Aihe: Kitarakaappi 2x 10" vai 12"
1
humppahanuristi
18.09.2008 22:08:19

Mahdollisia tulevia kaappirakennelmia mietin ja heräsi kysymys:
Osaako kukaan perustella kumpiko koko olisi parempi, vähän joka kantilta äänen ja mukana raahattavuuden kannalta, 10" vai 12"?

Musiikkityyli selvinnee allekirjoituksesta ja avoin/umpinainen ei ole nyt oleellista tässä vaan tuo 10" vai 12". Onko loppujen lopuksi ainoa ero siinä omassa mielipiteessä vai oikeasti jotain radikaalia johonkin suuntaan?

Joitain kaiuttimiahan saa samaa sarjaa sekä 10" että 12" versioina.

En haulla löytänyt oikein mitään aiheeseen liittyvää ja tuolla faq-osastollakin vaan puhuttiin montako elementtiä mutta ei oikein kokoihin liittyvää vertailua.

Ensimmäisenä varmaan tulee mieleen tietysti fyysinen koko ja paino (keikkahommissa), joka tietysti puoltaa pienempää mutta muita näkökantoja?
Humpasta rautalankaan...
Antti1
18.09.2008 22:10:52
muita näkökantoja?

Soundi. Paremmuuteen en ota kantaa, mutta 12" elementeistä lähtee helpommin "tuttuja" soundeja. 10" elementit on monesti vaan ihan eri kuuloisia. Suosittelen kuitenkin testaamaan, jos mielenkiintoa ja rahaa löytyy. Valmiita 2x10" pönttöjä on kitaralle vaikea löytää.
Diezel huone: http://muusikoiden.net/huoneet/tiedot.php?id=775
Kumiankka
19.09.2008 15:19:15
http://www.harp-l.com/pipermail/harp-l/1995-July/msg00129.html

En tiedä yhtään mitään mutta tuollainen lista löytyi kun googlasin. Unelmissa on että joskus saisi tehtyä 2x10 kaapin tai kombon. Olihan vissiin Vox AC15 saatavilla ollut 2x10 versiona

Sitten tietysti oli tämä vanha kombo jollaisen kokoinen ja tehoinen voisi olla mallintavan kanssa näppärä, taisi olla vaan 1x10 tai ehkä 12

http://electroharmonix.ronsound.com … p;task=view&id=40&Itemid=45
Limes
19.09.2008 21:10:22
Jos itse tekee niin sellainen rakenne että voi etulevyä vaihtamalla kokeilla
kumpaakin. Itsellä 18w 2x10 ja tuo myös osto AC15. Pitkällä rakennettavien
listalla 1 x 12 ja 2 x 12 irtokaappi.
humppahanuristi
22.09.2008 12:00:02

Elikkäs niinkuin aina, niin tämäkin lienee sitten se makuasia.

Ennestään on voxin 2x12" kaappi ja pari itsetehtyä 1x12" sekä 1x10" kaappia.
Humpasta rautalankaan...
palomaeki
22.09.2008 14:25:45
Ei tästä mitään apua kelleen oo, mutta itte oon pari keikkaa heittäny tommosella Fenderin Vibroverb 2 x 10" -combolla.

Pirun makiat on soundit.

Itselle ainakin kolahti tuo ylempi idea tuosta vaihdeltavasta etulevystä!
kitara on kiva.
humppahanuristi
22.09.2008 15:24:13

Mä olen jotenkin tykästynyt noihin kymppituumaisiin. Tiedä sitten kuinka paljon tossa on psykoakustiikkaa mukana, mutta jotenkin soundi vain on erilainen ja mielenkiintoisempi.

Engl tekee 2x10" ja 1x12" kaappeja, jotka on ulkoisilta mitoiltaan samat, eli vain siis etulevy ja päällystys on eri. Molemmissa on sisällä celestionin Vintaget (1x12" saa tosin muullakin elementillä). En ole noita päässyt vertaamaan, kun nuo 2x10":t on sen verran harvinaisempia. Jos jostain löytyy, niin tuossa pääsis ainakin ne erot aika selvästi kuulemaan.

Niin, no joo. Kun noita 1x12" kaappeja on kaksi ja käytännössä samannäköisiäkin, niin niihin toiseen voisi tietysti tehdä tuollaisen vaihtoehtoisen etulevyn. Muistaakseni mitat riittää justiinsa 2x10" elementeille. Etukangasta ei enää taida olla riittävästi, että saisi samannäköisen mutta täytyypäs harkita tuotakin vaihtoehtoa.
Ei välttämättä kotona tulisi edes paljon sanomista, kun tavaran määrä ei lisäänny juurikaan.

Vanerien hyötykäyttö vaan taas jää johonkin muuhun...
Humpasta rautalankaan...
hape
22.09.2008 21:10:14

Ei tästä mitään apua kelleen oo, mutta itte oon pari keikkaa heittäny tommosella Fenderin Vibroverb 2 x 10" -combolla.

Pirun makiat on soundit.

Mulla on vanha Vibroverb-klooni jossa on 2x10" Eminence Copperheadit. Ja jep, makiat on soundit.
Remember: Don't eat the deadly yellow snow!
humppahanuristi
09.10.2008 08:30:34

Sen verran eilen tätä ajatusta vein eteenpäin, että tein olemassa olevaan 1x12" kaappiin etulevyä. Ei vaan oikein ollu tähdet suotuisassa asennossa. Ensimmäisen reiän kohdalla tuli hieno ja pyöreä, ainut vaan, että tuolla halvalla jyrsimellä tein sitä reikää. Siinä on hienot rajoittimet yms. mutta se keskitappi antoikin jälkeen ja reiästä tuli 6mm liian suuri 10" celestionille. Se on vielä ehkä sovitettavissa ja siksipä tein sen toisenkin reiän, josta tuli jyrsityn näköinen. Otin kyllä nyt keskitystapin heikkoudet huomioon. Ensin se terä ei tuntunut kulkevan mihinkään ja sitten kun pääsi vauhtiin, niin sehän katkesi. Kuviosahallakin olisi saanut enemmän pyöreän reiän ja täytynee ilmeisesti näin tehdäkin. Kokonaan uusi levy ja sitten kuviosahalla reiät.
Humpasta rautalankaan...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)