Aihe: PA-kamojen perushuolto
1
Reddie
14.09.2008 15:52:20
Rupes tässä mietityttään, et mitäs noi ammattijätkät tekee OIKEASTI ku vie kaiuttimen, vahvari, mikserin tjsp. huoltoon? Onko kyeessä vain pölytpois-prosessi, vai korkeampaa matikkaa vaativa operaatio? Mitkä on yleiset toimenpiteet millekin laitteelle? Kysyn kahdesta syystä: 1. Yleinen mielenkiinto. Tykkään tietää tämmösiä asioita. 2. Jotkut näistä asioista ois varmaankin semmoisia mitä pystyis itsekin tekemään.
"Tilanne on traagisuudessaan koominen"
Talent71 - Ääntä, valoa & musiikkia
multipaavo
15.09.2008 22:33:01

Rupes tässä mietityttään, et mitäs noi ammattijätkät tekee OIKEASTI ku vie kaiuttimen, vahvari, mikserin tjsp. huoltoon?

Jos kalustoa viedään huoltoon, niin se on tavalla tai toisella rikki. Silloin tarvitaan korkeampaa elektroniikan ymmärtämistä ja ehkä vähän matikkaa. Ja silloin ammattijätkät korjaa laitteen.

Pentti perushuoltaja hoitaa säännöllisesti pölyt veks kamojen sisä ja ulkopuolelta, pesee pölyfiltterit ja tarkistaa että ruuvit ja muut irtonippelit ja hilut on paikoillaan. Kaiuttimet voi vaikka maalata, jos esteettinen ilme ei enää miellytä. Keisipoksien lukkoja voi rasvailla aika-ajoin. Bussista kannataa vaihtaa öljyt.

-Paavo
Liian paljon päätetehoa on aivan oikein
Reddie
15.09.2008 23:44:49
Joo hain just tätä tilannetta, et laite ei ole rikki. Ja just tätä, et voiko elektroniikalle tehdä oikeasti muuta kuin kattella että pölyt on poissa, ja ruuvit kiinni? Oon vähän ummikko näiden asioiden suhteen, ku yleensä vaan perehdyn laitteiden käyttöön, enkä niinkään niiden syvimpään mekaniikkaan, muuta kuin käytön vaatimalla tasolla.
"Tilanne on traagisuudessaan koominen"
Talent71 - Ääntä, valoa & musiikkia
musamies
16.09.2008 13:43:32
Joo hain just tätä tilannetta, et laite ei ole rikki. Ja just tätä, et voiko elektroniikalle tehdä oikeasti muuta kuin kattella että pölyt on poissa, ja ruuvit kiinni?

Itsellä oli kaksi päätettä QSC USA 1300 ja Yamaha P4500. QSC:ssä oli pölyä sisällä kun sen avasin ja putsasin. Yamahassa oli pölyn lisäksi pyöreän muuntajan kiinnityspultti auennut ja muuntaja ajelehti vapaasti koten sisällä. Laitoin siihen lukitetta ja kiinnitin kunnolla.
MJ
16.09.2008 20:24:56
Itsellä oli kaksi päätettä QSC USA 1300 ja Yamaha P4500. QSC:ssä oli pölyä sisällä kun sen avasin ja putsasin. Yamahassa oli pölyn lisäksi pyöreän muuntajan kiinnityspultti auennut ja muuntaja ajelehti vapaasti koten sisällä. Laitoin siihen lukitetta ja kiinnitin kunnolla.

Oliko niissä virrat silloin päällä? Sori oli pakko :D
cozmo
16.09.2008 23:08:31

"kympin seppä tekee helposti satasen vahingot"
"älä korjaa, jossei ole rikki"
"jos et tiedä mitä teet, älä tee"

Noin muutama viisaus. Toki perushuolto kannattaa aika ajoin tehdä ja tarkistaa näyttääkö homma kulkevan niinkuin pitää. Potikoita ja liittimiä jne. vaihtaa vielä helposti itse, jos ovat happamiksi päässeet tai muutoin särki. Ja toki juuri musamiehen kuvailemia toimenpiteitä.

Mut sit on hyvä muistaa, että esim. päätteetkin on helposti vermeitä joista saa nätin tällin vaikka olisi tepseli irti. Virtalähteissä on usein jäätävän isot suotokonkat joista saatavat iskut on tuskin ainakaan terveyttä edistäviä. Eli kannattaa ainakin mittarein varmistaa, että levy on jännitteeti kaikin puolin, ja purkaa juuri nuo konkat esim sopivalla vastuksella. Taas kerran jos et tiedä mitä teet, älä tee.

Hauskinta on se jos intoa puhkuen lähdetään liian suurella itsevarmuudella korjailemaan laitteita joiden toiminta on täysi mysteeri. Taannoin kuulin mikseristä jonka virtalähteessä oli "jotain vikaa", sisälle kurkistettaessa oli todettu, että edellinen korjaaja intoa puhkuen vaihtanut osia saman näköisiin. Esimerkiksi regulaattori oli vaihtunut fettiin jne. Opiskelen toista vuotta elektroniikkaa ja koulussa ruokailun yhteyessä kertoessani tämän meinasi kaverini tukehtua maitoon. Sama päti myös itse mikseriin, hämmentävää, että se ylipäätään toimi sen hetken ennen pimenemistä.
Sen olen oppinut (kantapään kautta:D), että tulee usein halvemmaksi korjauttaa osaavalla kuin yrittää itse osaamatta.
http://www.snoud.fi http://nikolaasonen.blogspot.com
musamies
16.09.2008 23:54:07
Oliko niissä virrat silloin päällä? Sori oli pakko :D

Heh, oikeesti kannattaa katella vähän noiden vehkeiden sisään joiden läpi flektit kierrättää ilmaa. Tietokonekin lakkaa pelaamasta kun imee tarpeeksi pölyä itteensä.
Roadari
17.09.2008 07:18:10
noin 80% päätevahvistin kuolemista, jotka mulle on tuotu korjattavaks olis voitu joko vältää tai siirtää vuosilla eteenpäin vain sillä, että päätteen tuuletusaukot olis esitelty imurille. Edes joskus... Puhumattakaan siitä että kansi olis avettu ja imurin lisäksi pientä paineilmaa olis maisemissa.
"Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa."
eetuss
21.09.2008 12:28:41

noin 80% päätevahvistin kuolemista, jotka mulle on tuotu korjattavaks olis voitu joko vältää tai siirtää vuosilla eteenpäin vain sillä, että päätteen tuuletusaukot olis esitelty imurille. Edes joskus... Puhumattakaan siitä että kansi olis avettu ja imurin lisäksi pientä paineilmaa olis maisemissa.

Olen siinä käsityksessä että musamiehen mainitsemat A.T.K. ei tykkää imureista, koska se aiheuttama staattinen sähkö saattaa rikkoa komponentteja. Ilmeisesti sama ei päde päätevahvistimiin?
Ei se tästä..
musamies
21.09.2008 16:12:44 (muokattu 21.09.2008 16:26:05)
Olen siinä käsityksessä että musamiehen mainitsemat A.T.K. ei tykkää imureista, koska se aiheuttama staattinen sähkö saattaa rikkoa komponentteja. Ilmeisesti sama ei päde päätevahvistimiin?

Eipä ATK tykkää kuumuudestakaan. Itse ostin pikku putsailuun pienen kompressorin joka maksoi 79 euroa. Öljyvoidellusta kompressorista tulee ilman mukana aina vähän öljyä ja vettä jota on kosteutena ilmassa. Jos haluaa, että vettä ja öljyä tulee paineilman mukana vähemmän, voi antaa ilman jäähtyä kaikessa rauhassa painesäiliössä.

Tuollainen härveli sopii moneen muuhunkin hommaan. Sitä voi käyttää vaikka kotelonsuojan ruiskuttamiseen autoon tai renkaiden täyttöön.

Paljon kätevämpi putsaukseen kuin imuri.

Isompaan koneiden ja härveleiden putsaukseen tein sormen paksuisesta kupariputkesta "putsauskepin". Putki on päästä litistetty sopivasti ja toisessa päässä on kynsiliitin johon tulee tuuman sisähalkaisijalla oleva paineilmaletku. Hanana on 3/4 tuuman vesijohtohana. Yllättävän paljon löytynyt käyttöä tämänlaiselle yksinkertaiselle työkalulle.
eetuss
22.09.2008 10:47:51

Eipä ATK tykkää kuumuudestakaan. Itse ostin pikku putsailuun pienen kompressorin joka maksoi 79 euroa. Öljyvoidellusta kompressorista tulee ilman mukana aina vähän öljyä ja vettä jota on kosteutena ilmassa. Jos haluaa, että vettä ja öljyä tulee paineilman mukana vähemmän, voi antaa ilman jäähtyä kaikessa rauhassa painesäiliössä.

Tuollainen härveli sopii moneen muuhunkin hommaan. Sitä voi käyttää vaikka kotelonsuojan ruiskuttamiseen autoon tai renkaiden täyttöön.

Kannattaako digipäätteisiin suhtautua varovaisemmin kuin analogisiin kun tekee huoltoa esim. imurilla?

En tiedä miten nuo vehkeet toimii, siksi kysyn. Ja siitä syystä olen putsannut samalla antistaattisella paineilmasuihkeella kuin kompuuttereita.
Ei se tästä..
eetuss
22.09.2008 16:51:50

Pientä ajatusta mihin sorkkii ja millä. ;)

En oppinut tuota parikymppisenäkään niin mitenköhän nyt..?
Ei se tästä..
Roadari
23.09.2008 10:16:32
En oppinut tuota parikymppisenäkään niin mitenköhän nyt..?

Niinpä. Jos sorkkii väärään paikkaan niin saattaa kärähtää...
"Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa."
Humpe
02.10.2008 12:55:38 (muokattu 02.10.2008 12:59:42)

kannattaa muistaa että paine ilma verkkoon on saatavilla ja ihan noihin paineilmakopuroihinkin käypiä veten erottimia joilla kyseinen ogelma pitäis poistua.

Yksi juttu tuli mieleen nimittäin kannattaa pusta pääteet ja muut varsinkin kesällä aina kun on jossain festareilla olleet. Mikin krillin voi kans välillä irrottaa ja pestä, sillä varsinkin laulumikit kerää vuosien varella ties mitä pysanttilaista dädää.
Seinäjoelta
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)