Aihe: Kitaran soiton aloittaminen
1
Strontium
22.09.2008 19:37:05 (muokattu 22.09.2008 19:39:18)
Juu, no näitä aiheitahan on vaikka kuinka paljon, mutta tuntuu "mukavammalta" kun saa vastaukset juuri niihin omiin kysymyksiin..

Eli siis kaveri tässä just hankki sähkökitaran ja siitä samalla innostuin ja aattelin, että aloittaisin myös kitaran soiton. Ikää mulla on 16 vuotta ja olen siis täysi aloittelija, enkä ole ikinä mitään muuta kuin ovikelloa soittanut, mutta halu oppimaan on kova :) Sähkökitara kiinnostais, mutta kannataisko ensin kuitenkin aloittaa akustisella kitaralla ja myöhemmin siirtyä siihen sähkökitaraan? Ja ajattelin ensin opetella itsekseen ja sitten myöhemmin voisin mennä soittotunneillekin. Omasta mielestäni olisi kuitenkiin mukavampaa osata aluksi hiukan pimputtaa sitä kitaraa, ennen kuin lähtisin soittoitunneille.. :)

Mutta kaikki neuvot otetaan mielellään vastaan!
Appee
22.09.2008 20:22:11
Itsekin aloitin soittamaan kuusitoista vuotiaana ja olen tässä nyt puolisen vuotta soittanut.

Itse hommasin sähkökitaran aluksi ja en usko mitään menettäneeni kun en sitä akustista hommannut. Eikä näitten rokkenrolli-biisien soittaminen akustisella niin hyvältä olisi kuulostanutkaan. Se on ihan itsestään kiinni kummasta pitää ja minkälaista musiikkia tykkää soitella. Kannattaa varmasti käydä liikkeessä kokeilemassa akustisia ja sähkiksiä. Nyt himottas ostaa joku halpa akustinen :)

Soittotunneilla aloin käymään harmikseni kuukausi sitten. Olisin selvinnyt helpommalla kun olisi alusta lähtien alkanut käydä vaan opettajalla. Olin kyllä sointuja hieman rämpytellyt ja skaaloja katsonut. Ensimmäisellä soittotunnilla kyllä huomas ettei nää sointuvaihdokset mene kyllä lähellekkään niin hyvin kuin oli luullut. Opettaja huomasi heti mikä meni pieleen ja neuvoi miten se kannattaisi tehdä ja niin edelleen.

Että kyllä ne opettajat on tottunut ihan aloittelijoita opettamaan. Sitä on mielestäni ihan turha jännittää ettei osaa soittaa mitään, siksi hän sinne soittotunneille mennään että opitaan. Kuinka hauskaa se olikaan, kun opettaja sanoi että nyt improvisoit tähän biisiin sitten A-duurissa sooloa ja se fiilis siellä kun opettaja komppaili ja itte improsi siihen jotain "sooloa". Mahtavaa! Samalla sieltä tunneilta tulee enemmän päämäärää siihen harjoitteluun/soittamiseen, kun se opettaja antaa niitä "läksyjä".

Suosittelen että käyt kokeilamassa niitä kitaroita ja soittotunneille vaan ku on kitara kourassa!
Strontium
22.09.2008 20:44:49 (muokattu 22.09.2008 20:45:04)
Juu no vielä semmonen juttu, että opastaako ne siellä liikkeessä hyvin siinä kitaran valinnassa, koska mähän en osaa soittaa yhtään mitään sillä kitaralla enkä muutenkaan tiedä kitaroista mitään. Eli siis mistä mä edes tiiän mikä kitara olis mulle hyvä... :D
Sergei Fallinen
22.09.2008 20:51:06
sehän riippuu ihan liikkeestä, mutta aina kannattaa lueskella vähän näitä kitaranvalintaketjuja täältä, ellet sitten saa jotakuta kitaransoittajaa mukaasi liikkeeseen;)
esprit de corps
22.09.2008 20:51:37
Juu no vielä semmonen juttu, että opastaako ne siellä liikkeessä hyvin siinä kitaran valinnassa, koska mähän en osaa soittaa yhtään mitään sillä kitaralla enkä muutenkaan tiedä kitaroista mitään. Eli siis mistä mä edes tiiän mikä kitara olis mulle hyvä... :D

Voitaisiin kai lähteä siitä, että se kitara näyttää sinun silmiin hyvältä ja se kaula tuntuu sopivalta käteen. Lisäksi olisi hyvä tietää, minkä tyylistä musaa diggailet, eli mihin sen kitaran pitäisi taipua. Okei, tavallaan millä tahansa voi soittaa mitä vaan, mutta kuitenkin, on niissä eroja soveltuvuudessa johonkin tiettyyn tyyliin.

Tärkein homma on kuitenkin budjetti. Jos budjetti on esimerkiksi 100 euroa, niin osta suosiolla akustinen, sillä jollain tavalla pätevään sähkis-settiin (kitara, vahvistin, piuha) menee varmasti enemmän. Mielipideasioita toki, mutta kyllä se vain niin on, ettei halvimmalla mahdollisella setillä niin kovin kivaa ole soitella ja opetella.

Eli, minkä tyylistä musaa olisi tarkoitus soittaa, minkä näköiset kitarat näyttää kivoilta ja mikä on budjetti?
esprit de corps
22.09.2008 21:10:02 (muokattu 22.09.2008 21:10:19)
No tarkoitus olis soittaa sellasta Pop rock musaa yms., että siihen soveltuvaa kitaraa olis tarkoitus hakea. Budjetti olis varmaan joku hiukan alle 300 €, mutta se vaan mietityttää, että kokemus soitosta on kuitenkin nolla, että tuleekos siitä soitosta mitään ja kun on kumminki sitten ostanu kalliit vehkeet ni olis hyvä, että jotain oppis soittaa...

Minä sanoisin, että Squierin Affinity-series Stratocaster tai Telecaster käteen ja vahvistimeksi Voxin DA5. Nuo on sellaisia perusvalintoja ja jos soittoharrastus ei sitten nappaakaan myöhemmin, niistä pääsee myös helposti eroon. Eli hyvää peruslaatua, jolla on ihan napsakkaa aloitella. Esimerkiksi nyt tuolta Thomannilta tuollainen setti tulisi tilattuna maksamaan juurikin sen 300e, piuhan kanssa.

Muitakin suosituksia kannattaa kuunnella ja harkita ja selata m.nettiä ja käyttää hakua. Kaupassa jos käyt testaamassa, niin kuin hyvä silti olisi, niin kiinnitä huomiota siihen, miten se kaula sopii sinun käteesi. Eli onko se sopivan paksuinen, onko siinä luonnollista liikuttaa kättä jne. Ainakin itse pidän sitä tarkeimpänä asiana näin alkuun.
weelie
23.09.2008 10:20:47 (muokattu 23.09.2008 10:30:45)
Mielestäni kannattaa hankkia sellainen kitara mistä itse pitää. eli sähköinen jos se kiinnostaa enemmän, jne.

Akustisista: Yamaha on hyvä aloittelijan kitara.
Sähköisistä: Esim Squier Stratocaster. Malleista tarkemmin: Classic vibe on 300€, Affinity 160€ ja Bullet 100€. Kaikki hintalaatusuhteeltaan hyviä, väittäisin.
http://www.youtube.com/watch?v=w8csI6Gv8z8
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)