Aihe: Marshall 18w
1 2 3 4 5 6 7 8
ninos
07.06.2007 11:02:32

Apua, eikö kukaan tiedä?
blackambulance
18.09.2008 12:55:36
Sain kesällä oman 18W-projektini valmiiksi. Hyvältä kuulostaa! Kun volat vääntää täysille, niin jopa mun Danelectron yksikelaisilla nuhapumppulipstick-mikeillä saa sellaisen kumimaisen overdrive-soundin että oksat pois. Jee!

Kämpän lattialla ja parvekkeella väsäsin - työkaluina kolvi, pora, rautasaha, ruuvimeisseli, viila, höylä ja hiomapaperi. Vanerit oli onneksi tosin jo kaupassa paloiksi sahattu.

http://picasaweb.google.com/erikwah/18watt
msormune
18.09.2008 18:23:54
Kämpän lattialla ja parvekkeella väsäsin - työkaluina kolvi, pora, rautasaha, ruuvimeisseli, viila, höylä ja hiomapaperi. Vanerit oli onneksi tosin jo kaupassa paloiksi sahattu.

http://picasaweb.google.com/erikwah/18watt

No huh, kyllä on aika hyvän näköistä jälkeä... Ihan kuin tosi ammattilaisen käsistä!
harryk
18.09.2008 21:07:13

Todella ammattimaista ja hienoa jälkeä ja tehty vielä askeettisissa oloissa. Täytyy nostaa hattua. Millä teit tuon reiän tuolle kannuelkolle? Itsellä on juuri Super Lead-projekti työn alla ja siihen tulee kaksi tuollaista vastaavaa kannuelkoa. Oma puncheri ja kartiopora tekee vain 29 mm reiän joka on vähän nafti.
blackambulance
20.09.2008 12:30:38
Kiitos vaan! Olen treenaillu kotioloissa kaikenlaisten vempeleiden väsäystä niin kyllä se alkaa vähitellen onnistua kun vain hikoilee tarpeeksi...

Porasin pienellä (~3mm) terällä muutamia reikiä niin vieriviereen kuin onnistuu, sitten peltisaksilla pala irti. Lopuksi kädet rampauttava viilaus. Sama tuon muuntajan reiän kohdalla. Viisastuin edellisestä vahvistinprojektista (ax84) sen verran että ostin sellaisen "käpyterän", jolla sain putkien reiät ym. tehtyä helposti.
harryk
20.09.2008 13:16:40

Kuulostaa aika työläältä tavalta saada reikä aikaan. Ajattelin kokeilla sopivan kokoista aukkoporanterää niille kannuelkoille. Nuo aukkoporanterät ei paljoa maksa vaikka hyytyisivät sitten yhteen kertaan. Tuo neliskulmainen muuntajan aukko syntyy mielestäni helpoimmin piirtämällä aukko alustaan, poraamalla riittävän isot reiät kulmiin ja sahaamalla tylysti pistosahalla metalliterällä pitkät sivut. Tämä on toiminut ainakin tähän asti 2 mm alumiiniin. Loput voi siistiä metalliviilalla.
SirElwood
20.09.2008 13:23:56
Tuo neliskulmainen muuntajan aukko syntyy mielestäni helpoimmin piirtämällä aukko alustaan, poraamalla riittävän isot reiät kulmiin ja sahaamalla tylysti pistosahalla metalliterällä pitkät sivut. Tämä on toiminut ainakin tähän asti 2 mm alumiiniin. Loput voi siistiä metalliviilalla.

Näin minäkin olen tehnyt. Ja jokakerta kun chassista reijitän, vannon että "ensi kerralla viskaan tämän pistosahan kymijokeen". Ei sillä etteikö se noinkin ole onnistunut, mutta onhan tuohon parempi konsti oltava.
msormune
20.09.2008 14:14:26 (muokattu 20.09.2008 14:18:12)
Kiitos vaan! Olen treenaillu kotioloissa kaikenlaisten vempeleiden väsäystä niin kyllä se alkaa vähitellen onnistua kun vain hikoilee tarpeeksi...

Porasin pienellä (~3mm) terällä muutamia reikiä niin vieriviereen kuin onnistuu, sitten peltisaksilla pala irti. Lopuksi kädet rampauttava viilaus. Sama tuon muuntajan reiän kohdalla. Viisastuin edellisestä vahvistinprojektista (ax84) sen verran että ostin sellaisen "käpyterän", jolla sain putkien reiät ym. tehtyä helposti.

Minulla on noissa neliskanttisissa aukoissa (IEC-runkoliitin, muuntajan kolot) toiminut 19 euron Dremel-kopio ja siihen katkaisukiekkoja. Kiekot tosin kuluvat silmissä olemattomiin aika nopeasti, mutta toisaalta jälki on aika siistiä.

Dremeiin (tai siis kopioon) saa myös puutyöskentelyä helpottavia minihiomahärpäkkeitä sun muuta. Haittana siinä on, että kun terä pyörii aika nopeasti niin tulee helposti otettua vähän liian isoja "lastuja" poies...
blackambulance
20.09.2008 14:54:34
Täytyy ostaakin tuollainen laikkasarja, koska mulla on sellainen varmaankin samanlainen Clas Ohlsonin kopiopora...
harryk
20.09.2008 16:30:05

Menee jo varmaan offtopiciksi mutta ylivoimaisesti helpoin tapa putkien kantojen tekoon on mielestäni puncher/lävistin, joita saa mm. Uraltonesta. Tein pitkään kantojen reiät poraamalla pieniä reikiä vierekkäin ja hiomalla rosoisen reiän reunat viilalla. Jos tekee enemmän kuin yhden vahvistimen, säästää aikaa, rahaa ja pinnaa aivan varmasti tekemällä ne puncherilla. Yhteen reikään menee muutama minuutti. Potikoiden ja liittimien reiät teen poraamalla kartioporalla, joka on myös aika kätevä tapa tehdä ne.Teen Dremelillä pienet neliskulmaiset reiät, mutta laikat tosiaan kuluvat silmissä. Harry
blackambulance
21.09.2008 12:05:42 (muokattu 21.09.2008 12:06:45)
Se olisi varmasti helpoin tapa jos Uraltonessa niitä lävistäjiä joskus olisikin. Eiole. No kohta voisikin taas kysyä. Niin tiedätkö mistä muualta voisi kysyä? Ostaisin heti kun seuraava projektia alkaa.
Zeeboo
21.09.2008 13:09:53
Se olisi varmasti helpoin tapa jos Uraltonessa niitä lävistäjiä joskus olisikin. Eiole. No kohta voisikin taas kysyä. Niin tiedätkö mistä muualta voisi kysyä? Ostaisin heti kun seuraava projektia alkaa.

Entäpä näistä sopivan kokoiset putken kannan asennusaukkon tekoon?

http://www.ipm-service.fi/reikasa.pdf
my guitar is humming... next it has to learn the lyrics...
oksatboys
21.09.2008 13:24:39

Paljonko osat suunnilleen maksavat tuohon 18w originaaliin? Muuntajat noissa taitaa eniten maksaa, Chasiskin on mahdollista tehdä itse.
ringmodulator piristää kummasti
Limes
21.09.2008 15:27:43
Yleiselektroniikasta (RS) ostin aikoinaan itselle nuo buncherit.
Itsellä meni aikoinaan 749,9 euroa,kotelo ja chassis itse tehtynä.
kojones
22.09.2008 00:22:47
Paljonko osat suunnilleen maksavat tuohon 18w originaaliin? Muuntajat noissa taitaa eniten maksaa, Chasiskin on mahdollista tehdä itse.

Hyvä päätemuuntaja tuohon on kuulemma Hammondin 125E (30e), mulla 1608 toimi myös mukavasti. Uraltonen valikoimissa taitaa olla passeli verkkomuuntaja 55e.
oksatboys
22.09.2008 14:46:56

Hyvä päätemuuntaja tuohon on kuulemma Hammondin 125E (30e), mulla 1608 toimi myös mukavasti. Uraltonen valikoimissa taitaa olla passeli verkkomuuntaja 55e.

JuuM. Mietiskelen vaan ostaisiko uraltone junnun vai tekisikö jonkun muun. Jos uraltonesta saisi vielä sen 1. version ja siihen sen drivemodin, niin olisi hyvä.
ringmodulator piristää kummasti
blackambulance
22.09.2008 15:07:07
Minä käytin myös tuota em. Hammondia ja kuulosti aivan mahtavalle vaikka ei mitään vertailukohtaa nyt ollutkaan... Samoin tuo mainittu Suomalaisvalmisteinen vrkkomuuntaja toimii hyvin. Siihen pilottilampun ympärille vain täytyy tehdä parilla vastuksella hehkujännitteelle "keinomaa" koska siinä muuntajassa ei ole keskitappia(0) hehkuille. Tuolla mun kuvagalleriassa on lähikuva siitä muuntajasta.
d-e
24.09.2008 08:07:56
Pari vuotta oon suunnitellu tremolo-version kasaamista.Mitenkäs vahvistin käyttäytyy volapotikan eri asennoissa?Mikä kaiutinratkaisu?Mulla kellarissa "ylimääräisenä" Eminencen 12" Red Fang.Ei oikein miellyttänyt Tweed Deluxe kloonissa,jossa nyt 2x10" Jensen halvinta keraamista vintage sarjaa.Champ-kloonissa Weberin 10F125,sekin keraamisella (jätti)magneetilla.
"..rock and roll has been downhill ever since Buddy Holly died..." - John Milner
blackambulance
24.09.2008 11:53:07 (muokattu 24.09.2008 11:54:47)
Käytin Celestion 12H30-kajaria (se edullisempi vintage 30) kun sitä suositeltiin tuohon malliin. Mun mielestä pelaa vallan mainiosti. Se on sopivan herkkä että saa hyötykäyttöön suurimman osan niistä 18 watista.

vola-asennoista en tähän hätään muista mitään erityistä, muuta kuin että vahvistin todella laulaa kun kääntää nupit kaakkoon. Puhdasta soundia on turha odottaa paljoa kotivolyymejä kovempaa. Mielettömän hienoa säröä kyllä tulvii ulos...

Mulla oli käytössä yksikelaiset mikit (Danelectro DC-59) ja niiden kanssa tuo tone-säätö oli ainakin hyvin mieto. Minua se ei haittaa kun tulisin toimeen pelkän voimakkuudensäädönkin kanssa.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)