Aihe: Telecaster
1 2 3 4 584 85 86 87 88122 123 124 125 126
Freewheeler
22.09.2008 09:18:51
Mitenkäs tuon CV -Telen osumaherkkyys? Jos tuo body siis on mäntyä, joka on erittäin pehmeää puuta, niin onko se heti lommolla kun vähänkin kalahtaa? Mulla kun on tapana noita kitaroita vahingossa teloa aika isosti. Vaikka väliäkö sillä toisaalta, sehän on rokkikitara.

Ei Skujun mänty mitään balsaa ole, ihan kunnon puuta. Mulla on tullut kulmiin jo pari iskua, toisesta tällistä irtosi pikku pala lakkausta ja kiitettävän ohutta se oli. Toinen kolaus painui snadisti sisään lakan kera. Kovaa kamaa tuo mänty on.
Ei vinopäähevikeppejä mulle, kiitos.
duc
22.09.2008 09:37:24
Ei Skujun mänty mitään balsaa ole, ihan kunnon puuta. Mulla on tullut kulmiin jo pari iskua, toisesta tällistä irtosi pikku pala lakkausta ja kiitettävän ohutta se oli. Toinen kolaus painui snadisti sisään lakan kera. Kovaa kamaa tuo mänty on.

Ja eikös se balsakin olisi ihan kohtuullisen kestävää :-)
jussimus
22.09.2008 10:47:22
Oikein hyvä ja järkevä vastaus, kiitoksia. Kuten mainitsin, toisaalta sehän on rokkikitara. Mitä et tajua? Ilmeisesti tuosta puun pehmeydestä sulla ei nyt ainakaan ole mitään sanottavaa?

Hohhoijaa...tarkoitin että jos ja kun kerran telot kitaroitasi "isosti", niin puun materiaalista huolimatta niihin tulee lommoja/jälkiä/painaumia.

Sun mielestä telecaster on ilmeisesti "rokkikitara", jolla tarkoitit olettaakseni sitä että telecasteriin saa tullakin lommoja ilman että se sua pahemmin haittaisi.

Jos sua kerran ei lommot haittaa, niin selittäisit tarkemmin että miksi sua kiinnostaa tämän kyseisen kitaran mäntybodyn pehmeysaste? Vai onko kyse nyt siitä että sua ei lommot haittaa johonkin tiettyyn rajaan asti, mutta jos se raja ylittyy niin sit sua rupeaa haittaamaan? Mikähän se raja voisi olla? Onko kyse yksittäisen lommon syvyydestä vai lommojen määrästä?
Jäämeri
22.09.2008 11:04:05
Vai onko kyse nyt siitä että sua ei lommot haittaa johonkin tiettyyn rajaan asti, mutta jos se raja ylittyy niin sit sua rupeaa haittaamaan? Mikähän se raja voisi olla? Onko kyse yksittäisen lommon syvyydestä vai lommojen määrästä?

Asian selvennykseksi: Minua eivät lommot haittaa. Ihan vaan mietin, kun mäntypuiset huonekalut ym. ottavat niin herkästi siipeensä. Enkä minä niitä kitaroita väkisin telo, usein vaan on tiiliseinä liian lähellä. OK?
varakeef
22.09.2008 11:19:14
Mänty (pine), josta kitaroita rakennetaan, on äärimmäisen harvoin tätä Pohjois-Euroopassa luonnonvaraisena kasvavaa lajia. Pohjois-Amerikassa kasvaa satoja mäntylajeja, joista useampaa kymmentä lajia käytetään kitaroihin. Lisäksi siellä saatetaan viitata termillä "pine" myös erilaisiin kuusien kanssa samaan porukkaan kuuluviin lajeihin tai tyystin toisiin sukuihin kuuluviin muihin havupuihin.

Siitä, että tämä meikäläinen mäntypuu on syiden välistä kohtuuttoman pehmeää, ja syiden kohdalta melko kovaa ja sisältää kiusallisen paljon pihkataskuja, ei voi tehdä päätelmiä "pinecastreihin" käytetyjen puiden ominaisuuksista.
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
jussimus
22.09.2008 11:40:04
Asian selvennykseksi: Minua eivät lommot haittaa. Ihan vaan mietin, kun mäntypuiset huonekalut ym. ottavat niin herkästi siipeensä. Enkä minä niitä kitaroita väkisin telo, usein vaan on tiiliseinä liian lähellä. OK?

Oolrait, antaapa tämän asian nyt olla.
Kiinankeisari
23.09.2008 16:51:50
rääh, tämä ja TDPRI:n vastaava ketju on kyllä aika GAS:ia herätteleviä saattaapa että otan pienoisen riskin ja tilaan tommosen classic viben vaikka en kuunaan oo moista masiinaa nähnykkään. onkohan se kaula samoilla linjoilla esim. noiden vintage modified-skujujen kans? niistä kyllä tykkäsin ihan kympillä.
"soita silleen makeesti" -Albert Järvinen
jra
23.09.2008 17:23:13 (muokattu 23.09.2008 17:25:28)
Osaisko Freewheeler tai joku muu, jolla on CV Tele omistuksessa sanoa millainen homma tuohon on vaihtaa satula?

Minulle tulleessa CV:ssä on d-kielen ura sen verran matala, että jos säädän reliefin ja actionin mieleiseksi d-kieli särisee vapaana 1. nauhaan. Muiden kielten korkeus on kyllä juuri sopiva. Esim. J&D-"tele", johon olen tehnyt uuden tusq-satulan soi puhtaasti matalammalla actionilla ja pienemmällä reliefillä. Tuossakin satula on (tarkoituksella) juuri ja juuri riittävän korkuinen.

Tiedustelin dv247:lta, josta kitaran tilasin, mitä kannattaisi tehdä. Heiltä tuli tänään vastaus, että palauttaisin kitaran ja saisin uuden tilalle kun saavat lisää varastoon tai sitten palauttavat rahat.

Itse olen tuohon sen verran tyytyväinen että mieluummin vaikka hommaisin tusq-aihion ja tekisin uuden sopivan satulan. Aikaisemmin olen omasta mielestä onnistuneesti pariin kitaraan tuommoisen tehnyt, mutta tässä CV:ssä on noista poiketen ongelmana se että satulan reunat on kierretty paksuhkolla lakkakerroksella ja jos tuota alkaa irroittelemaan saattaa olla että satulan ympäristön lakkaus ottaa vauriota.

Onko hyvä konsti viiltää terävällä kynäveitsellä (mattoveitsellä) satulan saumakohdasta lakkaan viilto ja sitten varovasti yrittää naputella vanha satula irti?
- Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 -
Freewheeler
23.09.2008 17:29:29
Osaisko Freewheeler tai joku muu, jolla on CV Tele omistuksessa sanoa millainen homma tuohon on vaihtaa satula?

Minulle tulleessa CV:ssä on d-kielen ura sen verran matala, että jos säädän reliefin ja actionin mieleiseksi d-kieli särisee vapaana 1. nauhaan. Muiden kielten korkeus on kyllä juuri sopiva. Esim. J&D-"tele", johon olen tehnyt uuden tusq-satulan soi puhtaasti matalammalla actionilla ja pienemmällä reliefillä. Tuossakin satula on (tarkoituksella) juuri ja juuri riittävän korkuinen.

Tiedustelin dv247:lta, josta kitaran tilasin, mitä kannattaisi tehdä. Heiltä tuli tänään vastaus, että palauttaisin kitaran ja saisin uuden tilalle kun saavat lisää varastoon tai sitten palauttavat rahat.

Itse olen tuohon sen verran tyytyväinen että mieluummin vaikka hommaisin tusq-aihion ja tekisin uuden sopivan satulan. Aikaisemmin olen omasta mielestä onnistuneesti pariin kitaraan tuommoisen tehnyt, mutta tässä CV:ssä on noista poiketen ongelmana se että satulan reunat on kierretty paksuhkolla lakkakerroksella ja jos tuota alkaa irroittelemaan saattaa olla että satulan ympäristön lakkaus ottaa vauriota.

Onko hyvä konsti viiltää terävällä kynäveitsellä (mattoveitsellä) satulan saumakohdasta lakkaan viilto ja sitten varovasti yrittää naputella vanha satula irti?

Älä hyvä mies yhden särisevän kielen takia hyvää tusc-satulaa poista! Tippa pikaliimaa varovasti uraan ja tunnin kuluttua uusi ura kynäveitsellä tai lehtisahalla. Siinä niksipirkankin hyväksymä kotikonsti.
jra
23.09.2008 17:45:39 (muokattu 23.09.2008 17:52:35)
Älä hyvä mies yhden särisevän kielen takia hyvää tusc-satulaa poista! Tippa pikaliimaa varovasti uraan ja tunnin kuluttua uusi ura kynäveitsellä tai lehtisahalla. Siinä niksipirkankin hyväksymä kotikonsti.

Kiitos! Pitääpä tuota kokeilla, olen joskus lukenut, mutta eipä tähän hätään muistunut mieleen. Onko tuohon parasta nämä pikkutuubissa olevat superliimat vai voisko kokeilla tuommoisella kirkkaalla perus Scotch'in Universal-pikaliimalla (liimaa muovia)?

Saahan tuon Scotchin viilattua pois, jos ei osoittaudu esim. riittävän kovaksi aineeksi.

E: Kokeilempa ensin tuota perus-Scotchia muutamaan vanhaan poistettuun tallaan ja kokeilen sitten viilata niihin uudet urat. Jos toimii, niin sitten CV:n kimppuun.
- Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 -
Freewheeler
23.09.2008 18:36:13
Kiitos! Pitääpä tuota kokeilla, olen joskus lukenut, mutta eipä tähän hätään muistunut mieleen. Onko tuohon parasta nämä pikkutuubissa olevat superliimat vai voisko kokeilla tuommoisella kirkkaalla perus Scotch'in Universal-pikaliimalla (liimaa muovia)?

Saahan tuon Scotchin viilattua pois, jos ei osoittaudu esim. riittävän kovaksi aineeksi.

E: Kokeilempa ensin tuota perus-Scotchia muutamaan vanhaan poistettuun tallaan ja kokeilen sitten viilata niihin uudet urat. Jos toimii, niin sitten CV:n kimppuun.

Hetipitiä eli pikaliimaa! Ei mitään hitaasti kuivuvaa muoviliimaa!!! Maskaat teipillä satulan ja jätät vain sen kieliuran näkyviin. Yksi tippa ja siinä se.
black-dog
23.09.2008 18:40:23
paikalliseen liikkeeseen tuli 52 vintage telkku... GAS!!!! kriisiapua kiitos
Watch my back sano kyttyräselkä
Freewheeler
23.09.2008 19:03:16

Usein vain käynti pankissa auttaa :-)
Dunga
23.09.2008 19:34:19

Buy = instant help
Interstellar overdrive.
black-dog
23.09.2008 21:09:43
Usein vain käynti pankissa auttaa :-)

tällä hetkellä töissäkäyti lähinnä. perkele lukiosta pitäs saaha palkkaa
Watch my back sano kyttyräselkä
jussimus
23.09.2008 21:54:21
Hehee...aina vaan paranee. Olen nyt päässyt perusteellisesti luukuttamaan Classic Vibe teleä myös pändikämpällä, ja yllättäen taisi käydä niin että tele tuli ja otti ykköskepin paikan mun "kitara-armadassa".

Ei tässä oo mitään järkeä...parinkymmenen kitaran jälkeen kaikista kovimmaksi luuksi osoittautuu kaikkien aikojen ylivoimaisesti halvin ostamani kitara, Kiinan Skuju :D
Ja vielä täysin modaamattomana! Aina mun kitaroita on enemmän tai vähemmän modattu, mut tälle telecasterille ei tarttenu tehdä oikeastaan yhtään mitään. Se on sellasenaan ihan täydellinen. No kielet piti vaihtaa joo ja kaularautaa säätää, mut noita mä en laske modausten joukkoon :)
Puavali
23.09.2008 21:55:27
Hehee...aina vaan paranee. Olen nyt päässyt perusteellisesti luukuttamaan Classic Vibe teleä myös pändikämpällä, ja yllättäen taisi käydä niin että tele tuli ja otti ykköskepin paikan mun "kitara-armadassa".

Ei tässä oo mitään järkeä...parinkymmenen kitaran jälkeen kaikista kovimmaksi luuksi osoittautuu kaikkien aikojen ylivoimaisesti halvin ostamani kitara, Kiinan Skuju :D
Ja vielä täysin modaamattomana! Aina mun kitaroita on enemmän tai vähemmän modattu, mut tälle telecasterille ei tarttenu tehdä oikeastaan yhtään mitään. Se on sellasenaan ihan täydellinen. No kielet piti vaihtaa joo ja kaularautaa säätää, mut noita mä en laske modausten joukkoon :)

No jumankekka! Tele on sitten kyllä mahti peli.
Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni.
kalamies#19 >-)))> ; ESTR #2 ; Relic #5
jussimus
23.09.2008 22:05:48
No jumankekka! Tele on sitten kyllä mahti peli.

Aiemmin omistamani Meksikon Fender '72 custom tele jäi laadultaan valovuosien päähän tuosta Skujusta, eikä se soundillisestikaan innostanut himassa eikä pändikäytössäkään. Ja tuo Mehikon rimpula maksoi uutena kuiteski kaks ja puol kertaa enemmän kuin tää superdiili-Skuju :D
Don Make
23.09.2008 23:08:22
Siis ei tästä jumalauta tuu yhtään mitään kun kaikki hehkuttaa tota skujua ja just on tässä pistetty kaikki rahat likoon uuteen bassoon.

tuttaa niin perkeleesti...
''Guitar is easy. All you need is six strings, five fingers and one asshole.'' -Keith Richards
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)