Aihe: Rumpusoundin anatomia
1 2 3
Nolte
22.09.2008 16:14:56 (muokattu 22.09.2008 16:27:29)
Vääryys! Kirjoitin äsken hirmuisen esseen tästä asiasta. Sitten puhelin soi, ja painoin hätäpäissäni väärää namikkaa (näppiksessä, en puhelimessa, siihen vastasin ihan kivasti ja oikein), ja koko teksti läksi hittoon.

No, lyhyesti. Miten vaikuttavat rummun soundiin erilaiset tekniset ratkaisut, kuten rungon paksuus, reunaviisteet ja käytettävä materiaali?

Kyllähän näistä jokainen rummuttelija jotain tietää, mutta lissää tahtoo tämä. Siksikin näitä utelen, koska aina välillä törmää jänniin ristiriitoihin, kun kuulee puhuttavan materiaaleista versus soundi. Esim. yleensähän sanotaan, että puumateriaalin pitäisi olla sitkeää ja kovaa jne., mutta eikö esmes Sonor Hilitet ole tehty "pehmeästä" vaahterasta? Eli ei ole Graalin Malja tässä asiassa se kuuluisa p-amerikan Hard Rock Maple. Juu, työnlaadun vaikutus tunnetaan toki, mutta ainakin itseä kiinnostaa enemmän käytetyt tekniset seikat.

Viisteet ovat myös erikoinen juttu. Tuntuu, ettei niissäkään ole oikein selkeää logiikkaa. Siis sillä, miten minkäkinlaiset viisteet vaikuttavat soundiin. Esim. 30- ja 60 -asteen viisteillä olevat kannut voivat kummatkin soundata lämpimiltä. Mutuksi menee, mutta Jammun edullisissa Tour Customeissa on 60 asteen viisteet, ja ne kuulemma soundaavat lämpimältä. Gretsch Renown Mapleissa on 30 asteen viisteet, ja itse ainakin mielsin lämminsoundisiksi nekin. Ainakin sisäänsoittamisen jälkeen. Vaahteraa kummatkin, laatueroista en tiedä.

Entäs sitten rungon paksuus? Mitä johtopäätöksiä voi vetää minkäkinlaisista rungoista? Paksumpi runko=äänekkäämpi ja epäherkempi rumpu? Mitäs muuta?

Rummun koko muuten? Isompi rumpu=helpompi osua? :)

Akustiikasta sen verran, että mistä on kysymys siinä, että toiset rummut soundaavat samassa tilassa ikäänkuin normaalilta, mutta toiset eivät toimi sitten yhtään? Tämä on ihan omaa kokemusta jopa, kyseessä Premier XPK:t ja Sonor Phonicit. XPK:t kuulostivat minusta normaalilta, ihan hyvältä, kun Phonicit ei toimi yhtään. Oikeastaan puhun nyt etutomeista. Voivatko etutomien kokoerot vaikuttaa niin paljon, 10+12 vs 13+14, että Phonicin isommat kuolevat lähes täysin samassa akustiikassa?

Tämä _ei_ liity siihen, että olen vaihtamassa rumpuja. :) Olenpahan vain ihan yleisesti asiasta kiinnostunut. Tieteellinen lähestyminen rumpukaupassa nääs.. "Neljä rumpua ohuilla jalavarungoilla ja 33,8 asteen reunaviisteillä, kiitos." ;)

Nojoo, mutta yleistä höpinää asiasta ja sen vierestä. Antaa palaa!
meiän bändin paras rumpali
Strumbali
22.09.2008 21:23:23 (muokattu 22.09.2008 21:24:04)
Antaa palaa!
Ööh, eikö meinaa syttyä.

Viisteet ovat myös erikoinen juttu. Tuntuu, ettei niissäkään ole oikein selkeää logiikkaa. Siis sillä, miten minkäkinlaiset viisteet vaikuttavat soundiin. Esim. 30- ja 60 -asteen viisteillä olevat kannut voivat kummatkin soundata lämpimiltä. Mutuksi menee, mutta Jammun edullisissa Tour Customeissa on 60 asteen viisteet, ja ne kuulemma soundaavat lämpimältä.

Miellän tuon viisteasian enemmän vaikuttajaksi siihen, kuinka paljon kalvon resonanssista välittyy runkoon, joka puolestaa vaikuttaa rummun herkkyyteen. No miksei sointiinkin. Paksut rungot puolestaan vaativat enemmän voimaa, koska niissä on isompi massa, joka pitää saada resonoimaan.

Tässä on nyt sitten karsittu rummuista pois lugit ja vanteet. Niillä on oma merkityksensä soundiin. Lugien massalla on vaikutusta myös soinnin pituuteen ja prässivanne soi lempeämmin, kuin valuvanne. Kohta päästään ripustuksiin ja sitten haukutaan porukalla erästä nelikirjaimista japanilaista rumpumerkkiä? ;-)

Akustiikasta sen verran, että mistä on kysymys siinä, että toiset rummut soundaavat samassa tilassa ikäänkuin normaalilta, mutta toiset eivät toimi sitten yhtään? Tämä on ihan omaa kokemusta jopa, kyseessä Premier XPK:t ja Sonor Phonicit. XPK:t kuulostivat minusta normaalilta, ihan hyvältä, kun Phonicit ei toimi yhtään. Oikeastaan puhun nyt etutomeista. Voivatko etutomien kokoerot vaikuttaa niin paljon, 10+12 vs 13+14, että Phonicin isommat kuolevat lähes täysin samassa akustiikassa?

Mitä isompi tomppa, sitä enemmän se tarvitsee vapaata tilaa ympärilleen soidakseen. Kohta joku alkaa teoretisoimaan aallonpituuksista? Ja kumoaa kaiken kirjoittamani saman tien. Noh, tämähän oli vain tämmöinen sparkle keskusteluun.
Deino
22.09.2008 21:30:17

Mä en tollasia mieti, vaan mulle riittää se jos kannu soundaa hyvältä. :)
Tindrum
22.09.2008 21:46:59
Mitä isompi tomppa, sitä enemmän se tarvitsee vapaata tilaa ympärilleen soidakseen. Kohta joku alkaa teoretisoimaan aallonpituuksista? Ja kumoaa kaiken kirjoittamani saman tien. Noh, tämähän oli vain tämmöinen sparkle keskusteluun.

Avot. Mäkin ajattelin oman hifi-harrastukseni alkutaipaleella (siellä edelleen) että pienessä huoneessa ei voi kuulla ihan kaikkein matalampia ääniä - koska niiden aallonpituus ei mahdu kokonaisena huoneeseen! : o
Juttelin sitten kerran Gradientin Jorma Salmen kanssa asiasta, ja opin käytännössä mitä on 1 hertsi = pariston navat kaiuttimen liittimiin kiinni! Joten kyllä se matala äänikin kuuluu pienessä huoneessa.
Että siinä sitä teoretisointia. ; )

Erittäin hyvä topikki. Kyllä kaikki rauta soivan rungon kyljessä tietty vaikuttaa, mutta kaikkein mielenkiintoisinta olisi tietää juuri rungon materiaalien, liimojen, -menetelmien, pyöreyden, sisäpinnan sileyden, kovuuden jne vaikutus saundiin. Nyt on liikkeellä paljon ristiriitaista "tietoa". Veikkaanpa villisti, että raudan osuus on kuitenkin "olemattoman" pieni, verrattuna em. listaan (pl. ripustus ja valuvanne).

Hollmi jatkaa...
m© Jos ihminen kehittyi apinasta, niin miksi vielä on apinoitakin?
dumbass
22.09.2008 23:44:27

Mä en tollasia mieti, vaan mulle riittää se jos kannu soundaa hyvältä. :)

Mä en mieti tollasia, vaan mulle riittää ku soitan niitä. :)
MJP
22.09.2008 23:51:46
Viisteet ovat myös erikoinen juttu. Tuntuu, ettei niissäkään ole oikein selkeää logiikkaa. Siis sillä, miten minkäkinlaiset viisteet vaikuttavat soundiin. Esim. 30- ja 60 -asteen viisteillä olevat kannut voivat kummatkin soundata lämpimiltä. Mutuksi menee, mutta Jammun edullisissa Tour Customeissa on 60 asteen viisteet, ja ne kuulemma soundaavat lämpimältä. Gretsch Renown Mapleissa on 30 asteen viisteet, ja itse ainakin mielsin lämminsoundisiksi nekin. Ainakin sisäänsoittamisen jälkeen. Vaahteraa kummatkin, laatueroista en tiedä.

Hommahan on niin, että Jammulla ja Gretschillä on päinvastainen logiikka ton kulman suhteen, eli mistä suunnasta se otetaan. Summasummarum, Tour Customien 60 astetta ja Gretschin 30 ovat samankaltaisia. Ehkä siksi 45 astetta on yleinen, kun se on sama mistäpäin kattoo =P
Huumorimielellä lisää paskaa housuun!
Kailis
23.09.2008 00:31:04

Ainakin saunassa 60 astetta on lämpimämpi. Ihanne on saunasta riippuen 70-90. Ja virveleitä ei saa viedä saunaan, Tomeja kyllä.
Mun Brady (ja olisko Tempuksessa myös?) snaressa on aikans terävät viisteet, ja tuntuu vaikuttavan niin että rumpu soi enemmän.
Jupi57
23.09.2008 00:36:40 (muokattu 23.09.2008 00:37:25)
Ja virveleitä ei saa viedä saunaan, Tomeja kyllä.

Mielellään tarpeeksi vanhoja ja isoja ketä kiinnostaa....
Minä lähden, kun minusta puhutaan ihmisten oikeilla nimillä. -Kirofoni-
Tindrum
23.09.2008 09:13:33
Mun Brady (ja olisko Tempuksessa myös?) snaressa on aikans terävät viisteet, ja tuntuu vaikuttavan niin että rumpu soi enemmän.

Juttelin noista viisteistä Masonin kanssa, ja kertoi, että on lähinnä munan "terävämmän" pään muotoinen. Runkokin on niin ohut, että ei oikein saa edes aikaiseksi esim. 60 asteen viistettä.
Se viisteen terävyyskin on vähän kaksipiippuinen juttu. Jos ajattelee vaikkapa tavallista pyöreää teräskuulaa (koolla ei ole väliä), laittaa sen lattialle, niin kyllä sen kosketuspinta-ala lattiaan on mikroskooppisen pieni. Kunhan se lattia on kovaa materiaalia.
m© Jos ihminen kehittyi apinasta, niin miksi vielä on apinoitakin?
jtpennane
23.09.2008 09:42:03
Eikös täällä pitänyt puhua rummun, eikä ihmisen anatomiasta?
Mä tiedän missä sä asut!
Niq
23.09.2008 09:59:00 (muokattu 23.09.2008 09:59:52)

Kunhan se lattia on kovaa materiaalia.

Sanoisin että terävämmällä viisteellä saa rummut soimaan löysemmällä vireellä, koska kalvon kosketuspinta-ala riippuu aika paljon siitä kalvon kireydestä. Jos vertaa mun nykyisiä 2000-lukulaisia Tamoja ja edellisiä 80-luvun Premier Resonatoreita, niin Tamasta lähtee kyl huomattavasti kovempi atakki, Resoissa kun oli suht pyöreät viisteet. Niitä oli myös suht hankala saada soimaan löysillä vireillä. Tai sit mä en vaan osannu. Hemmo voi jatkaa tästä, sillä kun on molemmista seteistä kokemuksia.
"I have a cunning plan" -Baldrick
Nolte
23.09.2008 11:57:00 (muokattu 23.09.2008 12:05:48)
Hommahan on niin, että Jammulla ja Gretschillä on päinvastainen logiikka ton kulman suhteen, eli mistä suunnasta se otetaan. Summasummarum, Tour Customien 60 astetta ja Gretschin 30 ovat samankaltaisia. Ehkä siksi 45 astetta on yleinen, kun se on sama mistäpäin kattoo =P

No perhana. Ajattelinkin, että tässä on nyt jotain outoa. Tuntui niin käsittämättömältä tuo(kin) asia.

Onkos muuten muissakin Yamahoissa käytetty tuollaisia loivempia viisteitä, 60 -asteisia?

EDIT: Vastaan itse, että ei ole. PHX:ssä on Yamahan sivujen mukaan kuitenkin 30 asteen viisteet! Just just. :)
Nolte
23.09.2008 12:13:01
Niin, jos jotakuta "muanämäviisterunkohomohommatkiinnostamävaanvedän" -tyyppiä ei tämä asia kiinnosta, niin se on ihan ok. Sitä ei tosin tarvitsisi tulla ihan välttämättä tänne ilmoittamaan.
Niq
23.09.2008 12:37:24

Niin, jos jotakuta "muanämäviisterunkohomohommatkiinnostamävaanvedän" -tyyppiä ei tämä asia kiinnosta, niin se on ihan ok. Sitä ei tosin tarvitsisi tulla ihan välttämättä tänne ilmoittamaan.

Niin. Ihmettelen vallan miksi tällaiset tyypit edes kamarunkkaripalstalla pyörii. Menkööt tonne mävaanvedän-palstalle.
"I have a cunning plan" -Baldrick
jtpennane
23.09.2008 14:44:41
Allekirjoittanutta ainakin kiinnostaa kama-asiat yhtä paljon kuin soittaminen, tiedä sitten ketä tarkoititte. Oli vaan pakko kommentoida Nolte-sedältä opittuun kaksimieliseen tyyliin, kun alettiin puhua munan muodoista... öhö öhö!
Mä tiedän missä sä asut!
Nolte
23.09.2008 17:19:49
Allekirjoittanutta ainakin kiinnostaa kama-asiat yhtä paljon kuin soittaminen, tiedä sitten ketä tarkoititte. Oli vaan pakko kommentoida Nolte-sedältä opittuun kaksimieliseen tyyliin, kun alettiin puhua munan muodoista... öhö öhö!

Eikun ihan yleisesti vain kommentoin. Deinohan sen taisi aloittaa, vitsaili kai...
Deino
23.09.2008 19:23:43

Deinohan sen taisi aloittaa, vitsaili kai...

Vitsailin, ja kyllä sä sen tiedät. :)
Nolte
23.09.2008 19:39:50
Vitsailin, ja kyllä sä sen tiedät. :)

Emmä mitään tiiä, mä vaan vedän. Joo, oli siellä se hymiö...

No mutta jokos tämä ketju ihan kuoli, melkein synnytyksessä...? Kukaan ei halua pohtia, kaikki haluu vaan vetää? :)
Bacchus
23.09.2008 19:42:47
Emmä mitään tiiä, mä vaan vedän. Joo, oli siellä se hymiö...

No mutta jokos tämä ketju ihan kuoli, melkein synnytyksessä...? Kukaan ei halua pohtia, kaikki haluu vaan vetää? :)

Niin no, mitäpä tästä sanoisi. Soundiasiat on sellaisia, että ne täytyy itse kokeilla ja kokea.
Anti-Matter Manifesto
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)