Aihe: Kitarakaappien hinnoittelusta
1 2 3
JuSu
24.09.2008 12:10:42 (muokattu 24.09.2008 12:13:48)
Moro!

Tuumiskelin hiukka noita kaiutinkaappien hinnoitteluja...

Nykyään saa ihan laatuelementeillä (yleensä Celestion V30) ladattuja 2x12 komeroita todella edukkaasti, parhaimmillaan n. 200 euron hujakoissa uutena. Toisaalta, laatukaappi samoilla elementeillä maksaa helposti 700 euroa ja ylikin. Jos nyt karkeasti arvataan elementtien kustannuksiksi valmistajalle n. 80 euroa/pari (voi mennä pahastikin metsään, mutta se ei ole kovin olennaista tässä), niin halpiskomeron valmistaja tekee kotelon reilulla satasella, kun taas laatuvalmistaja saa uppoamaan siihen n. 650 euroa. Toki markkinointi, rahti yms. maksavat myös, mutta jätetään ne tässä huomioonottamatta, oletetaan, että ne ovat kiinteitä, sekä halpis- että putiikkivalmistajille kaiutinkaapin hinnassa suhteellisesti samansuuruisia kuluja.

Jälkimmäinen summa vanerikotelosta on huikea määrä rahaa. Toisaalta, kotelolla ON merkitystä soundin puolesta, mutta onko moinen lisäsumma kuitenkaan mitenkään perusteltu? Luonnollisesti kuluttaja tekee sen päätöksen omalla kohdallaan. Koska joku keksii kopioida oikeasti hyvin suunniteltua koteloa ja tuottaa sitä bulkkina halpiskomeroihin?

Vertailupohjana on käytetty Harley Benton 2x12 V30 kaappia (199,- Thomann), ja Bogner 2x12 kaappia (733,- Musamaailma). Mainittakoon, että Musamaailman hinta on Eurooppalaisittain varsin kilpailukykyinen, tässä ei ole Suomi-lisää, jos sitä nyt enää on juuri missään. Molemmissa kaapeissa elementit ovat samat, joten elementti/kotelo -hintasuhde on näissä kovin, kovin erilainen.

Itserakennettuna pääsee lähelle tuota halpiskomeroa. Vanerit, grillikankaat, tolexit, kulmaraudat sun muut maksavat kuitenkin helposti 100-200, riippuen materiaalien laadusta ja valmiusasteesta, siihen sitten vielä elementit päälle. Eikä työlle ole laskettu mitään hintaa.

Lisäksi, esim. Tube Amp Doctor tekee (käsittääkseni) laadukkaita koteloita noin about 300-400 euron hintahaarukassa. Normikuluttuja voi tilata itselleen parin V30:iä hintaan 120 euroa kotiin kuljetettuna. Eli laatukomero n. 500 euron budjetilla?

Ajatuksia?

JuSu
svilo
24.09.2008 12:19:26
Moro!

Tuumiskelin hiukka noita kaiutinkaappien hinnoitteluja...

Nykyään saa ihan laatuelementeillä (yleensä Celestion V30) ladattuja 2x12 komeroita todella edukkaasti, parhaimmillaan n. 200 euron hujakoissa uutena. Toisaalta, laatukaappi samoilla elementeillä maksaa helposti 700 euroa ja ylikin. Jos nyt karkeasti arvataan elementtien kustannuksiksi valmistajalle n. 80 euroa/pari (voi mennä pahastikin metsään, mutta se ei ole kovin olennaista tässä), niin halpiskomeron valmistaja tekee kotelon reilulla satasella, kun taas laatuvalmistaja saa uppoamaan siihen n. 650 euroa. Toki markkinointi, rahti yms. maksavat myös, mutta jätetään ne tässä huomioonottamatta, oletetaan, että ne ovat kiinteitä, sekä halpis- että putiikkivalmistajille kaiutinkaapin hinnassa suhteellisesti samansuuruisia kuluja.

Jälkimmäinen summa vanerikotelosta on huikea määrä rahaa. Toisaalta, kotelolla ON merkitystä soundin puolesta, mutta onko moinen lisäsumma kuitenkaan mitenkään perusteltu? Luonnollisesti kuluttaja tekee sen päätöksen omalla kohdallaan. Koska joku keksii kopioida oikeasti hyvin suunniteltua koteloa ja tuottaa sitä bulkkina halpiskomeroihin?

Vertailupohjana on käytetty Harley Benton 2x12 V30 kaappia (199,- Thomann), ja Bogner 2x12 kaappia (733,- Musamaailma). Mainittakoon, että Musamaailman hinta on Eurooppalaisittain varsin kilpailukykyinen, tässä ei ole Suomi-lisää, jos sitä nyt enää on juuri missään. Molemmissa kaapeissa elementit ovat samat, joten elementti/kotelo -hintasuhde on näissä kovin, kovin erilainen.

Itserakennettuna pääsee lähelle tuota halpiskomeroa. Vanerit, grillikankaat, tolexit, kulmaraudat sun muut maksavat kuitenkin helposti 100-200, riippuen materiaalien laadusta ja valmiusasteesta, siihen sitten vielä elementit päälle. Eikä työlle ole laskettu mitään hintaa.

Lisäksi, esim. Tube Amp Doctor tekee (käsittääkseni) laadukkaita koteloita noin about 300-400 euron hintahaarukassa. Normikuluttuja voi tilata itselleen parin V30:iä hintaan 120 euroa kotiin kuljetettuna. Eli laatukomero n. 500 euron budjetilla?

Ajatuksia?

JuSu

- tone matters - ;)
"It's like... okay, this sounds like Fender BF, but wait... now I'm hearing Plexi... Oh, hold on... EVH tone... hey, that sounds very Tweed-ish"
Antti1
24.09.2008 12:24:23 (muokattu 24.09.2008 12:25:30)
Ajatuksia?

Joo, tälleen puuseppänä. Mua ihmetyttää, että miten noi halpisvalmistajat pystyvät vanerien nykyhinnoilla tuottamaan ollenkaan voittoa noista satasen kaapeistaan. Katteet on oltava todella pieniä, tai sitten ne harrastaa jonkinlaista magiaa firman ylläpitämiseksi.

Sit taas kitaristina: mä ostin Rivera K412T -kaapin kuoret 400€:lla. Mä tein mielestäni hyvät kaupat ottaen huomioon työn laadun, laadukkaat materiaalit (paksua suomalaista täyskoivuvaneria=kallista ja massiivikoivua, osat terästä jne.), työn vaivalta säästymisen yms. Mä olisin itsekin pystynyt tekemään samanlaisen, mutta se ei olisi ollut ihan salamannopea projekti ja ulkonäön puolesta olisi varmaankin siinä tolexien vetelyssä tullut huonompaa jälkeä. Kaiken kukkuraksi mä en halua syödä omalta alaltani työntekijöiden viimeisiäkin roposia, palkat on jo valmiiksi puusepillä erinomaisen huonoja. Ihan mieluusti siis kannustan _laadukasta_ kamaa tekeviä puljuja ja en toivo noille huonommille halpiksille kovinkaan hyvää tulevaisuutta.
Diezel huone: http://muusikoiden.net/huoneet/tiedot.php?id=775
JuSu
24.09.2008 12:25:12
- tone matters - ;)

no matter the cost. =)
JuSu
24.09.2008 12:28:14 (muokattu 24.09.2008 12:32:08)
Joo, tälleen puuseppänä.

Hep, hiukan odottamaton näkökulma, mutta avaa keskustelulle ihan uusia suuntia.

Oletko laskenut, millaiseen hintaan sun kannattaisi tehdä ja myydä vaikkapa 2x12" -komeroita? Vai onko moisen asian selvittäminen mitenkään mielekästä tai vertailukelpoista tässä?

JuSu
svilo
24.09.2008 12:37:39 (muokattu 26.09.2008 13:25:30)
Itsehän tilasin aikoinaan *kaapin* tekijältä 2*12 OS kaapin valitsemallani tolexilla, ilman elementtejä kustannus oli 300e + shippaus pohjoisesta. Tolexin liimauksessa olisi ollut toivomisen varaa mutta muuten työn jälki oli kiitettävää sormiliitoksineen. Ja oli vielä mäntyä, kevyt kuin mikä vaikka oli OS.

http://www.vilo.net/MG/mg_set/red2.jpg

Tällöin sain valita etulevyn / takalevyn paksuuden ja kaltevuuden jne, ei se ole vain että *teen* tästä nyt laatikon johon laitan elementit. Tietyt komerot esim on suunniteltu käyttämään tiettyä elementtiä jotta toimisivat kiitettävästi.

Open / Closed back variaatiot täytyy myös funtsia, tietyt elementit ei vaan soi hyvin open back / closed back kaapeissa. Ported komerot on kivoja livenä, mutta ei äänity niin helposti......loputon suo.

Silti en ostaisit HB / Framus jne halpis komeroita.....veistoluokan komeroista puhumattakaan. *Buy cheap, buy twice*

/sv
"It's like... okay, this sounds like Fender BF, but wait... now I'm hearing Plexi... Oh, hold on... EVH tone... hey, that sounds very Tweed-ish"
Antti1
24.09.2008 12:38:34 (muokattu 24.09.2008 12:39:55)
Oletko laskenut, millaiseen hintaan sun kannattaisi tehdä ja myydä vaikkapa 2x12" -komeroita? Vai onko moisen asian selvittäminen mitenkään mielekästä tai vertailukelpoista tässä?

Enpä oo tullut laskeneeksi, mutta jos välikäsien kautta asiakkaalle mennään, niin osaisin ehkä arvioida äkkiseltään yksinkertaisemmat perustuotokset jotakuinkin 500€+ hintahaarukkaan elementtien kanssa. Ongelmahan on lähinnä siinä, että kauppias haluaa oman osansa, tai sitten täytyisi hoitaa itse sekin rooli, keksiä varastoinnille tilaa, markkinoida tuotteet täysin itse jne. Monimutkainen kuvio ja yksinään kaiken hoitamalla ne hinnat eivät kyllä kamalasti halvemmat ainakaan olisi, vaikka niin voisi äkkiseltään kuvitella. Tietty ainoastaan mittatilaustyönä tekemällä homma ois vähän simppelimpi, mut sit pitäisi olla alla jo valmis asiakaskunta, jottei lopu työt kesken.

Heavymachinery osaa varmaan kertoa tästä asiasta enempi, hän kun tekee myös kaappeja firmansa nimissä. Mä en nyt nuhakuumeessa keksi oikein sanottavaa. :)
Grabel
24.09.2008 15:22:39
Monessa kamppeessa lopulliseen hintaan vaikuttaa merkittävästi tuotteen tuotantoketju (suunnittelukapasiteetti, tuotantomäärät ja -laitteisto yms.)

Esim. jos joku heppu tekisi yksin yhden toimivan kännykän alusta saakka, niin hinta tällä olisi varmasti hirveä (ja suunnitteluaika myös.. :). (vert. halpakännykkä 50€ ja yksittäiskappale 5M€..) Eikä tämän yksittäiskappaleen laatu tod.näk. vastaisi läheskään suuren kännykkävalmistajan laatua.

Mitäpä jos halpakaappejä värkkäävä firma tekee kaappejaan sata kertaa enemmän kuin putiikki-firma ja niillä on kunnon puuntyöstökeskukset yms. ja kunnon materiaalitoimittajaverkosto. Voisi olettaa, että tällä on vaikutusta tuotteen lopulliseen hintaan kuluttajan eduksi.

Itse olen pikku hiljaa päätynyt sellaiseen ajattelumalliin, että hinta ei suoraan kerro tuotteen laadusta mitään - paitsi ehkä jos kyseessä on saman valmistajan eri tuotteet. Esim. raskaan hifin puolella tämä on selviö: siellä on paljon pieniä putiikki-firmoja jotka hinnoittelevat tuotteensa todella suolaisesti ja yrittävät mm. tätä kautta luoda kuluttajille mielikuvia tuotteidensa ylivertaisuudesta/laadukkuudesta. (Raskaassa hifissä, jossa laitteita arvioidaan "avoimin korvin", on tuotteista syntyvillä mielikuvilla todella merkittävä rooli tuotteiden myynnin kannalta - ja ehkäpä se vaikuttaa joidenkin henkilöiden kuulohavaintoihinkin...)
Teininä oli aikaa, mutta huonot kamat - vanhempana on hyvät kamat, mutta ei aikaa..
Antti1
24.09.2008 15:35:59
Mitäpä jos ja kun halpakaappejä värkkäävä firma on ulkoistanut tuotantonsa kaikkein halvimmalla tekeville ja jatkuvasti kilpailuttaa useita firmoja. Laatu ei 100% varmuudella ole yhtä hyvää joka sarjalla ja parhaimmillaan materiaalitkin vaihtelevat, kun toiset tehdään kiinassa ja toiset Ukrainassa tai missä tahansa.

Pikkupajojen hinnat on mun mielestä ihan ymmärrettäviä ja mulle ainakin se lisämojo merkkaa myös ulkonäön ja soundin ohella. On vaan mukavampi soitella, kun voi itseään lukuunottamatta olla varma kaikesta muusta. :)
Grabel
24.09.2008 17:57:38
ja kun on ulkoistanut tuotantonsa kaikkein halvimmalla tekeville ja jatkuvasti kilpailuttaa useita firmoja. Laatu ei 100% varmuudella ole yhtä hyvää joka sarjalla ja parhaimmillaan materiaalitkin vaihtelevat, kun toiset tehdään kiinassa ja toiset Ukrainassa tai missä tahansa.

Niin, mistä sitä koskaan tällaisiakaan asioita voi ennalta tietää.

Pikkupajojen hinnat on mun mielestä ihan ymmärrettäviä ja mulle ainakin se lisämojo merkkaa myös ulkonäön ja soundin ohella. On vaan mukavampi soitella, kun voi itseään lukuunottamatta olla varma kaikesta muusta. :)

Joo, munkin mielestä skittakamoissa (ja monessa muussakin jutussa) laitteista tuleva fiilis on tärkeä. En nyt tarkoita sitä, että laitteiden pitäis olla tarkoituksen hakuisesti jotenkin hienoja, vaan sellaisia, että itse saa nautintoa niistä joko teknisessä mielessä tai vaikka esim. 'historiallisella tasolla' (joku vintage-kama) - toki hyvät soundit yms. järjelliset asiat palkitsevat aina soittajaa :)
Teininä oli aikaa, mutta huonot kamat - vanhempana on hyvät kamat, mutta ei aikaa..
koponen
24.09.2008 18:08:00 (muokattu 24.09.2008 18:08:25)
Ja laatukaappi on jälkimarkkinoilla aina haluttua tavaraa, toisin kun nuo HB:t yms. Eli ei ne kaikki ostovaiheessa sijoitetut rahat mihikään häviä.
I'm endorsed by Marshall
Rallakka
24.09.2008 18:17:26

Mielestäni tuota hintaeroa myös selittänee tuo "vaneri", halpiksissa mitälie puristettua selluloosaa seinämävahvuuksin 20mm ja laatukamat tehdään puusta seinämä vahvuus jotain 40mm. Itellä on tuossa nurkassa Englin Stanu 4x12" jossa kotelo on puuta ja sitä puuta on reilusti, jämäkkä, mutta helvet*n painava paketti (jotain 40kg).

Kyllähän yleensä kinkku jossa on enemmän lihaa maksaa enemmän kuin kinkku josssa on vähemmän lihaa. Saattaapa sillä lihan laadullakin olla osuutta hintaan.
"I'm only wearing black until they invent something darker"
Antti1
24.09.2008 19:47:02 (muokattu 24.09.2008 19:50:24)
Kyllähän yleensä kinkku jossa on enemmän lihaa maksaa enemmän kuin kinkku josssa on vähemmän lihaa. Saattaapa sillä lihan laadullakin olla osuutta hintaan.

Ei pelkästään se laatu ja määrä, mutta myöskin erikoisuus maksaa. Jos haluaa jotain yleisestä poikkeavaa, niin niissä on yleensä pienemmät tuotantomäärät --> isompi hinta. Vertaa vaikka possun ulkofilettä, tai presidentinpihvejä.

Joskus kyl tuntuu, että maineen ja merkin varjolla myydään sitä samaa halpiskuraa. Hyvä esimerkki on vaikka Marshallin pömpelit. Niitä on kalliita ja hyviä, sekä kohtuuhintaisia ja vähemmän hyviä. Ne ei välttämättä oo superhalpiksia parempia, mutta hintaa on kyllä melko varmasti enempi. Eihän tosta nyt voi sanoa 100% varmuudella, että kyse on pelkästä rahastuksesta, mutta siltä tuntuu. Ehkä ne tuottavat niitä kalliimman firman kautta tai jotain yhtä typerää, mitä en kyllä helpolla usko.

EDIT 1: Rallakka, koitas piruuttas siitä ENGL-kaapistas punnita se metalliverkon paino ja mieti sit sitä pöntön painoa uusiksi verrattuna muihin laatumerkkeihin. :) Ei sillä, ENGL on ihan hyvä merkki, mutta painolla ja painolla on eroa.

EDIT 2: Mut entäs tää subjektiivisempi puoli? Koetteko te saavanne rahalle soundillisesti vastinetta hinnan noustessa? Onko jossain selkeä taitekohta, jonka jälkeen ei välttämättä enää puhuta järjenmukaisista hinnanmuutoksista suhteutettuna soundin parantumiseen? Maksaako joku pönttö paljon, mutta on silti skeidaa?
koponen
24.09.2008 21:09:52 (muokattu 24.09.2008 21:10:33)
Sitäpaitsi vaikka satasen kaappi soundaisi ihan samalle kuin 500€:n kaappi, mutta se kalliimpi kaappi sytyttää soittamaan niin kannattaaa hankkia se. Näissä jutuissa fiilis on vähintään puolet koko hommasta.
I'm endorsed by Marshall
trih
24.09.2008 21:22:35
Tämähän on ihan tarvehommaa. Jos tarttee käyttää komeroaan pa:n korvikkeena tarvitaan parempaa laatua. Jos taasen vedetään pa:n läpi ei tarvi kuin sen yhden mikitetyn elementin. Eikö? Mulla on tuo kiinan vanerikomero v30 toiminu helvetin hyvin. Ei mitään tarvetta parempaan tai 8x12" elementtimääriin kun pyrin tuon yhden mikittämään. Pitäisi varmaan myydä 2x12" komero pois 1x12" versiona refleksiaukolla ja soittaa pelkällä elementillä niin jää dropped-geessä basistillekin tonttia.
Just.
oiva tumpeloinen
24.09.2008 21:22:46
Ja laatukaappi on jälkimarkkinoilla aina haluttua tavaraa, toisin kun nuo HB:t yms. Eli ei ne kaikki ostovaiheessa sijoitetut rahat mihikään häviä.

Mitä mä olen noita halpakaappeja nähnyt esim. torilla, niin aika hätäisesti on sieltä lähtenyt kohtuu hyvillä hinnoilla. Siis lähinnä nämä parin satkun V30-Harrikat. Jotkut B:n kaapit (ja omatekeleet) tuntemattomilla elementeillä voi olla jo vähän hankalampi homma, mutta esim. V30 on jo itsessään sen arvoinen, että noi halpakaapit menee sopuhintaan jatkossakin.
trih
24.09.2008 21:48:16
Mitä mä olen noita halpakaappeja nähnyt esim. torilla, niin aika hätäisesti on sieltä lähtenyt kohtuu hyvillä hinnoilla. Siis lähinnä nämä parin satkun V30-Harrikat. Jotkut B:n kaapit (ja omatekeleet) tuntemattomilla elementeillä voi olla jo vähän hankalampi homma, mutta esim. V30 on jo itsessään sen arvoinen, että noi halpakaapit menee sopuhintaan jatkossakin.

Tämäpä juuri myös. Mulla on pelkässä kotikäytössä ollu komero niin eiköhän se menisi 160e aika nopsaan. Tompaltahan sen saa uutena 219e upseineen. Mutta jos ostaa vanerit ja elementit erikseen on hinta aika paljon isompi. Ja siihen vielä uhratut työtunnit.
Just.
HeavyMachinery
26.09.2008 10:51:08

Mielestäni tuota hintaeroa myös selittänee tuo "vaneri", halpiksissa mitälie puristettua selluloosaa seinämävahvuuksin 20mm ja laatukamat tehdään puusta seinämä vahvuus jotain 40mm. Itellä on tuossa nurkassa Englin Stanu 4x12" jossa kotelo on puuta ja sitä puuta on reilusti, jämäkkä, mutta helvet*n painava paketti (jotain 40kg).

Vaneri on vaneria. Itse joka päivä vanerin kanssa painiessa on tullut hinnat ja laatu erot aika tutuiksi.

"kiina" valmistajat käyttävät yleensä vaneria jossa viilu paksuus on suurempi ja seassa on havupuuta eli monille tuttua "muotti"vaneria. Isot valmistajat tekee joko kokopuusta tai sitten koivuvanerista jonka kerrosvahvuus on 1mm per viilu.

Monesti kaappiin vaikuttaa eniten sen etulevyn jäykkyys ja sen vanerin laatu on siis tärkeä. Onhan osa vanhoista marsunkaapeistakin lastu levyä :D
Pardy : "Varallisuus on vaan järjestelykysymys"
Hannu H.
26.09.2008 11:13:20

Vaneri on vaneria. Itse joka päivä vanerin kanssa painiessa on tullut hinnat ja laatu erot aika tutuiksi.

"kiina" valmistajat käyttävät yleensä vaneria jossa viilu paksuus on suurempi ja seassa on havupuuta eli monille tuttua "muotti"vaneria. Isot valmistajat tekee joko kokopuusta tai sitten koivuvanerista jonka kerrosvahvuus on 1mm per viilu.

Monesti kaappiin vaikuttaa eniten sen etulevyn jäykkyys ja sen vanerin laatu on siis tärkeä. Onhan osa vanhoista marsunkaapeistakin lastu levyä :D

Eli periaatteessa, jos haluais tehdä kustannustehokkaasti kaapin niin tekis boksin seka- tai havuvanerista ja etulevyn koivuvanerista?
Päiväduuni on vain harrastus jolla kustannetaan se oikea työ.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)