66leyde 23.09.2008 08:01:18 | |
---|
Kitaran kaula olisi sitä myöten valmis (kaularauta, otelauta, nauhat asennettu), että kaulan peukkupuolta pitäisi alkaa työstämään oikeaan muotoonsa. Millä vempaimilla sen saisi helpoiten tehtyä? Kavahöylä?, jokin raspi?..? |
Juzzu 23.09.2008 08:13:49 | |
---|
Minen kyllä vielä olisi nauhoja laittanut, itse asiassa en edes otelaudan pintaa viimeistellyt. Nimittäin kaulaa muotoilleissa saattaa puusta mahdollisia jännityksiä laueta jotka voivat vetää sitä vähän johonkin suuntaan. Kun muotoilusi on valmis, tarkista otelaudan puoli vielä tarkasti. ..Kavahöylä ja tavallinen höylä, karkeat viilat ja hiomapaprut on passeleista. Karkeella paperilla saa hyvin poies tavaraa muotoilun jo edettyä kun pistää koko arkin kaulan "yli" ja kiskoo sitä ees sun taas. Pysyy kaulan profiilikin tasaisena. Jos muotoilet ekaa kaulaasi, kannattanee pysyä lihasvoimin käsiteltävissä vermeissä. Itse olen viimeisimpäni moutoillut karkeesti konevoimin niin pääsee helepolla. Kannattanee lähte liikkeelle siitä, että vetelet karkealle pyöröviikolla niin satulan- kuin rungon päästä tavaraa pois siten, että niihin muodostuu jo vähän "sinnä päin" olevat pyöreät kohdat. Sitten poistat näiden välistä materiaalia ym. vermeksillä. |
teemuite 23.09.2008 17:30:03 | |
---|
ite oon tehny kummankin keppini kaulat niin, että ensin ohensin raspilla oikeaan vahvuuteen, jonka jälkeen samaa työkalua käyttäen pyöristys. lopuksi hionta käsin eri vahvuisilla hiomapapereilla. |
jukkasil 24.09.2008 06:56:51 | |
---|
Jos muotoilet ekaa kaulaasi, kannattanee pysyä lihasvoimin käsiteltävissä vermeissä. Itse olen viimeisimpäni moutoillut karkeesti konevoimin niin pääsee helepolla. Just näin. Itse olen tehnyt viimeiset 6 kaulaa siten, että olen nauhahiomakoneella muotoillut profiilin ja voluten raakamuotoon ja sitten käsin hionut lopulliseen muotoonsa. Tämä tosiaan nopeuttaa operaatiota ihan mielettömästi, mutta ei ole ensimmäiseen kaulaan se parhain tapa (suurempi riski epäonnistua). Kitaranrakennusyritelmää, uusin projekti:
http://tuulikumpu.galleria.fi/kuvat/kitaraprojektit/ |
66leyde 24.09.2008 07:27:25 | |
---|
ite oon tehny kummankin keppini kaulat niin, että ensin ohensin raspilla oikeaan vahvuuteen, jonka jälkeen samaa työkalua käyttäen pyöristys. lopuksi hionta käsin eri vahvuisilla hiomapapereilla. Oon nähny sellasii verkoraspeja. Voisikohan ne olla paree kuin tavan viilamalliset raspit? |
Little Savage 24.09.2008 10:59:43 | |
---|
Talttakin voi olla kova sana. Helppo työkalu terottaa. Olen hankkinu kavahöylän mutten ole käyttäny sitä kun kaula olis hyvä saada johonkin penkkiin kiinni, jota mahdollisuutta mulla ei ole. |
Juzzu 24.09.2008 11:05:42 | |
---|
Talttakin voi olla kova sana. Helppo työkalu terottaa. Olen hankkinu kavahöylän mutten ole käyttäny sitä kun kaula olis hyvä saada johonkin penkkiin kiinni, jota mahdollisuutta mulla ei ole. ?? Vaikuttaa kauhian hankalalta, jos ei kaulaa mihkään kiinni saa? Ruuvipuristimia saa muutamalla eurolla tsipale. |
teemuite 24.09.2008 12:38:43 | |
---|
Oon nähny sellasii verkoraspeja. Voisikohan ne olla paree kuin tavan viilamalliset raspit? en osaa kyllä yhtään sanoa, viilamallisella oon ite toiminu ja ihan hyvin onnistunu |
kulmahiomakone 24.09.2008 14:11:02 | |
---|
Verkkoraspia, siis sellaista, josta tulee lastua läpi, voin kaulan muotoiluun suositella. Mielestäni paljon parempi kuin viilat. Eva jag behöver dig. Mer än vad jag vill ha dig och jag vill ha dig för gamla tiders skull. Du betydde inte allt. Men det blåste aldrig kallt. För du var solskenet. Jag var ensam. |
Nauhahiomakonetta ja vannesahaa tulee nykyisin käytetyä kaulan muotoiluun. Nauhakoneella päihin profiili lähes valmiiksi. Vannesahalla sitten sahataan välissä oleva ylimäärä. Viimeistelyyn käytän hiomakapuloita, suoria sekä radiuksella olevia. |
Riku Rotten 24.09.2008 21:48:25 | |
---|
Talttakin voi olla kova sana. Helppo työkalu terottaa. Olen hankkinu kavahöylän mutten ole käyttäny sitä kun kaula olis hyvä saada johonkin penkkiin kiinni, jota mahdollisuutta mulla ei ole. 18€ biltemasta. Ei ihan hirmuisen hintaista. |