Aihe: Victor Wooten Klinikka ti.23.09.2008 klo.15.00
1 2 3
Pirkka
23.09.2008 19:25:04
Erittäin hyvä klinikka. Meikäläisen kysymyksistä ei VW meinannu saada välillä selvää mutta se on vaan mun epäselvästä puheesta johtuvaa. Hienolla tavalla se kaveri tiedostaa oman asemansa tekemättä siitä kuitenkaan numeroa. Ja koko asenne musiikkiin on hieno!
balzary
23.09.2008 19:45:55

Ehkäpä paras 2h mitä on mulla ollut pitkään aikaan musiikin oppimisesta ja soittamisesta.
eugen7
23.09.2008 21:41:41

Ehkäpä paras 2h mitä on mulla ollut pitkään aikaan musiikin oppimisesta ja soittamisesta.

Kuin myös.
Olisihan se kiva treenata sitä musiikin kieltä sellaisella loopilla mitä Victor käytti:
http://www.digitech.com/products/Pedals/JamMan.php
HC-Audio
23.09.2008 22:12:56

Tää oli kyllä aivan mahtavaa aikaa. Viisaita ja hienoja ajatuksia - ihan oikeasti. Kyllä basso toimii, jos sitä ymmärtää oikein. Victor ymmärtää.
Käytiin kattoon Troija ja just ku posset tuli ulos hevosesta, takaa kuuluu naisääni: "Mää arvasin". Kalamies #18 >-)))>
Larmer
23.09.2008 22:41:57
Käsittämättömän hyvää settiä Vihtorilta. Jätti niin hyvän fiiliksen, että taidan sittenkin osallistua huomiselle keikalle.

Digitechin JamMan menee ostoslistalle pakostakin, vaikutti mainiolta vehkeeltä.
Hieman tanakka yksilö
Heikki L.
23.09.2008 22:42:17

Olen samaa mieltä. Informatiivista ja ihan v*tun inspiroivaa puhetta.
Basso sanoo pum pum ja pitää suunsa kiinni.
Typhus
23.09.2008 23:17:15
Aargh! Töiden takia ei sitten päässyt lähteen kattomaan täältä pohjoisesta... toivottavasti joku vaikka kuvas sen ja laittas juutuubiin tai jotain :D
Pirkka
23.09.2008 23:28:08
Aargh! Töiden takia ei sitten päässyt lähteen kattomaan täältä pohjoisesta... toivottavasti joku vaikka kuvas sen ja laittas juutuubiin tai jotain :D

Oli videokuvaus kielletty, en tiedä sitten kuvattiinko koulun puolesta.
Aki
24.09.2008 00:19:28

Oli videokuvaus kielletty, en tiedä sitten kuvattiinko koulun puolesta.

Ei kuvattu, nimenomaan itse mestarin pyynnöstä. Kysäisin Ossilta ohimennen.

Tavallisesti soitintaitureiden klinikoiden jälkeen on fiilis etten soita enää ikinä mitään. Ton klinikan jälkeen mulla oli olo että nyt tekis mieli soittaa! Se kertoo paljon. Victorilla on todella ihastuttava suhtautuminen musiikkiin, soittamiseen, treenaamiseen, ja ilmeisesti koko elämään. Olen todella otettu. Ensimmäistä kertaa klinikalla oli syytä tehdä muistiinpanoja.
"Every being in the universe knows right from wrong." -Prot, 2001
bize
24.09.2008 08:24:44
Todella hyvä klinikka kaikin puolin, palautti innostusta musiikkiin ihan universaalilla tasolla, riippumatta siitä kuunteleeko Wootenin omaa musiikkia ollenkaan.

Ja rohkeuspisteet Viitasen Jannelle, oli soitosta mitä mieltä hyvänsä, jamittelemaan Victor Wootenin kanssa tuollaisessa tilanteessa? Olisinko itse mennyt, tuota noin..
"Because, for me, the less faders you have to deal with, the better it sounds. You don't need 90 faders to make it happen." -C. Lord-Alge
balzary
24.09.2008 08:57:48 (muokattu 24.09.2008 09:01:31)

Nää on nyt täysin irrallaan kontekstista, mutta kirjoitan näkyviin kun kaveri tällaiset sitaatit raapusti ylös. Victor alussa mainitsi siitä, miten yleensä porukka tulee klinikoille ilman muistiinpanovälineitä. Ekan tunnin jälkeen harmitti aika paljon ettei mulla ollut kynää ja paperia mukana.

"Goal is to make the instrument disappear"

"The person behind the instrument makes the instrument alive"

"Sometimes we get too proud of the technique and we forget the music"

"Make every note sound good"

"You got to keep playing on rests/space. Rests are music"

"If you're soloing and it grooves, people will listen you forever"

"The music is in you"

Joku muu voi avata näitä, nyt töihin :)

E: Olen kyllä niin iloinen, että menin tuonne. Melkein jäi väliin, "kun en mä siitä sen musiikista niin välitä". Loppujen lopuksi soittoa ei ollut hirveen paljon, puhetta sitäkin enemmän. Koomikon vikaakin äijän bassonsoitossa, mielettömän hauskat looppaukset pisti kehiin.
chief
24.09.2008 11:25:47
Mä ehdin kattoa ekan puol tuntia. Harmi, ilmeisesti se loppu 2 tuntiakin oli täyttä asiaa.

Kitaristikaverikin kehu että oli parhaita klinikoita ikuna.
"It's the ear, not the gear. "
Aki
24.09.2008 13:10:09

Yritän pientä referointia tehdä, lähinnä niistä pointeista mitkä itseeni kolahti.

"Goal is to make the instrument disappear"

Soittimen tulee olla sellainen ettei siihen tarvitse kiinnittää huomiota, että se tuntuu luonnolliselta, ja ettei se ole esteenä omien ideoiden esilletuomisessa.

Musiikki on kieli, tapa puhua. Kukaan ei kiinnitä huomiota puheen istrumenttiin. Liika keskittyminen itse soittimeen on kuin hammassärky puhuessa, siihen keskittyy liikaa. Pitää olla jotain sanottavaa!

Kun soitat jonkun kanssa, se on keskustelu. Anna puheenaihe ja puheenvuoro!

"It's how well you relate to people. Rehearsing in a class room doesn't work on that. It will speak louder than your playing. Good playing might get you a gig, but being good to hang out with will make you keep them."

"Only you can limit your own playing. Go challenge yourself! Talk to a girl, drive a different route, etc. These things will make you forget the obsticles you have in playing."

"You learn by doing it with people better than you. To learn finnish one can only learn so much in a rehearsal room. Go out and use it! No-one tells a baby to shut up and learn speaking somewhere else. That's why speech is learned in two years. 2-year olds don't know anyhing about verbs etc, but they can already speak!"

"When rehearsing, it takes one fourth of time to learn if the phrase or scale is rehearsed in context, in music."

"When rehearsing a new technique, do it extremely slow and make a groove. Concentrate on economy and relaxation! That way your muscles will remember the movement in faster speeds."

"If a bass solo is flashy, people will listen for a while. If it grooves, they'll listen to it forever. It's one thing to make them look, it's another thing to have something to look at. Have something to say!"

"My tapping technique is not good, but the music I create with it is."

"When I choose a bandmate, musicality over technique or pitch."

"Find the thread and the pulse in drummers' playing."

Ja sitten kuvia:
http://teuvvo.wippiespace.com/wooten/
Zap ss86
24.09.2008 14:36:09 (muokattu 24.09.2008 14:36:33)
Kylläpä se oli ihmeellistä. Aivan uskomattoman hieno klinikka. Täyttä asiaa! Sain tosta aika paljon uskoa siihen että mitä olen tekemässä yleisesti elämässä. Yksi mieleenjääneimmistä pointesta oli se et kaikki ovat menestyviä jo lapsesta saakka, mutta ihmiset eivät vain tiedä menestystäsi.
Basso on bändin munat, eikä paskasta saa konvehtia.
Mileleo
24.09.2008 15:42:55
Aaaargh! Kyllä nyt harmittaa. Vituiks meni saapuminen tilaisuuteen, niiku aika moni muukin asia sinä päivänä. Tuntuu puhuneen aika paljon samoja juttuja ku muissakin klinikoissaan ja siinä Music Lesson kirjassaan. Inspiroiva hahmo on hän, diggas sen musasta tai ei.
aho
24.09.2008 15:45:39
Onko Victa nykyään Hartkemiehiä? Kiitos hienojen referointien! Samaa filosofiaa löytyy myös siitä Live at bass day -dvdllä. Kannattaa tsekata jos ei vielä ole nähny.
www.myspace.com/boristheconductor
Aki
24.09.2008 16:09:14

Onko Victa nykyään Hartkemiehiä?

Ei kai. Veikkaan että DLX vaan oli anteliaampi/nopeampi kuin Soundata (Ampeg).
Typhus
24.09.2008 18:51:29
Onko Victa nykyään Hartkemiehiä?

On sillä ollu tuolla uudella SMV kiertueella harken uudet hydrivet käytössä kokoajan :)
Aki
24.09.2008 21:23:06

On sillä ollu tuolla uudella SMV kiertueella harken uudet hydrivet käytössä kokoajan :)

Hä? Ei olis uskonu. Herran omilla sivuilla on vielä vanhaa tietoa.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)