Aihe: Buffer pedaalissa - mitä haittaa?
1
MikeS
26.10.2004 16:17:55
Terve! Mitä tarkoittaa, että esim. kitarapedaalissa on buffer, tai että pedaali on 'buffered'? Kaipaisin käytännön selitystä. Tarkemmat kysymykset:

1) Kuinka pedaalissa oleva buffer vaikuttaa signaaliin/toneen?
2) Kuinka buffer vaikuttaa ko. pedaalia ennen/jälkeen olevien pedaalien saundiin?
3) Onko saundin kannalta väliä sillä, missä kohtaa signaaliketjua bufferoitu pedaali on? Eli voiko bufferin vaikuitusta 'minimoida' pedaalijärjestyksellä?
4) Mistä tiedän, onko pedaaleissani buffer? Ehkäpä joku osaisi kertoa joistain näistä:
* Boss TU-2 tuner
* Boss LS-2 Loop Selector
* Crowther Audio Hotcake
* V-Stack analog valve stack emulator
* MXR Micro Amp
* MXR 6-Band EQ
* Guyatone MD-3 Micro Digital Delay
* Proco Rat

Kiide!
booster
26.10.2004 18:27:19
Ostetaan:
-looppiboksi tai Line Selector
-BOSS Super Overdrive, Overdrive tai Blues Driver
Tarjoa!
kulmahiomakone
27.10.2004 08:57:32
Bufferi muuttaa signaalin impedanssia. Yleensä bufferi on pedaalin signaalitien alussa muuttamassa kitaran korkeaimpedanssista signaalia matalaimpedanssiseksi (jonka pedaalissa käytetyt palikat usein vaativat). Ehkä näin.

Se, että bufferia pidetään (tietyissä piireissä) huonona asiana, on aikamoista hifistelyä. Vaikuttaahan tuo bufferi toneen, mutta toisaalta jotkut käyttävät kitarassaan sisäänrakennettua bufferia/esivahvistinta, jonka avulla ylä-äänet säilyvät paremmin matkallaan vahvistimeen.

Ja eiköhän ole niin, että suurimmasta osasta pedaaleita löytyy bufferi.

Rakentelupuolella kysymys saisi paremmin ansaitsemansa huomion ja asiantuntevan vastauksen.
Dr. Muff
27.10.2004 09:50:49
Se, että bufferia pidetään (tietyissä piireissä) huonona asiana, on aikamoista hifistelyä.

No, no, no, no, no....Yes. :)

Tuolla Custom-Soundsin sivuillakin on mainittu buffereista ja fuzzeista. Tarkemmin ottaen siitä että eivät välttämättä tykkää toisistaan. Itse huomasin kanssa tämän joskus. Fuzzi menee kamalaksi sirinäksiä ja ei reagoi kitaran volapotikkaan jos non-tbp-pedaali oli ennen fuzzia.

Mutta jos bufferia ei huomaa niin eipä sellaisen olemassaolo minua suuremmin liikuta.
I Smell Urine
HeavyMachinery
27.10.2004 17:48:12 (muokattu 27.10.2004 17:48:31)

Bufferi syö dynamiikkaa se on ainakin oma syyni niiden välttelyyn.
No niin, sano napoleon !
opaa
20.09.2008 17:30:43
Huom! Olet kirjoittamassa yli 1423 päivää vanhaan ketjuun! On kyllä vanha ketju..

Anyway, mun pedaalimäärä lisääntyy pian huomattavasti uuden laudan myötä, ja oon ruvennut miettimään tätä bufferijuttua. Melkein kaikki pedaalit ovat/tulevat olemaan true bypass, mutta ilmeisesti ketjun alkupäässä olisi hyvä olla bufferi pitämässä signaalin kirkkaana. Kärsivätkö mitkään muut pedaalit bufferoidusta signaalista kuin fuzzit? Overdrive pedaalit, kuten OCD?

Ja toiseksi, onko eroa hyvien ja huonojen bufferien välillä? Bad Monkeyssa mulla on bufferi, onko se hyvä/riittävä pitämään pitkän signaalin kirkkaana? Jos se on huono, niin mikä on hyvä jne?

Tähän asti mä oon vaan ajatellut, että true bypass = Signaali ei kärsi mutta eihän se asia niinkään taida olla :p
HeavyMachinery
20.09.2008 20:39:37

On kyllä vanha ketju..

Anyway, mun pedaalimäärä lisääntyy pian huomattavasti uuden laudan myötä, ja oon ruvennut miettimään tätä bufferijuttua. Melkein kaikki pedaalit ovat/tulevat olemaan true bypass, mutta ilmeisesti ketjun alkupäässä olisi hyvä olla bufferi pitämässä signaalin kirkkaana. Kärsivätkö mitkään muut pedaalit bufferoidusta signaalista kuin fuzzit? Overdrive pedaalit, kuten OCD?

Ja toiseksi, onko eroa hyvien ja huonojen bufferien välillä? Bad Monkeyssa mulla on bufferi, onko se hyvä/riittävä pitämään pitkän signaalin kirkkaana? Jos se on huono, niin mikä on hyvä jne?

Tähän asti mä oon vaan ajatellut, että true bypass = Signaali ei kärsi mutta eihän se asia niinkään taida olla :p

Kyllä se 10TBP spedua syö kummasti signaalia. Tähän auttaa looperit ja laadukkat bufferit. 1spedu jossa on laaduks bufferi auttaa kummasti esim Guitar systemin Trebletool.
Pardy : "Varallisuus on vaan järjestelykysymys"
Terry Pantheras
23.09.2008 16:39:11
Tuosta fuzzista vielä, eli mulla on tällä hetkellä pedaalit seuraavassa järjestyksessä:

RMC wah (TBP) - Seymour Duncan pickup booster (TBP) - Boss GE-7 eq (bufferoitu?) - Boss NS-2 noise gate (bufferoitu?) - Framus Dragon-vahvistin

Johonkin väliin pitäisi lykätä EH Russian Big Muff, eli mikä olisi optimaalisin rako tuossa ketjussa ajatellen bufferoitujen spedujen vaikutusta fuzziin? RMC:n eteen?
Kerro ihmeessä lisää!
Dr. Muff
23.09.2008 19:16:30
Mitenköhän paljon mahtaa soundi loppupeleissä muuttua 10 TBP-purkin kanssa suhteessa yhteen purkkiin? Jos otetaan esimerkki elävästä elämästä:

Purkin sisällä kulkee piuhaa n. 5cm =0,5m kaikki purkit mukaan lukien. Välipiuhoista saadaan vielä toinen mokoma aikaiseksi = kaiken kaikkiaan 1m lisää lakua verrattuna yhteen ainoaan purkkiin. Lankulta vahvarille ja kitaralle on molemmille 5 metrinen laku. Nyt sitten herää kysymys, että kuinkakohan paljon 11m:n kaapeli syö soundia suhteessa 10m:n lakuun? Onkohan se ero ihan hirveän dramaattinen kuitenkaan loppupeleissä, jos laadukasta kaapelia käytetään?

Eihän se välttämättä ihan dramaattinen ole, kunhan kaikki juotokset on viimeisen päälle ja jakki/plugikontaktit puhtaat ja hyvin johtavat.

Ei varmaan kannata asiasta stressiä ottaa ellei mitään ongelmaa ole ja jos sitä ei kuule niin ongelmaa ei ole. Eiksjuu?
Sokeiden valtakunnassa yksisilmäinen on kuningas
Wespa
23.09.2008 19:20:30
Johonkin väliin pitäisi lykätä EH Russian Big Muff, eli mikä olisi optimaalisin rako tuossa ketjussa ajatellen bufferoitujen spedujen vaikutusta fuzziin? RMC:n eteen?

Kokeile toki ensiksi tykkääkö Muffi kyttyrää jos laitat sen kaikkein luonnollisimmalle paikalleen eli wahin jälkeen. Ainakaan meikäläisen vintage Ibanez OD-850 fuzz ei pistä ollenkaan pahakseen edellään olevaa TS9:ä tai Korg DT-10:ä.
"Malmsteen and I broke up over religious reasons... He thought he was God, and I didn't agree... Blackmore's God!" - Joe Lynn Turner
oiva tumpeloinen
23.09.2008 19:32:32
Eihän se välttämättä ihan dramaattinen ole, kunhan kaikki juotokset on viimeisen päälle ja jakki/plugikontaktit puhtaat ja hyvin johtavat.

Ei varmaan kannata asiasta stressiä ottaa ellei mitään ongelmaa ole ja jos sitä ei kuule niin ongelmaa ei ole. Eiksjuu?

Juu, ei mua haittaa ollenkaan. Mulle se on ihan sama, onko purkissa bufferi vai ei, jos homma vain toimii. Kaikille se ei vain aina tunnu olevan niin.
monotone
23.09.2008 20:12:45

Yksi näkemys aiheesta.

"Of course, I'm being very picky and anal here - myself personally, I don't worry too awful much about true bypass this or that - if I'm fairly happy with my core tone than I just go for it. However, I will say that I nearly always prefer a boutique version of the boss overdrives and distortions to the boss version. If you take the same circuit and get rid of the 'redundant' buffering in them, you'll notice your tone will open up a TON. For example, the boss blues driver, even when OFF, has 3 buffers in the signal at all times, as well as a ton of resistors, caps, etc - multiply that by 6 pedals (assuming that each pedal has AT LEAST 2 buffers, in and out) and you'll see that you have a TON of buffers as well as a whole crapload of other stuff degrading your signal. one or two buffers is good - 10-12 is bad. With each 'discrete' buffer (not the best type, but cheaper for boss to use), you lose a bit of signal, let alone all those resistors to ground, in the signal path, various caps, etc."

http://indyguitarist.com/forum/inde … af51f&topic=811.msg3589#msg3589
opaa
23.09.2008 20:42:26
Juu, ei mua haittaa ollenkaan. Mulle se on ihan sama, onko purkissa bufferi vai ei, jos homma vain toimii. Kaikille se ei vain aina tunnu olevan niin.

Ehkä mäkin turhaan stressaan, kokemusta kymmenen pedaalin ketjusta ei vielä löydy. Niin paljon noista vatkataan vaan keskustelua siellä sun täällä, että rupeaa väkisin miettimään.

Purkin sisällä kulkee piuhaa n. 5cm =0,5m kaikki purkit mukaan lukien. Välipiuhoista saadaan vielä toinen mokoma aikaiseksi = kaiken kaikkiaan 1m lisää lakua verrattuna yhteen ainoaan purkkiin. Lankulta vahvarille ja kitaralle on molemmille 5 metrinen laku. Nyt sitten herää kysymys, että kuinkakohan paljon 11m:n kaapeli syö soundia suhteessa 10m:n lakuun? Onkohan se ero ihan hirveän dramaattinen kuitenkaan loppupeleissä, jos laadukasta kaapelia käytetään?

Tähän vaan sen verran, että ne liitinkohdat (piuha-pedaali) taitavat sitä soundia myös syödä. Ja niitähän kertyy matkan varrelle 20 kpl tässä tapauksessa. Googlettamalla löysin joskus mittaustuloksia asiasta, jossa pedaaliketju söi kyllä ohmeja reippaasti enemmän kuin pelkkä piuhojen summa.
H.Corruption
23.09.2008 20:43:26
Ainakaan TS9/10 ja DF10:n buffereissa ei tapahdu mitään radikaalia mittausten mukaan. Sisään menevä signaali on identtinen ulos tulevan kanssa.

FETillä toteutetussa bufferissa (esim. Dod, Digitech)signaali vaimenee hieman.

Joissain vahvistimissa ensimmäinen vahvistusaste on nirso sisääntuloa syöttävän laitteen impedanssille. Tällöin ääni muuttuu varmasti.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)