja soitto täynnä virheitä, korva lepää kuunnellessa. http://www.myspace.com/thelegionnaireband
Avatarissani esiintyvä mieshenkilö on minun BFF, hihi |