Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Rummut: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Rumpusettisoiton perusteet -soitto-opas julkaistu
1 2
jazzmies
23.09.2008 12:38:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen juuri julkaissut rumpukoulun Rumpusettisoiton perusteet.
 
Rumpusettisoiton perusteet on tarkoitettu erityisesti soittoharrastusta aloitteleville rumpaleille. Kirjassa käydään läpi settirummutuksen keskeisimmät tyylit. Harjoitusten lomassa valotetaan tekstein afrikkalaisperäisen musiikin ominaispiirteitä, erityisesti rytmin luonnetta. Kirja toimii mainiosti itseopiskeluvälineenä, ja mukana tuleva DVD-levy helpottaa harjoitusten ymmärtämistä.
 
Rumpukoulu on jaettu neljään osioon. Ensimmäinen opettaa rumpusettisoiton alkeet perusharjoituksin. Toisen painopiste on soittotekniikassa. Kolmannessa astutaan seuraavalle tasolle perustyylien hallinnan syventämiseen ja jazz-rummutuksen perusteisiin. Viimeinen osio tarkastelee rytmiteoriaa rytmiaiheensiirtoharjoituksin.
 
Säily on toiminut Pop & Jazz Konservatoriossa rummunsoiton opettajana vuodesta 2000. Hän on koulutukseltaan musiikinopettaja ja musiikkitieteilijä. Säily on julkaissut vuonna 2007 soitto-oppaan Rytmiikkaa rumpusetille, joka haastaa pidemmälle ehtineet soittajat.
 
Kirjassa on 53 sivua (+ DVD) ja se on omakustanne. Kirjan suositushinta on 35 €.
 
Kirjaa voi kysellä musiikkiliikkeistä ja nettikirjakaupoista. Muistakaa myös agitoida paikallisia kirjastoja hankkimaan tämän pop/jazz-rummutuksen modernin klassikon kokelmiinsa.
 
Tiedot:
 
ISMN 979-0-55001-176-2
Rumpusettisoiton perusteet
Mika Säily
Tuusula: Mika Säily (kustantaja)
Hinta 35 €
Kirjan tukkumyyntiä hoitavat F-musiikki ja Kirjavälitys Oy, sekä vähittäistyyntiä musiikkiliikkeet ympäri Suomen ja nettikirjakaupat
 
Terveisin
Mika Säily
Rumpalisti-opettaja-tietokirjailija
 
PS. Tätä kirjaa en itse postita, vaan sen myynti tulee (toivottavasti) olemaan eri luokkaa volyymiltaan!
 
Oiligi. Aaltonen elämä kans oikeesti kiinnosta. Ronnie Österberg. Muutenki mua kinnosta hirvesti tausta. Henkilökuva on tarkea. - Kailis 2008 -
karipv
23.09.2008 13:21:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No tämähän vaikuttaa erittäin hyvältä! Leppäsen Rokkaavat Rummut alkaakin olla jo loppumetreillä, joten tämä menee hankintaan.
 
"En pelkää sattaakaa miestä, koha eivät kii käy!"
moderndrummer88
23.09.2008 16:51:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämä ois kyllä varmaan oikein pätevä opus Rokkaavien Rumpujen lisäksi opetushommiin..!
 
"jazzahtavia ridekomppeja tyyliin Ian Paice" -Brother Michael
jazzmies
23.09.2008 20:06:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämä ois kyllä varmaan oikein pätevä opus Rokkaavien Rumpujen lisäksi opetushommiin..!
 
Sanos muuta! Leevin kirjaa menee vuositasolla 1000-1500 huhujen mukaan, joten ne kaikki minulle heti;)
 
Oiligi. Aaltonen elämä kans oikeesti kiinnosta. Ronnie Österberg. Muutenki mua kinnosta hirvesti tausta. Henkilökuva on tarkea. - Kailis 2008 -
Bumbarr
24.09.2008 05:21:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Huutele täällä, kun kaupoista voi käydä huhuilemassa.. Kun en tuneilla ole käynyt, voisi tuo olla varteenotettava vaihtoehto itsensä kehittämiseen.
 
Kilpikonnat rockkaa!
jazzmies
24.09.2008 09:46:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Huutele täällä, kun kaupoista voi käydä huhuilemassa.. Kun en tuneilla ole käynyt, voisi tuo olla varteenotettava vaihtoehto itsensä kehittämiseen.
 
Ehdottomasti toimii itseopiskelussa ja nuottien haltuunottamisessa. Ja DVD:ltä saa tukea, jos nuotit herättävät hämmennystä.
 
Tänään menee läja Fazun nuottitukkuun, Ostinatoon ja Turkkuseen Soitin Laineelle ja heidän verkkokauppaan.
 
Oiligi. Aaltonen elämä kans oikeesti kiinnosta. Ronnie Österberg. Muutenki mua kinnosta hirvesti tausta. Henkilökuva on tarkea. - Kailis 2008 -
jazzmies
26.10.2008 20:56:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ensimmäinen sadan painos myyty! Palautetta ei vain kuulu mistään. Varmaan hyvä 7 1/2. Mutta hyvä niin!
 
Mul tällanen kikotusmusa aiheuttaa aina valtavaa sisäistä raivoa. Sama merenque-hommat, verenpaine nousoo. -Roberto -
Nolte
26.10.2008 21:12:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ensimmäinen sadan painos myyty! Palautetta ei vain kuulu mistään. Varmaan hyvä 7 1/2. Mutta hyvä niin!
 
Uusimmassa Riffi -lehdessä oli käsitelty julkaisuasi.
 
meiän bändin paras rumpali
jazzmies
26.10.2008 21:30:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Uusimmassa Riffi -lehdessä oli käsitelty julkaisuasi.
 
Mitä sanottiin, jos saan udella?
 
Mul tällanen kikotusmusa aiheuttaa aina valtavaa sisäistä raivoa. Sama merenque-hommat, verenpaine nousoo. -Roberto -
Nolte
26.10.2008 22:06:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitä sanottiin, jos saan udella?
 
Toki. Pääasiassa arvio on positiivinen. Mm. perusajatusta, siis lähestyä asiaa bändisoiton näkökulmasta kehuttiin, ja myös dvd:llä paikoin olevia selittäviä tekstejä. Muitakin kehuja oli. Moitteita tuli teknisestä laadusta, ja lievästä akateemisuudesta.
 
meiän bändin paras rumpali
Deino
26.10.2008 22:10:11 (muokattu 26.10.2008 22:10:53)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitä sanottiin, jos saan udella?
 
No pääpointtina oli lähinnä se, että paskan teit. Ei viitsinyt Nolte kertoa suoraan.
 
E: Valehtelee tuossa ylempänä törkeästi
 
Nolte
26.10.2008 22:16:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No pääpointtina oli lähinnä se, että paskan teit. Ei viitsinyt Nolte kertoa suoraan.
 
E: Valehtelee tuossa ylempänä törkeästi

 
Liikaa kokista, vaikka osa näytölläkin...
 
meiän bändin paras rumpali
Deino
26.10.2008 22:17:26
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Liikaa kokista, vaikka osa näytölläkin...
 
Mietin muuten juuri samaa.
 
karipv
26.10.2008 22:52:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kävin hakemassa oppaan perjantaina Soitin-Laineelta. Hyvältähän se vaikuttaa, en tosin ole vielä päässyt jazz-osaan saakka eli sinne, jonka takia sen oikeastaan hommasinkin. Aloitin ihan alusta pitäen ja kyllähän siinä heti alusta alkaen on näin vajaat kolme vuotta soittaneelle ihan uuttakin juttua. Soittelin siitä parikymmentä sivua läpi ja asiat on mielestäni esitetty selkeäst. Tekstiä on ajoitellen paljon ja se ilahduttaa ainakin meikäläistä.
 
Luulen kyllä, että ihan jo tuossa beat-osan filleissa ihan aloittelijalla on todella paljon tekemistä. Hienon kuuloisia fillejähän siinä kyllä on!
 
Ymmärrän kyllä, että kyseessä on nimenomaan settisoiton opas. Siltikin, eikös siinä olisi ollut korrektia ainakin jollain tavalla tuoda esiin myös rudimentit?
 
DVD:tä en ole vielä juurikaan katsonut mutta se vaikuttaa mainiolta lisältä oppaaseen.
 
Muista en tiedä mutta mulle ainakin opas on hyvinkin hintansa arvoinen!
 
"En pelkää sattaakaa miestä, koha eivät kii käy!"
jazzmies
26.10.2008 23:16:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ymmärrän kyllä, että kyseessä on nimenomaan settisoiton opas. Siltikin, eikös siinä olisi ollut korrektia ainakin jollain tavalla tuoda esiin myös rudimentit?
 
DVD:tä en ole vielä juurikaan katsonut mutta se vaikuttaa mainiolta lisältä oppaaseen.
 
Muista en tiedä mutta mulle ainakin opas on hyvinkin hintansa arvoinen!

 
Kiva että sijoitus oli sen väärti.
 
Aivan oikein, tekniikkaharjoituksia en nähnyt tarpeelliseksi upottaa tähän kirjaan. Tällä kertaa päädyin ohittamaan rudimentit, ja sen sijasta ohjaan lukijat hankkimaan jonkun jo olemassa olevista oppaista tekniikan saralta. Ajattelin lähestyä tässä kirjassa tekniikkaa "muukalaistasolta" selvittäen lyöntien ja tekniikan anatomiaa.
 
Mul tällanen kikotusmusa aiheuttaa aina valtavaa sisäistä raivoa. Sama merenque-hommat, verenpaine nousoo. -Roberto -
karipv
27.10.2008 08:14:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toki. Pääasiassa arvio on positiivinen. Mm. perusajatusta, siis lähestyä asiaa bändisoiton näkökulmasta kehuttiin, ja myös dvd:llä paikoin olevia selittäviä tekstejä. Muitakin kehuja oli. Moitteita tuli teknisestä laadusta, ja lievästä akateemisuudesta.
 
Jaa en ole lukenut Riffiä mutta en ihan ymmärrä tuota väitettä akateemisuudesta. Mun mielestä se ei ollut sitä tai jos olikin, niin mitä sitten? Akateemisuus tarkoittaa mielestäni asioiden esittämistä asiallisesti ja siinä ei ole mitään vikaa. Selvästi tuossa DVDllä oli myös huumorin pilkahduksia.
 
"En pelkää sattaakaa miestä, koha eivät kii käy!"
markkuliini
06.10.2009 01:52:18
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt vasta ehdin tutustumaan teokseen, ja hyvältä vaikuttaa. Esim. fillien vokalisointi tutuilla sanoilla auttaa ihan varmasti rumpalia kuin rumpalia soittamaan halutut rytmit.
Meinasin muuten ajaa pysäkin ohi kun uppouduin junamatkalla kirjaan. Viimehetkellä ehdin ovien väistä. :)
 
Ja kirjasta tarttui jo ainakin yksi hyvä levysuositus hihaan, eli Lee Morganin Sidewinder. Billy Higgins vetää aika helkatin hienosti tuota jazzimpaa boogalootaa.
 
"Ei se totuudesta kovin kauaksi heitä, jos omistaa minun kaltaisen kokemusmaailmani."
arse
06.10.2009 14:17:34
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

markkuliini: Ja kirjasta tarttui jo ainakin yksi hyvä levysuositus hihaan, eli Lee Morganin Sidewinder. Billy Higgins vetää aika helkatin hienosti tuota jazzimpaa boogalootaa.
 
Arvaa, mikä levy soi tänään aamiaispöydässä? Higgins on ihan ässä ja sillä on yleensäkin tosi persoonallinen "siltä ja väliltä" -fiilis raidikompissa.
 
My style is to follow the rhythm with snare (right hand) (free hand use for sure), left foot on both hi-hat and bass almost always which realistically by it self adds another layer or number (Hihat 1 bass drum 2), or rhythm lol!
Cimble
06.10.2009 15:43:54 (muokattu 06.10.2009 15:48:20)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jazzmies: Rumpukoulu on jaettu neljään osioon. Ensimmäinen opettaa rumpusettisoiton alkeet perusharjoituksin. Toisen painopiste on soittotekniikassa. Kolmannessa astutaan seuraavalle tasolle perustyylien hallinnan syventämiseen ja jazz-rummutuksen perusteisiin. Viimeinen osio tarkastelee rytmiteoriaa rytmiaiheensiirtoharjoituksin.
 
Ja vaativimmille tulee viides extra pro-osio, joka käsittelee rock-rummutusta sukeltaen syvälle voimakkaampien ja klassisien rockbiittien ja fillien maailmaan. Tämä on kaikille niille, jotka haluavat päästä eteenpäin jazzin ja muun perusnypläyksen jälkeen..? :)
 
No ei vainen. ;)
 
Hienoa duunia sulta, näitä ei ole Suomessa koskaan liikaa, ainakaan laadukkaita! Mielenkiinnosta kuitenkin kysyn, ojennatko oppimateriaalissasi yhtään selkeästi rockista tai raskaammasta rumpaloinnista? Wikipediasta lunttasin, että soittourasi juuret olivat punkissa ja 90-luku meni lähinnä metallin parissa. Mulla kun on sokeaan silmään sattunut enemmän sellaiset jazz- ja Afrikka-osastot ja nykyään olet kaikkine opintoinesi, tutkintoinesi, töinesi ja opetuksinesi aika kunnioitettavan epäpunk... :)
 
"Minä olen jezmi. Me jezmit olemme varsin sinklanoitua kansaa." -Tulinpahan ohimennen kommentoineeksi kerran 90-luvulla eräässä treenikellarissa, jossa oli ns. jamit hyvässä vauhdissa.
markkuliini
06.10.2009 19:27:26
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

arse: Arvaa, mikä levy soi tänään aamiaispöydässä?
 
Toton Hydra?
 
"Ei se totuudesta kovin kauaksi heitä, jos omistaa minun kaltaisen kokemusmaailmani."
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «